א. אין שום הלכה ושום מנהג להדליק מדורה בל"ג בעומר.
ב. כבר העירו החיד"א ועוד גדולים שהמקור בו כתוב שרשב"י עלה למרומים בל"ג בעומר נפלה בו טעות סופר (במקום "שמת" רשב"י צריך להיות "שמחת" רשב"י. בזמן האחרון נתגלה כתב יד ישן המאשר שנפלה כאן טעות סופר.
ג. גם אם נאמר שרשב"י נפטר בל"ג בעומר, אין מקור ברור לכך שביום מותו של צדיק עושים חגיגה ומדורה, אדרבה זה יום של צום. חת"ס תורת משה ויקרא.
ד. ובכלל, אחרי חורבן בית המקדש אין להוסיף ימים טובים חדשים. שו"ת חת"ס יו"ד רלג.
ה. הרמ"א כותב בשו"ע או"ח תצג שבל"ג בעומר עושים קצת שמחה – אך לא מזכיר מדורה.
ו. אין קשר ברור בין ל"ג בעומר לבין מרד בר כוכבא, וכמובן לעורר גבורה הוא תמיד דבר טוב, אך אין לזה קשר למדורה.
ז. אם כבר עושים מדורה, אסור לגנוב עצים, ואסור לגנוב עגלות מרכולים כדי להובילם. רשב"י לא היה גנב וגם לא בר כוכבא.
ח. אחרי המדורה יש לאסוף את העצים השרופים, וכן כל שיורי המזון והאריזות. רשב"י לא היה מלכלך וכן בר כוכבא.
ט. אין לשבת מעורב בנים בנות גברים נשים במדורה. רשב"י וכו' כנ"ל.
י. יש לעשות את המדורה במקום בטוח מסכנת התפשטות שריפה ולהכין דליי מים וחול על כל צרה ולכבות היטב כל גחל בסוף המדורה. לצערנו כל שנה יש שריפות. רשב"י… וכן הלאה…
יא. יוצאים ידי מדורה קטנה בשיעור כזית או כביצה. אין צורך במדורה ענקית עד לב השמים. כל שנה מגיעים בל"ג בעומר לחדר מיון אנשים עם כוויות.
עוד סיבה לעשות מדורה קטנה: המדורות גורמות זיהום אויר נורא. וכל שנה מגיעים בל"ג בעומר לחדר מיון אנשים עם בעיות בדרכי הנשימה.
יב. אין לעשות מדורה בשעה מאוחרת איפה שיש שכנים וזה מפריע להם לישון. וכן צריך לקום מחר בבוקר בזמן לתפילה.
יג. כאשר ל"ג בעומר חל במוצאי שבת במירון, זה גורם חילול שבת נורא ואיום אצל המשטרה ואצל אנשים רבים. רשב"י לא היה מחלל שבת. גם בר כוכבא לא חילל שבת.
יד. בכלל, אין מקור ברור להילולא במירון. הרבה גדולי ישראל אומרים שעדיף לשבת באותו זמן ללמוד תורה ואת כסף הנסיעה לתת לצדקה. ללימוד תורה ולצדקה יש מקור ברור. ואין צורך לומר שרשב"י למד תורה.
טו. בכלל יש להרבות אהבת ישראל. רשב"י היה מאוד בעד (זוהר כי תשא קצ ב).

מה דעתך בנושא?
24 תגובות
4 דיונים
אדם
לכבוד הרב, עי' בשד"ח חלק ו מערכת א"י סי א. שות פני אריה סי' יד שעה"כ דרושי פסח דרוש יב כה"ח סי' תצג כו ואם תעיין בהם יובן לך שזה יום שמחה ללא ספק. אמנם...
לכבוד הרב, עי' בשד"ח חלק ו מערכת א"י סי א. שות פני אריה סי' יד שעה"כ דרושי פסח דרוש יב כה"ח סי' תצג כו ואם תעיין בהם יובן לך שזה יום שמחה ללא ספק. אמנם נתון במחלוקת אם הוא פטירתו, אבל לא לומר כך בהחלטיות. מה גם שהקב"ה מגלגל גלגולין ויודע תעלומות כיון כך את הדברים שאולי זה באמת יום פטירתו. אם תעיין שם יובן לך שיש עניין לעלות למירון ושיש מקור להדלקת מדורות ונרות. ושהסיבה לשמוח זה לא רק בגלל הפטירה שאולי קרתה אלא כי התבטלה גזירה. אם אסור להוסיף ימים טובים איך הוספת את יום העצמאות ועוד אתה מברך בו על ההלל?? והרבנות הראשית ממש לא הורתה לברך. הרב גורן דחק את כולם כיון שהוא פסק, זה פסק של הרב גורן. ור' אברום, הרב הראשי לא בירך. והורה שלא לברך. אז יום לג לעומר שמוזכר ברמא ובכתבי רבנו הארי גרוע מזה שאתה כותב שאין לעשותו יום טוב? מה עם הגר"מ אליהו?? מה עם הרב בניהו שמואלי? מה עם עוד מאות רבנים ורבבות אנשים שנוהגים לפקוד את המקום ואיך נהיה אנחנו חכמים יותר מהמנהג האדיר הזה?? גם אין חובה ללכת לכותל לסליחות. ועדיין הולכים. אז במירון ששם מגיעים כחצי מיליון?! כבוד הרב, מחילה. זו פשות התעלמות מוחלטת מרבנו הארי ועוד. אם הרב היה מסיים בזה שאולי אין לעלות מפאת הציון כמו שכתב הגרע יוסף ועוד, ניחא (ועל זה אמר הגרמ"א שמי שרוצה יודע לשמור על עצמו שם, ולא להיכשל במראות אסורים), אבל לומר שאין עניין להדליק מדורות, או להדליק נרות ו ו ו ו. כבוד הרב מחילה דבריך תמוהים.
