מדינה לפי חוקי התורה – אל תפסלו על הסף

מי שאינו מצליח לזהות את זוהרה ויוקרתה של המשפט העברי משול לאדם שאינו מצליח להבין את עוצמת האנרגיה והשפעת אור השמש על החיים. עו"ד אלישי בן יצחק בכתב הגנה על מדינה לפי חוקי התורה

מדינה לפי חוקי התורה – אל תפסלו על הסף
  באדיבות המצלם

דבריו של ח"כ בצלאל סמוטריץ על רצונו שמדינת ישראל תתנהל על פי התורה, עוררו דיון סוער. דיון שהוא בבחינת לקרוא לצל ההרים – הרים. ויכול ודבריו שיחקו למתנגדי ח"כ סמוטריץ שאינם מעוניינים לראותו כשר במשרד המשפטים. התנגדות נשמעה גם מצד אישים מהציונות הדתית – ולא היא.

כאשר נוטלים את הסוגיה של ההלכה היהודית בשיח הציבורי ומנטרלים רעשי רקע, שנובעים בעיקר מחוסר ידיעה והכרה של מהו משפט עברי, מהי הלכה ומה זו תורה. שכן מי שסבור שחוקי התורה להם מכוונים שוחרי המשפט העברי הם אותם דינים שמופיעים במקרא ללא ההתפתחות והקריאות שחכמי הדורות יצקו אליהן במסורת של 3,000 שנה, כמוהו ככזה שנמנע מלרכוש אייפון כי הוא מכיר את אייפון דור ראשון.

בל נשכח כי 'הלכה' משורש הלך נקראת כך משום שדרכה לילך, יש בה כדי לבטא התקדמות. על רקע זה בדיוק קמה בין היתר ההתנגדות לספרי קודיפיקציה הלכתיים אשר העלו חשש שספרות הקודקס ההלכתי, כדוגמת משנה תורה לרמב"ם, והשולחן ערוך של ר' יוסף קארו יפגעו בעצמאות הפסיקה, בשיקול הדעת וביכולת להתאים את הפסק למציאות, שהרי התורה לא ניתנה חתוכה וזו מסורה לדיין או לפוסק שיכריע בהתאם למציאות המונחת בפניו, כאשר אחד מהעקרונות ההלכתיים שנשנה בתלמוד שלוש פעמים קובע ש"אין לדיין אלא מה שעיניו רואות" [בבלי סנהדרין ו, א; בבא בתרא קלא, א; נדה כ, ב].

אפילו אהרון ברק עמד על חשיבות המשפט העברי

יתר על כן, התלמוד קובע שכשירותו של דיין נובעת מיכולתו ל"טהר את השרץ בק"ן (=150) טעמים", בניגוד לשיטת התקדים המחייב קובע התלמוד שכשירותו של אדם לשמש בתפקיד דיין תלויה ביכולתו האינטלקטואלית להכשיר את השרץ שנחשב לטמא.

מי שאינו מצליח לזהות את זוהרה ויוקרתה של המשפט העברי משול לאדם שאינו מצליח להבין את עוצמת האנרגיה והשפעת אור השמש על החיים. על חשיבותה ומעמדה של ההלכה היהודית אנו מוצאים גם בפסיקתו של בית המשפט העליון, אשר מלמדינו ש"יהודי נושא עמו את חוקו הלאומי – המשפט העברי – באשר הוא" [השופט הלוי ע"א 65/67 קורץ נ' קירשן) "אין שום רעיון, שבתי מחוקקים ובתי משפט מעלים אותו בדורנו, שלא הועלה על ידי הפוסקים בדורות הקודמים" [השופטת בן עתו בע"א 413/80 פלונית נ' פלוני].

גם השופט ברק בספרו "שופט במדינה דמוקרטית" עומד על חשיבותו ומרכזיותו של המשפט העברי כמקור לערכיה היהודיים של מדינת ישראל, וכך הוא משמיענו: "אנו עם עתיק. שורשינו נעוצים במסורתנו ארוכת השנים. ערכי היסוד של המשפט העברי מעצבים את דמותנו כעם וכמדינה. בהם באה לידי ביטוי היותנו לא רק מדינה דמוקרטית אלא גם מדינה יהודית. ערכי יסוד אלה הם חלק מערכי היסוד של משפטנו. יושם נא אל לב: הפנייה לערכי היסוד של המשפט העברי אינה פנייה אל משפט משווה. זו פנייה אל משפט ישראל. זו פניית חובה" (שופט במדינה דמוקרטית, 2004, עמ' 290).

גם התורה לא קפאה על שמריה

אלא שהנושאים את דגל האנטי למורשת המשפט העברי מנופפים בדוגמאות חסרי רלוונטיות מעשית, כדוגמת עונש סקילה או עונשי מוות. דוגמאות אלו ורבים אחרים הפכו להיות בעולם ההלכה לתיאורטיים ולא מעשיים, בבחינת דרוש וקבל שכר ולא עקרון שיש ליישמו בפועל. האם על דוגמאות קצה אלו יש להשבית ולמחוק בהינף יד תרומה ומסורת ארוכת שנים, שממשיכה להתפתח – דומה בעיני שהתשובה לכך היא שלילית.

