משחקי הכס, מארוול ושר הטבעות - עם כיפה: למה דתיים צופים בפנטזיה?

משחקי הכס, מארוול ושר הטבעות - עם כיפה: למה דתיים צופים בפנטזיה?

מאז הפופולריות של סרטי הפנטזיה, וחדירתם למיינסטרים, עברה קהילת הפנטזיה הבינלאומית מהפכה שלא פסחה גם על המגזר הדתי: האם לצפות במשחקי הכס? האם ניתן למצוא קדושה גם בספרות הפנטזיה? צפו:

author-image

משתתפים וקרדיטים:

הרב ד"ר משה רט, קרני שומרון, ד"ר לפילוסופיה כללית, מחבר הספרים: פשוט להאמין – מדריך למאמין הרציונלי, ופנטזיהדות. מפעיל אתר מיסטריום. תוכלו למצוא אותו גם בקבוצת הפייסבוק "גיקדוס".

ג'ודית קגן, ירושלים. מחברת הספר: The Other One: A Clone Science-Fiction Novel. מפעילת קבוצת הפייסבוק "לכל השדים והרוחות" – קבוצת דיונים ומידע על שדים ורוחות בעיקר ליוצרים, גם דתיים וגם חילוניים.

צילום, בימוי ועריכה: ניסים פרץ | סאונד וקונספט: יהודה לוינגר

משחקי הכס: לצפות כמו כולם או להתרחק מכל וכל?

צילום: Aharon Krohn/Flash90, מסך

אם הארי פוטר יחזור בתשובה הוא יוכל להתעתק בשבת? ומה עם לקדש בטבעת העוצמה של סאורון? והאם אדם שקם לתחייה יכול להצטרף למניין? פלפולים הלכתיים של מעריצי ספרות פנטזיה  הם לא משהו חדש, ויכול להיות שגם אתם 'חטאתם' פה ושם בסוגייה מהותית שקשורה לספרות הדמיונית.

מאז יציאתם לאקרנים של ספרי הפנטזיה, עברה קהילת הפנטזיה הבינלאומית מהפכה. פתאום לא רק תולעי ספרים מובילים את הדיונים, פתאום לא רק מעריצי הקומיקס ממלאים אירועים וכנסים העוסקים בפנטזיה,  אלא גם כאלו שראו רק את סרטי הקולנוע וסדרות הטלוויזיה.

במגזר הדתי האהבה לפנטזיה לא פסחה. הסיבה לכך היא שלרוב ספרות הפנטזיה יכולה להיות 'נקייה' יחסית, היא לא עוסקת במהותה ברומנים בין גבר לאישה דווקא, אלא במאבק טוב מול רע, משימות ואתגרים, ומאבק על הצדק כנגד כל הסיכויים. אלו הם היתרונות.

החסרונות לעומת זאת ברורים: יש גבול מאוד דק בין ספרות פנטזיה לעבודה זרה, וקריאת ספרות פנטזיה יכולה להיות משולה גם לקריאת מיתולוגיות של עמים אחרים: או בקיצור – אלילים אחרים וחסידיהם. בנוסף, לא כל ספרות הפנטזיה היא נקייה, ישנה אלימות רבה ומלחמות, וגם דמיונות רחוקים שיכולים לערער – באופן מוקצן – את המציאות העכשווית.

דוגמא בולטת לכך היא סדרת הספרים והטלוויזיה משחקי הכס שמעוררת מחלוקת במגזר הדתי: האם זו סדרה שרואים ככל הסדרות או שזו סדרה מלאת פריצות ובושה שאפילו אסור לראות.

 

כך, בעוד הרב ד"ר משה רט, רואה בספרות הפנטזיה ערך שיכול גם להגיע למציאות אלוקית, הרי שמשחקי הכס בעיניו היא סדרה אתאיסטית ורעה בלי שום ערך. לעומת זאת, ג'ודית כגן, כן צופה במשחקי הכס ומנסה למצוא גם בדברים הכי נמוכים ניצוצות וערכים של טוב מול רע ויסודות מוסריים שנמצאים בכל ספרות הפנטזיה.

