פרשת הרב טל: איך הציבור הסרוג נופל פעם אחר פעם?

הקצנה דתית לעיתים עשויה להיות ביטוי אובססיבי הגנתי, השייך לתחום הפסיכולוגי נויירוטי של האדם ללא קשר ליראת שמים, ועשוי להיות אבן שואבת לטיפוסי אישיות מסויימים

פרשת הרב טל: איך הציבור הסרוג נופל פעם אחר פעם?
  (צילום מסך/ תורת החיים)

לפני כמה שבועות כאשר הפרשייה על 'רב מוכר שהסתבך' הגיעה לאוזניי, כאבתי מאוד, הכרתי מעט ממה שהיה שם אך לא ייחלתי למה ששמעתי.

בימים שאחרי נפגשתי עם מו"ר הרה"ג ר' יהושע רוזן שליט"א וחלקתי עמו את צערי שכך עלתה לנו, שבמקום שחכמי התורה יאירו את החברה והדור, כמעט באופן סדרתי, מתפרסמים סיפורים נלוזים, לכאורה. הרב בכה (ממש!) על חילול ה' הנורא שעשוי להגיע בשל כך.

בשיחה עימי הסב את תשומת ליבי לשתי נקודות מהותיות ביחס לתורה ורבניה (כפי שלמד מהרצי"ה קוק זצ"ל רבו): כל תורה שאין לה בית אב – אינה תורה! (ירושלמי שבת פי"ט,מ"א). דהיינו, ת"ח הוא רק מי קיבל את תורתו מפי ת"ח מוסמך שקיבל מרבותיו עד משה רבנו. ועדיין קשור לסמכות רבנית, אך מלומד עצמאי העומד בפני עצמו והוא הסמכות של עצמו, גם המוכשר ביותר יחסנו אליו כאל אוטודידקט ואדם טוב אך לא כאל ת"ח ממעתיקי השמועה, ואין ללמוד ממנו תורה (!) בהיותו מנותק מהשורש.

בעידן הפוסטמודרני, בו כל אחד ותורתו בידו, עולם התורה הפך לכאורה שטח הפקר בו כל מלומד מתחיל את התורה מעצמו ובונה במה לעצמו או מבעט ברבותיו, ומשלב זה מתחילות לרבוץ לפתחו כל הרעות החולות.

דבר נוסף ובסיסי, נורמליות של חיים! תורה שהיא עמוסה במוזרויות והקצנה, מזקיקה בדיקה, התורה לא יוצרת התנגדות לטבעיות החיים, להיפך התורה מרוממת את החיים ותובעת מהם טהרה אך גם פשטות וישרות. הקצנה דתית לעיתים עשויה להיות ביטוי אובססיבי הגנתי, השייך לתחום הפסיכולוגי נויירוטי של האדם ללא קשר ליראת שמים, ועשוי להיות אבן שואבת לטיפוסי אישיות מסויימים.

מעבר לכך, להבנתי, השאלה אינה מתחילה ומסתיימת האם היה כשל של איסורי עריות או עבירה פלילית בפרשייה זאת או אחרת, עצם זה שאישיות תורנית כרוכה בפרשיות מעין אלו, על כך ראוי לזעוק מרה! הנושא על שכמו איצטלא של רבנן נתבע לנקיות ומוסריות עליונה, ולא זו בלבד, מה שאמור להנחות חייו ולהיות לנגד עיניו רק טובת האומה ושכלולה של החברה, כך שפרשיות מעין אלו מבטאות כמה רחוקים אנו מתורת אמת.

ומעבר לכל זאת יש כאן שאלה רחבה יותר, מה מפוספס בחברה הדתית ומה גורם לאנשים ונשים להישאב לסיפורים צורמים מעין אלו שוב ושוב (מעבר למענה הכללי של יצר הרע…) !? אך נשאיר זאת לפעם אחרת, בע"ה. בציפייה לישועה.

=======

הרב שמעון בן שעיה מלמד תורה במסגרות תורניות, פסיכותרפיסט ומטפל זוגי. הוא רב בארגון 'רבני דרך אמונה'

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
81 תגובות - 60 דיונים מיין לפי
1
מחאה על בזיון ת"ח
שלמה | 28-05-2019 20:18
עלילה מרושעת מעין זו יכולה להיות על כל תלמיד חכם. כל מי שרוקד על דמו של חף מפשע יתן את הדין.
דוד, הבא על אשת איש מיתתו במה? בחנק. והמלבין
יעקב | 28-05-2019 23:45
פני חברו ברבים אין לו חלק לעולם הבא!
כמה בלגן
אלמוני כאוב | 28-05-2019 22:51
באיזו חפות מדובר? ארבע שנים של שתיקה כדי לא לפגוע ולא להגיע לחילול הזה. אז לא הבנתי מה דחוף לגדול ולהגדיל ולהמשיך לצדוק ולגייס עוד אנשים לכת? אפקט הכמות אמור לטשטש מעשים לא ישרים? מה זה שוק? וכולם חוטאים בלשון הרע והתח מוגן בבית דין לבחירתו? איזו הפקרות לא נאותה. להיות אשמים ולהאשים זאת לא חפות. תעצרו תנשמו תעשו חשבון נפש במקום להילחם ולהמשיך בקיצוניות משתוללת. הגרסאות שהמצאתם לכל פנייה לא יחזיקו עוד הרבה זמן.
הרב מודה שהוא חמד אשת איש
מעודד | 28-05-2019 22:38
וזה לא תמוד דאורייתא,ורק על זה הוא צריך ללכת לגלות במקום אחר עד ביאת הגואל.
אהבתי את.התגובה צודקקקק
מציאות | 28-05-2019 22:19
כאשר אדם מעליל על אדם טהור וישר......ומתוספים עוד אנשיםםםםםםם זה צורם כואב ואדם זועקקקקקקק מנבכי נשמתו
מי הוא תלמיד חכם -
משה | 28-05-2019 22:04
מדרש תהילים מזמור קכח אמר רב חסדא, אי זהו תלמיד חכם, הרואה טריפה לעצמו. כלומר שמבין את המקורות לבד ולא אחד שכל הזמן מדקלם!
מצטרף למחאה על כבוד התורה!
