לשחרר את כל הפרפרים – דבר תורה לספר ויקרא

עד לא מזמן, גם התחלנו לקרוא את חומש ויקרא. ישנה שאלה מעניינת שעולה עם בואו של חומש זה לחיינו השבועיים. מדוע אותו הילד היהודי הבא בשערי הלימוד, עם כניסתו לתלמוד תורה, צריך ללמוד כסיפתח דווקא את חומש ויקרא? ואיך זה קשור לפרפרים?

לשחרר את כל הפרפרים - דבר תורה לספר ויקרא
  (צילום: דוד כהן/פלאש90)

גל הפרפרים ששטף אותנו עד לא מזמן גרם לכמה וכמה תובנות אצלי להתעופף בפנים, וכמו הפרפרים להיתקע בשמשות הלב.

התופעה הזו ללא ספק גרמה לנו לשטוף את העיניים במראה לא שגרתי. ההרגשה הייתה כאילו נכנסנו מבלי שנרצה לשומר מסך אחד גדול של ווינדוס, בדמות אלפי פרפרים המרצדים על המסך.

אבל מה הם רוצים, הפרפרים?

עד לא מזמן, גם התחלנו לקרוא את חומש ויקרא. ישנה שאלה מעניינת שעולה עם בואו של חומש זה לחיינו השבועיים. מדוע אותו הילד היהודי הבא בשערי הלימוד, עם כניסתו לתלמוד תורה, צריך ללמוד כסיפתח דווקא את חומש ויקרא?

חומש שברובו אינו סיפורי, עם מסה גדולה מאוד של הלכות סבוכות כדוגמת הלכות מקדש, טומאה וטהרה, סוגי הקדשות ואופן הקרבת הקורבנות. דברים שגם המבוגר המצוי ימצא את עצמו מתקשה בהבנתם. בטח לא לעומק. במהותם.

לכאורה היה נכון יותר להתחיל בגיל הזה ללמד את חומש בראשית. להעמיק בסיפור הבריאה, ארץ, שמיים וכוכבים – ולנטוע יסודות של אמונה טהורה. להנחיל מורשת אבות – בסיפורים המרתקים של האבות והאמהות.

ההזדהות עם החומרים לבטח הייתה יותר קלילה, ונוחתת ישר לחוף מבטחים בלב הילד. ושוב, ישנה מסגרת סיפורית שעוטפת. אולי גם מלטפת.

אז מה עניין זבין וזבות או הזיית דם כזו או אחרת אצל הילד הקטן?

יש כאן רצף של הלכות ורעיונות שכליים, לכאורה נטולי רגש ורצופי רציונליזם טהור.

ידועה התשובה הידועה, 'שיבואו טהורים ויעסקו בטהרות'. אך לא בה באתי לעסוק וברצוני לתת מענה לשאלה מכיוון אחר וממחוזות אחרים. מה שהביא לעולמנו את גדולי הפילוסופים היוונים הייתה התפיסה האומרת שאדם הוא 'סט של ידיעות'.

ככל שיוסיף עוד ידיעה ועוד חכמה לאמתחתו, כך עולמו יהיה גדול יותר. בעולם הזה ובזה שיבוא אחריו. רק על זה בעצם צריך לתת את הדגש – וזה מה שבונה את קומתו של האדם.

תפיסה זו יצרה המון המון אנשים חושבים, הוגי דעות, פילוסופים. אך לצד זאת היא ייצרה בפס ייצור – כמעט אחיד – אנשים מנותקים. אנשים המנותקים מעולם המעשה. אנשים המנותקים מהנחלת האידיאות הגבוהות בשטח. אנשים שלא עטו את 'גלימות המשי' שיצרו – על גופם שלהם.

אותה תרבות ייצרה מין דפוס מחשבה שכזה שמותר לחשוב א' – טוב, טהור, נקי, ובפועל לעשות ב' – ההפך המוחלט מכך. וזה נבע מהסיבה שהם לא שמו דגש מספיק בשיטתם על פיתוח עולם הרגש. הם לא שמו דגש על עבודה של חיבור אישי – נפשי לרעיונות הרציונלים המופשטים שייצרו בסיטונאות להמון.

הרעיונות הללו לא הפכו לחלק מהם, ולא מצאו את מקומם באיחוד המתבקש. ובנקודה זו מגיעה גם התשובה לשאלתנו.

ספר בראשית הוא ספר שבכוחו להנחיל רעיונות גדולים של אמונה, הנהגה וצדקות. אך לצד זאת גם מאוד מופשטים לילד, והוא פחות מבין איפה נכנסת הפרקטיקה הפשוטה בכל הסיפור ההרואי.

לעומת זאת, ספר ויקרא מגיע עם הרבה הלכות ורעיונות שכליים על כל פרט ושעל בענייני מקדש, טומאה וטהרה. אך לצד זאת הפרקטיקה מאוד ברורה בו, וילד צריך דברים ברורים. חיבור למעשים ולשטח – הופך גם את הלימוד התאורטי לחי ומובן, כי הכל יונק מקרקע של רלוונטיות ועכשוויות.

הזב, המצורע, המקדש וקרנות המזבח – הופכים להיות חלק מאישיותו ומתאחדים בו. אלו כבר לא רעיונות מופשטים גרידא. הם לובשים לבוש מעשי וברור מאוד בעולמו.

מה גם שיש בו גם מן עולם הרגש. אדם שחטא מביא קורבן חטאת. הוא משלים משהו בנפש שנפגם. ממלא חיסרון. אדם שהגיעה שמחה לביתו מביא קורבן תודה או נדבה. לרכז את כל השמחה לתודה זכה וטהורה לה'. וכן הלאה.

האדם איננו מקשה של רעיונות שכליים בלבד, וזה מה שלא הבינו הפילוסופים היוונים. לכן המרחק בין ההוגה להגות היה גדול ויצר ניתוק.

החכמה היא לא רק להביא את הפרפרים למקומות הרציונליים, אלא גם לשלוח אותם למחוזות הרגש. הפנימיים. העמוקים. אלו שנסתרים מעינינו.

מתוך כך, כל התפיסה שלנו תשתנה. היסודות שעליהם עומד עולמנו יהפכו חזקים יותר. אנו ניגש אל רעיוניות תורניים או הלכתיים ממקום אחר. מעולם המבקש משהו אחר. לא עוד הלכה יבשה שצריך לקיים. אלא קרקע פורייה לשתול בה. משהו שנוגע לנו. משהו שנוגע לעצמיותנו.

בסוף, חלק מכל התהליך זה לשחרר את הפרפרים.

עד לאן שלא רואים.

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
כתבה יפייפיה,
לשחרר את הפרפרים | 26-03-2019 18:18
תופעות טבע לעיתים מעוררות את הלב ומחברות בין רגע לרגש
2
הכל בהפוך על הפוך
משה אהרון עו"ד | 26-03-2019 21:56
בסד. חזל ידעו כי לעתיד תורת הקורבנות מתטלת ולכן הורו להתחיל בלימודה את התינוקות כדי שכבר בתחילה יחושו אלה דחייה מודחקת. על מנת שבבוא היום לא יקשה עליהם להיפטר ולהיפרד מתורה זו. ועל הפרפרים. שוב בהפוך על הפוך .שני פרים פר ועוד פר = פרפר] של כנפיים מביאים דבש של צוף לעומת זאת שני פרים ממש העולים על המזבח רק דשן וחלבי דמים ו......