רב הטכניון וראש ישיבת אור וישועה בחיפה הרב ד"ר אליהו זייני מגיב על מכתבו של ראש החמ"ד ד"ר אברהם ליפשיץ.
לפני כשלושה שבועות, שיגר הרב זייני מכתב חריף לליפשיץ בו דרש לפטר את מפמ"רית התנ"ך ציפי שליסל, ואת צוות כותבי התוכנית החדשה ללימודי התנ"ך, בשל התכנים הבעייתיים שהעלו לאתר החמ"ד.
בשבוע שעבר, פרסמה כתבת רדיו 'גלי ישראל' רעות וילף מכתב תשובה שהחזיר ליפשיץ לרב זייני, בו הוא כותב כי התכנים הבעייתיים הורדו מהרשת, וכי התוכנית זוכה לתמיכה מצד מאות מורים לתנ"ך.
הרב זייני לא נשאר חייב, ובמכתב ארוך שהגיע לידי 'סרוגים' הוא משיב על טענותיו של ליפשיץ ותוקף את התוכנית, שוב במילים חריפות.
על המחלוקת על דרך לימוד התנ"ך, אותה כינה ליפשיץ "עתיקה", כותב הרב זייני כי היא אינה לגיטימית: "במערכת חינוכית השואפת והמתיימרת להיות אורתודוכסית, לא יוכל להיות ויכוח ב'איזה גובה' יש ללמוד תנ"ך."
"ויכוח בין הרמב"ם ובין הרמב"ן לגבי ראשית בריאת העולם, הינו ויכוח לגיטימי לחלוטין בעולמה של תורה, אבל ויכוח בין האומר שאברהם אבינו 'הפקיר את אשתו', או ויכוח בין הטוען ש'ספר דברים אינו מדבר רק על מצוות חברתיות' (כפי שנאמר בימים אלה באחת המכללות, בהן התפארת במכתבך זה, ובפני מאות מורים) ובין הרואה בו ספר א-להי אינו ויכוח לגיטימי, אלא הוא ויכוח בין קראים (במלא המובן של התואר הזה) ובין הנאמנים לתורת משה עבדו, תורה שבכתב ותושבע"פ.", כותב הרב.
"האם המגמה היא להנחיל לבנינו ולבנותינו דברי נביאי ישראל כרוחם וכלשונם, או שמא ח"ו דברים ברוח 'ברית חדשה', דברים ברוח ביקורת המקרא של פרוטסטנטיות אנטשימית קיצונית, או עוד ברוח של פנתאיזם שפינוזיסטי כפרני, עליו חוו כבר את דעתם גדולי ישראל בזמנו? האם אנו באים ללמד דברים שנאמרו באמת בתנ"ך, או שמא 'דברים שלא נאמרו בתנ"ך'?".
ממתי אקדמאים יושב עם רבנים?
הועדה אותה מינה ליפשיץ לבדיקת תוכנית הלימודים החדשה, בה ישבו רבנים ואנשי אקדמיה מהחוגים למדעי היהדות, כותב הרב מילים חריפות: "במה אנשי אקדמיה במדעי היהדות יכולים להיות ערבים לכשרות הדעות? אין זה, לא מסמכותם ולא מתפקידם. ממתי הם יכולים לשמש מפקחים על רעיונות פסולים שהם עצמם אחראים על הגייתם והפצתם? האם הנך מתכוון להפקיד 'חתולים' על שמירה על 'החלב'?".
בנוסף תוקף הרב את עצם הושבת מומחים מהאקדמיה יחד עם רבנים בועדה אחת: "ממתי אקדמאי –מכובד כמה שיהיה – יושב שווה בשווה עם רב בענייני תורה? האם ראיתי פעם אקדמאים מצרפים לדיוניהם במוסדות להשכלה גבוהה רבנים כדי שיזכו בתורם להצטרף לוועדת עם רבנים בתחומי אחריותם הרוחנית הבלעדית?!"
גם על זהותם של הרבנים שמונו לועדה מותח הרב ביקורת: "מבלי לרצות ח"ו לפגוע באף אחד מן הרבנים החשובים שבוועדה זו: אמור נא לי: במה הם סמכות עלי וכ"ש על טובים ממני? היכן בכירי תלמידי הרב צבי יהודה הכהן קוק זצ"ל אליו החלטת להקדיש בתבונה את הנושא השנתי בשנה הבאה?"
"האם אחד מהרבנים המכובדים אלה משמש כרב ראשי לישראל? והיכן ראינו שוועדה האמורה לבקר ולהשגיח פעולות גוף מסוים, ממתמנה ע"י הגוף שעשוי להיות מבוקר?!"
הופכים את אבות האומה לבני אנוש חסרי כל קדושה
יכול להיות ש'החמ"ד, אינו שייך לאג'נדה', אך סביבך מצויים רבים מאד בעלי אג'נדה. עובדה: ה'פלורליזם' (אותו אליל חדש של הפוסט-מודרניזם) החינוכי בו אתה דוגל במסגרת החמ"ד עצמה, עומד לפרוץ גדרות עולם, ולהפוך אבות וגדולי האומה לבני אנוש חסרי כל קדושה וכל שיעור קומה.
נשאר לי לבכות על כסא הכבוד עליו יושב הקב"ה אם בני תמותה קטנים, אנוכיים ומלאי חסרונות ופשעים מחזיקים בו. ואם אכן נכון ש'אין אדם לומד תורה אלא ממקום שלבו חפץ', כדבריהם ז"ל, עפ"י הפרשנות שהנך מטעין מאמר זה, אינני רואה מניעה לשלוח אותם גם לותיקן למזרח הרחוק או לעוד יעדים אקזוטיים אחרים.
בסופו של המכתב חוזר הרב על דעתו מהמכתב הקודם לפיה "מי שהסכים להעלות לאתר מאמרים פסולים לחלוטים מבחינה אמונית, הצהיר בכך שאמונתו פסולה, ולכן איננו יכול להיות אמון על חינוך תינוקות של בית רבן. אני מצפה ממך כאחראי את סילוקו ממערכת חינוכית דתית של כל מי שאין לו מקום שם."
מה דעתך בנושא?
33 תגובות
0 דיונים
נמרוד
אם היום ימצאו רב ראשי שהלך לפרוצה או שאפילו התיישב באיזה מכון ליווי האם יקומו ויגידו שזה נעשה לצורך קבלי ענייני שיצא ממנו משיח וכו איך זה שקדושים וצדיקים...
אם היום ימצאו רב ראשי שהלך לפרוצה או שאפילו התיישב באיזה מכון ליווי האם יקומו ויגידו שזה נעשה לצורך קבלי ענייני שיצא ממנו משיח וכו איך זה שקדושים וצדיקים מאיתנו כדוגמת מעשה יהודה ותמר שפרוש כתוב ששכב עם פרוצה וגם התעברה ממנו מה הוא שייך למקום כזה ??????
המשך 15:15 14.07.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נמרוד
אם אבות האומות היו קדושים כל כך מה עניין מעשה יהודה ותמר איך אדם קדוש כזה הולך לפרוצה???? מה הוא מחפש במקומות כאלה כתוב שחור על גבי לבן באיזה דרך...
אם אבות האומות היו קדושים כל כך מה עניין מעשה יהודה ותמר איך אדם קדוש כזה הולך לפרוצה???? מה הוא מחפש במקומות כאלה כתוב שחור על גבי לבן באיזה דרך אפשר להסביר מעשה כזה
המשך 15:00 14.07.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יאיר האמיתי!
שלום אלחנן. נראה לי שפספסת חלק גדול מאוד ממה שהיה כאן בתגובות, אחרת לא היית כותב את דבריך, למשל- בתגובה 24 כתבתי: "נכתב כי התכנית ראויה- יתכן, הקצף יצא על התכנים...