יתר על כן אין לך שיטת משפט בעולם שבארונה לא מוסתרים שלדים שמבקשים להסתיר, או מבקשים לשכוח. נורמות עבר שהיו נכונות לשעתם יכול ולא יהיו ראויות וטובות היום. מערכת משפטית דינאמית אינה קופאת על שמריה אלא דואגת להתקדם, מערכת המשפט ההלכתית כמו כל מערכת משפט חיה, נושמת ומתפתחת ומוצאת את האיזון בין עקרונות הלכתיים לבין מציאות החיים. "גם דין התורה התמיד בהתפחותו" [השופט לוין בג"צ 47/82 התנועה ליהדות מתקדמת נ' שר הדתות]. כל הטוען אחרת אינו מכיר את עולם ההלכה.

==

עו"ד אלישי בן-יצחק הוא מרצה במרכז האקדמי שערי מדע ומשפט ובעלים של משרד לעריכת דין.

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
6 תגובות - 5 דיונים מיין לפי
1
איפה חלקה של הנבואה
אני | 05-06-2019 13:49
חוקי תורה של מה. באלפיים שנות גלות התורה היתעצבה הישתנתה היתאימה עצמה לגלות. שכחה את הנורמות של אדמת ארץ ישראל. בארץ הזו היתהלכו נביאים שלטו נביאות איפה זה. בארץ הזו האוטוריטה היתה מחולקת. הדת יוצגה למשל על ידי הענף שיצא מעמרם ויוכבד הלא הם הנבואה והכהונה. איפה הנבואה שליוותה את עם ישראל מאות ואלפי שנים. אמונה בראי הכהונה בילבד לא ולא. בלי להכיל את הנבואה לא ולא. אז לא . גם אהרון ברק כהונתי מחשבתי אותו דבר. עשרות שנים לועסים לנו גלות אהרון ברק והגמרא ואיפה הנבואה בבקשה. בלי הנבואה הגלות שולטת . המון זמן. יותר מדי זמן. רק הנבואה תתן לנו את החותם העיברי הנכון הארץ ישראלי כשיצרפו אותה. היא הנבואה אדמה זו הנשמה שלה הצלם אלוהים שלה. חהיסתכל מיסביביע ולהיתעצב אוי כמה אנחנו מדורדרים. נורא עצוב על עמי שלי. כולו בעגל הזהב. חייבים להיתחבר לנבואה להושיט יד ולגעת בה. כי היא סם החיים, מול הצד האחר הנורא שמקיף אותנו. לחלום להיות כמו משה ודבורה. לפנטז שאליהו חוזר. לרצות נבואה בכל תחומי החיים. היא יכולה להציל אותנו המון מעצמנו. נורא עצוב.
2
נבעלתי
קטנה שנבעלה לה | 05-06-2019 14:40
ספר נשים -- הלכות אישות -- פרק יא -- ה קטנה בת שלוש שנים ולמטה שנבעלה, אפילו בא עליה אדם גדול--כתובתה מאתיים: סופה שתחזור בתולה כשאר הבתולות. וכן גדולה שבא עליה קטן מבן תשע שנים ולמטה--כתובתה מאתיים, כאילו לא נבעלה כלל: שביאת בן תשע שנים ויום אחד, ביאה; פחות מזה, אין ביאתו ביאה.
3
אני
התמים | 05-06-2019 15:19
רק שתי הערות : א. סמוטריץ ודומיו מדברים על המשפט היהודי של ימי דוד ושלמה. לא מדברים על אימוץ עקרונות אלא על החלה פשוטה כמשמעה של המשפט העברי על מדינת ישראל....ב. כולנו מכירים את המדרון החלקלק. בעקבות תחולת המשפט העברי - תבוא הכפיה הדתית, כולל : בורקה, איסור על משכב זכר, השאת נאנסת לאונס, סגירת בתי אוכל בשבת ושאינם כשרים, הפרדת נשים מגברים במרחב הציבורי, ואיסור נסיעה בשבת. ולהשומע ינעם.
בור ועם הארץ, למה תחרף את תורת ישראל?
ידידיה | 06-06-2019 11:09
פרט לאיסור, משב זכר, ובהמה שהוא כפשוטו נכון וטוב שכך (המעשה גרוע לפחות אם לא יותר מעישון סמים-בשניהם לא רואים את התוצאות מייד!) כל שאר דבריך הם הבל, ורעות רוח, בורות ועם ארציות במחשבת ישראל, תורת ישראל והמוסר שלהן! לך לרב תח זקן וירא שמים, ולמד תורה אצלו, בטוח אני שתחזור בתשובה ראויה.
4
מה הדין של מי שרימה את הצבא לפי התורה?
אריאל | 05-06-2019 15:29
הרי בצלאל סמוטריץ הצהיר שתורתו אומנותו היה רשום כאברך בישיבת קדומים וקיבל מילגה ממדינת ישראל כאברך ובאותו זמן הלך ללמוד משפטים בקריה האקדמית אונו השאלה לעוד המכובד היא מה הדין של אחד כזה על פי חוקי התורה?
5
אלישא בן יצחק
ענת החילונית | 30-06-2019 14:57
לדעתי רצוי וטוב שהמדינה תלך לפי חוקי התורה .השאלה איך חכמנו שליטא .יודעים לפרש מה התורה אומרת.לצערנו הם לא יודעים . לדוגמא תשאל רב .למה נאמר שקין הרג את הבל .יאמר לך שבתורה הרג ורצח זה אותו דבר .זה אותו דבר ? עצוב שיש רבנים כאלה ולצערנו הם הרוב. ולכן אני חילונית