להתמודד עם משברי החיים דרך הטוב שבהם

הפתרונות למשברי החיים אינם מצויים בנעלם ובנסתר, אלא בגילוי הטוב שקיים בנו. תרבות חיים המרבה לעסוק בעולמות המנותקים מתחום אחריותו של האדם נובעת מייאוש בחיים, מחוסר אמון ביכולתנו לפעול ולשנות את המציאות במעשינו

להתמודד עם משברי החיים דרך הטוב שבהם
  (צילום: שאטרסטוק)

פרשת קדושים עוסקת בהרחבה במאפיינים של חיי הקדושה בעם ישראל. לאחר שבפתיחתה עסקה הפרשה בקובץ דינים השייכים לעניינים שבין אדם לחברו, פונה התורה לעסוק במספר דינים הקשורים למנהגי עבודה זרה.

בפרק זה מונה התורה מספר איסורים אשר מהם נודף ריח של מסתוריות, ביניהם: איסור אכילה על הדם, ניחוש ופנייה אל האובות והידעונים. האובות והידעונים אלו מדיומים, קוסמים או מכשפים הטוענים שהם מתקשרים עם המתים ושומעים מהם ידע מהותי. הדרישה אל האובות והידעונים אינה עבודה זרה כשלעצמה, אך היא קרובה לה, מפני שהיא מבטאת השתעבדות לכוחות אופל ולאמונות שווא בהעצמת המוות ויחס מכבד כלפיו.

התורה מרחיקה את האדם היהודי ממעשים אלה ריחוק רב, בטענה שהפנייה אליהם מטמאה את הנפש. עלינו להבין, מה החומרה המיוחדת המצויה במעשים אלה?

נדמה שסוגיה מרתקת זו, מתבררת דרך אישיותו של שאול מלך ישראל. תיאור דמותו הראשוני של שאול המלך בלשון הכתובים הינו מרומם מאוד: "בָּחוּר וָטוֹב וְאֵין אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל טוֹב מִמֶּנּוּ מִשִּׁכְמוֹ וָמַעְלָה גָּבֹהַּ מִכָּל הָעָם".

עם המלכתו למלך על ישראל נלחם שאול מלחמת חורמה במכשפים, באובות ובידעונים שבארץ. עם זאת, גדולתו של שאול אינה מאריכה ימים ושאול חוטא בשני חטאים מרכזיים: מקריב זבח בלא להמתין לשאול, ומפר את הציווי למחות את זכר עמלק עד תום. חטאים אלה מחוללים מהפך קיצוני ברוחו של שאול, רוח ה' סרה מעליו ונחה עליו רוח רעה.

הימים מתקדמים ועם ישראל ניצב במערכה מול פלישתים, שאול המלך הגיבור מתמלא בפחד ובחרדה לפני מלחמה זו ולפתע דווקא שאול שהכרית את עבודת הכשפים מהארץ – תר אחר בעלת אוב שתסיר את ספקותיו טרם המלחמה. מה עומד מאחורי שינוי קיצוני זה בחייו? כיצד שאול שנלחם נגד עבודת הכישוף לפתע מחזר אחריה?

המדרון התלול בחייו של שאול מתחיל מחטא בינו לבין ה'. לאחר שחטא שאול לה', שאול ננזף ומקבל תוכחה קשה מאוד, והיא מהווה פתח לשינוי המהותי בחייו. אם עד כה תפס שאול את הטוב שבתוכו כמרכזי ועיקרי, הרי שרגישותו המוסרית לחטאים גורמת לו לשנות תפיסה – הרוע שחבוי בו מקבל נפח רחב יותר. עמדה נפשית מעין זו מתוארת בדברי הרב קוק: "הפחד הנפרז מכל חטא, מאבד טובו של האדם, ועושה אותו למין בריה שפלה שאינה עושה דבר, כ"א שוכבת ורועדת".

התוצאה הישירה של עמדה נפשית זו היא חרדה ופנייה לסיוע מבחוץ, בקשת עזרה מגורמים חיצוניים. בשעה ששמואל כבר לא בחיים, לא נותר לשאול אלא לפנות לבעלת האוב, אותה דמות שבה נלחם קודם לכן.

מטרת האיסור לפנות לכוחות אופל ולשאר "חוזי כוכבים" היא למקד את האדם בסדרי החיים הטבעיים. התורה כמו אומרת לנו שהפתרונות למשברי החיים אינם מצויים בנעלם ובנסתר, אלא בגילוי הטוב שקיים בנו. תרבות חיים המרבה לעסוק בעולמות המנותקים מתחום אחריותו של האדם נובעת מייאוש בחיים, מחוסר אמון ביכולתנו לפעול ולשנות את המציאות במעשינו.

דוד המלך אשר קבע כי "לֵב טָהוֹר בְּרָא לִי אֱלהִֹים" מהווה מעין תיקון למלכות שאול. מלכות דוד מזהה את עומק הטוב שמצוי באדם ומתוך נקודה זו מתמודדת עם משברי החיים. פרשתנו מעוררת בנו תביעה אדירה להאמין בחיינו, לזהות את הטוב שמצוי בנו ולהמשיך לחזקו ולאמצו.

=======

בימים אלה יצא ספרי על חומש ויקרא, הספר השלישי בסדר הספרים "רוחי אשר עליך". קדמו לו החיבורים על חומש בראשית ושמות. כתובת מייל ליצירת קשר עם הכותב: guyamir17@gmail.com

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
19 תגובות - 19 דיונים מיין לפי
1
יוסף כהן
מעורר השראה | 03-05-2019 12:41
כתיבה מדויקת ועמוקה. כעת הפרשה באור אחר לגמרי.
2
לכאורה פשוט אבל עמוק ואקטואלי
מירב בבא נהרי | 03-05-2019 12:56
קולח ומעניין כתמיד
3
מדהים!
יעקב הופמן | 03-05-2019 13:01
תודה רבה
4
יש שיעורים מוקלטים שלו?
איציק | 03-05-2019 13:19
אהבתי ממש
5
מעניין ומרתק
מיכל | 03-05-2019 14:12
אשריך שאתה מצליח לעניין אותנו כל פעם מחדש.
6
מעניין ומחדש
אפרת | 03-05-2019 14:16
מחכה כל שבוע למאמרך
7
תענוג כל שבוע מחדש....
שוקה | 03-05-2019 14:17
יישר כוח!!!!
8
מאמרו של גיא אמיר
לייטנר יעקב | 03-05-2019 17:27
נהנתי לקרא את רצף מאמריו המחכימים של גיא עד כה. במאמרו האחרון על פרשת השבוע הפגין גיא בקיאות רבה בניבכי נפשו של האדם, ובהבנה בנסתר הסמוי מהעין.על דברים אלו שכתב תודתי נתונה לו.
9
פרשת קדושים
אורלי דמארי | 03-05-2019 17:31
תמיד כיף לקרוא רעיון ופירוש חדש לפרשה , נהנית מאוד ישר כוח
10
משוב לפרשת קדשים
אבשלום | 03-05-2019 17:32
ישר כוח גיא תמיד מביא פרשנות מעניינת
11
יישר כח,רעיון נפלא!!!
אורי | 03-05-2019 17:37
המשך לכתוב כל שבוע.
12
מהלך מקסים
ישראל | 05-05-2019 11:48
ישר כח
13
בעיניי סיסמאות בעלמא
משה אהרון עו"ד | 06-05-2019 9:29
בסד. גישת היסוד בבריאה ובתורה היא כי ההבדל היסודי בין הצלם לאלוהים היא היותו של הצלם בתחום האפור של הצל של עה הענן. כלומר שיהיו בחייו תמיד מרכיבים של העלם והסתר איתם צריך האדם להתמודד ככאלה. זה מרכיב חשוב באמונה.
14
מאמר מרתק
דניאל | 06-05-2019 10:39
יישר כוחך גיא. עלה למעלה עלה כי כח עז לך
15
מחדש ומרענן
אביהוד בן יהודה | 06-05-2019 10:53
כתיבה איכותית וקולחת השוזרת בשפה ברורה . יישר כח!
16
ישר כח
ציון בן גל | 06-05-2019 21:22
כמו תמיד מיסב עונג בקריאה של מאמר שכתוב ברהיטות .מרענן וחדשני.
17
מעניין ומרתק
דוד חלמיש | 07-05-2019 20:18
יישר כוחך על מאמר חשוב המראה נדבך נוסף של הסתכלות
18
מאמר מעניין ומרתק ישר כח
משיח דוד | 07-05-2019 20:21
תמשיך לכתוב
19
מדהים
אבי | 10-05-2019 10:42
תודה רבה על המאמר, מרשים המעניין ביותר...