שלומי | 28-05-2019 22:04
כותב המאמר, שום דבר לא הוכח ובהחלט יתכן שמדובר בעלילת דם. אני קורא לך לחזור בך מלשהר על הרב טל.
הבנת הנקרא חבר
יהודי | 28-05-2019 20:55
התוכן כאן מתייחס עקרונית ולא לפרשייה דנן.
2
הסבר פשוט
שקוף | 28-05-2019 20:18
מי שנזקק לרב כדי לחשוב במקום להפעיל את המוח של עצמו, נופל ברשת של נוכלים וסוטים וכאלה לא חסר גם בקרב הרבנים.
הסבר לא פשוט בכלל!!!
טליה | 28-05-2019 23:03
רבנים נועדו לייעוץ ולקבל ברכה. נכון שיש כאלה שסרחו מדרך הישר אבל אל לנו להכליל יש הרבה רבנים יראי שמיים. אנחנו בדור משיח ולצערנו האמת נעדרת ולכן צריך משנה זהירות. יש רבנים שהם צדיקים בדור ועל זה אין עוררין כדוגמת הרב חיים קנייבסקי שליטא.עצוב שיש רבנים שעושים חילול ה' שזו העבירה הכי חמורה,כי כך הם מרחיקים יהודים מדרך המצוות.אל לנו להסיק מסקנות נמהרות לגביי הרב טל, העניין בבדיקה,ברור שלא היה קשר מיני כי אז האישה היתה אסורה על בעלה והרי י היא חזרה לחיק בעלה.
3
כי היהדות הרבנית נמצאת בפלונטר
שי | 28-05-2019 20:22
בתקופת התנך לאנשים היה מותר לבקר זה את זה, בתקופת הגמרא חכמינו זיכרונם לברכה ידעו לחלוק זה על זה. היום כל רב, שלא לדבר על רבני העבר, הוא בבחינת מלאך שאין להרהר אחריו. אז הנה, קיבלנו את עזרא שיינברג, את אלעזר ברלנד, את מוטי אלון וככל הנראה, נקבל עוד כמה כאפות כאלה בפרצוף, עד שהיהדות תהפוך לשקופה יותר ולמקובעת פחות.
שכחתם מאיפה באתם??
עבד ה' | 28-05-2019 22:46
שכחתם מאיפה באתם? שכחתם את צלם אלוקים שבתוככים? למה להשחית כל זיק של מוסריות מתוכינו, להתנפל על צדיק גדול, עוד בטרם שנודע לכם מקצתה של האמת, האם חיות פרא אנחנו? הצמאים לדם? האם אינינו בעלי בחירה? כל עתונאי נשחת הרוצה להפיץ שמוע כבר שובה את בחירתינו ושולט על דעתינו כרצונו? האם אנו כבהמות שאין להם בחירה, המגיבות על אתר כרפלקס, היכן המתינות, היכן הסבלנות? היכן המוסר היכן צלם אלוקים עד כדי כך קטנים ושפלים אנחנו? לא ולא! עדין יש בני אדם שצלם אלוקים מאיר בתוכם ויראתם קודמת לחוכמתם לא נמהר לשפוך דם לא נמהר להיות חבל תליה בידי התליין כגרזן בידי כל עיתונאי שפל. רבנינו צדיקים! קדושים! טהורים! גם הרב טל! ואם באמת אתם קנאים לאמת תמתינו בכבוד שתצמח לה ולא תחללו את שם שמיים ותמהרו לשפוך דם צדיקים ולא תגלו את שפלותיכם לעיני כל!
זה נושא מורכב
טליה | 28-05-2019 22:34
אני מסכימה עם דבריך אם כי לא במאת האחוזים. הבעיה היא שכשאנחנו צעירים אנו נוטים ללכת שבי אחרי כל מיני אנשים זה יכול להיות גם רבנים,אנחנו בתחילה תמימים ועיורים ורק כשאנחנו מתבגרים אנו מבינים את החיים אז אם התחברנו לאנשים יראי שמיים מה טוב ואם לא אז אנחנו בבעיה. זה קורה הרבה מאוד לבעלי תשובה שמרוב ההתלהבות והשתוקקות לעבודת ה' הולכים כעיורים אחרי דמות רבנית ולפעמים גם נופלים בפח לצערי ולא אנקוב בשמות כי הם כבר ידועים....במקרה של הרב טל,אל לנו לשפוך דם ולהסיק מסקנות,כי אם חלילה היה קורה משהו מיני האישה היתה אסורה על בעלה והרי י היא חזרה לבעלה...ועוד דבר,בדורנו לצערי יש כל כך הרבה אנשים שאינם בריאים בנפשם ( זה כואב לי באמת) ולכן הם בודים מליבם דברים...זה לא פשוט לעסוק עם הציבור.
לשים לב
בני ברקי | 28-05-2019 20:32
במקרה כל אלו שהזכרת, הנהגתם הינה בתורת 'כת'.. שנדע לפעמים הבאות
4
תמיהה
משה | 28-05-2019 20:27
תח הוא רק מי קיבל את תורתו מפי תח מוסמך שקיבל מרבותיו עד משה רבנו. ועדיין קשור לסמכות רבנית למי היה קשור הרב צבי יהודה? למי היה קשור הרב עובדיה יוסף? למי קשור הרב דוב ליאור? הרב מלמד? למי קשור הרב מאזוז? הרב יצחק יוסף? וכו' וכו'
צא מזה למד עד שאתה שואל,
יואב | 29-05-2019 17:24
ותמצא
5
יישר כח כבוד הרב. על הדברים הברורים והבהירים.
אבי | 28-05-2019 20:36
ביחוד בימים אלו ולאור שלל הפרשיות לאחרונה על רבנים אדמורים וחצרות. בתקווה שהציבור ישכיל להבין את דבריך ולא להשאר בקטנותם ובדבקותם באותם רבנים כריזמטים וחסרי דרך.