שלום אלחנן. נראה לי שפספסת חלק גדול מאוד ממה שהיה כאן בתגובות, אחרת לא היית כותב את דבריך, למשל- בתגובה 24 כתבתי: "נכתב כי התכנית ראויה- יתכן, הקצף יצא על התכנים (לדוג' תמונות עירום, תכנים מעוון-גיליון וכד'), לא נידונה התכנית. לכן גם לא היתה מהומה עד כה- עכשיו היה שינוי אמיתי. תכנית התנ"ך הקודמת ותכניה היו אולי משמעממים ולא מוצלחים אך לא היתה בעיה של כפירה בתכנים בחמ"ד." כלומר: הבעיה היתה בתכנים שהיו באתר (שבעקבות המחאה הגדולה הורידו אותם) שהכילו תמונות עירום ופרשנות נוצרית או הפניה לתכנים מסוג זה. על זה היתה הביקורת. אינני חושב שיש למי מהרבנים הללו בעיה עם ישיבת הגוש, ואף שמעתי שהרב זייני עצמו העסיק בישיבתו ר"מ מבוגרי ישיבת הגוש למשך כחצי עשור. אם מישהו משייך את הבעיות הרוחניות הללו לישיבת הגוש דווקא זה בעיה שלו. אבל אותי מעניין מדוע דווקא ראש הישבה של ישיבת הגוש חושב כך? מדוע הוא מזהה את התכנים הבעייתיים עם ישיבתו? אין סיבה לעשות זאת... לגבי לשון הרע, כבר נכתב באריכות שכדי למחות על חינוך ילדי ישראל היה ראוי לנקוט בלשון ובאמצעים חריפים יותר, מתוקף תפקידם כמנהיגים רוחניים של קהילות וישיבות. גם אני מורה לתנ"ך בהכשרתי, וע"כ נתונה לך ברכת יישר כח על דאגתך לילדי ישראל ולחינוכם. בהצלחה בתחילת שנת הלימודים!
המשך 12:00 19.08.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אלחנן
דבריו מתובלים ברצף טעויות (שקרים?) והוצאת שם רע על רבנים חשובים שישבו בוועדה. גם אנשי האקדמיה שישבו בוועדה הינם אנשי תורה ככל הידוע לי, והפשטות שבה הרב זיני פוסל את...
דבריו מתובלים ברצף טעויות (שקרים?) והוצאת שם רע על רבנים חשובים שישבו בוועדה. גם אנשי האקדמיה שישבו בוועדה הינם אנשי תורה ככל הידוע לי, והפשטות שבה הרב זיני פוסל את כולם מקוממת. בכלל בפולמוס הזה אני מרגיש שחלק מרבני הקו הירשו לעצמם לעבור על איסורי תורה של הוצאת שם רע בלי שום פשר. בלבלו בין התוכנית החדשה לגישת תנ"ך בגובה העיניים, טענו שיש הפניות לאתרים של נוצרים (רק אני לא מצאתי?) ועוד בלבולי סרק. צודק הרב משה ליכטנשטיין שכתב שזה ניסיון מביך לצאת נגד הגוש, בלי שום סיבה של ממש. באמת חבל. השנאה עוברת כאן כל גבול. אני מקווה בכל ליבי - כמורה לתנ"ך - שאנשי התורה לא ייכנעו לרב זיני ולהכפשותיו.
המשך 13:56 09.08.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יאיר האמיתי!
"וישבתו שלשת האנשים האלה מענות את איוב כי הוא צדיק בעיניו" "ויהי אחר דבר ה' את הדברים האלה אל איוב ויאמר ה' אל אליפז התימני חרה אפי בך ובשני רעיך כי...
"וישבתו שלשת האנשים האלה מענות את איוב כי הוא צדיק בעיניו" "ויהי אחר דבר ה' את הדברים האלה אל איוב ויאמר ה' אל אליפז התימני חרה אפי בך ובשני רעיך כי לא דברתם אלי נכונה כעבדי איוב" לא יאומן! מעבר לזה שהחלטת שאתה מסיים את הדיון גם בשבילי, אתה לא מתייחס באופו ענייני לטענותי אלא ישר משמיץ ומצמיד תארים מפוקפקים לדברי ללא שום סיבה. והרי במקומות שבהם אמרת דברי אמת הודית לך, ובדברים שיש מקום לעיון רחב או לשיקול דעת לא הוספתי לדבר (לדוג' בנוגע למורים שסקרת- שלא הוספתי לדבר כי אכן יש כאן מקום רחב לשיקול דעת ולהיכרות אישית)- זאת בניגוד אליך שלא הודית לדברי אפילו פעם אחת, ואפילו במקום בו הפניתי לדברי חכם, ירדת עלי שלא ממין העניין וללא קשר לדיון. והמשעשע ביותר- בתגובה 26 כתבת: "קרא שוב את תגובתך ועזור לי למצוא תשובות לשלושת השאלות ששאלתי בתגובה 7 ו21. לא ענית על אף אחת מהן תשובה עניינית" בתגובה 27 הראיתי לך כי עניתי כבר על שאלותיך בתגובות הקודמות. מהי תגובתך עכשיו? "ביקשתי תשובות וחזרת עם תירוצים, אבל אני מבין שקשה לך להיגמל מדעותיך ואתה עונה בפלפולי פלפולים ותצדקות [=הצדקות] מופרכות". אני חושב שמי שכשל להבין את שכתבתי אז, וגם עם הפס' מאיוב [שרק מראה איוב אכן צדק, ולא רק בעיניו (ולא כמו שניסית בהתחכמות בוסר להראות)], קורא לתשובות שהוא לא מבין או רגשית לא מסוגל לקבל (ולעזאזל המוסר וההלכה!)- התפלפלויות והצדקות מופרכות. שהרי לא הצגת טענה נגדית- רק הכפשות! אני קרוב להתיאשות מוחלטת מלדון איתך, שהרי במס' פעמים הראיתי מבלי שטרחת להכחיש, שאתה נוקט באותה גישה אותה אתה מגנה, וכל טענה שהפנית כלפי אחרים היתה רלונטית כלפיך אפילו יותר. לגבי דרישתך להתנצלות: אינני תלמיד של הרב זייני, וגם אם הייתי לא יכולתי לדבר בשמו סתם כך, אך נראה לי כי חידוש גישה (שהרי עד לפני כמאה שנה לא למדו כך תורה בעמ"י) שכזה שמגיע משיטת לימוד גרמנית, וסותר את דרכי הלימוד התורניות, גם אם הוא מעורב בכמה שאלות חשובות (ואין לערב כאן ארכיאולוגיה,אשורולוגיה ואג'יפטולוגיה- ממצאיהם חשובים. ובכל מקרה, ניתן לפרשם בהתאם למסורת חז"ל), והמחדש הוא שצריך להוכיח כי אכן ראוי החידוש לחינוכם של ילדי ישראל. מכיון שמסור לנו הכלל שיש להעדיף בחינוך את ש"יראתו קודמת לחכמתו", ברור שגישה זו פסולה. על כן, בצדק יש להוקיע בשער בת-רבים את המחטיא את הציבור, ותמהני שלא נעשה הדבר עד כה וגם עכשיו נעשה במילים רכות מדי. כנראה מפני ש"אין משמיעים דבר שאינו נשמע". חבל שעד כה לא דנת לגופו של עניין אלא זרית חול בעיני קוראי הדיון הזה והטלת רפש בגדולים ממני. חבל, חבל, חבל. האמת? "אני מבין שקשה לך להיגמל מדעותיך", "אז נסיים את הענין כאן".
המשך 01:30 06.08.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יאיר
וַיִּשְׁבְּתוּ שְׁלשֶׁת הָאֲנָשִׁים הָאֵלֶּה מֵעֲנוֹת... כִּי הוּא צַדִּיק בְּעֵינָיו - ביקשתי תשובות וחזרת עם תירוצים, אבל אני מבין שקשה לך להיגמל מדעותיך ואתה עונה בפלפולי פלפולים ותצדקות מופרכות, אז נסיים...
וַיִּשְׁבְּתוּ שְׁלשֶׁת הָאֲנָשִׁים הָאֵלֶּה מֵעֲנוֹת... כִּי הוּא צַדִּיק בְּעֵינָיו - ביקשתי תשובות וחזרת עם תירוצים, אבל אני מבין שקשה לך להיגמל מדעותיך ואתה עונה בפלפולי פלפולים ותצדקות מופרכות, אז נסיים את הענין כאן. רק אצהיר, כיון שכתבת, שאינני מסכים בשום צורה למילה מדבריו של הרב זייני וכל עוד לא יחזור ויתנצל בפני אלה שהעליב, לדעתי אין לחמ"ד שום צורך לנהל איתו דין ודברים.
המשך 18:38 05.08.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יאיר האמיתי
להלן השאלות שטענת שלא עניתי עליהן ותשובותיהן בצידן: 1. הטענות על מבנה הועדה הן עורבא פרח, כיון שאלה חוקי משרד החינוך. כך בנויה כל ועדת מקצוע. גם הקודמת אגב... מי בא בטענות...
להלן השאלות שטענת שלא עניתי עליהן ותשובותיהן בצידן: 1. הטענות על מבנה הועדה הן עורבא פרח, כיון שאלה חוקי משרד החינוך. כך בנויה כל ועדת מקצוע. גם הקודמת אגב... מי בא בטענות למבנה הועדה? הבעיה היתה בהרכב, כלומר האנשים שמרכיבים את הועדה. ולכן אין לי צורך להוסיף על דברי הרב זייני, אלא ברור שאין אתה מסכים עמו, ולמעשה זהו תורף דיוננו. 2. מדוע לא יצא הרב זייני גם נגד ראש ועדת המקצוע הקודם שכיהן באותו תפקיד כמו ראש ועדת המקצוע הנוכחית? בתגובה 24 כתבתי: "נכתב כי התכנית ראויה- יתכן, הקצף יצא על התכנים (לדוג' תמונות עירום, תכנים מעוון-גיליון וכד'), לא נידונה התכנית. לכן גם לא היתה מהומה עד כה- עכשיו היה שינוי אמיתי. תכנית התנ"ך הקודמת ותכניה היו אולי משמעממים ולא מוצלחים אך לא היתה בעיה של כפירה בתכנים בחמ"ד." 3. הויכוח על גובה העינים לא קשור לכפירה. הוא קיים בין אנשים דתיים ואפשר להביא ראיות לכאן ולכאן. לקבוע שכל מי שהרב זייני חושב שהוא סובר תנך בגובה העינים הוא כופר זוהי הגזמה בלשון המעטה. בתגובה 24 כתבתי גם: "גם במקרים בהם נכתב פירוש שאינו פשט השונה מדברי חז"ל, כבר ידוע לנו כי ניתן למצוא בכתוב פירושים שונים וקבלתנו אותם היא התאמתם לדברי חז"ל במקומות אחרים מבחינה רעיונית, כך שלא יהוו כפירה או זלזול/ביזוי אבות האומה (כך עולה מדברי "אור החיים" הקדוש)." אם כן, אתה כנראה לא קראת בעיון את תשובותי. חבל. לגבי : "עצתי הטובה לך, כדי להסתכל על העולם בצורה קצת יותר בוגרת - תיגמל מהצמדת תארים לאנשים שאינך מכיר"- צטט לי מקום אחד בו הצמדתי תואר לאדם כלשהו ואם אין הדבר מוצדק בראיות ברורות אתנצל מיד. ואין הכונה למקומות בהן תיארתי התנהגות של אדם אלא הצמדית לו תואר, כמו : "יפה" ,"חכם", וכד'. לגבי: "שלישית, לגבי הסרת התכנים - תאמין לי, אני כבר לא מבין מה אתם רוצים. התלוננתם, הסירו. עכשיו מה הבעיה? אתה מפחד שיחזירו? תעקוב אחרי האתר ותתריע במקרה שיחזירו. גם אם חוזרים בתשובה - לא טוב לכם. עוד שבועיים אתם חוזרים לישיבה ושם תלמדו ש'דלתי תשובה לא ננעלו' וכו', רק שכשמדובר על אנשים שלא חושבים כמוכם - ננעלו על מנעול בלי יכולת לתקן? אמרו לכם 'סליחה, טעינו' ואתם ממשיכים להשתולל. די, תרגיעו!" תשובתי היא שזה כבר לא דיון מוסרי/ערכי אלא מעשי קרי- מה כדאי לעשות. זה כבר פחות מעניינו של הדיון בעיני. אמשיך בע"ה מאוחר יותר. כל טוב.
