הרב חיים אמסלם: "הרב הראשי טועה ומטעה" - סרוגים

הרב חיים אמסלם: "הרב הראשי טועה ומטעה"

הרב חיים אמסלם מתייחס לדבריו של הרב הראשי לישראל, הרב יצחק יוסף, לפיהם ילד שהתגייר ללא אמו עשוי להכשל בבישולי גויים שכן אמו אינה יהודיה, ומביא חמישה טעמים הטוענים אחרת

הרב חיים אמסלם: "הרב הראשי טועה ומטעה"
  (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)

הרב הראשי לישראל, הרב יצחק יוסף, אינו חדל מלספר לכל מי שרק רוצה להקשיב שרב אחד מרבני הערים הקטנות, "התחצף" למולו, על כי העז להציע לו לנהוג כאביו הגדול בכחא דהיתירא, ולא להכביד בעניין גיור קטינים, אשר כידוע הלכה מוסכמת היא שאין צריכים קבלת מצוות.

ואמנם ידוע שכתבו הרבה פוסקים הלכה למעשה שניתן לגייר את הילדים אם אמם מבקשת ומסכימה לכך, גם אם היא עצמה אינה מתגיירת. בזמננו ברור שמה שהאמא לא מתגיירת זה לא מפני שהיא אינה חפצה בגיור- הרי לרוב היא עצמה בת לאב יהודי ונשואה לבעל יהודי- אבל היא מבינה שאין סיכוי לגיירה כפי שלרוב "הסבירו לה" במערכת הממסדית כדי לייאשה וכמו שקורה למאות אלפים.

כשהיא מבינה שיש סיכוי לפחות לבנה להיות יהודי היא מביאתו עם אביו היהודי, בלב שלם ונפש חפצה לגיירו, עתה מצא לו הרב יוסף "פטנט" חדש שלא הוזכר בשום פוסק, שיש בעיה "עצומה" איך יאכל אותו התינוק ממאכלי אמו והרי זה "בישולי גוים". ואת קושייתו הוא לא חדל מלספר בכל מקום, שבה מתחיל לספר, איך "הרב מצוהר התחצף" למולו על שהעיז להציע לו, לא להחמיר איפה שלא צריך.

ועכשיו נשאלת השאלה אולי בכל זאת הרב הראשי צודק? ובכן אני קובע חד משמעית שהוא טועה ומטעה. ראשית בישולי גויים זו גזרה דרבנן משום חתנות, ואין שייך לחוש בגר המתגייר, במיוחד בבן אצל אמו, וידוע בגזירות חז"ל שאין לנו להוסיף גזרות מדעתנו.

שנית; הרי האבא, והבן המתגיירים, וזהו בית ישראל, ובבית של ישראל, יש היתר למשרתים וטבחים גויים. שלישית, כל המוצרים הרי בלאו הכי כשרים, ומשום חשש קל של בישולי גויים אין להחמיר ולמנוע גיור, שהרי הדין שבכל ספק בבישולי גוים יש להקל.

רביעית, איך יסביר לנו הרב יוסף שהגמרא עצמה לא חששה למאכלי טרפות שיאכל בבית אמו שאינה מתגיירת ומגיירים הילד. חמישית- יותר היה מקום "לחוש" לאותו בישול גוים ביחס לבעלה היהודי, כפי שעשה אביו לגייר בת קיבוץ שהייתה עובדת מטבח.

ועתה אסביר; כתבו הראשונים שהדין שהאמא יכולה להביא את בנה לגיור ובית דין יגיירוהו כי הגיור "זכות היא לו" וזכין לאדם שלא בפניו, ומדובר גם אם האימא אינה מתגיירת עמו, כמו שכתבו הרשב"א והריטב"א ועוד ראשונים בסוגיא בכתובות יא', ואם היא לא מתגיירת, הרב יוסף, שאל נא על הגמרא שאומרת שיש לגיירו, היתכן? הרי יאכל בישולי גויים. ועוד הרי כתבו מגדולי הפוסקים האחרונים שכשמגיירים הילד לפי בקשת אמו, מדובר שלמרות שלא יהיה שומר מצוות לכשיגדל, עדיין זו זכות, ולמרות שיש חולקים בכך, הרי הסכמת הרבה מהאחרונים שיש להקל בכך.

