הרב זייני: יש לפטר את כותבי תכנית הלימודים בתנ"ך - סרוגים

הרב זייני: יש לפטר את כותבי תכנית הלימודים בתנ"ך

במכתב ששלח הרב אליהו זייני ראש ישיבת ההסדר אור וישועה בחיפה הוא כותב כי הוא נחרד מהתכנים שפורסמו באתר התנ"ך של החמ"ד במשרד החינוך וקובע כי מדובר בדברי כפירה שאסור לשומעם וכי יש לפטר את המחזיקים בדעות אלו.

הרב זייני: יש לפטר את כותבי תכנית הלימודים בתנ"ך
  הרב אליהו זייני (אסף מילר)

לכ' מר אברהם ליפשיץ הי"ו מחמ"ד – משרד החינוך של מדינת ישראל שלום רב.

אני מבין שאישיות חדשה מונתה מטעמך על מנת לטפל בחינוך התנ"ך בממ"ד במדינת ישראל, ובאמתחתה תכניות חדשות. למשמע הודעות אלה ציפינו ש'הישן יתחדש והחדש יתקדש'. והנה מבט שטחי על חלק מהחומר שהוצג באתר של משרדך גרם שאחזתנו פלצות. והנה מספר דוגמאות:

א. המאמר על אברהם אבינו: מדובר במאמר כפרני שזה זמן רב לא ירדה אישיות המתיימרת להיות דתייה לדיוטה כה שפלה בכפירתה, כפירה בתורה שבכתב וכפירה גדולה לאין ערוך יותר בתושבע"פ. הקב"ה חדל להיות ה', ונעשה פריט ('האל'), אברהם אבינו חדל להיות אישיות אידיאלית, והינו נעשה אחד העם שרק עיסוק מוסרי ילדותי, נחלת כל גוי עלי אדמות מאפיין אותו.

חרף ההצהרה האלהית 'עקב אשר שמר אברהם משמרתי וישמור מצוותי חוקותיי ותורתיי', המחבר אינו מהסס לטעון שמעולם לא שמר מצוות. אם אין זו כפירה בה' אלהי ישראל ובתורתו, אינני יודע כפירה מהי. בירידתו מצרימה נעשה 'עבריין' משום שירד ללא הרשאה, והנה זה פלא (המחבר האומלל הזה אינו מצטיין אפילו בהגיון של תינוק בן יומו) שלאחר אפיונו כאיש מוסר, הוא מוצג כ'מפקיר את אשתו לגורלה'.

בנוסף לפי המאמר אברהם אבינו איננו אבי המונותיאיזם בעולם, הוא לא לחם נגד אליליות (מדרשי חז"ל הינם המצאות יש מאין בעיני המחבר – ואפשר להבין שבעיני המחבר התנאים והאמוראים פשוט מזייפים את התורה), ואחת ממעלותיו המיוחדות היא עולמו הפנימי מלא הניגודים במיטב המסורת הנוצרית הימי ביניימית. צר לי, אך מבחינה הלכתית מחבר מאמר כזה הינו פשוט 'מין' עפ"י הגדרותיהם של כל גאוני ישראל ושל הרמב"ם בראש!

ב. המאמר על גדעון: המחבר מציג את גדעון, כאיש שעל אף בחירתו ע"י הקב"ה מביע פקפוק על עצם שליחותו, בקיצור, איזה מין חסר שכל שהוא גם חסר כל אמונה. מסתמא בעיני המחבר הכסיל הזה, אין הקב"ה מסוגל למצוא אישיות מתאימה יותר להושיע את עמו. כל זאת לצד הצהרות לפיהן מתגלה הודות לתולדות אישיות זו 'סתירות, מתחים וחוסר עקיבות במחקר המקרא הקלאסי, שמהווים אינדיקציה למעשה החיבור המורכב של הטקסט המקראי, מתוך מקורות שונים וסותרים'.

מדובר בכפירה בדברי חז"ל ובמסורת ישראל כולה (אלא א"כ יואיל המחבר להודות שבעיניו שפינוזה המוחרם וביקורת המקרא הפרוטסטנטית מייצגים מסורת ישראל באופן נאמן יותר מכל התנאים והאמוראים).