6
כל מילה פה פשוט שקר, רוע וכזב , פשוט גועל נפש
מכיר את הרב טל שנים | 28-05-2019 20:37
כל מילה פה פשוט שקר, רוע וכזב , פשוט גועל נפש, כל הדברים שאמרו פה הם פשוט ההיפך הגמור מהרב טל שליטא תח אמיתי שמחנך ליראת שמיים טהורה, עבודת המידות, ללא כל הקצנה, לבריאות נפש, לאהבת ישראל אמיתית, לחיבור לעם ישראל, לשימוש תלמידי חכמים. הרב בעצמו ינק ולמד מגודלי ישראל ועד היום מחובר לגודלי ישראל. פשוט כל מילה פה זה הוצאת דיבה. השם יתברך יבקש את הנרדף. אתה תיזכר בספרי ההיסטוריה כמו שנזכרים רודפי הצדיקים בכל הדורות והרב יזכר כמו כל הצדיקים בכל הדורות שעברו ביזיונות והכפשות.
אמממ, מניסיון רוצה לומר ש...
תלמיד הרב אלון | 29-05-2019 11:45
בדיוק כאלו דברים כמו שאתה כותב אמרו תלמידים ורבנים על הרב אלון, עד שהוכח ש... הכל נכון!
יש כללי ברזל בעניין היכנסו לקרוא
רב מהצפון | 29-05-2019 11:43
בסד רב שמקבל נשים חשוד על העריות (במחשבה או מעשה). ולכן: רב צריך לטפל בגברים ורבנית-בנשים. אמנם גם כאן נדרש תשומת לב הפונים לסיוע - שהרי היו מקרים של רב שהטריד מינית גם גברים. הכי צריך להימנע מלקבל עצות של רבנים כאלו שטוענים לרוח הקודש או שדורשים ציות מוחלט לדבריהם.
7
כי עברנו לשטחיות ולרדידות
מאיר | 28-05-2019 20:49
פעם היו חושבים, היום הרבנים דורשים סגידה עיוורת, וכל מה שאנו עושים אלו הנהגות של חסידות, ולא יראת ד' אמיתית. וחלק מהבעיה שלציבור הסרוג אין הנהגה תורנית ראויה, תח משכמם ומעלה, שיתנו הנחיות ודרך
8
קדושה אתם מבקשים?
אחד מהצד | 28-05-2019 20:51
אני לא אומר שהוא עשה משהו, תקשורת היא כמובן תקשורת שיכולה להוציא כל אדם תמים כזאב ביער, אבל הציבור הדתי־לאומי, עם כל הלבביוּת, חסר ביראת שמים וקבלה אמיתית מרבניה. איך אפשר לדבר על סמרטפון בכלל? או איך אפשר שלא להקשיב לכל גדולי ישראלי האמתיים שאסרו סמרטפון? ואז מתפלאים שאיזה אדם נופל.. דרך ארץ, קרי צניעות, קדמה לתורה. וכמו שאמר הרציה - הצניעות היא יסוד היהדות.
התנשאות ושנאת חינם נוסח בית שני
שילה | 29-05-2019 10:29
הכללה ולשון הרע. אתה מכיר את כל רבני הציונות הדתית שאתה מוציא שם רע לתלמידי חכמים?! וכי אין את התופעות הנל גם אצל חרדים?
9
עובדה
ישראלית | 28-05-2019 20:52
הרב קוק לא הביט בנשים.
10
לרקוד על הדם
אריה | 28-05-2019 21:25
הרב הכותב היקר, איזו 'צדקות', נוטפת מתביעתך מתלמידי חכמים להיות נקיים לחלוטין בתחום העריות, זו דרישה נכונה מאין כמוה באמת, אך כולנו יודעים שרבו מעלילי עלילות. עד שאתה דורש את הנקיות בתחום העריות, הייתי מצפה שתח יהיו גם מאוד נקיים בשמירת הלשון אף אחד עוד לא יודע, אם אכן היה או לא היה, יתכן שזו סתם עלילה שפילה, אנחנו מלומדים גם בזה, אך מאמר בסרוגים כבר חייב להיכתב, עם ניתוח מעמיק על הנפש ויראת השמים של המוחזק לבינתים בכשרות. לעיתים אני מאחל לאנשים בסגנון הכותב, שיזכו הם פעם אחת להיות במרכז עלילה כזו, ואז הם ירגישו את כאב הריקוד על הדם, כאב שליפת העטים של אנשים אנונימיים שחייבים להביע את דעתם עוד לפני שיש על מה, אך בשביל פרסומת זולה להם או לארגון אליו הם משתייכים, הם מוכנים גם לרקוד על הדם. גם זה חילול ד' לא קטן.
11
חוסר היכרות מוחלט
י | 28-05-2019 21:28
ראשית, משונה שתח דן לכף חובה כאשר בית דין שעוסק בעניין עוד לא הכריע. שנית, מהיכרות עם הרב טל ניתן לומר בבירור שהטענה של תורה שאין עמה בית אב חסרת ביסוס לחלוטין. הוא למד והיה קרוב אצל רבים מגדולי הדור הקודם, ובקשר רציף עם כמה מגדולי דורנו (גם אם רובם אינם מהציבור הדתלי).
12
לא פתח ויקיפדיה על הרב אפילו
נו באמת | 28-05-2019 21:29
א. הוא לא לימד את עצמו - יש לו רבנים. תפתח ויקיפדיה, הוא למד אצל הגדולים ביותר. ב. הוא פחות קיצוני מרוב החרדים ויש תחומים שהוא ידוע כמקל (לדוגמה בהלכות שבת). במה אין שם נורמליות של חיים? שלילדים של אנשי תורת החיים אין חברה בגיל 14 מהסניף? רחמנא ליצלן. (אני לא מהקהילה שלו ולא קשור אליו. אבל אני מברר על רב לפני שאני סתם יורד עליו).
13
איזו הקצנה?
צהבהב | 28-05-2019 21:32
אני בקהילה ואתה מוציא שם רע ושנאת חינם. לא עשינו לך שום דבר רע!
14
דברי הכתוב חמורים פי אלף מכל הסיפור.
דרור | 28-05-2019 21:36
ראשית אף אחד כנראה לא יודע בדיוק מה היה ואם הרב בגלל עשה משהו לא בסדר. זה שאישה אחת טוענת משהו לא אומר עוד כלום. שנית הכותב רומז שרב טל תלא למד מתלמידי חכמים ?! נראה לי ממש בעיה. על כגון זה אמרו חכמים שעדיף לשתוק.