אבל מעיון בספרי הפוסקים למדים שבקטנים אין מקום לחשוש ומותר לדעת ראשונים להאכיל להם לכתחילה דבר שאיסורו רק מדרבנן, ולכו"ע דבר שהוא רק מגזרה דרבנן, וכך פסק אביו הרב עובדיה בספריו, מומלץ לרב יוסף לחפש ולמצוא. וזאת לדעת שאפילו המחמירים בגיור בדרך כלל, כגון הגאון האחיעזר הנה כתב בספרו האחיעזר ח״ג סימן כ״ח, שאין מוצא לנכון שירעישו רבני הדור ולצאת במחאה גלוייה נגד הגרות (בכלל, כשיש חשש בשמירת המצוות) כי הוא נדמה כחילול השם כשלא מניחים הנשים להתגייר, ובפרט הילדים שבאמת על פי הדין אפשר לגיירם.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
20 תגובות - 20 דיונים מיין לפי
1
איפה כל העכברים מהתנזים של דרעי? עדיין בחור?
משה | 23-05-2019 18:34
הם שקטים באופן מוזר.... דרעי חילק גבינה? או שאתם מעדיפים לגנוב אותה, כמו הבוס שלכם?
2
טוב שההגה בידיים של אגד
פוסק הלכה | 23-05-2019 18:41
לא כל סברא נפסקת להלכה. לו היה מביא מקור אחד שחושב כמוהו ניחא. אבל אף אחד לא התיר את את מה שהוא אמר. וכשיש איסור דרבנן הוא לא מתבטל בגלל שכך נראה לך. האבא לא חייב להתגייר. והאמא לא שפחה. והאוכל לא חייב להיות כשר. בקיצור עם ישראל שמר על עצמו 2000 שנה בגלל פוסקים שנצמדו לשלשלת הפסיקה. אם בחרת דרך אחרת תניח לנו
3
משועמם
איתמר | 23-05-2019 18:51
אמסלם שמרן כתב עליו כופר והרחיקו מכרם ישראל וכן רבו הרב מזוז סילקו מעל פניו מנסה לקבל כותרות
4
אמסלם הוא אחד מהכמרים שהכי מבינים ביהדות !
ערן | 23-05-2019 19:21
הרבה זמן לא ראיתי כומר שיודע מה זה חז''ל , שיודע שיש דבר כזה גזרה... והכי יפה שהוא אפילו יודע שיש מחלוקות ורוצה להיות כמה הרב יצחק יוסף...וואו איזה כומר !
5
לא כל מי שיודע חצטט הוא ת"ח
צחי | 23-05-2019 22:35
האדון אמסלם אין לו את הכלים האמתיים לפסוק והראיה שרוב חכמי ישראל מוקעים אותו
6
אמסלם אתה לקחת סמים
יצחק | 24-05-2019 3:31
זהיות זה מפלגת המסוממים
7
הרב הראשי אמר את דברו גש אליו כב' ר אמסלם
יוני | 24-05-2019 7:28
אין זו הדרך לצעוק טועה ומטעה?! לא מכבד אותך ר אמסלם... מרא דאתרא גם אם טעה הוא מרא דאתרא
8
חיים אמסלם עיין בתגובה
דוידי | 24-05-2019 9:11
עיין בספר גרים גרורים כמענה לספר של חיים אמסלם ושם תרוה נחת ותראה איך הנ''ל רוצה בדרכים המנוגדות להלכה לטמאות את כל מחנה ישראל בפלפולים של הבל ורעות רוח, ועכשיו נתלה באיזה מימרא של הרב יצחק כאילו זו הבעיה המרכזית של ספרו ''זרע ישראל'' הרב עובדיה זצ''ל התבטא כלפיו ואמר כי הוא מגלה פנים בתורה שלא כהלכה
9
רבינו הגדול אמסלם תועה כשה אובד
עידו 2 | 24-05-2019 9:45
