לפי האדמו"ר הזקן מה' באייר צריך לעסוק בהלכות מקדש

האדמו"ר הזקן של חב"ד פוסק בספרו שולחן ערוך הרב, כי החל מה' באייר יש להתחיל וללמוד הלכות עצרת, "להזכיר העם את הרגל שלא ישכחו להכין בהמות הכשרים לקרבן ויהיה להם שהות כל שלשים יום"

האדמו"ר הזקן: מה' באייר צריך לעסוק בהלכות מקדש
  (צילום: תומר נויברג/פלאש90)

יום העצמאות תשע"ט. ה' באייר הוא כידוע משנת תש"ח יום העצמאות, הגאון מוילנה כבר הזכירו בספר 'קול התור' כי הוא יום שמסוגל לגאולה, ונראה שגם אצל החסידים, יש ליום זה משמעות מיוחדת.

האדמו"ר הזקן של חב"ד רבי שניאור זלמן מלאדי, ציין את יום ה' באייר בספרו ההלכתי 'שלחן ערוך הרב', כיום בו יש להתחיל לעסוק בהלכות מקדש וקרבנות.

ללמוד הלכות מקדש בה' באייר

בהלכות מנהגי ימי ניסן, הפותח את החלק העוסק בפסח, כותב האדמו"ר בסעיף תכט:

"חכמים הראשונים תקנו בזמן שבית המקדש היה קיים שיתחילו הדרשנים לדרוש ברבים הלכות הרגל שלשים יום לפני הרגל דהיינו שמפורים ואילך ידרשו הלכות פסח ומחמשה באייר ואילך ידרשו הלכות עצרת ומי"ד באלול ואילך ידרשו הלכות החג לפי שכל אחד ואחד הדר בארץ ישראל חייב להביא ברגל ג' קרבנות עולת ראייה ושלמי חגיגה ושלמי שמחה וכל קרבן צריך להיות נקי מכל מום ומשאר דברים הפוסלים את הקרבן. לפיכך תקנו חכמים לדרוש הלכות הרגל שלשים יום לפניו כדי להזכיר העם את הרגל שלא ישכחו להכין בהמות הכשרים לקרבן ויהיה להם שהות כל שלשים יום.

בסעיף הבא, מקבע הרב את המנהג: "ותקנה זו לא נתבטלה מישראל אף לאחר שחרב בית המקדש…".

כלומר גם כיום, חסידי חב"ד ושאר עם ישראל שהולך בעקבות ספרו ההלכתי של האדמו"ר הראשון של חב"ד צריך להתחיל ולעסוק בהלכות מקדש וקרבנות, בכל שנה מפורים, מה' באייר ומי"ד באלול.

בהערת אגב, בהקשר זה אפשר לציין כי בתחילת סידור 'חלקת יהושע' של האדמו"ר מביאלה, מופיע ציור שצייר האדמו"ר והתאריך הנקוב בו הוא ה' באייר, והחסידים לא יודעים מדוע דווקא הציור הזה הוכנס לסידור, ומה הביא את הרב לצייר אותו דווקא בתאריך הנקוב.

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
4 תגובות - 3 דיונים מיין לפי
1
יואלי כמה שאתה שקוף ...
חב"דניק | 09-05-2019 19:56
נכון, לפני *כל* חג ההלכה מורה לנו להתחיל שלושים יום קודם לכן לעסוק בהלכות החג. לכן גם חג השבועות איננו יוצא דופן כמובן. אבל הנסיון שלכם למנף זאת לתעמולת השקר הציונית שלכם פשוט מגוחך ורדוד ...
ידידי תמיד ידענו שאתם החבדניקים משוטטים
ליטאי | 14-05-2019 13:53
באתרים של מזרוחניקים לייטים, מתי תפסיקו לעבור על שני הסעיפים, מרן הרב שך זתעא ידע מה שהוא אמר: הכת הכי קרובה ליהדות. גם בהלכות סוכה ועוד, אתם משנים מהאמת שקיבלנו בסיני, מכל מיני פילוסופיות שלכם, מתי החבניקים יהפכו לליטאים?!
2
גם סאטמאר מצטרפת למאבק במעשיהם של הקיצונים.
צביקה | 10-05-2019 15:30
גם סאטמאר מצטרפת למאבק במעשיהם של הקיצונים של אנשי 'כת לב טהור'. מאת איש מכת לב טהור: בגליון גינת ורדים של סאטמער לחודש אייר שיצא השבוע מתפרסם מאמר חריף ביותר כנגד אנשי כת לב טהור ובעיקר נגד הבית הדין שלהם, אשר הוציא פסק הלכה, כי הנואף אהרן אריה טלר יכול להתחתן עם אשה נוספת ללא מסירת גט לאשתו שעזבה את כת לב טהור וללא היתר מאה רבנים. לצערינו הרשע אהרן אריה טלר קיים את פסק הדין ונישא בשלישית והפעם לגב' מלכא שגם היא דרך אגב כבר נישאה מספר פעמים לכמה מאנשי הכת. הרב דוד ראזענבערג שליטא מרבני סאטמער בארהב כותב נגדם בחריפות יתירה כי אינם דיינים אלא חצופים ועמי ארצות הוא גם מוסיף ותוקף אותם על שינויי השמות שערכו לכלל אנשי הקהילה. הרב דוד ראזענבערג שליטא מרבני סאטמער בארהב הוסיף ותקף על היתר האשת איש לנישואין ללא קבלת גט מבעלה הקודם. והסיפור בקצרה כך: הרב הגאון הצדיק רבי נתן העלבראנץ שליטא אולץ לפני כמה שנים עי אחיו נחמן המשומד העמלקי שרי ראש ארגון הפשע כת לב טהור להתגרש מאשתו אם חמשת ילדיו. אחרי הגירושין שניהם המשיכו להתגורר במונטריאל שבקנדה, עסקנים שונים החלו לגשר ביניהם שינשאו שנית, וכאשר נודע הדבר לנחמן העלבראנץ ימח שמו וזכרו הוא הורה להביאה [האשה] מיד לגוטמלה ושם הכריחה להנשא לאחד מהגרים בשם ישראל ידידיה, ובכך לחסום את הדרך לשלום בית אפשרי בין בני הזוג עם חמשה ילדים. לרוע מזלו של נחמן העלבראנץ שרי ושותפיו לפשע של בן בנו של היטלר מאיר יששכר ראזנער שרי ויעקב נחום וויינגארטן שרי, אותו הגר עזב את קהילת כת לב טהור. אז, מה עשו עדת מנאפים אלו הוציאו כעת פסק דין כי האשה חנה בת ר' שלום אלטער זוגתו לשעבר של הגאון הצדיק רבי נתן העלבראנץ שליטא אינה זקוקה לגט מבעלה השני הגר ישראל ידידיה וטעמם עימם דבזה שהגר עזב את הקהילה מוכיח כי לא קיבל על עצמו את עול היהדות וממילא הגרות לא חלה מלכתחילה ואם כן גם הקידושין לא חלו והיא פנויה ואינה אשת איש. (ומובן שדינה כזונה ממש) לפי המידע שהגיע כשבוע לפני פסח נערכו במחנה כת לב טהור שתי חתונות אהרן טלר ואברהם דינקל שנישא בשנית לזוגתו לאחר שהוכרחו להפרד על ידי הנהלת הכת. יהיה מאד מעניין להמשיך ולעקוב אחרי ההתפתחויות ובפרט איך יתנהגו אנשי סאטמער שעד לאחרונה תמכו באנשי הכת למרות הכל........
3
עת רצון לגאולה ??
ד ע ת | 23-05-2019 5:22
זָכָה עטר הָרַמְחַל בּוֹצִינָא קַדִּישָׁא שֶׁגִּלּוּ וְהִכְתִּיבוּ לוֹ מִשָּׁמַיִם אֵת זֹּהַר הַגְּאוּלָה – תִּיקוּנֵי זֹוהַר תִּנְיָינָא – חֵלֶק הַזּוֹהַר שֶׁלֹּא הִתְגַּלָּה בְּיָמָיו שֶׁל רַבִּי שִׁמְעוֹן בַּר יוֹחַאי זיע. בָּרִאשׁוֹנָה נִכְתְּבוּ תִּיקוּנֵי זֹוהַר עי רשבי, וְתוֹכְנָם כּוֹלֵל שִׁבְעִים תִּקּוּנִים שֶׁנִּכְתְּבוּ עַל הַפָּסוּק הָרִאשׁוֹן בְּרֵאשִׁית בָּרָא, אֶלָּא שֶׁהַחֵלֶק הָעוֹסֵק בְּסוֹדוֹת הַגְּאוּלָה לֹא נִכְתַּב / אוֹ שֶׁלֹּא נִיתַּן לוֹ רְשׁוּת לְכוֹתְבוֹ. זַכָּה עטר הרמחל הַמָּאוֹר הַקָּדוֹשׁ וְנִבְחַר לִכְתֹּב וּלְגַלּוֹת אֶת תִּיקוּנֵי זֹוהַר תִּנְיָינָא – שִׁבְעִים תִּקּוּנִים הַנִּדְרָשִׁים עַל הַפָּסוּק הָאַחֲרוֹן שֶׁבַּתּוֹרָה וְכָל הַיָּד הַחֲזָקָה (ראה אופן הגילוי). הַתִּיקוּנִים כּוֹלְלִים סוֹדוֹת עֶלְיוֹנִים בַנּוֹשְׂאִים שׁוֹנִים שֶׁלֹּא נִתְפָּרְשׁוּ בַּזּוֹהַר רשבי, וְכֵן גִּלּוּיִים עֶלְיוֹנִים אוֹדוֹת הַגְּאוּלָה שֶׁנִּזְכֶּה אֵלֶיהָ בבא.וכך כתב בענוותנותו עטר באגרת אודות תיקוני זוהר תניינא: תִּקּוּן הַזּוֹהַר הוּא הָעוֹלֶה עַל כוּלָּם. וְהִנֵּה זָכָה רַשְׁבִּי לִהְיוֹת הַכֶּלִי הָאֶמְצָעִי לְהַמְשִׁיךְ תִּקּוּן זֶה, וְעָשָׂה הַזּוֹהַר. אֲבָל הָאֱמֶת, שֶׁלֹּא יָצָא אֶלָּא חֵלֶק אֶחָד מֵאוֹר מֵאוֹתָהּ הַבְּחִינָה, וְזֶה לְצֹרֶךְ מַה שֶׁיְּקַיֵּם יִשְׂרָאֵל וְכָל הָעוֹלָם בִּזְמַן הַגָּלוּת.אַךְ הַתִּקּוּן הָאֲמִתִּי הוּא, שֶׁיִּהְיֶה עִנְיַן זֶה קַיָּם תָּמִיד, שֶׁלֹּא יִפָּסֵק (בְּעֵת שֶׁיַּעֲלֶה הַתִּקּוּן בַּחֲזָרָה מִלְּמַטָּה לְמַעְלָה בְּסוֹד אוֹר חוֹזֵר). וְהִנֵּה אַחֲרֵי הָרַשְׁבִּי עָלָיו הַשָּׁלוֹם חָזְרָה הַסִּטְרָא אַחֲרָא וְסָתְמָה, כִּי לֹא הָיָה תִּקּוּן אֶלָּא לְשָׁעָה. וְעַל כֵּן אַחֲרֵי הָרַשְׁבִּי נִסְתְּמוּ הַדְּבָרִים, עַד שֶׁבָּא הָאֲרִי זלהה, וְאָז הֵאִירָה הֶאָרָה מִבְּחִינַת הַהֶאָרָה הָרִאשׁוֹנָה, שֶׁהֵאִירָה בִּזְמַן הָרַשְׁבִּי עָלָיו הַשָּׁלוֹם. וְאָז נִתַּן לוֹ לְפָרֵשׁ דַּוְקָא עִנְיַן הַזּוֹהַר שֶׁל רַשְׁבִּי עָלָיו הַשָּׁלוֹם, וְהוּא שְׁלֵמוֹת הֶאָרָה הָרִאשׁוֹנָה… וְעַתָּה בִּרְצוֹת ה' לְהֵיטִיב לְעַמּוֹ רָצָה לְגַלּוֹת עוֹד אוֹרָה חֲדָשָׁה מִבְּחִינַת הַזּוֹהַר גַּם כֵּן, וְהוּא בְּחַסְדּוֹ בָּחַר בִי (לשון הרמחל מתוך אגרות רמחל).