זוהי קריאה לכל מי שרואה עצמו מחויב לתורת ישראל וערכיה, ולכל מי שציונות ומוסר הנביאים שעמד בתשתית הקמת מדינת המדינה עדיין מעניינים אותו אנא – הצביעו למה שתרצו, רק לא לפייגלין.
להלן ציטוטים ממצע 'זהות' עם פירוש.

שוק חופשי

'מפלגת זהות מאמינה שכלכלת שוק חופשי היא המודל היעיל ביותר. יותר מכך, היא גם המודל המוסרי והצודק ביותר, משום שאינה פוגעת בחירותם של אזרחי ישראל לבצע עסקאות מרצונם החופשי ולפעול למען שיפור מצבם הכלכלי … לצמצום מעורבות הממשלה בכלכלה, להקטנת המנגנון הבירוקרטי ולקידום החירות הכלכלית במדינת ישראל'.
ראשית, נשים לב – הדיבור על כלכלת השוק החופשי, אינו רק משיקול תועלתי למשק באופן כללי – אלא גם, ואולי בעיקר, טיעון מוסרי.
כצפוי נתלים בחז"ל: רבי יהודה אומר: ולא יפחות את השער למכור בזול, …וחכמים אומרים: (מי שמפחית את השער) זכור לטוב! (שמתוך כך אוצרי פירות מוכרין בזול) וכן הלכה – שמאוזנת בדיון הגמרא (בב כא) והפוסקים עם הלכות אחרות כמו איסור לפתוח עסק ליד חבירו כדי לא לפגוע בפרנסתו ועוד, לטובת הציבור.
עוד דוגמא אחת: 'רשאין בני העיר להתנות על המידות ועל השערים, ולהסיע על קיצתן' – דהיינו רגולציה המסדירה את היחסים בין בעלי העסקים לבין עצמם ולבין הלקוחות ולכפות אותה.

רווחה

'המוסד לביטוח הלאומי הוא מנגנון מסורבל ובלתי יעיל… צמצום הדרגתי של שירותי הביטוח של המדינה (ביטוח מפני אובדן כושר עבודה, ביטוח סיעודי וביטוח מפני נכות) והעברתם לשוק החופשי. בעקבות הצעד הראשון, צפוי צמצום משמעותי בדמי הביטוח. התושבים יחויבו לרכוש לעצמם ביטוח. כל תושב ישראלי יחויב לדאוג לעצמו לכיסוי ביטוחי מינימלי.
פירוש: אדם ל"ע נפגע/ מת בתאונה – אין למדינה שום אחריות לריפויו / עזרה למשפחתו. אנחנו סומכים על הביטוח שהוא יחויב (חירות הפרט – אמרנו?) לרכוש לעצמו.
ומה קורה עם מי שלא יכול לרכוש ביטוח בריאות? ייזרק לרחוב. ואם יצליח לרכוש ביטוח כלשהוא, כמאמר הכתוב, זה יהיה 'כיסוי ביטוחי מינימלי'.

לדוגמא: אדם שמשתכר 5000 שח לחודש, בקושי מתקיים, ורכש את הביטוח המינימלי ביותר – משפחתו תקבל לאחר מותו 2000 ₪ לחודש מהביטוח.
לעומתו, אדם המשתכר 50000 ₪ לחודש, ירכוש ביטוח מדרגה גבוהה (וגם סיכויי ההיפגעות שלו קטנים בהרבה – מן הסתם הוא לא עובד על מלגזה או על פיגומי בנין) – ויקבל קצבה של נניח – 30000 ₪ לחודש. גם תחומי הכיסוי מן הסתם יהיו קטנים יותר בביטוח. דהיינו אם חלילה ישבור רגל, יקבל שבוע פיצוי, ובשאר הזמן יצטרך להסתדר בלי משכורתו הדלה.
הזכאי לקצבה ימשיך לקבלה – משפט עמום שלא אומר כלום. – מנין יקבל זה את הקצבה? הרי בפועל חיסלנו או סרסנו את ביטוח לאומי, פיטרנו את כל המנגנון הפקידותי. ומי יקבע קריטריונים, ויפקח? מי בכלל ידע על אולגה הערירית ששוכבת בקומה רביעית ואין לה חימום, ואינה יודעת לפנות לביטוח שרכשה?

בריאות

'לתת אפשרות שקופה, יעילה וחופשית יותר לרכוש שירותי בריאות פרטיים במגוון איכויות ומחירים. .. .. התייעלות בתי החולים הקיימים באמצעות תחרות בשוק החופשי, תוך התחייבות לא לפגוע ברמת המחירים והשירותים הנוכחית. בתי החולים יופרטו … קופות החולים והממשלה לא יורשו להחזיק בבעלותן בתי חולים….היזמים שירכשו את בתי החולים יתחייבו בחוזה ארוך טווח לשמור על רמת המחירים הנוכחית ולא לצמצם את שירותי הרפואה.. כל בית חולים פרטי יורשה לעסוק בתיירות מרפא ולקיים ניתוחים פרטיים; ..במסגרת שעות העבודה של הרופאים ושל אנשי הצוות הרפואי ולהשתמש במיטות שברשותו…העלאת המשכורות הצפויה לרופאים מוכשרים תעודד אותם להישאר ולעבוד בישראל….'

פרוש: הבריאות תהפוך גם היא למוצר צריכה. יותר עשיר = יותר בריא. חד וחלק. תאמרו: גם היום זה קיים? נכון. וזה חמור מאד. צריך לחשוב כיצד לשפר את מערכת הבריאות לכולם, ולא להפוך את בתי החולים לעסק.
חידה: במערכת הבריאות הנפלאה הנ"ל, מי יקבל יחס וטיפול מהיר וטוב יותר: מסעודה משדרות, או פרנק, תייר המרפא משוויץ? בין הפותרים נכונה יוגרל תור לרופא מקצועי (בעוד מספר שנים). טקסט כזה כנראה לא נכתב ע"י מי שחי בעיירת פיתוח או שכונת מצוקה (רמז: חפשו ברשימת המועמדים אחד כזה.)

צדקה וחסד – מי אחראי?

מדינת שפע – מדינה המקיימת כלכלה חופשית בתוך המסגרת המרסנת והמעדנת של תרבות החסד והערבות ההדדית של עם ישראל. פרוש: המדינה לא מתערבת בכלכלה וברווחה, השוק חופשי לחלוטין, כמפורט לעיל.
האחריות לצדקה, עזרה לחלש, וכו' – כולה על האדם הפרטי, או הקהילה המצומצמת. האמנם זוהי 'תרבות החסד והערבות ההדדית של עם ישראל' ?
היכן השמיטה ובעיקר היובל – המייצרים מערכת כלכלית שונה בבסיסה שוויונית יותר? איסורי ריבית, לקיחת משכון ועוד? בהלכה 'כופין על הצדקה' (בב ח), שגבייתה מכונה 'שררות על הציבור' .
תאמרו: מאד יפה, אבל זה לא עובד- א. לא מדויק, במדינות הסקנדינביות זה עובד לא רע בכלל. השוק חופשי, והמדינה 'גדולה' ובאורח פלא – בעל השכר הגבוה לא מרויח פי 80! משכר מינימום כמו אצלנו. ב. בודאי שעל המבנה הכלכלי המדויק צריך לדון.

כדאי להבהיר: אני לא בעד קומוניזם/ סוציאליזם. ממש לא. גם חז"ל ידעו ש 'אילולי יצר הרע לא בנה אדם בית … כי היא קנאת איש מרעהו' (בראשית רבה) אני גם לא מקדש כל הסדר הקיים במדינה היום, ולא מתיימר להציע תפיסה כלכלית מלאה.

וזה מביא אותנו לעיקר: העיקר בבניית חברה ומדינה אינו המודל הכלכלי, אלא הערכים המכוננים. חברה שהערך המרכזי בה הוא חירות הפרט תהפוך לחברה תחרותית ודורסנית. האתוס היהודי, שלצערי לעתים הולך ונשכח דווקא מהאוחזים בשם ה', הוא הפוך – 'כי לי כל הארץ כי גרים ותושבים אתם עמדי', "וְכִֽי־יָמ֣וּךְ אָחִ֔יךָ וּמָ֥טָה יָד֖וֹ עִמָּ֑ךְ וְהֶֽחֱזַ֣קְתָּ בּ֔וֹ גֵּ֧ר וְתוֹשָׁ֛ב וָחַ֖י עִמָּֽךְ: אַל־תִּקַּ֤ח מֵֽאִתּוֹ֙ נֶ֣שֶׁךְ וְתַרְבִּ֔ית … לֹא־תַעֲבֹ֥ד בּ֖וֹ עֲבֹ֥דַת עָֽבֶד: … (נה) כִּֽי־לִ֤י בְנֵֽי־יִשְׂרָאֵל֙ עֲבָדִ֔ים עֲבָדַ֣י הֵ֔ם אֲשֶׁר־הוֹצֵ֥אתִי אוֹתָ֖ם מֵאֶ֣רֶץ מִצְרָ֑יִם אֲנִ֖י יְקֹוָ֥ק אֱלֹהֵיכֶֽם"

בלשון הרב קוק: "הנשמה הפנימית המחיה את השטה הסוצילית כפי צורתה בימינו, היא המאור של התורה המעשית במלא טהרתה" ועוד לא אמרנו כלום על ביטול רישום הנישואין – פשוט כך! בלי שום הצעת פתרון לממזרות ולפילוג עם ישראל. ועל מסחור קרקעות המדינה למרבה במחיר – ישראלי או לא, הפיכת צה"ל מצבא העם לצבא שכירי חרב, הפרטת החינוך, מכירת ההזיה של טרנספר מרצון, ועוד ועוד.

אישית – קריאת המצע ,הדהימה אותי וגרמה לי לעצב עמוק. לאור המצע – אולי באמת סמים זה רעיון לא רע כ"כ. עדיף קשים. אוי לנו שכך מוצגת המסורת שלנו, בושה אם האג'נדה הזו תהיה בכנסת של מדינת ישראל, ראשית צמיחת גאולתנו.

אכן הצעה לזהות – אך לא זו היהודית.

"וְהָיָ֣ה׀ בְּאַחֲרִ֣ית הַיָּמִ֗ים נָכ֨וֹן יִֽהְיֶ֜ה הַ֤ר בֵּית־יְקֹוָק֙ בְּרֹ֣אשׁ הֶהָרִ֔ים … וְנָהֲר֥וּ אֵלָ֖יו כָּל־הַגּוֹיִֽם:(יב) (יז) וְשַׁח֙ גַּבְה֣וּת הָאָדָ֔ם וְשָׁפֵ֖ל ר֣וּם אֲנָשִׁ֑ים וְנִשְׂגַּ֧ב יְקֹוָ֛ק לְבַדּ֖וֹ בַּיּ֥וֹם הַהֽוּא:.. (כ) בַּיּ֤וֹם הַהוּא֙ יַשְׁלִ֣יךְ הָאָדָ֔ם אֵ֚ת אֱלִילֵ֣י כַסְפּ֔וֹ וְאֵ֖ת אֱלִילֵ֣י זְהָב֑וֹ אֲשֶׁ֤ר עָֽשׂוּ־לוֹ֙ … (כב) חִדְל֤וּ לָכֶם֙ מִן־הָ֣אָדָ֔ם אֲשֶׁ֥ר נְשָׁמָ֖ה בְּאַפּ֑וֹ כִּֽי־בַמֶּ֥ה נֶחְשָׁ֖ב הֽוּא" (ישעיהו ב)

הרב אסף ברלינר הוא ר"מ בישיבת ההסדר 'אהבת ישראל' בנתיבות