15
אבחון מדויק. אין שם מסורת ברורה
ישי | 28-05-2019 21:50
שיטת תורת החיים זה משהו חדש, ממציאים את הגלגל וככה זה נגמר. השאלה הכי חשובה לכל בחור ישיבה: מי הרב של הרב שלי? מה הקשר ביניהם? האם הוא באמת קיבל ממנו את שיטתו? בטל אליו? תעשו בדיקה בישיבות: הכותל, בית אל, מעלה אדומים, גוש עציון, ירוחם, עתניאל. בכולם יש תשובה ברורה. ביד בנימין לא.
16
צר לראות תגובה לא מבוססת כלל
מנחם | 28-05-2019 21:59
צר לי על כך. תגובה זו נראה באופן כה חזק עד כמה הרבניים 'הנורמטביים' לא חוקרים ים לאמיתותם ורק מיישרים קו עם הנורמליות (המשתנה מזמן לזמן - שלא כתורתינו הקדושה). כל מי שמכיר ולו קצת מקרוב מבין שהדברים האמורים פה לא ענייניים ברמה שלא שווה תגובה. במחילה מהכיתה אבל כדאי לבדוק מקרוב לפני שקופצים על אופציה להתנגח בשונה בחלק שפתיים ונורמליות.
17
על כל רב אפשר להוציא סיפור
נתי | 28-05-2019 22:04
תגידו אתם השתגעתם?! כל רב שבררתי עליו מצאתי אנשים שיספרו סיפורים אישיים כמה הוא גנב שקרן ואנס... לכן זה מאוד מוזר לראות רב שכותב על נקיות ומוסריות של תח רוקד על הדם, האם הרב הכותב הרים טלפון לרב שמאול אליהו או לרב אשר וייס לברר את הטענות לפני שהצטרף לחגיגה כמו אחד הריקים??
18
שאלה
שואל | 28-05-2019 22:05
מה הקטע של מנהיג לקהילה? לא מספיקה ההלכה מוסר אישי דרך ארץ ובכבוד הדדי כדי לחיות יחד במקום פיזי? לא מספיק חברויות פשוטות? למה צריך מעצמה של השפעה שוטפת שכזאת? חשוד
19
מי זה האידיוט הזה שרוקד על הדם?
מי זה "הרב" שכתב אתז | 28-05-2019 22:05
עוד חכם בעיני עצמו... בלי קשר לפרשה זה מאמר דוחה שמסריח מגאווה ומילים גבוהות עם שילוב מוזר שמעיד שהכותב לא מבין כלום מזה. נניח לו לעשות מעצמו צחוק.
20
מי שלא יודע במה מדובר שלא ידבר!!!!!
מיכל ירושלים | 28-05-2019 22:07
הרב קיבל תורה מרשימה ארוכה וידועה של גדולי תורה מפורסמים מכל החוגים! המוזרויות עליהן כתבת אינן אלא דינים שבעבר היו מוסכמים על שכבות רחבות וגם היום זוכות לתמיכה רבנית לא מבוטלת ולא רק מקרב תלמידיו! על כל הצדדים בפרשיה מוסכם כי לא היו איסורי עריות כל שהן!!!!!!! כך שמי שאינו יודע עובדות ונתונים נא לא לכתוב שטויות ובטח לא ברשת!!!
21
עכשיו הכל ברור-רודפים אחרי הרב טל בגלל דעותיו
אהרון | 28-05-2019 22:13
יצא המרצע מן השק! עכשיו ברור למה כולם רודפים את הרב טל על פרשה שטרם התבררה וכבר שופכים את דמו - כי הוא לא בדרך שלהם, כי הוא עצמאי מדי, כי הוא העז ללכת בדרך חדשה. בושו והכלמו, וכותב הטור הזה ייתן את הדין בשמים על בזוי תלמיד חכם!!! הרב טל שימש תלמיד חכמים מגדולי הדור וקשור עד היום לכמה וכמה מחשובי הרבנים. נכון, יש לו דרך מחודשת, אבל רבונו של עולם, זה פוסל אותו מתיר לכולם לחגוג על שפיכת דמו?!
22
לגופו של עניין
בן | 28-05-2019 22:14
חז''ל אמרו אין אפוטרופוס לעריות וזה יכול לקרות לכל אחד אז למה להתפלסף ויותר מזה כל הגדול מחברו יצרו גדול אז המסקנה שלי רבנים תתרחקו מנשים !!!!!! ואם אתם מוכרחים ( מכל סיבה שהיא) אז תצלמו הכל !!! או שתביאו אתכם את האשה שלכם !!! חכם רואה את הנולד!!!
23
אין דבר כזה יצר רע איןןןןןןן...אדם רע
מציאות | 28-05-2019 22:17
פשוט בוחר ברע....יש בחרת ברע
24
מכיר את הסיפור מקרוב והרב טל צדיק!
שמעון | 28-05-2019 22:25
איך הכותב מעיז לשפוט בלי לשמוע את הצד השני ומאמין לפרסומים של לשון הרע על ידי כתב חילוני? בושה
הרב אליהו הוא לא כתב חילוני והוא מכיר אהסיפור
שירים | 29-05-2019 17:26
יותר מקרוב ויותר טוב ממך
25
ניתוח מדוייק ונקי
יוסף | 28-05-2019 22:36
יישר כח,כל מילה בסלע.
26
"מצא בעל חוב מקום לגבות את חובו"...
שוקי | 28-05-2019 22:51
הכותב הנכבד ודומיו לא יכולים לסלוח לרב טל על חטאו הגדול שאינו אומר הלל ביום העצמאות ועל זליגתו לעולם החרדי, כמו כן לא יכולים הם לסבול את פסיקתו ההלכתית המקורית ורק חיכו בשקיקה ליום הזה על מנת להוכיח את צדקת דרכם ...
27
הרב שמעון, אתה דיין בבית הדין?
דניאל | 28-05-2019 22:59
או שאין תועלת בבית הדין, וסתם יש לך בבטן על הרב טל כי הוא חושב אחרת ממך? קצת אמת...
28
מזעזע איזה צירוף של דברים לא נכונים
תלמיד | 28-05-2019 23:07
מרתיח ומקומם. אשיב בקצרה על כמה נקודות. 1. ראשית לכל, כואב ומזעזע איך שמועה אחת, לא מבוססת ושכרגע נבדקת, הופכת להיות אמת ודאית שרק נשאר לדון כיצד נוצרה נפילה כזאת ועל גבי זה יש פרשנויות והשלכות שממילא רואים שכביכול זו לא 'תורת האמת'. לאן נעלמו הלכות לשון הרע? הלכות חזקת תלמיד חכם? הלכות עדות? נעלמו כלא היו. קבלת לשון הרע כפשוטו. ועוד כשהגאון הרב אשר וייס כותב שהוא בדק את העניין לעומק והוא מחזק את ידיו של הרב טל. 2. מדהים גם כמה הטענה על 'תורה שאין לה בית אב' תלושה מהמציאות. וכי החברותא של הרב טל 3 שעות כל יום במשך 3 שנים עם הגאון הרב גוסטמן זצל (שהיה דיין בגיל 23 בבית הדין של הגאון גדול הדור רבי חיים עוזר זצל בוילנא לפני השואה, והיה תלמיד מובהק של הגאון רבי שמעון שקופ זצל), והלימוד הצמוד עם הגאון הרב קפאח, ועוד רבנים גדולים, זו נקראת תורה שאין לה בית אב? וגם היום הרב טל מתייעץ רבות עם רבנים גדולים. כדוגמת התייעצויות תכופות עם הגאון הרב אשר וייס שליטא שהוא ללא ספק אחד מגדולי הדור. 3. והטענה של ניתוק התורה מהחיים היא בכלל מוזרה. כל מי שלומד קצת מהרב טל יודע עד כמה הרב טל נגד מוזרויות ומחנך כל הזמן לטבעיות וישרות. וכי מוסדות של בית ספר לפסיכולוגיה יהודית ובית ספר לקולנוע זה ניתוק התורה מהחיים? כל הזמן הרב טל מחנך לשילוב התורה בחיים. בעיניי אין בכלל מקום לכתבה כזו באתר דתי, כתבה שרב בה השקר על האמת ובעיקר - קבלת שמועות לא מבוססות והפיכתן לאמת. ואפילו סתם פרסום של שמועות. ועוד על תלמיד חכם שזו אחת העבירות החמורות. תלמיד כואב.
29
עד עכשיו לא פירסמו במה בדיוק מדובר!!!
מישהו | 28-05-2019 23:40
הכל גיבובי אמירות, חצאי סיפורים. אף אחד אפילו לא פירסם בינתיים סיפור מתומצת שאפשר להבין ממנו מה בדיוק היה. אז איך אפשר לשאול בכותרת המאמר מדוע הציבור הסרוג נופל כל פעם??? מי אמר שהיתה פה בכלל נפילה??? הרי אף אחד לא יודע על מה בדיוק מדובר??? מדובר על רב שאמר לאשה להתגרש? נו, כל יועץ לפעמים מייעץ כך.
30
נורות אדומות על קצה המזלג...
חצי קולמוס | 28-05-2019 23:42
אם מזמן לא שמעו מהרב הזה שיעור רציני בלימוד (ברמה של שיעור ה' ומעלה), אם לא ברור מי רבותיו ומה היא בדיוק 'שיטתו', אם מסתובב שם כסף גדול שמקורו ומטרותיו עמומים, אם יש מעגלים של מקורבים, אם יש חצר, אם הרב לא נגיש לכל אדם ולכל שאלה, אם מעולם לא פרסם ספר או מאמר תורני שמבוסס על גדלות בתורה ורקע למדני איכותי מובהק, אם דמותו מועצמת על ידי מעגלי מקורבים המפזרים בלי הרף רמזים על בקיאותו בקבלה, אם מצטלם עם תפילין, אם מעביר ביקורת על תלמידי חכמים אמתיים,( למשל הרב קוק הרב אריה לוין, החפץ חיים והחזון איש מעולם לא הצטלמו עם תפילין ). אם מבל נשים ביחידות וכ'.
31
הציונות הדתית, נפלה מזמן. תפיסת העולם הנוצרית
יהודה | 28-05-2019 23:49
תפיסת העולם הנוצרית שולטת בכל! ביהדות יש מקום לנפילה ואחריה קימה, גם למי שחטא גם אם הוא מנהיג ציבור. (מבלי להתיחס, למקרה מדובר) מה עם לקבל לשון הרע?? חבר'ה נפלתם על השכל?? אין לכם תורה?? מישהו מוכן לתת לי את הסמארטוש שלו ל5 דק חיטוט בהיסטוריה?? אז תשבו בשקט יפי נפש, ותעשו חשבון נפש.
32
לכולם- אם תרצו, וצריך לבדוק ולחקור.
עבד ה' | 29-05-2019 0:07
וגם אם תרצו, וצריך לבדוק ולחקור. תנו למימונים על העבודה לעשות אותה בינם לעצמם, למה כל דבר ישר צריך לעלות ולידון בכותרות ולהיות כגרזן בידי כל צמאי דם הממהר לשפוט דם צדיקים למה כל דבר עוד לפני שהוכח והוחקר צריך כבר להיוולד מורעל מגואל בכל מוסר מושחת? ? ? ?
33
ומה עם דוד המלך ע"ה
שמעון | 29-05-2019 0:09
גם הוא סמכות רבנית והיה מותר לו לטעות! כבוד הרב, זו הוצאת שם רע. והשקפת עולם לא יהודית! בתורה שלמדתי מותר לטעות ולעשות תשובה (גם לך, אגב..) התפיסה לפיה מעשה הוא אל חזור ויש לשלם במחיר דמים (תרתי משמע) היא תפיסה מערבית/נוצרית. מספיק לצקצק בלשון, לכו תלמדו הלכות לשון הרע והוצאת שם רע! אתה מעורב בפרטים?? היית עומד בסחיטה דומה???
34
כבוד תלמי חכמים
משה | 29-05-2019 0:26
תמיד צריך להיות לנגד עינינו אמרת התנא באבות: והוי זהיר בגחלתן. אנו לא יודעים ולא מכירים את התמונה השלימה בוודאי שאנו צריכים לדון תלמיד חכם לכף זכות.
35
בזיון תלמיד חכם!!
