יועז הנדל: "הציונות הדתית במשבר" - סרוגים

יועז הנדל: "הציונות הדתית במשבר"

"אני מודע לכך שרק שני מנדטים מהציונות הדתית נתנו לנו את קולם, אבל המציאות מחייבת אותי להשמיע קריאה כזו", אומר יועז הנדל, הח"כ המיועד בכחול לבן בדף הפייסבוק שלו לאנשי הציונות הדתית: "לשכנע את אלה שלא הצביעו בעדנו שאפשר לסמוך עלינו"

יועז הנדל: "הציונות הדתית במשבר"
  (צילום: אהרון קרוהן/ פלאש 90)

זוהי קריאה לציונות הדתית המתונה והימין הממלכתי לשוב הביתה. כלומר, למצוא בית שמתאים לתכונות ולמידות שאפיינו את הציבור הזה מאז ראשית הציונות. אני מודע לכך שרק שני מנדטים מהציונות הדתית נתנו לנו -בכחול לבן -את קולם, ואף על פי כן המציאות מחייבת אותי להשמיע קריאה כזו.

היא מחייבת אותי לשכנע את אלה שלא הצביעו בעדנו שאפשר לסמוך עלינו, והיא גם מחייבת אותי לייצג את מי שבחר בנו וגם את מי שלא.

להודות לבנט ושקד ולהמשיך הלאה

זו ההזדמנות להודות לחבריי נפתלי בנט ואיילת שקד על תרומתם למדינה, להכיר בהישגיהם כמו גם בשגיאותיהם ולהמשיך הלאה.

הציונות הדתית במשבר. כדאי להסתכל במראה ולהתמודד. זה לא רק העלמות מפלגה שייצגה במשך שש שנים חלק גדול מהציבור הזה אלא זו גם העלמות ההגדרה העצמית וערכים מסוימים.

בקואליציה הקרובה יהיה ייצוג של 22 מנדטים לציבור החרדי ולציבור החרד"לי, אלה שנלחמים תדיר מלחמת חורמה בגיוס בנות דתיות, בתחרות בשוק הכשרות, בנישואין ובגיור נוסח צוהר.

לדתיים ליברלים לא יהיה פתחון פה

מנגד, לדתיים ליברלים לא יהיה פתחון פה, לתומכי המתינות, מערכת המשפט, למתנגדי כהנא, לפמיניסטיות דתיות וחשוב מכך למי שעמדותיו המדיניות ניציות אבל הוא רווי ביקורת על התנהלותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. המלך יכול להיות עירום, ואין מי שיעז להתריס.

מי שמכיר את השקפתי המדינית יודע שאני מאמין בניהול סיכונים שמרני. שלום הוא שאיפה ברוכה אבל קשה לראות הסכם ממשי באופק ולא משנה ממה מורכבת תוכנית טראמפ. לדעתי, זהו ההבדל המובהק היחיד בין ימין לשמאל – ניהול סיכונים. זה בעיני גם הסיבה לכך שרוב הציבור הישראלי מחזיק בעמדות ניציות.

רשימת כחול-לבן נבנתה ברוח הפרגמטיות וכך גם נכתב מצעה שהייתי שותף ביצירתו: אינטרסים ביטחוניים התיישבותיים משותפים לצד הבנה שהמחלוקת על הצד המדיני-תיאורטי לא חשובה, אלא החברה הישראלית, המאבק בשבטיות, הממלכתיות וטוהר המידות של המנהיגות.

לכאורה, אלה בדיוק הערכים שעל ברכיהם מתחנך צעיר בציונות הדתית, אך במערכת הבחירות האחרונות נדמה שהציונות הדתית – למעט הפעילים והמצביעים שלנו – עסקה בדבר אחד – התמיכה בנתניהו. ואם נתניהו הוא האידאולוגיה, אז למה בעצם לא להצביע לנתניהו?

