ילין לסרוגים: "חוששים מגל אנטישמיות בארגנטינה" - סרוגים

ילין לסרוגים: "חוששים מגל אנטישמיות בארגנטינה"

בעקבות המתקפה הקשה שבה הרב הראשי של ארגנטינה נפצע קשות, ח"כ חיים ילין- שנודל וגדל בבואנוס איירס- סיפר לסרוגים על ההשלכות לקהילה היהודית במדינה: "עד היום לא היה דבר כזה בארגנטינה. עכשיו יש חשש מגל אנטישמיות"

ילין לסרוגים: "חוששים מגל אנטישמיות בארגנטינה"
  ח"כ חיים ילין (צילום: מרים אלסטר\פלאש 90)

בעקבות תקיפתו של הרב הראשי של ארגנטינה גבריאל דוידוביץ', שבה אלמונים פרצו לביתו ופצעו אותו קשות, ח"כ חיים ילין, שנולד וגדל בארגנטינה ומשפחתו אף מתגוררת שם, הגיב לאירוע וסיפר לסרוגים על ההשלכות האפשריות לקהילה היהודית במדינה.

ילין נולד וגדל בבואנוס איירס, וחלק מבני משפחתו עדיין מתגוררים במדינה. "השכונה שבה הרב גבריאל גר היא השכונה שבה רוב היהודים בבואנוס איירס גרים. גם הבית שבו גדלתי נמצא שם, וזה גם המקום שבו היה מבנה AMIA [ארגון הקהילות היהודיות בארגנטינה- א"ב] שהותקף והתפוצץ" סיפר. "יש לי עדיין אחות שגרה שמה ושני אחיינים שגרים כרבע שעה נסיעה מהשכונה".

בעוד שהרשויות בארגנטינה מתייחסות לתקיפה כאירוע פלילי, ילין הבהיר כי אין ספק שמדובר באירוע אנטישמי- כפי שנטען בקרב חברי הקהילה היהודית. "זה עניין של אנטישמיות, נקודה. יכול להיות שמעורב גם שוד, אך זה בשום פנים ואופן לא רק שוד" אמר. "להיכנס לבית בשעה כזאת כשיודעים שהרב גר שם, ולהגיד שזה שוד- כבר שמענו את כל הסיפורים האלה. אם זה רק שוד, אז למה צריך להרביץ לבן אדם, לצעוק עליו, ולשבור לו את הצלעות? זה לא עובד ככה".

"זה אירוע אנטישמי, שמערער גם את ביטחונה של הקהילה" הוסיף והסביר. "בסופו של דבר צריך להבין שהקהילה היהודית לא חוותה מעבר לטרור את מה שמגדירים באירופה כ'אנטישמיות'. עד היום אף פעם לא היה דבר כזה בארגנטינה. בדרום אמריקה, רוב התושבים הם מאד ליברלים ותופסים את היהדות בפתיחות רבה. זה שיש אנשי ימין קיצוני בארגנטינה ודרום אמריקה, שפועלים לייצר אנטישמיות, זה דבר ידוע מאד- אבל ביום יום אין לקהילה היהודית תחושה של חוסר ביטחון. עכשיו יש חשש שהאירוע הזה יפתח גל של אנטישמיות, ויכול להיות שזה יערער את הביטחון של היהדות- גם בארגנטינה וגם בכל התפוצות".

הרב הראשי של ארגנטינה, גבריאל דוידוביץ' (צילום: מתוך טוויטר)

"חייבים לתמוך ביהדות התפוצות"

כשנשאל האם הוא רוצה שמשפחתו תעזוב את ארגנטינה ותעבור לישראל, ח"כ ילין אמר כי "אני אף פעם לא קראתי למשפחה שלי לחזור לישראל, כי אנחנו משפחה של יורדים. אני יודע מה הם עברו כשהם היו פה, ואני עשיתי את הצעד הזה לבד כחייל בודד. הבנתי מה הקשיים של המשפחה, ויש דברים שלא צריך להילחם עליהם".

"עם זאת, אני כן נלחם על כך שהקהילה היהודית תגיע בסופו של דבר לישראל" הבהיר. "200 אלף יהודים נעלמו לנו מהמפה בגלל שיש התבוללות מאד גדולה. בשנות ה-70 היו 450 אלף יהודים בארגנטינה, היינו הקהילה היהודית השלישית בגודלה בעולם. עכשיו יש רק 200 אלף, ובארץ יש רק 60 אלף. זה אומר ש-200 אלף יהודים התבוללו או נסעו למדינות אחרות, יש נשואים מעורבים וילדים שכבר לא יהודים. אם נמשיך כך לא תהיה בכלל יהדות מחוץ לישראל. אנחנו חייבים לתמוך ביהדות התפוצות, ולא משנה הזרם שלהם. עדיף שיהיו יהודים מאשר שיתבוללו".

ילין על טל רוסו: "המועמדות לא תיפסל"

עוד התייחס למשבר סביב השריון של האלוף במיל' טל רוסו, שנפסל אמש מכיוון שלא חלפו 3 שנים מיום פרישתו מהצבא עד לכניסתו לפוליטיקה, כפי שמחייב החוק. לדבריו של ילין, "המועמדות שלו לא תיפסל".

"אני מכיר אותו הרבה שנים, היינו יחד ב"עמוד ענן" והובלנו מהלך גדול לסגירת הגבול מול מצרים. הייתי במסיבת השחרור שלו עם כל ראשי המועצות, וזאת הייתה הפרידה שלנו מאיתנו ב-2013" סיפר. הבן אדם הקים מכינות קדם צבאיות שהגיעו עד עוטף עזה. הוא גם גוייס למילואים במסגרת תפקיד מיוחד שהיה צריך לעשות שם. אני לא מכיר את החוק על בוריו, אבל הוא לא צריך את הצינון הזה".

ילין הוסיף כי רוסו "הוא איש מדהים, שלא רק יוסיף למפלגת העבודה אלא גם לכל הכנסת- בתפיסה שלו, בערבות ההדדית, ובחברות שלו. אנחנו זקוקים לאנשים כאלה בכנסת ישראל".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
3 תגובות - 3 דיונים מיין לפי
1
גם אני ארגנטינאי
משה | 26-02-2019 15:41
ומבין מצויין המצב בארגנטינה, והיו דברים מעולם! היו ויש כמעט כל יום שם שודדים שנכנסים לכל דירות של כל מיני אנשים, ולאו דווקא מצד היותם יהודים, מי שאומר בביטחון משהו אחר, משקר או לא מבין כלום!
2
עזות מצח
צבי מנור | 26-02-2019 17:53
בס'ד איך הוא מעיז לזבר על התבוללות !!! עד לא מזמן היה ח'כ של מפלגה שמעודדת התבוללות חוצפן!!! אני גם יליד ארגנטינה ב'ה לפני 50 שנה עליתי ארצה.אותה פתיחות שהוא מדבר עליה גרמה להתבוללות,אותו קו של תומכי אוטובוס השבת במפלגה שהוא משתייך עכשיו.זה מסוג היהודים שכל בוקר קמים ויש להם 613 בעיות !!!
3
חיים
אזרח | 02-03-2019 22:20
חיים כבר ילין..הוא מלין על כל דבר , זה שמו , חיים ילין הבכיין