אין מקום לחלוק שהדעה המסתובבת בציבור שלחילונים אין מקום למפלגה בדתית היא לא דעת יחיד ואולי אפילו דעתם של הרבה.
באמת הרעיון שלמפד"ל: מפלגה דתית לאומית יצורפו אליה אנשים לא דתיים נשמעת קצת כאבסורד. מה המקום של חילוני, אדם שאינו שומר מצוות במפלגה דתית?
התשובה היא שהמציאות קצת יותר מורכבת ממה שקל ונח לחשוב.
צריך להבין שהמושג דתי הוא מושג פיקטיבי, אין מאחוריו כלום, שום הגדרה ושום מהות.
בחרנו לעצמנו בתקופת ההשכלה כמה מצוות ואותם הגדרנו בתור הדת, מעכשיו מי ששומר שבת וכשרות הוא דתי ומי שלא והוא יכול לשמור את כל מצוות התורה האחרות הוא לא דתי, כמובן שגם בתוך המצוות אנחנו קצת חפיפניקים.
הרי ברור שמי שלא נוסע בשבת או אוכל בשר וחלב הוא לא דתי, אבל הזלזול הקבוע שלנו בהוצאת הזיתים שאני לא אוהב מהסלט (חילול שבת דאורייתא) או עצם העובדה שאני לא שוטף את הירקות כמו שתכלס ההלכה מחייבת (גם 6 איסורי דאורייתא לעמות חזיר שזה איסור אחד) אין ספק שהיא לא מורידה את רמת הדתיות שלי ואני עדיין דתי לאומי כמו כולם.
צריך להדגיש אני לא טוען שכולם דתיים לא משנה מה הם עשו או יעשו, אלא יותר מזה המושג דתי הוא מושג מומצא שאין לו כל חשיבות חוץ מהחשיבות של לפרד ולהרחיק בין אנשים שלא שומרים את המצוות שאני בחרתי באופן שרירותי שהם מגדירות אותי בתור דתי ואותך לא.
האם לאיילת שקד (גילוי דעת אני מכיר אותה אישית) יש פחות מצוות מאשר אדם דתי מהרחוב? האם כאשר אני סופר את המצוות לא אחשיב את התרומה הבלתי נתפסת של נתינה לכלל. למדינה? לעם ולארץ? האם הן לא נכנסות במניין המצוות שצריך על מנת "להכשיר" את האדם ולהכניס אותו למחננו?
גם בראייה תורנית המציאות היא כך, האם שמשון שאין ספק מקריאת הנ"ך שלא היה רב ראשי הוא לא אחד מהשופטים המרכזיים בתורה בזכות נתינתו הבלתי פוסקת לעם ישראל? גם המהר"ל עצמו אומר שאדם "לא דתי" הנותן מעצמו לכלל הוא יותר גדול מאדם "דתי" שלא נותן.
גם הפחד הלא רציונלי מכך שאדם לא דתי יקרוס ברגע האמת לעומת הדתי המבוסס על האמונה שיחזיק מעמד, התברר כבר כמה פעמים כטעות שחוץ ממקרה מורכב אחד (הגירוש) לא עמדה במבחן המציאות, גם ימנים חילוניים מצליחים לשמור על דעותיהם בתוקף ובאמונה ולא כמו שרבים אוהבים לתאר אותם כעלה נידף ברוח מול כל לחץ.
ובנוסף שבמודע או שלא במודע הם לא באים ממקום חילוני אלא ממקום של אמונה, בתנ"ך, באלוהים ביהדות ובעם ישראל.
אפשר להזכיר את גלעד ארדן שכאשר רצה לדבר על זכותנו על הארץ הקריא את הרש"י הראשון שבתורה, או על לימור לבנת שכאשר שאלו אותה האם ציונות חילונית עדיין קיימת אמרה בטון ברור שציונות חילונית לא הייתה קיימת מעולם, ציונות ויהדות הם היינו הך מבחינתה ואין מקום להפריד.
ואפילו שלא במודע לימד אותנו הרב קוק שכל יהודי שואב את כחו מאלוהים גם אם הוא לא מודע לכך וזאת תהיה טעות ענקית לחשוב שאצל החילוני הדברים מופרדים (אורות ישראל ותחייתו פסקה ל"א)
אז כן אני בעד להפוך ממפד"ל למפ"ל או לכל שם אחר, אני בעד לפתוח את שורות המפלגה ל"לא דתיים" , לא ממבט קטן של אין חשיבות לתורה אלא ממבט רחב ועמוק שרואה את התורה והמצוות לא רק בשבת וכשרות אלא גם בנתינה לעם, בחסד ובתרומה לארץ ולמדינה ומתוך כך בע"ה תבוא הגאולה.
מה דעתך בנושא?
18 תגובות
0 דיונים
חגי
עצוב לי שזה מה שמלמדים אתכם- שהחילוניים הם כעלה נידף וצריכים כל הזמן להיתקן. גישה זו מובילה לכך שכאשר בניזרי גונב רבנים בכירים מנסים להסביר למה הוא עדיין צדיק. אדם הוא...
עצוב לי שזה מה שמלמדים אתכם- שהחילוניים הם כעלה נידף וצריכים כל הזמן להיתקן. גישה זו מובילה לכך שכאשר בניזרי גונב רבנים בכירים מנסים להסביר למה הוא עדיין צדיק. אדם הוא אדם, חינוך מתקבל בבית ואין שום יתרון מוסרי לאדם דתי על פני אדם חילוני. החברה הדתית והחרדית עמוסה לעייפה בסיפורי זוועה ובסיפורי פשיעה לא פחות מהחברה החילונית. אני אדם חילוני, גדלתי בבית חילוני ויש לי הרבה הערכה וענין ביהדות כחלק מהמורשת שלי, אך אין בי אמונה לאלוהים. האם בדבר בהכרח אומר שאין בי "עוצמת רוח"? מי סיפר לכם את זה? אתם חושבים שבצבא הלוחם הדתי מגלה יותר תעצומות נפש מחברו החילוני שלידו תחת אותם כדורים שורקים? אתם חושבים שסיפורי מוסר הם ענין של החברה החילונית בלבד? ההבדל הוא בכך שבחברה החילונית מדברים על הדברים, הם פתוחים וידועים ונתונים לביקורת, בעוד שבחלקים גדולים מדי בחברה הדתית אפשר לסגור את הכל ביום כיפור ולא צריך באמת להיות אדם טוב. אפשר להיות טוב רק ליהודים, לא צריך להיות אדם טוב בכללי- למעשה, אפשר להיות טוב רק לדתיים, או יותר טוב מכך- רק לקבוצה הדתית הקטנה שלך. מהשאר אפשר לגנוב, אפשר להתעלם, אפשר לצעוק כנגדם- כי הם לא יהודים באמת. סלחו לי, מי שחושב שבגלל שהוא מחזיק בסט אמונות מסוים שונה משלי הוא הופך לטוב ממני, צריך ללמוד הרבה ממידת הצניעות ולעשות בדק בית רציני, כי הוא לא יודע מה מתרחש סביבו. אני מסתובב בחברה מאוד מעורבת, אני מכיר אישית היטב חילונים, דתיים, ליטאים, חסידים, מתנחלים, תל אביבים- אין לאף אמונה דתית מונופול אמיתי על המוסר. בני אדם ברמת הפרט הם שיוצרים את המוסר במעשיהם ללא שום קשר למידת האמונה שבהם, אלא רק לפי החינוך שקיבלו. פשוט עצובה ההתנשאות, עצוב הריחוק וחוסר היכולת שלכם לראות את אחיכם כשווים לכם, גם אם בחרו בדרך אמונה שונה מאוד מכם. לנושא הכתבה- מי שלא הבין, הכתב לא אמר שצריך להחשיבה כ"דתית", אלא שצריך להבין שאמונה, חשיבה "ציונית דתית" ותפיסה לאומית אינם נחלתם של דתיים בלבד ולא צריך לבטל אדם כי אינו שומר על מצוות שבין אדם למקום, בעוד הוא שומר על מצוות שבין אדם לחברו טוב יותר מהרבה מהדתיים.
המשך 21:33 16.08.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חילונית אחת
19:23 27.06.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
פלוני
דת פירושה "חוק" המקור בתנך אצל המן הרשע "ואת דתי המלך אינם עושים" לאחר מכן נלקח המושג דתי ע"י הנוצרים שאצלם הדת היא גם - חוק (אפילו שהרגש ממש לא...
דת פירושה "חוק" המקור בתנך אצל המן הרשע "ואת דתי המלך אינם עושים" לאחר מכן נלקח המושג דתי ע"י הנוצרים שאצלם הדת היא גם - חוק (אפילו שהרגש ממש לא רוצה לקיים את החוק..) להבדיל אלף אלפי הבדלות אצלינו היהודים זה הופיע לראשונה עם תחילת תקופת ההשכלה בה החלו רבים מבני עמינו לטעות אחר הכפירה לכן היה דרוש להתאגד כנגד והומצא השם דתי פה חיכינו את הנוצרים ממש!! על כן אין צורך בויכוח מי שלא שומר את חוקי התורה הוא איננו דתי אך עצם השימוש במונח דתי בעייתי מעצמו.. כי לפי היהדות יש גם ערך לכוונה ולאמונה וליראה.. והוא - המונח דתי- פסול! הסיבה לשימוש בשם הזה עברה מן העולם כיום השימוש בביטויי דתי הוא פסול מעצמו כי הוא מטעה.. כי מצד הלשון והאמת מי שלא משתדל לקיים את כל המצוות הוא לא יכול להקרא דתי.. ואם הוא קורא לעצמו ככה אז הוא רפורמי מכיוון שלא יתכן גם לא להשתדל לקיים את כל המצוות וגם להקרא דתי אלא אם כן יש דת חדשה שבה פוטרים מחלק מהמצוות.. לסיכום היות וכבר אין סכנה לכפירה בעולם שלנו צריך לחזור לכינויי המקורי שלנו "יהודים- מאמינים ומקיימים מצוות.."
המשך 05:52 27.06.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עמוס ארליך
אין חשש שתשתמש בסיסמא "אני יותר צדיקה. צייתו לי" כדי להזיק.
22:57 26.06.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מניין לך? יש לך מידע על קיום הלכות נידה אצלה? אתה כותב "אוכל שרצים", מזלזל בשבת קודש - מניין העוז? מה אתה יודע עליה בכלל? זה ממש לשון הרע ואולי...
מניין לך? יש לך מידע על קיום הלכות נידה אצלה? אתה כותב "אוכל שרצים", מזלזל בשבת קודש - מניין העוז? מה אתה יודע עליה בכלל? זה ממש לשון הרע ואולי אפילו מוציא שם רע (בהנחה שלפחות חלק מדברי השנאה שלך אינם נכונים). דתי הוא "מי שהולך בדרך התורה"? רק תסביר לי בדיוק איך אתה בודק את זה? איך אתה קובע שהחבר שלך שלומד לידך בישיבה, השכן שגר לידך וכו' הוא באמת הולך בדרך התורה ולא סתם שחקן מתחזה שמתנדנד בתפילה אבל בסתר עושה דברים אחרים שלא ממש מסתדרים עם התורה. מה זה הולך בדרך התורה? מה זה דתי וחילוני? אלה מושגים בלי תוכן - כל אדם הולך בדרך התורה בדברים מסוימים ולא הולך בדרכה בדברים אחרים. כל אדם הוא קצת דתי וקצת חילוני, כי אין אדם שמקיים את כל המצוות או אדם שלא מקיים אף מצווה. כל השאר זו שנאת ישראל גרידא. אין מקום לדרך שלך, לקטלוג הפושע של אנשים מבלי שיש ידע על חייהם ומבלי שמבינים בכלל משהו אודותיהם. אתה צריך לחיות עם בן אדם מינימום 24 שעות ביממה כדי לדעת מה הוא מקיים ומה לא ועדיין לא תדע כלום על כוונה, על ניסיונות שיש לאדם, על העבר שלו ועוד. מה שאתה עושה הוא פשוט בושה וכלימה.
המשך 18:32 26.06.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רונן
אבל משמח לדעת שמספיק להיות בעל הדעה הפוליטית הנכונה, "ימני", בשביל להכתב בספר החיים.
23:34 25.06.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עמוס ארליך
כולל ילד היודע שהן תחייבנה אותו כשיגיע לגיל מצוות.
20:43 25.06.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אוריה
14:57 25.06.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חביבי
המאמר שלך טוב לרענן את החשיבה, אבל נראה לי שבדבריך שתי טעויות: א. "דתי" זה מושג סוציולוגי. אנשים עוברים על איסור בורר ועל איסור לשון הרע, כי הם יודעים...
המאמר שלך טוב לרענן את החשיבה, אבל נראה לי שבדבריך שתי טעויות: א. "דתי" זה מושג סוציולוגי. אנשים עוברים על איסור בורר ועל איסור לשון הרע, כי הם יודעים שהם עדיין נחשבים כך דתיים. ברגע שננתץ את המושג הזה, שבאמת מהותית אין לו הרבה ערך, נאבד הרבה חבר'ה שמה שמחזיק אותם במסגרת הוא הרצון להיחשב "דתי". לכן אם המפד"ל מגדירה את עצמה כמפלגה דתית - וזה ניתן לשינוי, אבל כרגע זה המצב - היא לא יכולה להכיל מה שסוציולוגית לא מוגדר כ"דתי". זה הורס. ב. מהותית, גם אם איילת שקד תקיים פי אלף מצוות ממני, העובדה שהמצוות הללו לא נעשות מתוך אמונה בה' (אולי כן, אינני יודע) מפחיתה מאוד מערכן. לא מבטלת, אבל בהחלט מפחיתה. ג. יש לי מקרה מבחן בשבילך: מה תגיד כשחרדי יבוא להתמודד? (עם אלפיים מתפקדים מהחצר החסידית שלו)
המשך 14:09 25.06.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
גברא רבה מפומבדיתא
שקיל פסקא מהכא ומהתם ומערב בהדי הדדי ונפיק ליה מאי דבעי! לאתרא הדין נחיתו להא, דהא חוכא ואטלולא הוי.
13:13 25.06.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר