ההשגחה בטיפולי פוריות: דבר שעבר זמנו

הרב אלחנן פופקו, סבור כי אין עוד צורך בהשגחה צמודה בטיפולי הפוריות כדי לוודא שהעובר אכן שייך לזוג. במקום ההשגחה הוא מציע לערוך בדיקת DNA פשוטה לאחר הלידה ובזאת לוודא את ייחוס הולד

ההשגחה בטיפולי פוריות: דבר שעבר זמנו
  (צילום: שאטרסטוק)

ההשגחה בטיפולי פוריות: דבר שעבר זמנו

אין בעולם מי שיגיד שאיסור טוחן בשבת הוא דווקא בריחיים של אבן כמו שהיה בזמן המשכן. ההלכה נשארת אותה הלכה וחלה על מצבים משתנים בהתאם למציאות. מסיבה זו המציאות הנוכחית של קיום השגחה בטיפולי פוריות, לדעת כותב שורות אלו, אינה נדרשת ואף צריך לבטלה וכמו שיתבאר.

זוגות דתיים ההולכים לטיפולי פוריות שונים כגון הזרעה מלאכותית, IVF, IUI, וכו' משתדלים להביא משגיח/ה שייראו את העברת הזרע מהבעל וייפקחו על התהליך. רבים מהתשובות וההלכות המביאות לידי גישה הלכתית זו נכתבו לפני עשורים ולמעלה מיובל לפני ההתפתחות הרחבה של בדיקות DNA לווידוא הורות וחשוב לבדוק אם אותם היביטים הלכתיים שייכים למציאות של ימינו.

עד אחד או שני עדים?

מעיקר הדין עד אחד נאמן באיסורים אבל לענייני אישות וייחוס בדרך כלל אומרים שאין דבר שבערווה בפחות משניים ויש צורך בשני עדים. בגמרא מבואר שנאמנת האם לומר בני זה כהן ושנאמנת המיילדת לומר על תינוק בן מי הוא.

האחרונים ובכללם הגאון הרב שלמה זלמן אויערבך זצ"ל בקובץ נעם (כרך א, תשי”ח עמ’ קסה) הקילו לומר שלא צריך שני עדים כשרים לתהליכי הפרייה מלאכותית כמו שצריך לכאורה בכל דבר שקשור לנישואין ("אין דבר שבערוה בפחות משנים") אלא שמספיק עד אחד להעברת זרע בטיפולי פוריות ושאין צורך בשני עדים לאשר את ייחוסו של הנולד דרך תהליך זה של הפרייה מלאכותית. תשובה זו של הגרש"ז אויערבאך נכתבה בשנת 1958.

תשובות אלו נכתבו טרום התרחבות השימוש בבדיקות DNA לווידוא הורות וטרום יכולות הדיוק של בדיקות DNA. בימים אלו כאשר בדיקות DNA יכולות לוודא הורות עד כדי דיוק של 99.99% הגיוני הרבה יותר לקבוע בדיקת הורות על ידי DNA אחרי לידות מאשר לסמוך על השגחה במעבדות ההפריה. יתרה מזאת, תהליכי הפריה כיום נעשים רק אחרי שזרעו של הבעל מנוקה במכונה והיבטים מעבדתיים אחרים.

הסיכויים שיש משגיח שיכול לעקוב אחרי זרעו של הבעל דרך כל הליך מסובך זה אינו נידון בפוסקים אשר קבעו את עניין ההשגחה וסיכויים אלו נמוכים בהרבה מאשר בדיקת DNA פשוטה שתאשר את ייחוסו של הולד עם דרגת וודאות גבוהה בהרבה. יש להוסיף לזאת שפוסקים רבים כגון הרב מרדכי ויליג והרב דוד כהן מברוקלין סוברים שאין צורך בהשגחה כלל בטיפולי פוריות ומסמתכים אנו על החזקות ורוב שההעברות עברו כשורה.

טעות בהליך היא מיעוט – להשגחה אין תועלת

שינוי נוסף מזמן כתיבת התשובה של הגרש"ז אויערבאך זצ"ל הוא הדיוק הרפואי שקיים בזמנינו. נכון לזמן כתיבת שורות אלו הפעם האחרונה שקרתה טעות והחלפה כל שהיא כאן בארה"ב בהחלפת עוברי המעבדה הוא ב 2006 והפעם האחרונה שקרתה טעות בהחלפת הביציות הוא לפני קרוב לעשרים שנה(!) בשנת 2000.