המשך 10:33 10.05.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה בן אברהם
ומפרי עץ חיים שזה כן יום פטירתו [עיין לקו''ש חכ''ב (אפשר להוריד מהיברובוקס) שיחה לל''ג בעומר]
18:26 23.05.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהודי מאמין
לא מתעסקים אים רבי שמעון בר יוחאי.מצווה לכל עם ישראל לשמוח בשמחה של רבי שמעון בר יוחאי במירון.מי שאנוס ולא יכול להגיע פטור .אבל חלילה למנוע ודי לחכימה .אשרכיםל...
לא מתעסקים אים רבי שמעון בר יוחאי.מצווה לכל עם ישראל לשמוח בשמחה של רבי שמעון בר יוחאי במירון.מי שאנוס ולא יכול להגיע פטור .אבל חלילה למנוע ודי לחכימה .אשרכיםל ישראל ששמחים בחתונה של רשבי
המשך 01:09 22.05.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
תגובה הולמת
שהיה עולה בעצמו למירון ואף היה מעודד אברכים ובני ישיבות לעלות...עיינו בספר דברי מרדכי על ויקרא בסופו
00:19 22.05.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אוהד
עד כמה הוא יכול להיות טיפש?
22:32 21.05.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה
בעיקר מנותק מעם ישראל
08:01 22.05.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אברהם
אתר סרוגים, כתבתם "אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע" אז למה אתם מאפשרים לפרסם תגובה 11 שכתב שהרב טיפשי !?!?
12:59 22.05.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שחמה
הוא בכל מנסה למשוך אליו אש? אפילו במחיר בץהשקרים שהוא כותב? כל שנה יוצא נגד העליה למירון... כנראה מי שלא טהור-רשבי מקיא אותו...
00:32 23.05.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה בניאן
מברך את כבוד על ההערות
22:26 21.05.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ישראל קריטנברג
טובה לנמשיך במנהג הזה.
20:25 21.05.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוסי
מה התעוררתם היום רבנים ניכבדים ? כך נהגו כבר יותר מ 50 שנה שבלג בעומר עולים למרון ועושים מדורות אז בבקשה די שחררו אותנו עם ההלכות שלכם ותנו לציבור לחגוג...
מה התעוררתם היום רבנים ניכבדים ? כך נהגו כבר יותר מ 50 שנה שבלג בעומר עולים למרון ועושים מדורות אז בבקשה די שחררו אותנו עם ההלכות שלכם ותנו לציבור לחגוג כמו שהם יודעים , ציבור יקר תמשיכו כמו שאתם התרגלתם ונהגתם עם הרבה הרבה מדורות .
המשך 19:09 21.05.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נחמה דינה רוזנבוים
אז מה המקורות לחגוג את יום העצמאות?!
19:04 21.05.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
השואל
לכבוד הרב אבינר, אשמח להתייחסות לגבי כמה שאלות לגבי הסעיפים הבאים: בסעיף א. כתב כבודו שאין מנהג להדלקת מדורות, והינה כבר עשרות שנים נהגו כל חצרות האדמורים והרבה רבנים מכלל העדות...
לכבוד הרב אבינר, אשמח להתייחסות לגבי כמה שאלות לגבי הסעיפים הבאים: בסעיף א. כתב כבודו שאין מנהג להדלקת מדורות, והינה כבר עשרות שנים נהגו כל חצרות האדמורים והרבה רבנים מכלל העדות לעשות מדורות, ממתי זה התחיל וגם אם זה מנהג שנהגו "רק" עשרות או מאות שנים למה אינו נחשב מנהג? בסעיף ב. כתב כבודו לגבי תיקון הטעות שיום זה הוא יום שמחת רשב"י, והרי באידרא כתוב שכשנפטר רשב"י יצאה בת קול שאמרה שזהו יום ההילולה שלו, כך שגם אם כתוב שם יום שמחה, משמע שזה יום הפטירה לא כן? לגבי סעיף ג, בסהמשך לסעיף ב. כיוון שיצאה בת קול, ובאותו יום היה מעמד האידרא, אין ללמוד ממנו לשאר פטירת צדיקים, והרי זה מקרה יוצא מהכלל הלא כן? לגבי סעיף ד, כמו שכתבו לפני, גם יום העצמאות ויום ירושלים הוסיפו לאחר החורבן, ועוד, לג בעומר אינו יום טוב, שהרי לא נאסר במלאכה, אלא הוא יום שנהגו בו מנהגי שמחה, שזאת לא ראינו שיש אוסרים. בסעיף יא כתב כבודו "שיוצאים ידי חובה" במדורה בשיעור כביצה, אולם דבריו נראים סותרים זה את זה שהרי כבר בסעיף א כתבתם שאין זו מצוה או מנהג, וממילא אין מה לצאת ידי חובה במדורה. לגבי סעיף יד, כתבתם שאין מקור ברור להילולה במירון, והרי ידוע שהאר"י הקדוש וגוריו, מרן הבית יוסף, האור החיים הקדוש ועוד גדולי עולם עלו על קיברו וליחכו עפר קיברו, ועוד ידוע שביום פטירת כל אדם יורדת נשמתו על קיברו, וממילא רשב"י בכבודו ובעצמו נמצא שם באותו יום, האין זו סיבה לעלות לחלוק לו כבוד? ובסעיף טו כתב כבודו שיש להרבות באהבת ישראל, האם אין כבודו מסכים שבעליית רבבות עמך ישראל לקיים שמחה של מצווה לכבוד הצדיק, הרי עצם ההימצאות במקום כזה מחזק ומקרב את הלבבות והרי זה גורם לקידוש ה'?
המשך 18:45 21.05.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר