הכנסייה הנוצרית עולה באש/ הרב שלמה אבינר

הכנסייה הנוצרית עולה באש/ הרב שלמה אבינר

הכנסייה הנוצרית הגדולה בפאריז עולה באש. האם יש להצטער על כך או לשמוח? הרב שלמה אבינר משיב

author-image
האם יש להצטער על שריפת הכנסיה בנוטרדאם?
  (צילום: נתי שוחט/ פלאש90; תמונה קטנה: יוסי זמיר/ פלאש90)

הכנסייה הנוצרית הגדולה בפאריז עולה באש. האם יש להצטער על כך?

אין זו עבודתנו לעת עתה. אין מצווה לחפש כנסיות נוצריות בחוץ לארץ ולשרוף אותן. בארצנו הקדושה, הנושא יותר מסובך. אכן הרבי מסאטמר כתב כאחד מהנימוקים שלו לא לעלות לארץ, כי כאן יש מצווה לשרוף כנסיות, וכיוון שלא עושים זאת, גם עוברים על איסור.  אך הגרמ"מ כשר בספר התקופה הגדולה דחה דבריו, על פי מדרש, שאומר לא לשרוף, שאם נשרף, נצטרך שוב לבנות, וזו עבירה יותר גדולה לבנות מאשר להשאיר (עיין בעניין זה ספרנו 'עלה נעלה' – מענה לספר ויואל משה של הרבי מסטמר סי' לח). גם את הכנסייה הזאת בפאריז ודאי יבנו מחדש.

הנוצרים לא יסכימו להגדרה שהם עבודה זרה.

אכן, נצרות היא אלילות מוסווית באמונת היחוד. אבל לעבוד את האב ויחד עמו את הבן, זו עבודה זרה. גם המוסלמים מחשיבים את הנצרות כעבודה זרה.

אני מבין שאין להביע צער על שריפת אותה כנסייה אבל זה עלול להיתפס לא יפה בעיני הגויים?

יתכן. אך אין זו סיבה להחניף. משה אמת ותורתו אמת, רבנים חייבים להיות אנשי אמת וכל יהודי ירא שמים חייב להיות איש אמת.

אולי השריפה הזאת היא עונש מן השמים?

אולי. אבל איננו יודעים את הסודות של הקדוש ברוך הוא. בשביל זה צריך נביאים.

אבל האם לנצרות לא מגיע עונש על כל מה שהם עשו לנו?

ודאי מגיע להם עונש. הם האויב מספר אחד שלנו לאורך ההיסטוריה. ניסו לנצר אותנו בשכנוע או בכוח, עשו נגדנו אינקויזיציה, שריפת התלמוד, גירושים, פוגרומים. האנטישמיות המערבית יונקת משנאת הנצרות את "רוצחי האל", ויש לה חלק גם בשואה. הצרפתים מסרו את היהודים לגרמנים למחנות השמדה. כמובן, גם היו צרפתים חסידי אומות העולם. על כל פנים, איננו יודעים את סודות הקדוש ברוך הוא, למה לפעמים טוב ולמה לפעמים רע.

אולי זה רק נאמר בדבר קטן, שאיננו מסוגלים לדעת סודות ד', אבל מאורע כה גדול של שריפת הכנסייה שהיא אתר בו מבקרים הכי הרבה תיירים, בערך 13 מיליון לשנה, והיא אתר מסמלי פאריז וצרפת, אולי אפשר לומר שזה עונש גלוי?

עוד פעם, איננו יודעים סודות ד'. אנחנו יכולים לומר השערות, אך לא יותר מזה. למשל, כידוע שתי ערים באימפריה הרומאית, הרקולנום ופומפאי נקברו תחת הלבה של התפרצות הר געש, אלו היו ערי קיט לאצולה הרומאית, הפוליטית והצבאית, וזה קרה כמה שנים אחרי ששרפו את בית מקדשנו, אז מותר לומר השערה שזה עונש. אבל היו הרבה שריפות בעולם, לאין ערוך יותר גדולות מזו שיש עכשיו. כל רומא העתיקה עלתה באש, כל לונדון לפני 350 שנה בערך, כל שיקגו לפני 150 שנה בערך, האם יודעים אנו למה? על העיר הגרמנית דרזדן שעלתה באש עקב הפגזות בעלות הברית בזמן השואה, אפשר לומר שזה עונש. היו הרבה שריפות בעבר. עתה זה נדיר: בצרפת יש בערך 50,000 כנסיות ויש בהן בערך 70 שריפות לשנה.