ג. המאמר על דוד המלך: לא רק שירושלים נבחנת כעיר בין שאר ערי העולם כולו, ללא כל ייחודיות, ללא כל ערך רוחני, ודוד המלך ע"ה בוחר בה 'ממניעים פוליטיים', וכל מה שנאמר אלפים בשנים בעם ישראל לגבי עיר הקודש, הם דברים ש'לימים יתווספו לכך גם מסורות עתיקות המייחסות לה קדושה – המסורת על מלכי צדק מלך שלם, כהן לאל עליון הנותן מעשר לאברהם (בראשית יד: 17 – 23) וכמובן המסורת על עקדת יצחק בהר המוריה – המזוהה עם הר הבית (בראשית כב)'. כך ללא רחמנות, ללא כבוד, נרמס אאע"ה ברגל גאווה בוטה, התורה ואף עקידת יצחק, בסיס אמונת אומתנו ויסוד תפילותינו.

לא מיציתי אפילו אלפית מהטקסטים המתועבים שהוצגו באתרכם, כי המחברים כמו המציגים מסמכים אלה ומתעתדים לעשות בהם שימוש, יצרו אנציקלופדיה זוועתית של ריכוז כפירתי שלא נשמע מעולם כמוהו מצד אנשים המתיימרים להיות מאמינים. אמנם מתוך איזו שהיא בהלה זמנית אצלם, אני שומע ש'הורדו' טקסטים אלה מהאתר של משרד החינוך, ולא מכולם (עד לשבוע שעבר לפחות). אבל לא יוכל להיות ספק לאיש: מי שפרסם פעם אחת כבר חומר כזה, פסל את עצמו מלהיות איש חינוך בצבור המאמין בה', ואף אם עתה יוריד הכל מן האתר, יישאר פסול לחלוטין למלא תפקיד חינוכי, ואף למניין נוכל לספור אותו רק אם נסמוך על הפוסקים הקובעים שניתן לצרף רשעים למניין.

הכרתיך תמיד כאיש מאמין, ואני רוצה לקוות שאינך שותף לתועבות אלה, ושלא בידיעתך הכל התפרסם (אם כי קשה להאמין שדבר כזה יוכל להתרחש). הרהורים רבים מתרוצצים כעת במוחי, משום שמתברר שכפית על כל מורי החמ"ד במדינת ישראל להשתתף בכנס ב'מכללת הרצוג' המפורסמת בדעותיה הפסולות לעיתים, ובזה אתה נותן לכולנו תחושה שיש לך 'אג'נדה' חדשה הפסולה לחלוטין בעיני רבים מאד מהצבור הציוני הדתי, ואני ביניהם.

לכן נראה שלא נשארת ברירה אחרת מפיטורי כל חסרי האמונה הפועלים לצדך, כי עם תכניות כאלה לא נוכל להשאיר ילידינו בחמ"ד. וכבר הודעתי בצבור שאם הורה שומע על השמעת דעות כאלה בבית ספרו של אחד מילדיו, עליו להוציא אותו מיד משם.

הנך יושב במקום בו ביכולתך להבין את חומרת הקרע העלול להיווצר בצבור הציוני דתי בעקבות יישום תכניות כאלה, ואת גודל האחריות שתרבוץ על ראשו של מי שיוביל לקרע כזה. התנגדותנו היא נחרצת, ואני מקווה שברור שלא תסבול שום פשרה, ואם העובדים לצדך יעמדו על שלהם הם יביאו אותנו למה שאנו סולדים ממנו יותר מכל: למאבק חסר כל פשרות נגד ה'חמ"ד', שאם ח"ו יפתח, יהיה הרי אסון לאומי רוחני כפי שלא נראה מזמן.

לכן אני רוצה לקוות שהחמ"ד יחליט בסופו של דבר לשוב לדרך אבותינו, לדרך אמונה בה', בתורתו ובחכמיו, ולהנחות את כל העובדים וכל המורים שלא להרוס לעלות אל פסגת הר גריזים ממנו יצאו כבר בעבר די פירות באושים שהובילו לגלות ח"ו. בינתיים מה שמשרדך קבע הוא, ש'הישן יתנסך, והחדש יתחלן'.

נא חזרו בתשובה מהר מאד, זהו התיקון היחיד האפשרי העומד לרשותכם,

בכאב רב, באכזבה שאין כמותה, אבל בכל זאת בציפייה לתיקון ולהתייחסות מצדך,

הרב ד"ר אליהו רחמים זייני

ראש ישיבת ההסדר וישיבה הגבוהה שבחיפה

מרצה בכיר למתמטיקה

מרצה בכיר לתלמוד

מרצה בכיר לפילוסופיה יהודית

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
19 תגובות - 18 דיונים מיין לפי
1
הרב כל כך צודק. אבל גושניקים הם סגורים
טאוב | 16-07-2012 13:02
ורק יענו פתוחים. לרב הם לא יקשיבו אלא ישמיצו. כמו התגובות שלהם באתר כיפה.
2
משהו שנדמה לי שכולם יסכימו
| 16-07-2012 13:10
הרב זייני יודע לקטול! קשה מאוד להלחם בטיעונים שלו!
3
איזה מאמר ספוג באהבת ישראל
משה | 16-07-2012 13:11
'לפטר', 'מעולם לא נשמע כמוהו', 'לא מיציתי אפילו אלפית מהטקסטים המתועבים שהוצגו באתרכם', 'אנציקלופדיה זוועתית של ריכוז כפירתי שלא נשמע מעולם כמוהו ' ועוד ועוד ביטויים מתלהמים ויסלח לי כבוד הרב - אבל שקריים 'מאין כמותם'. כבר נכתב בכל המקומות שהמאמרים הללו הורדו לפני למעלה מחודשיים. מה שקורה הוא שיש בחור אחד או שניים שמשעמם להם בחופש הגדול והם רצים מרב לרב ומלעיטים אותם בחלקי מאמרים. עד כמה שאני זוכר, כבוד הרב סבל בעצמו מתופעה דומה בטכניון, שבה אנשים ציטטו את דבריו באופן מסולף והתקשורת רדפה אחרי כבוד תורתו. כנראה ביקשת לשתף גם את המפמרית בתחושתך בימים הקשים האלה וחלקת לה מנחת לשונך. חבל שבימים בהם אנו מצווים לדון את האדם לכף זכות ולהרבות באהבת ישראל, לא נפגשת עם המפמ"רית החדשה, לא ראית מי היא בכלל, מהמאמר עולה שגם לא טרחת לבדוק את תוכנית הלימודים החדשה, אם היא טובה או רעה, ומה יש בה. ישר קבעת שמדובר על שעת השמד ועל כך שאסור לאנשים האלה למלא תפקיד חינוכי. אל נא כבוד הרב, למדנו ממעשה קמצא ובר קמצא שקצרים בתקשורת יכולים להביא לחורבן הבית. הרם טלפון, קבע פגישה, בדוק את הענין מצד עצמו ואם אחרי בדיקה תישאר בדעתך - אפשר יהיה לכבד אותה. בינתיים המאמר כולו מבוסס על דיין שראה רק צד אחד, הדברים הם 'עורבא פרח' ובשקר ותרמית יסודם!!!
4
כפירה? פרשני פשט כבר כתבו שהאבות לא קיימו ממש מצוות
ישי | 16-07-2012 14:48
הרב כתב על הטענה שהאבות לא קיימו מצוות ש" אם אין זו כפירה בה' אלהי ישראל ובתורתו, אינני יודע כפירה מהי" אולם מה נעשה שהרשב"ם כתב ": חוקותי ותורותי - לפי עיקר פשוטו כל המצות הניכרות כגון גזל ועריות וחימוד ודינין והכנסת אורחים"- כלומר ולא שאר מצוות ואבן עזרא כתב: ..דע כי המצוות על שתי דרכים, א' המצוות הנטועות בלב אנשי הדעת, ובעשרת הדברים רק שבת אינה מהם, ואת אלו שמר גם אברהם עם מצוות אחרות ובאברבנאל: "לא תעשו - .. ולכן לא נאסרו קרובות ליעקב ולעמרם. ואינו, כי אז עוד לא נתנה תורה, והקב"ה הדריכם במעגלי יושר, הסבר אפשרי אפשר למצוא בשם משמואל: דהנה מה שאמרו שאברהם קיים את התורה כולה, שבודאי אין הפירוש במעשה המצוות כמו שהן עתה, שזה אי אפשר ברוב מצוות התורה כמובן, מה גם שרובן תלויין ביציאת מצרים, אלא הפירוש אור המצוות
שמירת מצוות ע"י אברהם
עמי | 13-09-2016 16:12
לא הרב זיני, אלא התורה טוענת עקב אשר שמר אברהם משמרתי וישמור מצוותי חוקותיי ותורתיי. לכן מצא אתה איך לישב דברי המפרשים (שכמובן כולם אמת) עם התורה. ואם לא תמצא- תאמר קטוני, אך אל תצייץ נגד התורה וההולכים אחריה כהרב זייני במקרה זה
5
והנה עוד כופר- רבי אברהם בן הרמב"ם
ישי | 16-07-2012 14:54
. "ולפי שהתאימו מעשי מצוות אלה על ידי האבות ע"ה למצוות התורה, עם אמונתם באחדות הבורא, והרחקתם את השיתוף והעבודה והיראה והאהבה שהן עיקרי האמונה בתורה ושרשיה, אמרו בהם כי הם קיימו כל התורה כולה, לא ששמרו את השבת או אכלו מצה בפסח כמו שיעלה על הדעת, וכבר ביארתי זה בספר אלכפאיה" כלומר, לדעת רבי אברהם בן הרמב"ם אברהם לא שמר שבת, האם לפי הרב זייני גם הוא כופר באלוהי השם ותורתו?
6
ישר כוח לרב זיני
דניאל כהן | 16-07-2012 15:06
סוף סוף קמים רבנים מהציונות הדתית לעצור את ההדרדרות לניאו רפורמים של חלקים מהצבור הדתי המנסה להתייפיף בעני הציבור החילוני. מאמר חזק,אמיתי מלב כואב ומי יתן וילכו אחריו כל הרבנים הדתיים לאומיים ללא מורא.
7
רב הטכניון ציפיתי ליותר פתיחות
חיים | 16-07-2012 16:17
8
להכפיש רב בישראל הוי לאותה בושה וכלימה..
אורי עמר | 16-07-2012 17:47
סרוגים סגור ומוסגר כמו יריחו אתר שכולו רבדים של שנאה להראות יהירות ושצחנות.. שאין שני לו. הרב הוא המרמצה די מכובד במקומו. ועל כל אלה שאתם מעלים כתגובה מוכיח על טמטום .. וליצנות של אנשים ריקנים. שבין הידיעה לדת אפסיים.
9
ל- 4 ו- 5. הבעייה היא המגמה הכללית של התוכנית.
חיים | 16-07-2012 18:20
כאשר ר"א בן הרמב"ם או האבן-עזרא טוענים שאברהם אע"ה לא כ"כ קיים מצוות, הם מצד שני מחזקים נקודות אחרות אצל אברהם שלא מורידות את ערכו והוא עדיין נתפס עבור הלומד כאדם ענק שבענקים מסיבות אחרות וראוי להיות אבי האומה. כך גם אצל דוד המלך או גדעון אוכל דמות תנכית אחרת. הבעיה בתוכנית החדשה היא שהמחבר ליקט את כל הדעות המקטינות את דמויות התנ"ך במגמה להקטין אותם בעיני הלומד. וזו כפירה שאנשי תורה חייבים להתקומם נגדה.
10
ל 9קראתי
| 16-07-2012 19:12
11
ל-9 הבעיה היא הזלזולי בשורה ענקית של רבנים אוהבי תנ"ך
ישי | 16-07-2012 19:32
היכולת להתעלם מהעובדות היא מדהימה. הבאתי דוגמא קטנה שמראה איך הרב כינה בשם "כפירה בתורה שבכתב וכפירה גדולה לאין ערוך יותר בתושבע"פ" דעה מקובלת בראשונים, וזה אפילו לא מפריע לחסידים האטומים. קראתי את המאמרים על גדעון ואברהם ואין בהם שוב דבר מזלזל. המאמרים מרתקים ומבססים דמויות אנושיות אך מרשימות. הרב הוא זה שבחר לראות בדברים זלזול. מי שליקט את האמירות הביקורתיות הם לא כותבי המאמרים אלא אותם שחיפשו בהם במטרה להכפיש. ככלל, מכללת הרצוג גדלה דור רחב של אוהבי תורה ששואפים ללמוד תנ"ך כפשוטו מתוך יראת שמיים ורצון להבין.
