הרשות להגבלים עסקיים של האיחוד האירופי הטילה היום (חמישי) על חברת גוגל קנס ענק של 1.5 מיליארד יורו (כ-6.2 מיליארד שקלים), זאת בעקבות התנהגות פסולה של החברה במסגרת שירותי הפרסום שלה.

מנהלת הרשות, מרגרת וסטגר, אמרה בהודעתה כי גוגל פעלה באופן בלתי חוקי בין השנים 2006 ו-2016 כדי להגביל את הפרסום של מתחריה ולמנוע הפצה של פרסומות לחברות מתחרות בפלטפורמת "Google AdSense". "החברה קבעה את שלטונה במודעות החיפוש, והגנה על עצמה מפני המתחרים בכך שהטילה מגבלות קשות על פרסומם בחוזי השימוש של אתרים מצד שלישי" טענה. "מדובר בהתנהלות מונופוליסטית המפרה את חוקי האמון באיחוד האירופי".

מדובר בקנס השלישי שגוגל קיבלה מהאיחוד האירופי בשנתיים האחרונות. ביולי האחרון גוגל נקנסה ב-5 מיליארד דולר לאחר שנקבע כי החברה ניצלה לרעה את שליטתה בשוק הסמארטפונים והפרה את חוקי ההגבלים העסקיים באירופה. באיחוד טענו כי גוגל ניצלה את הפופולריות הגדולה של מערכת ההפעלה אנדרואיד, המותקנת על כ-80 אחוז מהסמארטפונים בעולם, כדי לקדם את מוצרי החברה על חשבון המתחרות. לדבריהם, "כל האפליקציות של גוגל מותקנות מראש על כל מכשיר אנדרואיד חדש, כך שלמשתמש אין שום סיבה להוריד אפליקציה דומה של חברה מתחרה"- דבר שמהווה על פי האיחוד האירופי פגיעה בתחרות.

עוד נטען כי גוגל מציבה כללים נוקשים ליצרניות הסמארטפונים שמעוניינות לכלול את מערכת האנדרואיד במכשיריהם. בין השאר, היצרניות מחוייבות להתקין את אפליקציית החיפוש של גוגל ואת דפדפן "כרום" של החברה ולהגדיר אותם כברירת מחדל במכשירים. בכך גוגל מגדילה את מספר המשתמשים שמשתמשים בשירותים של החברה כדי לגלוש ברשת, תוך כדי פגיעה במנועי החיפוש והדפדפנים המתחרים.

כמו כן, בשנת 2017 האיחוד הטיל על גוגל קנס של 3 מיליארד דולר לאחר שנקבע כי גוגל ניצלה את מעמדה כדי לקדם תוצאות חיפוש לשירותי הרשת שלה. בחקירה נטען כי החברה קידמה תוצאות מאתר השוואת המחירים שלה בעמוד התוצאות הכללי של מנוע החיפוש- ובכך פגעה באתרים מתחרים כמו אמזון ואיביי.