פרופ' אומן נגד האבחונים הפסיכוטכניים שחורצים גורלות של תלמידים.

במסגרת הכנס ה-6 למנהיגות של החמ"ד במחוז צפון, שנערך שלשום (ג') במכללה הדתית לחינוך 'שאנן' בחיפה, נזכר פרופ' ישראל אומן בימיו בבית הספר.

"היו לי בתיכון שני מורים שהתוו לי את דרכי בנערותי" ציין פרופ' אומן. "אחד במדע והשני לתנ"ך בתורה ושניהם ייצגו אותי. במתמטיקה השיעור שהלהיב אותי במיוחד היו לימודי ההנדסה. כי זו מתמטיקה אמיתית. בעוד שהנוסחאות למיניהן שעממו אותי הגאומטריה הלהיבה אותי מאוד."

"בבית הספר קיימו אצלנו בבית הספר מבחנים פסיכוטכניים ואבחנו וציינו בפניי שעל פי היכולות שלי אוכל להצליח מאוד כנגר, מוסכניק או חשמלאי והבשורה הרעה היא שאני לא מוצלח בשביל לעסוק בהוראה או מתמטיקה." סיפר אומן.

לדבריו, רק הודות למורים ולמרצים טובים באוניברסיטה שעבדו איתו בצורה פרטנית, הוא הצליח להגיע להישגים. "לשמחתי לא ויתרתי והלכתי עם האמת שלי".

הפסיכומטרי הורס תלמידים טובים

את שיטת האבחונים הפסיכוטכניים והפסיכומטריים הוא מתעב: "אבחונים רבים הרסו את חייהם של תלמידים אחרים שויתרו על החלומות שלהם. 100 שאלות בעשר דקות אינן מעידות על חוכמה."

"עבדכם הנאמן איטי מאוד-מבחנים, שאלות וכתיבת מכתב לוקח לי שבועות ארוכים, אני חושב לאט והולך לאט ואולי זו הסיבה לציון הנמוך שקיבלתי בפסיכוטכני". סיפר אומן לנוכחים, כשהוא מסכם את דבריו למורים ולמחנכים "כי רק קשר אישי בין המורה לתלמיד זה מה שמאפשר טיפוח מצויינות."

במסגרת הכנס נטלו חלק מנהלת מחוז צפון במשרד החינוך, ד"ר אורנה שמחון, ראש מינהל החינוך הדתי, הרב ד"ר אברהם ליפשיץ, יו"ר אמ"י וסגן מזכ"ל הסתדרות המורים, מר גד דעי, ראש עיריית צפת, מר אילן שוחט, ראש המועצה המקומית שלומי, גבי נאמן, מפקח מחוזי תרבות תורנית מר חיים שני, הרב ד"ר בנימין לאו והעיתונאי ג'קי לוי.

מנהל מכללת שאנן, ד'ר יחיאל פריש ציין כי: "במערכת החינוך בכלל ובמכללה בפרט, יש צורך להעצים את יכולתיהם של סטודנטים, שאולי לא מוגדרים כ"מצטיינים" במלוא מובן המילה, אבל שיש להם יכולות למצוינות לממש את יכולותיהם על בסיס פגישות פסיכולוגיות, הומניסטיות ומנהליות ולהרחיב את תחומי ההחלה של המושג מצויינות גם לתחומים נוספים".

ראש מנהל החינוך הדתי, ד"ר אברהם ליפשיץ ציין כי: "אנחנו לא חיים רק ממה שהאדם עושה אלא גם מרוחניותו ומידתו הטובה. ההבדל הגדול בין מנהל ביה"ס שהוא אדמיניסטרטור שעוסק רבות בטכנוקרטיה ובניהול השוטף ולבין מנהיג פדגוגי היא היכולת להסתכל פנימה ולדעת שבפנים קיים עולם מעמיק וגדול -עולם הרוח, האמונה והאמת".