מנציחה את השואה לאורו של האדמו"ר מפיאסצנה

טל שמידט, אשת חינוך ואומנות, בחרה להנציח את השואה דרך סדנאות מיוחדות לאורו של האדמו"ר מפיאסצנה זצ"ל הי"ד, שנרצח על ידי הגרמנים בעת שהיה במחנה הריכוז טרוונקי. "לסלול לעצמי דרך חיים מתוך בחירה אמיתית"

מנציחה את השואה לאורו של האדמו"ר מפיאסצנה

בשנים האחרונות מתפרסמות יוזמות רבות שמטרתן היא להנציח את זיכרון השואה. טל שמידט, אשת חינוך ואומנות, בחרה להנציח את השואה דרך סדנאות מיוחדות לאורו של האדמו"ר מפיאסצנה זצ"ל הי"ד, שנרצח על ידי הגרמנים בעת שהיה במחנה הריכוז טרוונקי.

אל דמותו של האדמו"ר מפיאסצנה, הרב קלונימוס קלמיש שפירא הי"ד, נחשפה שמידט כבר מגיל מאוד צעיר. בגיל תיכון היא החלה ללמוד את הספר במסגרת לימוד חברותא באולפנה בה היא למדה. משם, מספרת שמידט בסדנאות, כי ספריו השונים של האדמו"ר , מלווים אותה לאורך כל הדרך ובכל התלבטויות בהם היא נתקלת במהלך מרוץ החיים. כמו כן היא מציינת כי ספריו הם אלו שגם גרמו לכך שהיא בחרה ללכת ללמוד חינוך ולהשפיע מהמקום הזה על בני הנוער.

בתקופה האחרונה החלה שמידט להעביר סדנאות עומק לבני נוער על בסיס הספר "חובת התלמידים" שחיבר האדמו"ר מפיאסצנה. שמידט פיתחה מודל של בניית נפש יציבה על בסיס תורתו של האדמו"ר כמו כן היא משלבת בו רקע טיפולי פנימי וכלים שונים, שאותו היא למדה במכון 'משיבת נפש' של הראל חצרוני וכן מסיפורים של בני נוער שונים אותם היא ליוותה במסגרת היותה מחנכת מזה עשר שנים ומנערות שלמדו במדרשה לבנות אותה הקימה בישוב קדומים.

לסלול לעצמי דרך חיים מתוך בחירה אמיתית

שמידט בחרה עשרה נושאים מרכזיים בתורתו של האדמו"ר שמתאימים לבני נוער ואותם היא מעבירה בסדנאות. הנושאים השונים עוסקים בין היתר על אחריות אישית, הקשר האישי עם הקב"ה, התמודדות עם קשיים, ונושאים נוספים השזורים לאורך כל תורתו של האדמו"ר והם קריטיים ביותר לבניית עולמם של בני הנוער.

בני הנוער שנכנסים לסדנה מספרים כי הם יוצאים עם תחושה של חוויה מיוחדת שבה הם לומדים איך התחבר אל עצמם, לגלות את האור הפנימי שלהם. כמו כן, הם לומדים לפעול ולקחת אחראיות על חייהם עם כוחות ועוצמות.

 "הסדנה תרמה לי המון" מספרת אחת הנערות שהשתתה בסדנה. "זה מקום שבו אני יכולה לסלול לעצמי דרך חיים מתוך בחירה אמיתית. בזכות הסדנה אני לומדת על הקשר שלי עם ה', ואיך להתחבר באמת למקום הפנימי האמיתי שלי". נערה נוספת מספרת כי "זה ממלא לי את החיים בדברים משמעותיים, ולא בעוד מוזיקה וסרטים… ממלא אותי בכוח להבין למה אני כאן, מה המשמעות שלי. אני באמת מרגישה שזה נתן לי המון".

כעת, לקראת יום השואה, מבקשת שמידט באמצעות הסדנה ובעזרת דמותו של האדמו"ר מפיאסצנה, להעביר לבני הנוער את עולם הערכים הרחב שהיה לפני השואה ונגדע כתוצאה מהמלחמה. "כאשר משלבים את האומנות כחלק מהחינוך, ניתן להעביר את אותם הערכים בקלות לבני הנוער" מסבירה שמידט, ומוסיפה כי "האחריות של חינוך הנוער, היא בידיים של הנוער עצמו, לא פחות מאיתנו המחנכים. עתידו של עם ישראל נמצא בעתידו של הנוער שלנו".

רבי קלונימוס התמקד במיוחד בחינוך בני הנוער

רבי קלונימוס פעל בפולין בין שתי מלחמות העולם. הוא נודע כהוגה חסידי דגול והתפרסם בזכות חיבוריו החדשניים בתחום החינוך החסידי, בהם "חובת התלמידים". דברי תורתו היו מעין דרשות, המבארות את משנת חסידות והגות חסידית אקטואלית. הוא חיבר מספר ספרים, אשר בשונה מספרי החסידות המקובלים, הם מחוברים כתבנית, פרק אחר פרק, כחיבור הדרכה בדרכי החסידות.

רבי קלונימוס, התמקד במיוחד בחינוך בני הנוער, ובספריו הוא פיתח שיטת חינוך בראי החסידות, בה הוא מנסה להנחיל בין היתר, את עבודת החסידות, המורכבת מחשיבה ורגשות עמוקים, לבני נוער צעירים. במשנתו החסידות הוא שילב בין תורות חסידות קוז'ניץ, חסידות קרלין וחסידות חב"ד.

האדמו"ר מפאיסצנה- קולונימוס קלמן שפירא

כתב היד נמצא בכד חלב

בתקופת השואה שהה רבי קלונימוס בגטו ורשה יחד עם חסידו ושם עשה מאמצים רבים לשמור על מסגרת החיים הדתיים. לאפשר גישה של נשים למקווה טהרה, לקיים את מסגרת החגים – אפיית מצה בפסח, קיום ברית מילה, ועוד..

את דרשותיו שנדרשו במהלך שנות השואה, העלה האדמו״ר על הכתב וקרא לדרשותיו חידושי תורה משנות הזעם ת"ש, תש"א ותש"ב'. האדמו"ר שיקע בדרשות את מחשבותיו, רעיונותיו ולבטיו, ומסתבר שאף הגיה, מחק ושינה את נוסח הדרשות תוך כדי שנות השואה ועם התוודעותו למוראותיה.

ניכר כי האדמו״ר כתב את דרשותיו לא רק עבור קהילתו ובני דורו, אלא גם עבור הדורות הבאים, שכן הוא מסר את דרשותיו לארכיון המחתרתי ׳עונג שבת׳ בראשותו של ד״ר עמנואל רינגלבלום, אשר נתגלה בחלקו לאחר השואה, וביקש בצוואתו הרוחנית שצורפה לכתביו לפרסמם, ללמוד בהם, לחלקם ביעקב ולהפיצם בישראל. משום כך מהווה חיבור זה לא רק חיבור הגותי־חסידי, אלא גם מסמך בעל חשיבות היסטורית ופסיכולוגית וביטוי לרוחו הגבוהה של האדם על רקע שלטון של חוסר אנושיות.

כתב היד נמצא לאחר השואה מוטמן בכד חלב, הוא פוענח מחדש ויוצא לאור באופן מדויק בתוספת מבוא, ציוני מקורות, הערות רבות ובהשוואה למהדורות קודמות. דרשות אלה יצאו לאור תחילה בשנת תש"ך תחת השם 'אש קודש'.

דניאל רייזר

חידושי תורה משנות הזעם

האדמו"ר הגיה את דרשותיו מספר פעמים, מחק והוסיף, וצירף הערות בגוף הדרשות ובשולי הגיליון. מהדורה זו עוקבת אחר השינויים והערות שהוסיף האדמו"ר על כתביו ומציגה את שכבותיהם השונות שנכתבו בזמנים שונים במהלך השואה.

דניאל רייזר מציין: "בחרנו להשתמש בכותרת: 'דרשות משנות הזעם', הקרובה לכותרתו של האדמו"ר: 'חידושי תורה משנות הזעם', על מנת לשמר את לשונו ואת רוח התקופה בה נאמרו ונכתבו הדרשות."

הספר מסתיים בתחינתו ובברכתו של האדמו״ר מפיאסצנה לכל מי שילמד בספריו: ׳שאני מתחנן לפני כל אחד מישראל שילמוד בספרי, ובטח זכות אבותי הקדושים זצוקלל״ה [זכר צדיקים וקדושים לברכה לחיי העולם הבא] יעמוד לו ולכל ביתו בזה [=בעולם הזה] ובבא [=ובעולם הבא].

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
ספר חובת התלמידים
יוסי | 01-05-2019 16:18
ספר מוסר וחינוך מרתק חובה לקרוא זכות הצדיק הקדוש זצל תגן על כל ישראל אמן
2
מדהימה
אני | 01-05-2019 19:59
ברכה והצלחה בכל