פרשת הרב טל. הרב אמנון בזק, מרבני ישיבת הר עציון באלון שבות, מתייחס להתפוצצות הפרשה הבוקר, לאחר שנחשפה בסרוגים לפני שלושה שבועות.

"רב המשותף לשלושת הרבנים שכשלו ופגעו קשות באנשים או נשים שנתנו בהם את אמונם – הרבנים אלון, שיינברג וטל: שלושתם בנו את עצמם כדמות סמכותית היוצרת תלות והערצה עיוורת של אנשים כלפיהם, ותחושת הכוח והעוצמה שנוצרה בידיהם העבירה אותם על דעתם."

חלק מן הציבור התמים שהלך אחריהם בעיניים עצומות לא הצליח לעמוד מול עוצמת אישיותם ולא היה מסוגל להפנים את גודל החטא והעוול שהם עשו. שכרון הכוח בסופו של דבר היה לרבנים אלו לרועץ, עד כדי כך, שגם כאשר נתגלה סירחונם ברבים לא היה בהם הכוח לעצור, להתנצל בפני הנפגעים ולהתחיל מהלך של תשובה ותיקון, אלא הם פעלו בדיוק להיפך: בהכפשת הנפגעים והרבנים (ביניהם מו"ר הרב ליכטנשטיין זצ"ל בעבר, ויבדל"א הרב שמואל אליהו שליט"א בהווה) שיצאו באומץ לב ציבורי כנגדם, בין היתר גם בעזרת חסידים תמימים שהמשיכו להאמין בהם למרות הכול.

ללמוד מהתנ"ך להודות בטעות

פרשיות אלו מחייבות היערכות חינוכית, ואחד הכלים המשמעותיים ביותר בדרך להיערכות זו הוא לימוד פשוטו של מקרא. התנ"ך כפשוטו הוא אמצעי חינוכי מצוין כדי ללמד שכל אדם, גם הגדול ביותר, עלול לחטוא, ושלא ניתן לומר על אף אדם: 'לא ייתכן שהוא חוטא', ואז לחפש הסברים ותירוצים למעשיו. התנ"ך גם מלמד שדווקא אנשים בעלי כוח וסמכות צריכים להיזהר שבעתיים, כיוון שהם מועדים להיכשל בניצול כוחם וסמכותם לאינטרסים האישיים שלהם.