תלמיד לשעבר | 29-05-2019 1:20
ראשית, אלמד עליך זכות שאתה כותב אולי את דבריך בגלל היותך שכן של המתלוננת(!). ואולי גם לך היא אמרה דברים ברוח הקודש כפי שהיא מרבה לספר לאנשים על השגותיה הרוחניות. לעניין הדברים עצמם קשה להגיב, כי מאיפה נתחיל? רק בכדי לא להיות מאותם שנספים על שלא מיחו, אין ברירה אלא לענות גם לדברים עצמם: כתבת:'אך מלומד עצמאי העומד בפני עצמו והוא הסמכות של עצמו, גם המוכשר ביותר יחסנו אליו כאל אוטודידקט ואדם טוב אך לא כאל תח ממעתיקי השמועה' עכ. הרב טל למד תורה אצל גדולי הדור, והוסמך עי רבנים מוסמכים. זכה להערצה רבה מרבותיו ומגדולי הדור עוד בהיותו תלמיד. כתבת:'ואין ללמוד ממנו תורה (!) בהיותו מנותק מהשורש.' לעומתך כותב עליו הרב מרדכי אליהו בהסכמות לספריו ההלכתיים (בסוף דבריו): 'יפה למד ויפה לימד, וכל מין דין כתובו לנא. ויהי רצון שחפץ ה' בידו יצלח וירחיב גבולו בתלמידים, וכל אשר יפנה ישכיל ויהי ה' עימו כמו שאמרו חזל על דוד המלך שהלכה כמותו. ויתבדרון מעליה בבית כנישתא ובבי מדרשא אכיר. כדאי לך לקרוא שם את כל הכתוב גם בהתחלת הדברים, בשבח שיטתו אליבא דהלכתא. הרב אברום על הספר 'טל חיים': 'כבוד ידידי הרב הגאון הגדול, שקדן נפלא, מרביץ תורה לעדרים, מוהרר שמואל טל שליטא, מתלמידי ישיבתנו הק' מרכז הרב......יהר שיזכה ידידי הרהג המחבר שליטא שיפוצו מעיינותיו חוצה ויזכה את הרבים בפרי תנובתו להגדיל תורה ולהאדירה, ודברי תורתו יוסיפו שפע ברכה והצלחה לאחיזתנו בארצנו הק'.. ראה שם עוד את הסכמת הרב עובדיה, הרב הלברשטאם, הרב עמאר, הרב אלישיב, והרב שמואל אויערבך. כתבת:'בעידן הפוסטמודרני, בו כל אחד ותורתו בידו, עולם התורה הפך לכאורה שטח הפקר בו כל מלומד מתחיל את התורה מעצמו ובונה במה לעצמו או מבעט ברבותיו, ומשלב זה מתחילות לרבוץ לפתחו כל הרעות החולות.' איך אתה לא ירא לכתוב דברי בלע כאלה? חס ושלום לי להאמין שינקת דברים כאלה וצורת שפיטה כזו מרבותיך. מאיזה בית אב?? כתבת:'להבנתי, השאלה אינה מתחילה ומסתיימת האם היה כשל של איסורי עריות או עבירה פלילית בפרשייה זאת או אחרת, עצם זה שאישיות תורנית כרוכה בפרשיות מעין אלו, על כך ראוי לזעוק מרה!..' ואני תמה!! באמת השאלה לא היא האם נכונים הדברים, או שקר והסתה? בוא נפתח לפני ירושלמי שבת שציטטת, את התנך, את חזל, גמרא, מדרשים, ועוד: את מי חשדו מאשת איש? ויקנאו למשה במחנה.. , אם ראית תח שעבר עבירה (!!)בלילה אל תהרהר אחריו ביום.., קל וחומר אם לא ראית וכשלא מדובר בעבירה, וניזונת משמועות של השכנה! מכיר את הסיפורים על האמוראים שיכלו תלמידיהם לחשוד בהם חשדות הכי חמורות ושיבחו אותם על שלימדו זכות? מכיר את רב עמרם חסידא? מכיר את סיפור חייו של דוד המלך? זוכר מה היו אומרים אליו דואג ואחיתופל: 'מה דינו של מי שחטא באשת איש'? זוכר מה התפלל עליהם דוד, משיח אלוהי יעקב? 'מה תתהלל ברעה הגיבור...הוות תחשוב לשונך כתער מלוטש עושה רמיה... אהבת כל דברי בלע לשון מרמה, גם אל יתצץ לנצח, יחתך ויסחך מאוהל ושרשך מארץ חיים סלה' ירושלים חרבה על שלא מיחו על כבוד תלמידי חכמים. חזור בך בטרם תיכווה בגחלתם. וה' הטוב יסלח.
36
לכבוד הרב בן שעיה היקר.
ר"מ ב'תורת החיים' | 29-05-2019 1:23
שלום וברכה. ראשית, מתפלא אני עליך כיצד אתה מקבל כנקודת הנחה שמועה רעה, וכותב על פיה דברים חמורים, ואף מפרסם אותה ברבים למאות ואלפים, מבלי שתתברר בבתי דין. כל שכן דמבור בתח שחובה להפך בזכותו. ובכך, מבלי שימת לב, נכשלת לכאורה באיסורי תורה חמורים לאין ערוך. שנית, לגוף הדברים, יתכן שאינך מודע לכך שמור הרב טל תורתו יש לה בית אב גדול ונרחב. אפרט אך מעט, מקוצר היריעה והזמן: הוא למד בחברותא מספר שנים, שעות רבות ביום, עם הגר ישראל גוסטמן זצל בעל ה'קוטנרסי שיעורים', שזכה ללמוד בעצמו ממרן החפץ חיים ור' שמעון שקופ, וישב בבית הדין בוילנא עם גדולי דורו ר' חיים עוזר ובעל המרחשת זצל. וממנו קיבל את דרכי העיון ופסיקת ההלכה. ממליץ לכבודו לעיין בספריו וללמוד על דמותו. הרב טל זכה מספר שנים לעמוד בקשר רציף עם ר' שמואל אוירבך שעודדו מאוד וגיבה את דרכו בעיון, ראה נא בספריו העיוניים וראה את דמיונם הרב לספרי טל חיים בהלכה, לא בסגנון הניסוח אלא בחוש הביקורת וחופש עדין של המחשבה המשולב בערצה לגדולי ישראל. לאחר הקמת הישיבה התייעץ תמיד עם גדולי הדור בתחומים רבים ונרחבים, הרב עובדיה יוסף, הרב מרדכי אליהו, הרב אלישיב ועוד רבים, שגם כתבו את הסכמותיהם האוהדות לספרו. ידוע לי למאות מקרים שהיה בקשר רציף עם תח גדולים וביטל דעתו אליהם. כיום הוא מתייעץ הרבה עם הגר אשר וייס שהוא מגדולי הדור, ומבטל דעתו אליו פעמים רבות. תקצר היריעה, אבל דומני שאין עוד רבים שיש להם בית אב שכזה. שלישית, נורמליות של חיים - זהו אחד מאבני היסוד של בית מדרשנו המתבטא בתחומים רבים בבית המדרש ומחוצה לו, כבודו מוזמן בכבוד פשוט לבוא ולהיווכח במו עיניו, לפני שקובע עובדות בלא להכיר כראוי. שמחת החיים, ההקרנה על החברה ומקצועות החיים של בוגרי הישיבה, תחומי העיסוק השונים של המוסדות, האיזונים המופלאים בבתי המדרש של בעלי ובעלות התשובה, ובמדרשה לבנות. זוהי 'תורת החיים' ולשם כך הוקמה. חבל שבדור כל כך מורכב שהרס בריאות החיים ויחסם לקודש פגוע כל כך, אתה מוצא מקום לתקוף דווקא מקום יקר כזה. אנא, חזור בך, הינצל מלשון הרע ומעין רעה. בכבוד רב, ודווקא מתוך הוקרה לדברים אחרים ששמעתי מכבודו, רמ בישיבת תורת החיים.