לצערנו, גם אצלנו יש שריפות.

כן. וכי נאמר שזה עונש? פעמיים בכרמל, בבסיס מרום שילה, בשער הגיא, וכן בעבר בית צים בתל אביב.  גם לצערנו, נספו אנשים. אך אי אפשר לומר שזה עונש. יש גם צדיק ורע לו.

אז אולי נגיד מצד אחר. לפני חודשיים בערך התפרסם ספר של עתונאי צרפתי על כך שהוותיקן הוא מלא זנות.

כן. עתונאי,חוקר וסוציולוג צרפתי פרדריק מרטל Frederic Martel. הוא ראיין כ-140 כמרים בכירים, ותיאר שהוותיקן הוא אולי מקום התועבות הכי גדול בעולם: מסיבות עריות וסמים, הטרדות, נערי ליווי, פדופיליה, ושרוב הכמרים הם בעלי נטיות הפוכות.

אז אולי זה עונש על זה?

שוב חיפוש עונשים. אבל זו הערה מאוד חשובה. התופעה המתועבת הזאת היא שריפה הרבה יותר גדולה לאין ערוך מאשר שריפת עצים ואבנים. לצערנו, גם בארצנו הקדושה, יש מגמה גלויה לשרוף את המשפחה: כבר לא אבא ואמא וילדים, אלא שני אבות, שתי אמהות, ניאוף ועוד. זו שריפה נוראה שממנה יש להתרגש ולהצטער ולהילחם בכל תוקף כדי לכבותה, ולא שריפת עצים ואבנים של איזה בית אלילי. שריפת המשפחה היא שריפת הנשמה. נוסיף קדושה וטהרה.

אז אי אפשר לומר שזה עונש?

בכל זאת אפשר. שריפת התלמוד הגדולה הראשונה אירעה בפריז  שם בכיכר קתדרלת נוטרדאם בט' בתמוז שנת ה'ד' ויש מקדימים  את תאריך השרפה לשנת ה'ב',  ביום שישי, ערב שבת פרשת חקת. הייתה זאת תוצאה של משפט פריז, בו נאלצו חכמי היהדות בצרפת באותו הדור, ובראשם רבי יחיאל מפריז ורבי משה מקוצי, להתעמת עם חכמים נוצרים,התוצאה הייתה שריפת התלמוד. ספרי התלמוד הובאו אל כיכר נוטרדאם בעשרים (יש מקורות המזכירים עשרים וארבע) עגלות ונשרפו שם, כלומר אלף ומאתיים ספרי תלמוד.

המהר"ם מרוטנבורג, תלמידו של רבי יחיאל מפריז, כתב על מאורע זה את הקינה שאלי שרופה באש לשלום אבליך. במיוחד מכוונות לכך המילים בקינה: "עוד תגזרי לשרוף דת אש וחקים ולכן אשרי שישלם לך כגמוליך". אומרים קינה זאת בתשעה באב בבוקר.

ב"מגן אברהם", על הלכות תענית בשולחן ערוך אורח חיים סוף סימן תק"פ, מובאים דברי הספר תניא ליחיאל בן יקותיאל בן בנימין הרופא: "ביום השישי פרשת חקת נהגו יחידים להתענות שבאותו היום נשרפו כ' קרונות מלאים ספרים בצרפת ולא קבעו אותו בימי החדש מפני שמתוך שאלת חלום נודע להם שיום הפרשה גורם גזירת התורה. זאת חקת התורה מתרגמינן דא גזירת אוריתא.