כך זכה נתניהו ב-35 מנדטים (שאחד מהם עבר לאיחוד הימין), כמספר המנדטים של כחול לבן. נתניהו ירכיב ממשלה כי אסף מספיק מפלגות שנותנות בו אמון פומבי אבל גם נותנות את הטון ביחסי דת ומדינה, ביחסי שררה ומוסדות המדינה, ביחס ערכי למנהיגות, שחיתות, נהנתנות ועוד.

זו תוצאה שמחייבת חשבון נפש.

מערכת הבחירות האחרונה הייתה מכוערת במיוחד. לא הקמפיין השלילי שהדביק את הכינוי 'שמאלני' לכל מי שתומך ברשויות החוק והמשפט, הפריע לי. גם לא השקרים על תכנון סודי אצלנו לפינוי ישובים.

מה שטרד את מנוחתי הייתה התמיהה על שיתוף פעולה בין אנשי הימין מתל"ם לאנשים המצוינים בכחול לבן שביקשו להחליף שלטון בדרך דמוקרטית. מאז שאני זוכר את עצמי חונכתי והתגאיתי ביכולת של הציונות הדתית להיות גשר בחברה הישראלית. לא לשרוף גשרים.

בצבא חשנו באחריות למימוש החיים המשותפים. כור ההיתוך שם היה מורכב מאנשי שמאל וימין ציונים, ישראלים גאים שהיו מוכנים להקריב את חייהם למען המולדת. באופן דומה מתנהלים בוגרי הציונות הדתית באוניברסיטה, בעבודה ולפעמים גם, רחמנא ליצלן, בחיי נישואים ומשפחה.

מה הפסול בכך? הוויכוח הפוליטי על איך ייראה שלום, שלכאורה חוצץ בינינו, הוא הרי הדיון הכי פחות חשוב פה, בגדר דיון על המשיח. תירוץ .

להלן הצעתי: הסירו את מסך העשן מאחורי "ימין חזק" שבמבחן ההיסטוריה עשה בסוף כמעשה השמאל.

רשימה עם חמישה נציגים לציונות הדתית

הקשיבו לנו עם לב פתוח ונפש חפצה. אל תזלזלו במיליון ומאתיים אלף ישראלים טובים שיצאו להצביע כחול לבן ובמיליונים שעומדים מאחוריהם בבית. הם אחים שלכם, ישראלים שתורמים למדינה, משלמים מסים, אוהביה ודואגיה. הם הצביעו לרשימה שבצמרת שלה נמצאים אנשים שהקדישו את חייהם למדינה.

רשימה שבה יש בין השאר חמישה נציגים לציונות הדתית, רשימה שבה בולטת מפלגת תל"ם עם חמישה נציגי הימין הממלכתי. הם הצביעו כי הם הבינו שצו השעה זו החברה הישראלית; שבלי מוסדות מדינה אין מדינה; כי בעיניהם מדינת ישראל חשובה לא פחות מארץ ישראל.

המצב המשברי הנוכחי הוא כשלעצמו מהווה קריאת השכמה לציונות הדתית, תזכורת לכך שהתפקיד ההיסטורי של התנועה החשובה הזאת נשגב הרבה יותר מהענקת קו הגנה לראש ממשלה כזה או אחר. אנחנו שם, בדבקות ובאמונה, להזכיר לכם.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
39 תגובות - 30 דיונים מיין לפי
1
הציונות הדתית הזדהמה כשהתחברה לפוגרומצ'יקים
רוני | 22-04-2019 12:38
ובעתיד - תתחבר לממשלת שוחד,מרמה והפרת אמונים.
וכשהתנתקה איבדה 4 מנדטים
אני | 24-04-2019 9:59
שווה את זה?
אנשים כיועז המיטו אסון על הציונות=חפרפרות!!
עידו 2 | 22-04-2019 22:55
יועז יונק מעטיני 'הקרן לישראל חדשה'. ורוקד לפי החליל שלהם. איכסה מאוס אחד !!
2
אם סמוטריץ הפך לנציג הציונות הדתית גמורה
רפאל | 22-04-2019 12:51
איך כלומניק כזה חסר כל נסיון חיים אחד שרימה את הצבא כדי ללמוד לתואר ראשון לאחר שהצהיר בשקר שהוא אברך ותורתו אומנותו אדם שבערמה נכנס לכנסת הקודמת ובעזות מצח ונבזות חתר תחת אורי אריאל כשי לתפוס את מקומו אם אחד כזה מייצג את הציונות הדתית אנחנו לא ניתן את כולנו למפלגה הזו
ואם אלפי רמאים עשו כך?
יוסי | 24-04-2019 17:17
האם זו דרכה של תורה? אדם שמשתמט משירות צבאי ודוחף להכניס עוד אחד שהצבא דחה אותו בגלל אלימותו? אלו הנציגים שלכם? זו לא ציונות וודאי שלא דתית
אלפי ש"סניקים קיבלו תארים במרמה ואיפה היית?
למה ללכלכך עליו? | 23-04-2019 21:26
היו מכללות פיקטיביות גם בארץ וגם בהונגריה. איפה היית? אחיו של רב ראשי לשעבר נתן תארים פיקטיביים לאלפי אנשים שלא השלימו חובות כדי לקבל חרדים ללימודים לתואר- ואתה שותק. סמוטריץ' עשה למעננו הרבה יותר ממך. כשהוא היה צריך להתגייס לא נתנו אפשרויות לציבור הדתי לאומי, רק לחרדים
3
חרטא ברטא
אחד העם | 22-04-2019 13:04
הכותב בחר לעבור צד ויצטרך עכשיו להתמודד עם בחירתו השגויה באופוזיציה. אל תדאג לציונות הדתית. היא מסתדרת מצוין בלי עזרתך ועצותיך.
4
יועז הנדל במשבר
דניאל | 22-04-2019 13:40
לאומיות בלי יהדות, כלומר תורה ומצוות לא מחזיקה מעמד. פעם מפאי התרסקה והימין החדש גם התרסק וגם הניסיון שלך עם גנץ ולפיד יתפרק. התורה בה לא במשבר!
מלכה קצת חולקת על תורת הרב קוק
יוסי | 24-04-2019 17:19
אבל, מי הרב קוק לעומת מלכה
חזון שיבת-ציון
מלכה | 23-04-2019 18:38
למירב: אין ציונות חילונית ולא יכולה להיות. יהודים התפללו 2,000 שנה שלוש פעמים ביום לציון, לירושלים. היהודים שלא שמרו מצוות התבוללו. הנביאים חזו את שיבת ציון לארץ-ישראל ולא לאוגנדה. גם בן-גוריון הבין את זה ולכן עודד את לימוד התנך.
לאומיות היא תמיד חילונית
מירב | 22-04-2019 18:28
לאומיות יהודית חייבת להיות חילונית, כי היא מחליפה את ריבונות האל בריבונות העם. רק ישראליות שורשית המחוברת לארץ ישראל מבחינה היסטורית, שרואה ביהדות תרבות והיסטוריה חילונית היא זו הפרגמטית והיא זו שתשרוד. אין השגחה פרטית. זה בסיס ההנחה השגויה.
5
יועז הנדל
משה | 22-04-2019 14:00
באמת לא לעניין. לא משבר ולא בטיח אם אין מה להגיד אז,לא אומרים
יותר ממר בנט הנכבד
עשה הרבה למעננו | 23-04-2019 21:27
שהרס לנו את הבית
6
מזמן לא ראיתי שילוב כזה של
שלומי | 22-04-2019 14:09
טפשות וחוצפה. הוא מזמן נתן גט לציונות הדתית - עוד בגיל התיכון. אין לו מושג ירוק מה קורה בציבור שלנו על גווניו הרבים. הכחול לבן משחיר מדי יום יותר ויותר. העצוב הוא שהכנסת הבאה תיראה עוד יותר עלובה מזו המסיימת. קרנה של הכנסת תרד לשפל חדש.
7
היהדות הדתית לא במשבר, אתה מבולבל.
ליאת פרידמן | 22-04-2019 14:09
היהדות הדתית מצליחה ביותר. אנחנו לא מודדים הצלחה בקלפי. אתה עזבת את היהדות הדתית, אז אתה במשבר, ואם זה שנבחרת לכנסת זה אומר שאתה לא במשבר, אז שיערב לך. תעשה חשבון נפש. או במילה יהודית, תשובה !!
8
הציונות במשבר
יועז הנדל | 22-04-2019 15:13
כחול לבן, הבית היהודי ,הליכוד - בוא נסכם - הציונות במשבר . לקחתם רעיון טהור ובאכזריות השחתתם את הרעיון. כל המפלגות סירבו להעמיד תנאי סף - לא נכנסים לממשלה שממשיך לחמש רבי מרצחים.( רק בדרום סודן נרצחו 382,000 נשים ילדים וגברים גם עם נשק שלנו ) גדול יום קיבוץ גלויות מיום שנברא העולם . תקוה לאנושות - אור לגויים . ובאכזריות וברשעות אנו מייצאים נשק ואמל'ח לרבי מרצחים - דרום סודן , מיאנמר , קמרון. לבוגי לא היה בעייה כשר הביטחון לאשר עסקות ים רבי מרצחים ופושע מלחמה. יש לומר האמת - הציונות במשבר ערכי החמור ביותר מאז שנוסדה המדינה. משבר ערכי שרק הפקרת יהודי אירופה משתווה לו. ואנחנו אומרים - די - מספיק ודי. לא ניתן לכם להשחית רעיון טהור. נאבק בכל מקום - בבתי הספר , בתנועות הנוער , במתנ'סים , בבתי הכנסת , בבתים הפרטיים. לעולם לא ניכנע לאכזריות לא ניכנע רשעות. מתי נבין שכולנו משפחה נבראנו בצלם אלוקים ,מתי נבין שכולנו משפחה אסור לנו לחמש רבי מרצחים .
9
שיתבייש לו
אבי | 22-04-2019 16:55
הוא היה עשוי להיות אחראי לממשלה שיהיו בה מרצ והעבודה בתמיכת המפלגות הערביות. הוא עוד חושב שהוא מייצג מישהו מהציונות הדתית? וכל הדתיים שהצביעו להם, בינם לבין דרכה של הציונות הדתית אין כמעט כלום
10
יועז לא מיצג את הציונות הדתית.
לאה | 22-04-2019 17:01
הציונות הדתית חיה ובועטת. ממשיכה להוביל בעוז ובגאון. ותמשיך לגדול ולהשפיע ויועז יעלם כמו הציונים הדתיים וחברים רבים שהוחלפו אצל יאיר לפיד הדמוקרט..
11
אבל איך יוצא ממה שאמרת שהציונות הדתית במשבר?
טב | 22-04-2019 17:02
יש אולי טון מאוד שולי בציונות הדתית של שני מנדטים שאותו אתה מייצג ואותו תיארת שהוא לא במשבר כי הוא הצביע לכחול לבן. אף אחד פה לא במשבר שבגלל שהוא לא הצביע לכחול לבן. אנחנו בסדר, אתה להיות רגוע.
12
עד מתי ליברליזם ???
דוד | 22-04-2019 17:07
מתי יבין אדון הנדל, שחיבור בין עם ישראל - אינו כור היתוך. אני יכול לחלוק על חבר שלי, מבלי שאשנא אותו. הנדל וחבריו הליברלים זרקו עשרות מנדטים לפח. הבוז והזלזול המתנשא שלו על דעות תורניות זה פשוט מגעיל. מותר לנו להלחם במה שלא נכון ערכית ותרבותית לטעמנו, מותר לנו להלחם בערכי פוסט מודרניזם - מותר לנו להרים דגל יהודי ודתי בלי בושה. אנחנו בניגוד אליך - לא רוצים לבטל את הערכים שבהם באמת מושתתת הציונות הדתית של הרב קוק, הרב קלישר, הרב ריינס ועוד גדולי עולם. אבל עזוב, אנחנו לטעמך - רדודים וחשוכים. לכם יש אג'נדה שבנויה על משכילים, שהם הרבה יותר מקבלים את דעת האחר. להזכירך מפלגתך זרקה רשפי שנאה על אנשים בממשלה. אז אל תדבר איתנו על אחדות.
13
אז מה הפתרון שלך? גנץ ? בושה וחרפה
אהרן | 22-04-2019 17:34
הציונות הדתית היא לא מי שעזב אותה אלא מי שנשאר. אתה עזבת לטובת ני שקרנים שמאלים הסותרים את כל עקרונות הציונות הדתית ואתה מציע שנעשה כמוך? הבלים... ובכלל איזה ערך יש לדתיים לאומים לבראלים אם הם מוותרים על התורה? את הרעיומות הדלים שלהם משקפים טוב יותר חילונים רבים ואתה ביניהם...
14
החינוך הדתית
חיה | 22-04-2019 18:03
מר הנדל היקר. הציונות הדתית לא במשבר.מי שבמשבר זה אתה וחבר מעריך שחשבתי לקחת את הקופה כשהמצב אכן נראה אבוד. לאחר נטישת בנט שקד ושולי.שהשאירו חובות וקופה ריקה. הציונות הדתית עשתה יש מאין.ועוד יהיו לך הרבה הפתעות.בעזרת ה' ובעזרת נבחרינו שעשו ימים כלילות ועוד ימשיכו. בשם ה' נעשה ונצליח
15
תבוא לבית אל ותראה את עומק המשבר
בית אלניק | 22-04-2019 20:36
אתה מוזמן
16
האזהרה שלא נטמעה
אליהו | 22-04-2019 20:55
אחת הבעיות של הציונות הדתית , שלא מפרשים נכון , אירועים היסטוריים , בפרט מתקופת הבית הראשון , כאשר מייחלים לבואו של המשיח בן דוד . נכון בפעילותו הצבאית , הביא דוד המלך להישגים משמעותיים ; אבל האירועים שהחלו עים פרשת אוריה הייתי , המשך הבעייתיות של בנו שלמה , כאשר אלוהים גזר את הקרע בתקופת רחבעם בנו , וההתעלמות מהיחס הקשה של רחבעם בנו של שלמה ( נכדו של דוד ) כאשר התאכזר בעם ; אבי ( שלמה ) יסר אותכם בשוטים , ואני בעקרבים . כתוצאה ממלכת ישראל נקרעה לשתי הממלכות : ישראל ויהודה , שנלחמו אחת כנגד רעותה ; תחילה הושמדה ממלכת ישראל , ובהמשך גם ממלכת יהודה ; והעם יצא לגלות בבל. מהאירועים הקשים שגרמו לחורבן הבית השני , הטבח שאלכסדר ינאי ביצע בעם ( כעשרים אלף הרוגים ) ; ובהמשך המאבקים הפנימיים , ובתקופת הורדוס , העם לא יכל להתמודד מול הקיסרות הרומאית .
תודה על שיעור בתנך
דוד | 23-04-2019 17:43
תבדוק בבקשה את הביסוס ההיסטורי של מה שכתבת , צר לי אבל אם תהיה אמיתי עם עצמך תגיע למסקנות לא נעימות.
17
גנץ. שמאל.
גיא | 23-04-2019 1:01
אוף די לקשקש כמה אפשר לחשוב שאנו מטומטמים....
18
תשובה לכותרת של יועז הנדל
אילה | 23-04-2019 8:34
איך לא שמת לב שהשמאל במשבר?
19
טוב ששמתם תמונה של הר המור
tr | 23-04-2019 14:58
מתאים לתוכן
20
נועז
777 | 23-04-2019 17:35
אני חושב שאתה במשבר לך תעשה חושבים כל חמור שנגמרה לו הקריירה הצטרף לכחול לבן
21
מתבייש שאלה הם נציגי הציבור שלנו
אוריה | 23-04-2019 17:38
אם יש דבר שנקרא חילול השם אז זה סמוטריץ וחבריו . כל דבר שנעשה בכח סופו להיכשל אך יותר מזה לתת חסינות לנבחרי ציבור פורעי חוק וביניהם ראש ממשלה ,זה הדבר האחרון שהייתי מצפה מציבור ערכי כמו הציונות הדתית.
22
התבלבלת
אני | 23-04-2019 18:25
מה??? איך אתה כותב את זה,הרי כחול לבן רוצים להרוס את הדתיים ,תחבורה בשבת, מרכולים וחנויות פתוחות, בקיצור לא צריך שבת לאף אחד אז רגע לא התבלבלת???
23
הנדל לא ציוני דתי
מלכה | 23-04-2019 18:29
ליועז הנדל אין כל קשר לציונות הדתית. כבר זמן רב שאינו דתי והגיע הזמן שיפסיק לשאת אותה על ראש שמחתו.
24
ציונות עם ערכים
עדנה דשבסקי | 23-04-2019 18:41
אוהבת את דבריו של יועז הנדל ותומכת בו בכל ליבי. אנשי הכיפות הסרוגות קראו לעצמם בעבר ''ציומות עם ערכים''. אני קוראת לכם לא להפנות גב לערכים של מוסר בסיסי ושמירת חוק, כיבוד החוק וסדרי שלטון תקינים. נוכח מצבו המשפטי של ראש הממשלה, אל תקפצו בראש עם יוזמות הרס לא ערכיות שמבטיחות לביבי חוסן. יעמוד למשפט כאחחד האדם , כמוכם וכמוני, זו ציונות ערכית.
25
ציונות דתית זה אוקסימורון.
דני צור | 23-04-2019 18:59
פעם חשבו שאפשר לשלב ציונות וממלכתיות דמוקרטית עם דת. זה תמיד היה צביעות וזיוף. היום זה כבר מתפוצץ בפנים.
26
כחולבן במשבר. האם כבר החלטתם
אופורוטציה | 23-04-2019 22:05
אם תהיה רוטציה בין בני ליאיר על יור האופוזיציה?
27
הצבעתי למפלגה ציונית דתית
יוסי | 24-04-2019 17:23
וכמובן שאני מתחרט. לא נראה לי שהפתרון בכחול לבן
28
הנדל
יהודי | 24-04-2019 23:39
הקשר בין התמונה לכתבה מעניין... התמונה היא ישיבת הר המור... והאמת שהיא בטח לא מצויה במשבר... זו פוליטיקה נמוכה של אדם שמחפש מנדתים מהציבור הדתי לאומי 4 שנים לפני בחירות.. מה בינך לציונות הדתית האם הרב קוק או הרב מוהליבר הם מעצבים את החיים הרוחניים שלך... אלוקים ותורתו תופסים אצלך מקום בחיים..
29
מכבסת מילים
איתן | 25-04-2019 9:28
החבריקו כבר החל את קמפיין הבחירות הבא של מפלגתו . למעלה ממיליון ישראלים בחרו במפלגה ללא אידאיאולוגיה ,מלבד הניסיון להליף את ראש המממשלה המכהן
30
כולנו במשבר
אלי יוסף | 22-05-2019 14:51
המפעל הציוני נמצא במשבר ערכי עמוק. בבחירות האחרונות - כל המפלגות משמאל ועד ימין עשו יד אחד כדי להעלים מהציבור - הפשעים של ייצוא צבאי למדינות שמבצעות רצח עם ופשעים נגד האנושות. 382,000 נשים ילדים וגברים חפים מפשע נרצחו בדרום סודן גם עם נשק שלנו. ואנחנו באמת חושבים - we can get away with it. אנחנו יכולים להחליק את זה. מדובר הזרעים של חרבן. לא ניתן למפלגות חסרי האחריות להטביע את הספינה. ועל זה מדובר . נרים זעקה והחליף את הכנסת בבחירות הקרובות והם קרובות