12
ל 11. של מי המאמר על אברהם. אני מעוניין לקרוא.
| 16-07-2012 20:23
13
יישר כח בשם קוראים רבים, לרבי אליהו זייני נר''ו.
חן שיינוביץ | 17-07-2012 0:00
אם לא סותמים פיהם של הכותבים, שאינם מודעים לכך, שכתבו דברי כפירה, עשוי הדבר להוביל לכפירה המונית.
14
כפיה להשתתף הכנס במכללת הרצוג
| 17-07-2012 0:31
"שמתברר שכפית על כל מורי החמ"ד במדינת ישראל להשתתף בכנס "ב'מכללת הרצוג' " לא היה ולא ניברא. אין שום כפיה להשתתף במכללת הרצוג יש עוד כעשר השתלמויות שניתן להשתתף בהם. מעניין מי הטעה את הרב. כנראה שינה מפני השלום. ולשם שמים. שומו שמים על כך.
15
בחסידות מבואר הפער בין שמירת המצוות של האבות
| 17-07-2012 8:23
וודאי שהאבות קיימו את כל התורה כולה בטרם ניתנה, שהרי מאמר חז"ל מפורש הוא זה. אלא היאך יכלו להניח תפילין שכתוב בהם יציאת מצרים, שטרם נהייתה. אלא אופן קיום המצוות היו בבחינת "ריח", עם גדרים שונים ממה שמקובל בימינו. ומכאן ועד לומר שהאבות לא קיימו כלל מצוות, הדבר וודאי שכפירה. יתירה מזה, אפילו לומר את דעת החסידות לילדים צעירים, העלולים להבין זאת שלא כראוי, יש לראות כיצד בתחילה מדגישים היאך אברהם אבינו שמר על כל פרט ופרט, ורק מאחר ומצוות מילה היתה צריכה להיות בגופו ממש, המתין לציוויו של הקב"ה. לימוד התנ"ך צריך להיות בסיס להעברת יראת ה' ואהבתו, ולא מחקרים פילוסופיים.
16
כל הכבוד לרב זייני!!!
| 17-07-2012 22:09
כל הכבוד!! מדהים כבוד הרב!!! ולכל הניאו-רפורמים שרצים כאן בתגובות- לכו לכפור ואפילו לטעון שאתם צודקים אבל אל תנסו להלעיט נערים בתיכון בשטויות הכפרניות הרשעיות והשטניות שלכם!!! אתם שטנים במלוא מובן המילה! ול"אלי" מהפייסבוק. מה כופר טיפש כמוך בכלל עושה באתר הזה?
17
כנראה שהרב זיני בטוח שהתורה ניתנה רק לו
משה | 31-07-2012 13:55
אחרת איך אפשר להסביר את זה שהוא לא מוכן שאף אחד אחר ילמד תורה כמו שהוא רוצה?
18
עת להישתנות
אני | 20-09-2016 1:12
גם עולם הגמרא תלמוד לא מפרש נכון .עולם זה עקר את נישמת אפו של התנך הפנטזיה. והפך אותו סיפורי . שכלתני. התנך כולו פנטזיה ועל טיבעי. כדי להבין זאת, דרושה מהפכה בעולם התורני מכהונה לנבואה. הנבואה היא שמתאימה לארץ. משה היה נביא, לא כהן הילכתי. הוא שהביא את דבר אלוהים. לא אהרון הכהן. ההבדל הוא ענק אדיר. שידרוג מגמרא לתנך ,מחייב הליכה לצבא והליכה לעבודה. לעולם התורני נוח, בחממה והגטו המטעה והאשלייתי של היום. אין הוא רוצה להיתאמץ. אבל כולנו משלמים על כך את המחיר. האמונה הישיבתית מרחיקה את ההמון מהדת מהמסורת. לא חבל.