מקורו וטעמו. דבר שבישלו גוי, אפילו בכלי כשר, של ישראל, אסור באכילה. ואין לאיסור זה עיקר מן התורה, אלא שחכמים אסרוהו, כדי להתרחק מהנכרים שלא יתערבו בהם ישראל ויבואו לידי חתנות, או כדי שלא יהיה ישראל רגיל אצלו במאכל ובמשתה ויאכילנו דבר טמא. גזרה זו של בישולי גוים יש מהראשונים סוברים שהיתה גזרה קדומה יותר מהגזרה על פת גוים, עד שסברו בתלמוד לומר שאיסורה מן התורה, וכשגזרו על בישולי גוים לא גזרו על פתם, לפי שאין בפת כל כך חשש של חתנות, ואפייה ובישול הם שני דברים, ולכן אין האפייה נכללת בכלל גזרת הבישול, או לפי שבפת יש משום חיי נפש ובני אדם רגילים לסמוך בו על של אחרים לא כללוה בגזירת הבישול, ואחר כך כשראו שצריך לגדור בדבר יותר גזרו אף על הפת, וכשהתירו את הפת לא התירו בישוליהם, ששני דברים הם. ויש אומרים שבתחילה גזרו על פתם, כסדר ששנו [טור תרנח] במשנה, לפי שבפת יש קירוב הדעת יותר מבתבשילים, ואחר כך ראו צורך לגזור אף על בישוליהם וגזרו עליהם. או שבפת הטעם משום חתנות, וגזרו על כך קודם, ובבישוליהם הטעם משום חשש דבר טמא. ויש אומרים שפת ותבשיל בכלל גזרה אחת הם, ולא חלקום במשנה אלא מפני דינים מיוחדים שיש בפת.
10
הוא השלישי בבית הדין המפוקפק והמסוכן של
עמי | 24-05-2019 9:56
שפרבר, הוא השני ברשימה של פייגלין. אדם הזוי שלא צריך לתת לו במה שמכתימה את האתר.
11
בדאי
שיבולת | 24-05-2019 13:31
אפי' הרב עובדיה המיקל הגדול פלט אותך ודי בזה
12
יאללה תרחמו עליו
גדי | 25-05-2019 23:11
חודשיים הוא היה בטוח שהוא חוזר לכנסת, ופתאום כלום, נראה אתכם עוברים את זה.....
13
כבוד תלמידי חכמים!
משפחת דעדוש | 25-05-2019 23:25
קראנו את הכותרת של הכתבה ויותר מכך לא יכולנו להמשיך, הרבנות הראשית שומרת על הפרהסיה היהודית ומי שפוגע בה פוגע בכל צביונה היהודי של המדינה. והתוצאות של הפגיעה ברבנות ידועות לכולנו..
14
מספיק
אריה | 26-05-2019 0:27
אתה כבר לא מעניין אף אחד.
15
גיור
עליזה | 25-06-2019 19:45
כבוד האב אמסלם התורה אומרת מי שאביו יהודי .הבן יהודי .לפי הרב הראשי אפרים ומנשה הם גויים אמא נכריה ולכן לא יבואו בקהל ישראל יקשקשו לך שגייר את האמא והילדים רב מבני ברק בתורה נאמר למשפחותם לבית אבותם .האבא קובע יש בתורה ספור בן אשה ישראלית .והוא ממחיש זאת מעל לכל ספק (הולכים לפי האבא ) רמת הרבנים כרמת גן . לכן הולכים להקל בבחינות להסמכה .גם אם תסביר להם אין סכוי שיבינו .רבנים משלו בנו פורק אין מידם
16
הוא מתעסק עם הר
רז | 27-06-2019 19:13
עם כל הכבוד לאמסלם הקטן הזה טוען שהגדול הזה תלמיד חכם ובעל יראת שמיים לא כמו בראשון טועה ? אתה ממש מגוחך.
17
סטטיק ובן אל תבורי
נועם | 23-07-2019 17:23
סטטיק ובן אל תבורי נאנסי עג'רם שריף מוחמד עסאף
18
מה לרפורמי בכרם בית ישראל.
דרור | 31-07-2019 21:19
מה לרפורמי בכרם בית ישראל.
19
חינוך
נועם | 03-08-2019 19:48
חינוך יותר טוב
20
חזק וברוך הגיע הזמן שקול השפיות יגבר בארצנו
ישראל זיו | 04-01-2020 21:29
!!!