37
החרד"ליזציה הביאה טפשות ופרימיטיביות לסרוגים
דומים לחרדים,ר"ל | 29-05-2019 6:31
ה' ירחם.
38
כך עושים חשבון נפש. בהכאה על חזה הזולת?
חוצפה | 29-05-2019 8:05
לא מובן בכלל מה המסר שאתה מנסה להעביר? במקום למאוס בשיטה הליברלית שמוטבעת עמוק עמוק בליבם של חבריך תלמידך וכ״ו. אתה מנסה להאשים את הקיצוניות? מה נגמר לך הבושה? מה היא בכלל קיצוניות שמירת כל המצוות כהלכתם כמו שאף פעם לא נהגתה? אולי יקומו רבנים שיגדו שקיום השולחן ערוך כפשוטו היא היהדות והיתר תרמית?
חרדים ומייעצים לנשים
הזוי | 29-05-2019 9:07
חרדים איפה שנח להם. ייעוץ אישי לאשה נשואה זה בסדר ... ויש פרטים בקשר שלא פרסמו.
39
הרב שמעון בן שעיה היקר:
הרבי המברבר | 29-05-2019 8:24
מה שכתבת ודאי נכון,אך אינו נוגע כלל לעניין. רבנים סורחים בגלל שיש להם יצר הרע. כן. גם להם,ואולי להם יותר.[כל הגדול...].לא קשור כלל בית אב וכולי,[כידוע הרב אלון למד במרכז הרב...] זה פשוט לא שייך לעניין.
40
יש לנו רק צד אחד בסיפור הזה
שלום | 29-05-2019 8:28
אבל גם אם הסיפור הזה יתברר כאמת חלילה זה לא מראה על נפילה של הציבור הדתי אלא על בגרותו שלא כציבורים אחרים שבהם עושים מעברייני מין קדושים
41
הציבור הדתי מחפש מקובלים והערצה עיוורת
מוטי | 29-05-2019 9:08
זה התחיל עם הנהירה של תלמידי מרכז לרב עוזי משולם,המשיך עם הנהירה לרב ניר בן ארצי שגם הרב טל היה מתבטל אליו ונפגש איתו פעם בשבוע לשאול בעצתו,המשיך עם הרב עזרא שיינברג,הרב אלון,הרב ברלנד, ועכשו הרב טל, הערצה מסוכנת. מצחיק שתלמידי תורת החיים הסתכלו על הציבר הסרוג והממלכתי כלייטים בעבודת ה' ובצניעות ובסוף הרב טל מגייס את רוח הקודש לחמוד אשת איש.
42
אוי למי שישפוך את דמו של הרב שמואל טל ברבים
אריק | 29-05-2019 9:13
תבדילו בין אדם נואף כעזרא שינברג לבין מי שבא ליעץ לאשה שלטענתה בעלה בגד בה
43
עוד הדיוט שמחכה להשחיז סכין.
שיר | 29-05-2019 9:24
אינני יודע מה היה בעניין הרב טל. ואני בטוח שגם אתה, הכותב מר בן שעייה, גם לא יודע בדיוק. מה שבטוח שהגיע הזמן לבדק בית במגזר הדתל, בעניין הטשטוש בין המגדרים. הגבולות בין גברים לנשים מטושטשים, והרי לכם התוצאות. טוב היית עושה אם היית מדבר לגופו של עניין ולא על איש. מציע אני גם לך מר בן שעייה, לחדול מלטפל בנשים באופן פרטני.
44
לא נורא
איש ימין | 29-05-2019 9:27
כל עוד הוא תומך בביבי הכל בסדר....טודו בום! העיקר שתהיה לנו ממשלת ימין עם ליצמן האנטי ציוני
45
ביזוי תלמיד חכם!!
ניצן | 29-05-2019 9:28
ביזוי תלמידי חכמים!! הרב שמואל טל הוא תלמיד חכם עצום! השמועות נעקרו כבר מזמן ויצא מכתב רשמי מהרב אשר וייס! מדובר במלעיזים שרוצים לפגוע ולהכפיש את הרב הצדיק והקדוש הזה!! תפתחו יוטיוב קצת, תראו את השיעורים שלו, את התורה המתוקה שלו - שקר וכזב כל מי שמפיץ שמועות על הרב! סכנה לעולם הבא שלו!
מתי ירדו האסימונים
ת | 29-05-2019 17:11
לכי לעונג שבת של הרב, עם התפיסה המעוותת שלך. אם את רווקה הרב יחתן אותך או יגרש או ימליץ לך ללמוד במוסדות שלו. יציע לך חברות גמחים קראוון בייביסיטר מתנדבות לילדים שלך... כל שתבקשי רק תתלי תמונה שלו בבית ותצעקי לכל העולם שהוא גאון וקדוש
46
ניסיונות להתנגח בכבוד הרב
בנימין | 29-05-2019 9:31
הרב שליטא הוא תלמיד חכם גדול ועצום, ומי שמפליל אותו מסכן את העולם הבא שלו! עובדה שלא יצא דבר רשמי עליו, ובואו, כמה פשוט זה לסמן מישהו שאתם שונאים וללכת להגיש עליו תלונה בדויה? אל תאמינו לכל שטות שאתם שומעים. אסור להאמין לשקרים ורק לחזק את הרב שפועל עבור עם ישראל בכל רגע, ורגע!
עוד לא הבנת אה
ח | 29-05-2019 17:14
מדומיין. תתבגר.
47
אין שום עובדות בסיפור.... עדיף לכולנו להיזהר.
שמעון | 29-05-2019 9:33
מלשון הרע על תלמיד חכם עצום שכזה.
באהבה
אח | 29-05-2019 17:08
שטוף מח. תפשפש מה מניע אותך אחי, טובת הנאה כלשהי? מקורב? או סתם רוצה לצאת צודק בכל מחיר. ברור כשמש מה ראוי ומה לא ראוי. נגמר הקרקס
48
הרב חמד אשת איש עם תפילין על ראשו
הראל | 29-05-2019 9:39
די להתנשאות על עם ישראל,די לפסיקות המוזרות,אחרי שהתוכנית של הרב טל להפוך לחזון איש קרסה,החליט הרב להיות דוד המלך ולבעול אשת איש,אבל אין לרב דין של מלך,ואיך הסטיקרים של תורת החיים זועקים ה' הוא המלך והרב טל צריך לעשות גלות על יצרא דעריות.
49
כבר לפני 20 שנה הפסקתי לכנות אותו בתואר רב...
ינקו | 29-05-2019 11:27
לפני 20 שנה היה שמואל טל (המכונה בטעות בתואר ׳רב׳) המו״ל של העיתון מקור ראשון. לאחר שהעיתון נקלע לקשיים, שמואל נותר חייב מאות אלפי שקלים לעובדים המסורים. לא די שהוא עשה מאומה כדי להשיב לעובדים את הכסף, אלא אף דיבר והתנהג אל העובדים בצורה מחפירה, תוך התעלמות מחובותיו והתייחסות גסת רוח. הוא איש מביש, שכבר מלפני 20 שנה איבד את הזכות להיקרא ׳רב׳. ותשאלו את עובדי העיתון מאותה תקופה. עלוב
50
שורש הבעיה בפתיחות פלספנות
אריק | 29-05-2019 12:11
אצלנו במגזר הדתי לאומי יש פתיחות יתר לעולם החילוני השירים ההוואי השפה הלבוש הדיבור יותר קרובים לחילונים מאשר לחרדים... ובנוסף כול צעיר שקבל תעודת רב נהפך לבר סמכה ( הרב בני לאו הרב פירון הרב פוירשטיין) וכול אחד מביע דעתו... מבלי להכפיף עצמו לגדול בתורה האמיתי כמו הרב דב ליאור שליטא ומשם הדרך קצרה שכול בעל תעודת רב נהפך לרבי ומביע דעתו בכול עיניו... אצל החרדים יש גאוני עולם אבל רב גדול ששומעים לו...
51
שמואל טל
מוישה | 29-05-2019 12:31
להדגיש שהאיש הזה חמק משירות צבאי !
52
לכבוד הרב הגאון
יעקב | 29-05-2019 14:03
למה אתה מפרסם אם הכרתי מעט ממה שהיה שם ולא בדקת לעומק?! והאם התורה מתירה לפרסם??
בוקר טוב
אח | 29-05-2019 17:05
עוד תלמיד ישן בהכחשה... מה יש אתה רוצה שיקרה?
53
מי כמוך מבין
חיים | 29-05-2019 15:24
אנחנו. משבר עמוק ומי כמוך מבין בפסיכולוגיה. יש כאן הולכת שולל , גדולים נופלים לבור עמוק בעידן בו הכל פתוח וגלוי אוי לנו מרבנים כאלה ואוי לנו מתלמידיהם שעדיין לא מאמינים שכך עלה אין כפרה על מעשים נלוזים אלא בהזזה הצידה ושיחזרו בתשובה עד סוף יומם הייצר תוקף אצל כולם, יש המתגברים והם הרוב ויש הנופלים
54
התגובות פה הזויות
לא יאומן כמה | 29-05-2019 22:04
כמה סכלות וטיפשות בתוכן הדברים למגיבים....הכל בגין ביטול תורה. יצר הרע פירק את הבן אדם מתוך זילות וחוסר ישרות בעבודת השם...מה יש לקשקש עוד?? שיעשה תשובה מעליא ובינתיים אסור להיות משומעי לקחו. פסול!
55
גם בעולם החרדי יש בעיות. הן פשוט מתחת לשטיח.
נשות הטליבאן | 30-05-2019 0:43
הרבה בעיות שם מוסתרות.
56
בעל תשובה
חמי | 30-05-2019 4:59
המאור ושמש כותב. בפרשת אמור. שמדוע שצ קרה לו מה שקרה. זה מפני שלא הקפיד על לימוד תורה בטהרה. הציבור הסרוג לדעתי סובל מהחשיפה הגבוהה מדאי לעולם הקלוקל. וכשרוצים להתקדם ולהשיג השגות. זה עומד בעוכריו
57
כואבת לחילול השם
יהודיה | 30-05-2019 6:38
בזיון. זה לא רב .זה בושה וחרפה להוליך שולל תלמידים שנזונים מרב ובסוף נתגלה כשוטה .הקבה תמיד דואג שהאמת תצא לאור .הוא צריך לקבור את עצמו על הבושה שעשה לתלמידים לאנשי גוש קטיף ולמשפחה אשה ילדים נכדים.
58
תמיד העיקר הסתלבטתם על החרדים שהם פדופילים
צ | 30-05-2019 9:22
סוף הלכלוך לצוף בסוף.(בלי להכנס לגוף העניין, לא בדקתי ולא יודע )
59
הכתבה נפלאה
דור עמוסי | 30-05-2019 11:51
דברי אמת . אך מי נתן את הכותרת בראש הכתבה, אין לה קשר לכתבה. הרב דבר על תורה שאין לה בית אב כססממן למי שאין ללמוד ממנו , זו תוכנה של הכתבה
60
עצם זה שמוציאים שם רע זה בעיה?!
טעות בכתובת | 02-06-2019 16:18
הבעיה במוציאים, לא ברב