בעוד חלק מהמעריצים המכורים רואים בכמה ספרי פנטזיה כערך שמשול לדת, ואפילו הופכים אותם למשפיעים בחייהם האישיים ממש, הרי שעדיין לא מצאנו ספרות פנטזיה יהודית. דווקא ביהדות שיש בה הרבה בסיס מיתולוגי, והרבה אגדות על שדים ורוחות וסיפורי מלאכים.

כנראה שאנחנו בשלב הביניים: תם עידן ההפרדה בין היהדות לספרי הפנטזיה – ניתן לקרוא ולצפות בכל מה שקשור למדע בדיוני ופנטזיה, אבל השילוב ביניהם הוא רק בתחילתו.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
14 תגובות - 13 דיונים מיין לפי
1
...
בלוגר | 17-04-2019 20:07
הכל יפה ומעניין אבל במחילה ..להגיד אני רואה משחקי הכס ..ומעלה ניצוצות ..זה כבר רעיונות שבתאיים ..זה עומק הטומאה שאליה דוחפים וורטים ומלבישים שטריימל מלמעלה ממש לא העלאת כלום .זה לא הופך את העניין ליהודי או תורני זה פשוט לעבור על איסור ולהרגיש גם טוב עם זה כי מצאתי איזה עניין להלביש עליו רעיון בתוך מראי סדום ועמורה .
2
אין קדושה בסרטים הללו.
אלי | 17-04-2019 20:36
הכל טמא. על יהודי שנטמא בהם משלם מחיר יקר. ולא משנה מאיזה מיגזר הצופה. זה מנוון את המוח ואת החשיבה. כל יהודי מחוייב ללמוד תורה. בכל 70 הרובדים שיש בה.
3
הזייה
יוסף | 17-04-2019 21:13
הכתבה הזאת היא הדוגמה הכי טובה שראיתי הרבה זמן למשפט עד מתי אתם פוסחים על שני הסעיפים?. כנראה שגם ההלכה היא פנטזיה ואפשר לעקם ולשנות אותה מתי וכמה שרוצים... פשוט הזייה!
4
מטומטמים
יעקב | 17-04-2019 21:54
מדהים כמה שטחיות
5
משחקי הכס זו מגילת אסתר בוואלרית.
דרור | 17-04-2019 22:13
אסתר כסנסה מרדכי כטירון... תחשבו על זה.
6
בכתבה שואלים מתי יהיה פנטזיה יהודית
תמר | 17-04-2019 23:33
אז באמת יש מי שקרא את ממלכה במבחן: אסתרק ומהללאל ויוזבד יודע על מה אני מדברת הרבה יותר שווים מארי פוטר ומשחקי הכס
לפי הטיעון הזה
מנדוס | 11-10-2022 18:53
למה ממלכה במבחן לא הצליחה כמו הארי פוטר ומשחקי הכס?
7
השתגעו לגמרי?
מישו | 18-04-2019 0:17
אין שום דבר טוב וערכי בסדרה הזאת, גם אם נתעלם מהפריצות הסדרה הזאת מחנכת לרצח, מלחמה ואכזריות.
8
מסוג הכתבות שאתה קורא ואז
יוס | 18-04-2019 10:47
בכלל מגיע למסקנה : או שאני חכדי או שמי שכתב את הכתבה לא דתי
9
מש' הכס זה גילוי עריות-עבודה זרה-שפיכות דמים!
יהודי | 19-04-2019 13:25
ה' ישמור!! איפה הקדושה??? סרוגים זה אתר של שומרי מצוות או של שבתאים?
10
יהודה לוינגר וניסים פרץ - יש לכם יראת שמיים?
יהודי | 19-04-2019 13:31
תתארו לכם מה יקרה כשתגיעו לבית דין של מעלה ויראו לכם את אלפיי השעות ואלפיי העבירות שיהודים עשו בגלל הכתבה הזאת לאורך השנים, ואיך זה הרס להם את החיים, ולילדים שלהם, ולנכדים שלהם שכבר התבוללו כי קיבלו את הערכים של התרבות המערבית ישר מהסרטים והסדרות הללו. איזו בושה תהיה לכם שם!!!!! שלא נדבר על הגיהנום ה' ישמור!!!! תמחקו את הכתבה מהר!! אתם מעודדים גיולוי עריות עבודה זרה ושפיכות דמים! הסדרות האלה הם הכי הפוך שיכול להיות מהתורה שלנו!!! כל כך טמא יותר מפרעה!!!
11
פנטזיה
אני | 20-04-2019 22:28
יש מלא סרטי פנטזיה נהדרים בלי גסות. כמה הירווחתי מהם. לא רואה משחקי הכס אבל ראיתי הרבה אולי אלפי סרטים וסדרות שהרבה מהם לא היתה פורנוגרפיה. והירווחתי המון מבחינת הבנת האמונה שלי. יש את הקרב עלכדור הארץ לכו תיראו ניפלא כל כך אוהבת אותו עם פרסט ויטיקר וגון טראוולטה. הפנטזיה מישתלטת לך על המוח ואז אתה מסדר את החשיבה. מבין שהתנך הוא ספר פנטזיה ספר נבואה. המימסד הגמרתי השכלתני הפסיד את הנבואה. איך אפשר. איך ככה הוא ואהרון ברק שכחו את הנבואה. אבל זה אנחנו זו סיבת שיבתנו לפנטזיית הנבואה. זה הסוד הענק התנכי. דברו אלינו בפנטזיית דרכי האל דברו אלינו בעל טיבעי דברו אלינו בתיקשור עם אלוהי התנך דברו אלינו בנסיעות בזמן דברו אלינו בראיית מלאכים דברו אלינו במיפגשים עם שליח אלוהים. עד מתי כולכם תיתקעו אותנו בגלות וספיחיה.שבוע טוב.
12
דתיים שקוראים ספרות פנטזיה
נוגה | 14-05-2019 18:33
אני דתיה שקוראת וצופה בפנטזיה ונהנית. לעיתים יש מזה רוממות רוח. כן כן! יש מי שאומר: זה דמיוני ולכן זה שטויות. אני לא חושבת כך. הרבה פעמים בבסיס של סיפורי הפנטזיה יש סיפור אנושי בסיסי ואמיתי (הגיבור שמתמודד עם הרע שבתוכו ועם רע חיצוני שרוצה לפגוע בכל העולם וכדו'). בכל הנוגע לספרות שיש בה הרבה מין ואלימות- זה בהחלט יכול לפגוע, בייחוד באנשים רגישים. הבעייה היא שכאשר ספר הוא יותר מדי נקי - נראה שאין בו קונפליקט אמיתי והוא לא באמת מתאר את העולם והרבה פחות מעניין. קראתי כמה ספרי פנטסיה דתיים אבל הייתה לי תחושה שהם (קצת או הרבה) מכניסים מסרים חינוכיים בכוח. לא אהבתי את זה. ספר הוא בשביל הסיפור והחוויה. אם אני רוצה מוסר- אלך לספרי מוסר. הז'אנר הזה לא מדבר לכולם, הוא קשור לעולם הדמיון והרגש, ואני מכירה רבים וטובים וחכמים מאוד ודתיים שקוראים וצופים. כנראה שמי שמאוד מקפיד- יקרא ויצפה אחרי הרבה בירורים, אם בכלל. אבל מי שגם ככה צופה בטלויזיה וצורך תרבות מערבית (כמו חלק גדול מהציבור הדתי-לאומי)- למה שימנע את עצמו דווקא מזה?
13
מה זה משנה אם זה פנטזיה לא? פריצות זה אסור.
נו באמת | 08-07-2019 10:54
לא צריך לחפש כל הזמן איך להכשיר את השרץ. תועבה היא תועבה גם אם ילבישו אותה בטלית ויגידו לה להתנדנד ממש חזק.