וכן כתב שיבולי הלקט: "ועל זה שאנו עסוקין בהלכות תענית ובעניין שריפת התורה כתבנו זה, לזכר על מה שאירע בימינו על רוב עונותינו אשר גרמו לנו, ונשרפה תורת אלוקינו בשנת חמשת אלפים וד' שנים לבריאת העולם, ביום שישי פרשת וזאת חקת התורה, כעשרים וארבעה קרונות מלאים ספרי תלמוד והלכות והגדות נשרפו בצרפת. ומאותו היום ואילך קבעוהו היחידים עליהם להתענות בו בכל שנה ושנה, ביום שישי של פרשת זאת חוקת התורה".

אז יש דין ויש דיין."ולכן אשרי שישלם לך גמוליך,צורי בלפיד ואש, הלבעבור זה נתנך,כי באחריתך תלהט אש בשולייך" ("שאלי שרופת אש").

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
54 תגובות - 39 דיונים מיין לפי
1
רמת כתיבה של ילד בן
יהודה | 16-04-2019 9:58
שאלות אינפנטיליות, כתב שצריך לשנות מקצוע דחוף! מי היה מאמין שדווקא הרב היה המתון מבין ה-2...
לא לשמוח ולא להצטער. שב ואל תעשה=עדיף
עידו 2 | 16-04-2019 23:27
לכן המשכיל - בעת ההיא- ידום
2
איך אפשר לדבר ככה ואחר כך לצפות מהגויים
י | 16-04-2019 10:36
איך אפשר לדבר ככה ואחר כך לצפות מהגויים להזדעזע משריפת בית כנסת חלילה ההסתתרות מאחורי שאלות שכביכול הרב עונה עליהן לא היא ילדותית כולם יודעים שהרב כותב גם את השאלות וגם את התשובות
חנפן
יהודי כאוב | 17-04-2019 14:58
אולי תספר לי רק באיזה בית כנסת שרפו בביזיון במשפט ראווה שנאה ספרים שקדושים לנצרות או לכל דת אחרת, גזרו להשפילם בטלאי משפיל, וגזרו לגרשם לרעב מוות וסבל, הסיתו והטיפו לרצח נגדם, וזה היה במקום הזה, נוטרדאם, ובעוד אלפי מקומות במשך אלפיים שנות גלות, אדרבה, כל תפקידנו הוא לשלוח תנחומים, אבל אם הנוצרים יראו שאנחנו מזלזלים בזכרון דם אבותינו, הם יגידו הנה שוב היהודי הצבוע, ודווקא כשאנחנו זוכרים את עברינו הם מעריכים אותנו, לא צריך להפגין בחוץ שמחה לאיד, אבל מותר וצריך להזכיר שאנחנו עדיין בוכים על כך כל תשעה באב, ואנחנו ידענו שיום יבוא והאש תגמול על הרוע באש, אולי תגיד לי, האם לדעתך צריך גם להראות לגרמנים שבעד חיוך נאצי צבוע אנחנו מוכנים לסלוח ולבוז לזכר הקורבנות שנשחטו במפלצתיות? טיפש צבוע ומתחנף, חסר עמוד שדרה שכמוך
למגיב גלגל: אתה צודק בהחלט - בשיא
אוראור | 16-04-2019 15:44
הרצינות! אין לי פה עוד מה להוסיף!
שרפת בתי כנסת
גלגל | 16-04-2019 12:25
שרפת בתי כנסת בחול זה סימן ליהודים לעלות ארצה. שרפת כנסיות בחול זה הזהרה לגויים.
3
קטונתי מול רבנים מבחינת ידע...אך...
טל | 16-04-2019 10:54
קטונתי מול רבנים מבחינת ידע...אך מה אם כל הידע הזה מבוסס-שקר. מה אם - כפי שאומרים שההיסטוריה כתובה בידי המנצחים - הרבנים שלנו בעבר - הכוהנים וכו׳ ״ניצחו״ את ישוע הנוצרי והצליחו במשך אלפי שנה לשנות שמו ל״ישו״ מתוך כוונה לקללו (ימח שמו וזכרו) - והבם אלה שטועים? מה אם כל השנאה לנצרות מקורה בטעות? מה אם הוא באמת היה המשיח ובן האלוהים ובותנו כן הביאו לצליבתו? אזי כל הטיעונים שלכם, לא תקפים. אני יהודי מאמין. ואני מאמין שהוא כןן היה המשיח. ושהוא כןן היה בן האלוהים. ושהוא כןמהיה התאנשותו. ושמי שמקללו בעצם חואט חטא נוראי שאין עליו שליחה ומחילה כי בעצם מקלל את הקב״ה.
כופר שקרן
אייל | 23-04-2019 1:44
מה אתה מבלבל עלק ״יהודי״ אתה עוד סתם איזה משיחיסט ערור שמנסה לבוא בהצתלה של תורה ולהכניס שטויות לבורים ועמי ארצות. אין לכם מה למכור חוץ משקרים עובדי אלילים שכמותכם אם הימח שימו וזכרו היה משיח אז איך הוא עדין לא גאל את העולם ובמקום להביא שקט שלום ואחווה רק הביאו בשמו הרס חורבן ופוגרומים . בקיצר סתם עוד צלוב עלוב!
יש"ו שלך שוחה כעת בתוך צואה רותחת
נפתלי | 17-04-2019 2:28
גמרא גיטין דף נז
הזוי
שי | 16-04-2019 23:25
אתה קורא לעצמך מאמין, וחושב שישו המשיח? לא. אין דברים כאלה
ל-3
צבי | 16-04-2019 13:07
ואם אתה טועה? האם זאת אפשרות מבחינתך? התשובות לדברים שאתה מעלה קיימות. למשל אצל הרב דניאל עשור.
אז אתה כופר בתורת משה, והוצאת עצמך מעם ישראל
זכותך | 16-04-2019 11:13
זה הכול
4
שיח
התמים | 16-04-2019 11:23
מטורף לחלוטין. סוג של כאילו שות - הזוי לגמרי. הכל נמדד דרך חרך צר של יהדות ונצרות והיתלות באיסלאם( ! ). השתגענו לגמרי. שכיית חמדה היסטורית , בעלת משמעות ארכיטקטונית ותרבותית אדירה, עולה באש - ואצלנו רבנים דנים אם שריפת כנסיות היא מעשה ראוי, ואם צריך לשמוח על שריפת הנוטרדאם ואולי זה עונש על חטאים כלשהם של הנוצרים. עוד מעט יפסקו שהפיגועים במגדלי התאומים היו עונש לאמריקאים הנוצרים....ועל הדרך נספו גם כמה יהודים שכנראה חטאו. פשוט הזוי. לא יאומן שבמדינה מודרנית, כאילו מערבית, כאילו מתקדמת, וכאילו של עם חכם והגיוני - מתקיים כזה שיח רדוד, חשוך, הזוי, עם חשיבה ברמה שמביישת כל בר דעת. ואלה מטיפים לרבים, מחנכים בני נוער, מנהיגים קהילות. לקרוא ולבכות.
על פי ההלכה אסור ליהנות מעבודה זרה
אני | 18-04-2019 12:46
אז זה יכול להיות המבנה הכי מדהים בעולם והכי משמעותי. יופי לנו. עבודה זרה זה דבר רע וככה צריך להתייחס לזה. ורק אם אתה מסכים שעבודה זרה זה דבר רע (יהרג בל יעבור בין היתר) נמשיך לדון אם הייתה או לא הייתה רמת שיח כזאת או אחרת וסתם מעניין אותי כמה משלמים לכותבי תגובות כאלה, חבל שזה רק לשמאלנים :)
5
כנסיות ובתי כנסת
גלגל | 16-04-2019 12:23
המצווה לעקור עז רק בארצנו. לא בחול. והכנסיות בחול הם רק בניין ארעי.
6
ממש לא להצטער.
ג.כ. | 16-04-2019 14:16
גם הגויים לא מצטערים באמת על הצתות בתי כנסת.
באמא שלך???????????????????????????????????..
אוראור | 16-04-2019 21:58
באמא שלך??????????????????????????????????????..
7
ומה אם השואה?
עוזי | 16-04-2019 17:39
גם היא עונש משמים?
המהר"ל אומר שלא
אני | 18-04-2019 12:47
אז לא
8
פחד ושנאה
אנונימי | 16-04-2019 18:33
כל הכתבה ובא שאלות של בורות פחד ושנאה מראים על חולשת האמונה כל אדם שמתעסק בזולת ובעמייני עונש וחטא אפוף האפשרות גדולה מתוך פחד ושנאה שאמונתו לא חזקה , תתעסקו בעצמכם ובאהבת אדם ולא עידוד לשריפות וגינויים ,אלהים רואה הכל
9
שלמה אבינר הוא איש אפל ומלא שנאה ותיעוב עצמי.
יוסי | 16-04-2019 19:29
לא מבין למה ממשיכים לראיין את האיש הנתעב הזה. כמו שאני מכיר את דרכי הכתיבה שלו, סביר שהוא כתב את השאלות והתשובות לעצמו.
א
א | 28-04-2019 19:21
חצןף
תגובה לתגובה
אח של יוסי | 17-04-2019 23:08
הפוסל במומו פוסל, התגובה כשלעצמה מלאה שנאת אחים שמתחפשת לביקורת. מה לתבן את ה(יחסית) בר?
10
מביך ביותר
ילדותי ודמגוגי | 16-04-2019 19:55
למי המאמר הזה מיועד? לשטיפת מוח של ילדים בני שמונה? כי כל אחד טיפה יותר בוגר יוכה תמהון מגבב השטויות הזה
11
למה להתעסק בחטאיםצשל אחרים?
עמרי | 16-04-2019 23:43
לא ברורה לי ההתעסקות האינטנסיבית והטחת האשמה של כל החטאים של עם ישראל על המשפחות החד מיניות. למה לא לבחון את החטאים שלך עצמך? נשמע שליבוי שנאה באחר זה גם חטא בפני עצמו
12
גם התלמוד זה עבודה זרה
דיין | 17-04-2019 7:04
עבודה זרה זה כל מה שלא במקרא הקודש
א
א | 28-04-2019 19:21
חס ושלום
13
ב
א | 17-04-2019 9:36
נזק עצום ליהדות וחילול השם גדול גורמים אבינר ודומיו בשל טיפשותם, צרות אופקיהם ובעיקר הפה הגדול שלהם.
14
האשם בתכנים, ולא בשליח שכך חינכנו
שפוי | 17-04-2019 9:43
האשם בתכנים, ולא בשליח שכך חינכנו - והגיע הזמן שנבין זאת.
15
אחרי זה מתפלאים למה שונאים יהודים
איק | 17-04-2019 14:05
אם לחרדים יהיה רוב בכנסת ישראל תקרוס. אם למשיחיים יהיה רוב בכנסת הערבים יהפכו לעבדים. דת.
16
מזעזע. יהדות של חושך.
אלעד | 17-04-2019 15:06
קשה להאמין שרוב הציבור הדתי לאומי מאמין בדברי הבלע האלו.
17
במקום להגיד שאין זה הזמן להצטער - עדיף לשתוק
ארז | 17-04-2019 15:51
להתנהג בכבוד עם עמים אחרים זה לא להתחנף אליהם. אם כרגע מליוני אנשים מרגישים אובדן על סמל שנחרב, לדבר על שזה לא מעשי לשרוף כנסיות בארץ ישראל כעת, זו גאוותנות איומה וחוסר תרבות. אין לי עניין בדת הנוצרית וסמליה ולכן אני לא מחפש סיפוקים ילדותיים מלדבר עליהם בצורה שפלה כל כך. האם הם רדפו את היהודים בעבר? כן. האם הנוצרים הצרפתים עושים זאת היום? לא. מה יוצא לנו מלצחוק עליהם ככה? שום דבר - גאוותנות רדודה שמתאימה לאיראן.
18
האם הרב יודע שבזמן השואה נזירות...
א. | 17-04-2019 16:07
הסתירו במרתפי כנסיית נוטרדם אלפי ילדים יהודים שאחר כך הוברחו לשוויץ וחייהם ניצלו ממוות ודאי ?
19
אתה מעודד אנטישמיות
בבון | 17-04-2019 16:27
ופעולות נגד יהודים בעולם. לא עדיף, כדי לחוס על חיי אדם, לשתוק? אז פאנאט יהודי עלול להבין ממך שיש לשאוף לשרוף ויבצע זאת. ובצד שלהם יש גם פאנאטים חשוכים כמוך - מה הם יאמרו לצאן מרעיתם? רק שנאה וטיפשות הבאתם עלינו אנשי הדת.
20
עדיף שישרוף את ישיבת עטרת ירושלים
חושך על פני תהום | 17-04-2019 17:19
בנוטרדאם החביאו ילדים יהודיים בשואה, ואלוהים של אבינר שתק
21
אכן טמטום קשה ביותר
אבי | 17-04-2019 18:28
מצא הרב במה להתעסק. ויפה שהוא מסביר איך אלוהים עובד.. כמה שאני חרד מהיהדות!!!!
22
הלוואי ואלוהים-אם ניתן לצפות ממנו למשהו,
רחל | 17-04-2019 19:53
היה גורם לשריפת 6 מיליון בתי כנסת ולא 6 מיליון יהודים.
23
לפי זה ליל הבדולח היה עונש ליהודים?
אין גבול לטפשות | 17-04-2019 19:58
ועוד שאלה: הייתכן שיש יהודי שומר מצוות, שחושב שהקבה עובד אצלו?
24
סייג לחוכמה שתיקה היה מתאים יותר
הצבר | 17-04-2019 20:04
רמת כתיבה של ילד בן 10, רמת טיעונים שהבן שלי ביסודי היה מקבל עליהם נכשל. זה בערך הדברים הטובים שיש להגיד על הקשקשנות שלך.
25
פשוט קורה
נ | 17-04-2019 20:13
מעניין שקשה לקבל את העובדה שדברים פשוט קורים, וזו התשובה הקצרה והאמיתית. כותב המאמר הנל לא יודע את דרכי השם (בהנחה והוא ביכלל קיים), זו פשוט עוד שריפה רגילה במקום פחות רגיל. ולכן מושכת צומת לב.
26
יש
פיני | 17-04-2019 20:31
יש לשמוח
27
מאיפה אתה יודע מה הוא עונש אלוקי??
ספיר | 17-04-2019 22:14
אתה אלוקים שאתה יודע למה הכנסייה נשרפה?? נו באמת, אני בנאדם מאמין שבא גם מההתנחלויות כמוך וחושבת כל כך אחרת, מה שאתה עושה לפי דעתי זה חילול ה׳, יהודי לא צריך להראות שנאה ולהראות למה זה קרה אתה לא בתפקיד אלוקים בעולם הזה. אני כבנאדם מאמין חושבת שהיהודים הם הגרעין לעולם הזה ואנחנו צריכים לממש דוגמא טובה לגויים ולא שנאה. תזכור בגלל מה נהרס בית המקדש בגלל שנאת חינם. קודם כל תהיה אדם טוב ואז תלך בדרך אלוקים. ״דרך ארץ קדמא לתורה״
28
הו, תמימות קדושה . o sancta smplicitas
נשר לאה | 17-04-2019 22:35
עוד לא תמו כל פלאייך, ואין גבול לקרתנות ולטימטום עשו לכם רב אחר.
29
שואה
אלי | 17-04-2019 23:16
מה הפלא שעם רבנים כאלה היו אסונות לעם היהודי
30
הנוצרים של אז השתנו עמדת הכנסיה הקתולית השתנת
איל | 18-04-2019 12:21
גם רוב הצרפתים שאבלים על הבניין אין דתיים קתוליים כמו פעם. לכן אין מקום לשמחת נקמה אלא להשתתפות בצער עם העם הצרפתי כיום. בכל מקרה את הספרים שרפו בכיכר העירייה מרחק משמעותי משם.
31
דברי שנאה והבל.
בנימין | 18-04-2019 13:41
ואחכ מתפלאים למה הגויים לא מזדעדעים כנשרף בית כנסת.
32
כל התגובות כאן הם מאנשי מרץ שיודעים לשנוא את
ריקי | 18-04-2019 16:21
הרב אבינר מזכיר היסטוריה שאנשים בתוך עמנו לצערנו מנסים להשכיח. אבל עם שלא זוכר את עברו אין לו עתיד. לכן תודה לאל הבחירות האחרונות הוכיחו שגם למרץ ולמחזיקי דעות כאלו אין המשכיות ותמיכה. נקווה שיחזרו לשכל הישר ולמסורת.
33
השריפה בנו טרדם
משה בודק | 18-04-2019 17:49
יש דין ויש דיין. בחצר הנוטרדם נשרפו בשעתו 1200 ספרי תלמוד.והמבין יבי
34
שריפה היא חלק מהעונשים של שמים
ברוך | 19-04-2019 6:48
מי באש ומי במים לא משנה מה נשרף ומי נשרף אש ומים הם עונשי שמים למה מי ואיפו אנו לא יודעים זה יכול להיות ספר תורה וזה יכול להיות משפחה שלמה וזה יכול להיות כנסיה לישמוח רק בשמחת המצוות ועם מי שצלחה דרכו
35
כמה שנאה ורוע
יוסי | 19-04-2019 9:43
טקסט מצויין עבור אנטישמים להצדקת שנאת יהודים.
36
אתה לא נורמלי
אתה חתיכת ש _ _ ק | 20-04-2019 22:41
חתיכת ש _ _ ק, בושה וחרפה. ירדת מהפסים, איבדת מצפון, איבדת צלם אנוש. אני מתבייש שאתה מייצג רוחניות. מה, יא חתיכת ש _ _ ק קטן, האלוהים שלך לא ברא את הנצרות???? אתה אפר ועפר בעיניי
37
שום מילה על שריפת ספרי הרמב"ם? כמה צביעות
שרגא | 21-04-2019 18:05
היהודים שהתנגדו לרמבם הלכו להלשין לאינקויציה כמה שנים לפני שריפת התלמוד. הלכו להלשין שהרמבם כופר וכו'... באו האינקויציה נכנסה להם לבתים ולקחה את ספרי הרמבם לשריפה. זאת עובדה אבסולוטית. כמה שנים אחרי זה, בצרפת למדו את הרעיון, והלכו לשרוף את התלמוד. הכי הגיוני ששריפת התלמוד היא עונש ופועל יוצא של שריפת ספרי הרמבם. פשוט צביעות שלא להזכיר את היהודים שפנו אל הגויים והכניסו להם את הרעיון לשרוף ספרים יהודים. אגב הכנסיה בכלל לא הייתה קיימת אז, אלא הייתה בתהליך בניה. ובויקפדיה כתוב שהשריפה נעשתה במקום אחר. אבל אם אפשר להרבות שנאה בין העמים ...למה לא? אגב בצרפת לא בוצע פוגרם ביהודים יותר מ700 שנה, גם לא בתקופת השואה. הצרפתים הסגירו יהודים לגרמנים כי היו כבושים עי הגרמנים. הגרמנים לא באו לשחק. כולם ידעו את זה. לכבוד הרב אין מה להתגאות ברצון לסכסך בין ישראל לאומות העולם. מכוער ומיותר.
38
גועל נפש שבגלל שואלים אם אפשר לשמוח
אנשים חשוכים | 23-04-2019 23:52
.
39
עגלה ריקה, עגלה מלאה
דניאל | 28-04-2019 8:37
זה מה ששומעים כל הזמן החילוניים מהדתיים. אז אם העגלה שלכם מלאה בשטויות ילדותיות מהסוג של אבינר, אז עדיף עגלה ריקה.