היוצא מכך הוא שטעות בהליך זה היא אפילו לא בגדר מיעוט שאינו מצוי ואין לה חשיבות רפואית סטטיסטית. אשר על כן נמצא כי השגחה כמותה כילד הדוחף רכבת של 20 קרונות. אין בזה הוספה או גריעה בידיעה על ייחוס הולד. טיפולי פוריות אינם כבישול או אפייה במסעדה, אין בהם דין פת ישראל, חלב ישראל וההימצאות של משגיח/ה דתיים במקום, לעניות דעתי, אין בה בכדי להוסיף או לגרוע כלל.

מה עם הצניעות?

סיבה נוספת לביטול מוסד ההשגחה בטיפולי פוריות הוא צניעות. ידועים הם דברי הרמ"א שכתב בחריפות נגד פרסום זמן ליל הטבילה עד כדי כך שכתב (יורה דעה סימן קצ"ח, סעיף מ"ח)", וכן נהגו הנשים להסתיר ליל טבילתן שלא לילך במהומה או בפני הבריות, שלא ירגישו בהן בני אדם; ומי שאינה עושה כן, נאמר עליה: ארור שוכב עם בהמה (דברים כז, כא)." מילים חריפות בהחלט. נושא שגברים אינם אוהבים לדבר עליו הוא חלקם בתהליך ההפריה ומסירת הזרע.

כאשר הרופא או המעבדה מבקשים את זרעו של הבעל רבים מהפוסקים שאינם מתירים את הוצאת הזרע ביד במעבדה מבקשים שהזרע יאסף בקונדום מיוחד. לאחר שהוא נאסף צריך להביא את הזרע באופן מיידי אל המעבדה לא יאוחר משעה לאחר הוצאתו. לאור זאת נמצא שהבעל והאשה צריכים למצוא מקום בקרבת מקום למעבדה ולקיים שם יחסי אישות. הבעל והאשה צריכים להגיע במהירות למעבדה עם בדיקת הזרע, להביא אותה לצוות המעבדה אבל רק לעיני המשגיח/ה.

אם אמרו חכמים שלא תפרסם אשה את ליל הטבילה שלה ולהסתיר את יחסי האישות המקודשים של בעל ואשה מעיני הבריות על אחת כמה וכמה שעשיית מעשה זה עם משגיח/ה במקום כאשר הדבר אינו דרוש הינו הפרה בוטה ביותר של ערך הצניעות והפרה בוטה של כבוד האדם בתהליך מסובך מספיק וכן אמרו חכמים (ברכות י"ט:). גדול כבוד הבריות שדוחה את לא תעשה שבתורה וכן כתב רמב"ם פרק כ"ד הלכה י' מהלכות סנהדרין:" כל אלו הדברים לפי מה שיראה הדיין שזה ראוי לכך ושהשעה צריכה ובכל יהיו מעשיו לשם שמים ואל יהיה כבוד הבריות קל בעיניו שהרי הוא דוחה את לא תעשה של דבריהם וכל שכן כבוד בני אברהם יצחק ויעקב המחזיקין בתורת האמת שיהיה זהיר שלא יהרס כבודם אלא להוסיף בכבוד המקום בלבד שכל המבזה את התורה גופו מחולל על הבריות והמכבד את התורה גופו מכובד על הבריות ואין כבוד התורה אלא לעשות על פי חוקיה ומשפטיה."

על כן נראה כי עדיף בהרבה מאשר לבטל את מוסד ההשגחה בטיפולי פוריות ולהחליפו בבדיקת DNA פשוטה לאחר הלידה ובזאת לוודא את ייחוס הולד. אלו שמסיבות רגשיות אינם רוצים לעשות בדיקת DNA וסומכים על הפוסקים שאינם מצריכים השגחה או בדיקה בהסתמכם על הכלל של אומן לא מרע אומנותיה וההפסד שיהיה לרופא שתצא טעות תחת ידו יבורכו גם הם. מי יתן ויקויים בכל עם ה' ברכת ה' ויזכו לראות בנים ובנות זרעא חייא וקיימא די לא יפסוק ודי לא יבטול מפתגמי דאורייתא.

==

הרב אלחנן פופקו הוא בוגר הכולל להוראה בישיבת רבינו יצחק אלחנן ונשיא האירגון איתן-רשת יהודית לישראלים