המשך 14:37 05.08.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יאיר
קרא שוב את תגובתך ועזור לי למצוא תשובות לשלושת השאלות ששאלתי בתגובה 7 ו21. לא ענית על אף אחת מהן תשובה עניינית. שנית, עצתי הטובה לך, כדי להסתכל על העולם בצורה...
קרא שוב את תגובתך ועזור לי למצוא תשובות לשלושת השאלות ששאלתי בתגובה 7 ו21. לא ענית על אף אחת מהן תשובה עניינית. שנית, עצתי הטובה לך, כדי להסתכל על העולם בצורה קצת יותר בוגרת - תיגמל מהצמדת תארים לאנשים שאינך מכיר. שלישית, לגבי הסרת התכנים - תאמין לי, אני כבר לא מבין מה אתם רוצים. התלוננתם, הסירו. עכשיו מה הבעיה? אתה מפחד שיחזירו? תעקוב אחרי האתר ותתריע במקרה שיחזירו. גם אם חוזרים בתשובה - לא טוב לכם. עוד שבועיים אתם חוזרים לישיבה ושם תלמדו ש'דלתי תשובה לא ננעלו' וכו', רק שכשמדובר על אנשים שלא חושבים כמוכם - ננעלו על מנעול בלי יכולת לתקן? אמרו לכם 'סליחה, טעינו' ואתם ממשיכים להשתולל. די, תרגיעו! רביעית, תתפלא, אבל כן שאלתי כי אני מכיר הרבה מורים לתנ"ך ותגובתך 'אינני יודע מי היה שם', היא המשך של מכתב רבך המאשים את כולם בכפירה. נכון שאינך יכול לוודא זאת, אבל אני מודיע לך חד וחלק ששאלתי את אליטת המורים לתנ"ך בארץ, אחרת לא הייתי מביא אותם כתנא דמסייע. חמישית, כל תגובותי כלפי רבך היו בגלל שהוא שלח מכתב שבו הוא מכנה את כל מי שעוסק בתוכנית החדשה - כופר ומברך אותו. השיטה שאתה נוקט בה לאורך תגובותיך של 'הכל עובר עליך', מצדיקה את עצמך ואת רבך בעיניך, אבל היא חוסמת אותך מלחזור בתשובה. שישית ואחרון- לגבי הקריטריון המוזר שהבאת - 'וקבלתנו אותם (את הפירושים) תלויה בהתאמה לדברי חז"ל במקומות אחרים' - אני חוזר ושולח אותך ל'דעת מקרא'. אין שום אפשרות למצוא את אלפי פירושי המילים שהוא מפרש על סמך השפות השמיות העתיקות לפי חז"ל במקומות אחרים אז איך בכל זאת אתה מוכן לקבל אותו? נראה לי שאתה זורק סיסמאות כאן, פשוט מכיון שהתמקצעותך היא בתחום אחר של התורה, לא בתנ"ך. אגב, אני שמח לראות בהתפתחותך מתגובה לתגובה. עכשיו להביא אור החיים הקדוש זה כבר לגיטימי. פעם היה מותר רק מדברי רבותינו הראשונים ובלבד שהם לא יהיו אשכנזים. יפה. בתגובה הבאה אני כבר מצפה לסיוע מ'דעת מקרא'...
המשך 08:36 05.08.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יאיר האמיתי!
חתכו לי חלק גדול מתגובתי האחרונה! מדוע לא מודיעים שיש הגבלת תווים?! "אין אמת בפרסום..."
18:37 03.08.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יאיר האמיתי!
ליאיר שלום, שמחתי לראות שעוד יש חוש הומור לאנשים ולא בחלת להשתמש ב'ניק' שבחרתי לעצמי בדיון זה. סחתיין. לגופם של דברים- בתגובה 20 נכתב כי חכמי ישראל למדו פשט וחלקו על חז"ל...
ליאיר שלום, שמחתי לראות שעוד יש חוש הומור לאנשים ולא בחלת להשתמש ב'ניק' שבחרתי לעצמי בדיון זה. סחתיין. לגופם של דברים- בתגובה 20 נכתב כי חכמי ישראל למדו פשט וחלקו על חז"ל בהרבה מקומות. זהו דיון שאי אפשר לקיימו בפורום שכזה, אך פטור בלא כלום אי אפשר: האם מטרת החכמים היתה לפרש את הפס' כפשוטו, או לפתח רובד בסיסי שממנו יוכל התלמיד להתקדם לרובדים המתקדמים? שאלה. בנוסף, גם במקרים בהם נכתב פירוש שאינו פשט השונה מדברי חז"ל, כבר ידוע לנו כי ניתן למצוא בכתוב פירושים שונים וקבלתנו אותם היא התאמתם לדברי חז"ל במקומות אחרים מבחינה רעיונית, כך שלא יהוו כפירה או זלזול/ביזוי אבות האומה (כך עולה מדברי "אור החיים" הקדוש). דבר נוסף- מניין לך שרבנים לא לומדים ומלמדים תנ"ך כמו תלמוד? תשמע, תכיר ואז נדבר. בתגובה 21 נכתב כי הסירו את התכנים: יתכן, אך עדיין מה מבטיח לנו שלא ינהגו בשיטת הישראבלוף ויחזירו את התכנים לכשיעבור זעם? קול זעקה החלטי ימנע זאת, או לכל הפחות אמור למנוע. גם נכתב כי התכנית ראויה- יתכן, הקצף יצא על התכנים (לדוג' תמונות עירום, תכנים מעוון-גיליון וכד'), לא נידונה התכנית. לכן גם לא היתה מהומה עד כה- עכשיו היה שינוי אמיתי. תכנית התנ"ך הקודמת ותכניה היו אולי משמעממים ולא מוצלחים אך לא היתה בעיה של כפירה בתכנים בחמ"ד. רק חבל שאתה נוהג בת"ח בצורה שאתה מאשים אותם שהם מתנהגים, אע"פ שהאשמתך כוזבת. האם יש כאן "כל הפוסל במומו פוסל"? אני לא חושב. בכל זאת יכול להיות שכדאי לקרא את דברי המגיבים ותלמידי החכמים בצורה שקולה ועניינית יותר. תגובה 22 התחילה לא טוב. למה להאשים אנשים בגיבוב דברים כשדבריהם לא הושלכו אחד על השנים ולא נאמרו בפיזור וללא קשר (שהרי דברי היו תגובה לעניין אחד מרכזי ונוסחו במס' פסקאות בעלות קשר פנימי וביניהן)? גם לא נכון (לא טרחת אפילו לנסות להפריך את דברי- למה שאאמין שהם 'מגובבים'?), גם לא ענייני וגם מעליב. שוב אתה עושה את מה שאתה מטיף לא לעשות. וזאת בניגוד לרב זייני שמעולם לא אמר שיש לנהוג בעדינות במי שפוגע בקדשי ישראל. לכן הפס' שציטטת (הַנֹּשְׁכִים בְּשִׁנֵּיהֶם וְקָרְאוּ 'שָׁלוֹם', וַאֲשֶׁר לֹא יִתֵּן עַל פִּיהֶם - וְקִדְּשׁוּ עָלָיו מִלְחָמָה.) רלונטי דוקא לך: אתה הוא זה שקורא לאנשים לנהוג בדרכי שלום, עד שמישהו אומר דבר שאינך מסכים עימו, ואז העלבות וזלזול אינם פסולים. חבל. כדאי לנהוג יותר באיפוק ובצורה עניינית. לגבי טענתך ששאלת עשרות מורים (יישר כח אמיתי על המסירות. אני מודה שאני לא הייתי עושה זאת- אותי זה היה מתיש), זה מעניין אבל לא ממין העניין. איני יודע מי ומה היה שם. מורים אלו, כבודם במקומם מונח. מוסרים את נפש על חינוכו של עמ"י. אך בכל זאת, ואני אומר זאת מתוך היכרות, לעיתים מזומנות אותם מורים אינם
המשך 15:28 03.08.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר