הרב ערוסי: להפסיק עם מנהג שבירת הכוס בחופה

בעקבות הפרסום על חתן שחתך את רגלו בעת ששבר את הכוס בחופה, פרסם הרב רצון ערוסי, רבה של קרית אונו וחבר מועצת הרבנות הראשית, קריאה להפסיק את מנהג שבירת הכוס על ידי החתן, ולחזור למנהג התלמודי המקורי לשים אפר שריפה בראש החתן

המנהג לשים אפר שריפה בראש החתן, הוא מנהג עתיק יומין, שנזכר בתלמוד (בבא בתרא ס ע"ב) מאי על ראש שמחתי אמר רב יצחק זה אפר מקלה שבראש חתנים א"ל רב פפא לאביי היכא מנח לה במקום תפילין שנאמר (ישעיהו סא, ג) לשום לאבלי ציון לתת להם פאר תחת אפר. וכל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה בשמחתה שנאמר (ישעיהו סו, י) שמחו את ירושלים".

הרמב"ם בהלכות תעניות פרק ה פוסק מנהג זה להלכה: "וכשהחתן נושא, לוקח אפר מוקלה ונותן בראשו מקום הנחת תפילין. וכל אלו הדברים, כדי לזכור ירושלים.." ומרן השו"ע נפסק (או"ח תקס, ב) "כשהחתן נושא אשה, לוקח אפר מקלה ונותן בראשו במקום הנחת תפילין".

אז מדוע התקבל המנהג לשבור כוס?

הרמ"א על הסעיף הזה כתב "ויש מקומות שנהגו לשבר כוס בשעת חופה, או לשום מפה שחורה או שאר דברי אבילות בראש החתן". כלומר, הרמ"א מעיד שאצל יהודי אשכנז, שינו את המנהג התלמודי, והנהיגו לשבר כוס בשעת החופה או לשים מפה שחורה בראש החתן.

חכמי אשכנז אמרו, אולי החתן כלל לא מניח תפילין, וא"כ אז אתה לא שם לו "אפר תחת פאר" כלומר אפר במקום תפילין. הראש שלו זה אפר, אז מה אתה תשים שם?

החשש מפני אלו שלא מניחים תפילין, אחרי בקשת המחילה, טעון עיון. מדוע? כי אם הבעיה שלהם שרבים לא הניחו תפילין? תשימו אפר בראש החתן ותבכו פעמיים. פעם על חורבן המקדש, ופעם על החורבן הרוחני שהחתן לא מניח תפילין. ולא יהא זה בשביל החתן אלא כמו כפרות שנהגו האשכנזים בכפרות. אז אם כן, למה להימנע? בדיוק הפוך.

האם יש מקור לזה שהחתן שובר את כוס?

בגמרא במסכת ברכות (ל ע"ב) מסופר "מר בריה דרבינא עבד הלולא לבריה חזנהו לרבנן דהוו קבדחי טובא אייתי כסא דמוקרא בת ארבע מאה זוזי ותבר קמייהו ואעציבו".

כלומר, מר בנו של רבינא ראה שהחכמים שהשתתפו במסיבת שמחת הנישואין היו יותר מדי עליזים. צריך לשמוח אבל לא בעליזות, כמו השגעונות שמרימים את החתן וזורקים אותו למעלה וכל הדברים האלה. אותו אבא חכם, הביא כוס יקרת ערך, וניפץ את זה בפניהם, במקום שמחה שם תהא רעדה, זה המטרה. גילו ברעדה, אל תפריזו בשמחה.

אז אמרו חכמי אשכנז, אם לא נניח אפר במקום הפאר, נקיים את הגמרא הזו, ניקח כוס זכוכית ונשבור אותה ונרעיד את הלב כזכר החורבן. מזה התגלגל המנהג שלא האבא שובר את הכוס, אלא החתן. ומזה התגלגל שלא על ידי ניפוץ, אלא על ידי הרגל.

אך כאמור לא רק שהתרחק המנהג המקורי אלא קיבלו תוצאה הפוכה. בגמרא רצו לצער, להדהים, ואילו בימינו בדיוק הפוך, הפכו את זה למבחן גבריות ומזל טוב. וכבר שאלה אותי כלה אחת האם גם היא יכולה גם לשבור כוס.

הרב עובדיה יוסף זצ"ל הקדיש סימן שלם (אבן עזר סימן ט' סעיף ג') שהוא מטפל בנושא הזה, והוא אומר, והן עתה אחסור דרא [הדורות נחסרו] הן רבים עתה הארץ, שבעת ששוברים את הכוס כל הקרואים ממלאים פיהם צחוק וקריאות מזל טוב, ההפך ממה שרצו בגמרא. והחתן עצמו שעושה זאת בגבורה, לסיים בזה את טקס הנישואים, ממלא את פיו צחוק על כוחו כי רב. והפכו כוונת המנהג היפה הזה שנועד לשם עוגמת נפש, על חורבן בית קודשנו ותפארתנו ולהעלות את ירושלים על ראש שמחתנו, למנהג טפל של צחוק וקלות ראש.

למה צריך את כל הדברים האלה? הרי הרמ"א בכבודו ובעצמו אומר, או בשאר דברי אבלות. כלומר, לאו דווקא שבירת כוס אלא כל דבר שניכר על פניו שזה סימן אבל, שמים מטפחת שחורה או דבר אחר שמעציב.

התשובה ההילכתית היא שקיימת אפשרות לשנות ולחזור למקור מכוח דבריו של הרמ"א שהם מקור המנהג הזה. צריכים לשנות והגיע הזמן לשנות, כי זו לא פעם ראשונה שקורה מקרה שהחתן נחתך ברגלו, ובמיוחד שכאמור זעקתו של הרב עובדיה יוסף שזה הפך להיות הוללות. וודאי וודאי יש מקום לשינוי הזה.

אז מה הרב מציע לעשות לזכרון המקדש?

הגיע הזמן שיחזרו למקור התלמודי ששמים אפר בראש החתן. יש לציין שיש כיום תלמידי חכמים רבים כבר מתקדמים חוזרים אל המדקדקים ששמים אפר בראש החתן. אך כיוון שהמנהגים האלו פסקו אצלם, הם מתחילים לחשב כמה כמות אפר לשים, שעור כזית, שעור כביצה, אך אצלנו המנהג משתלשל מדור לדור, אז אנחנו יודעים ששמים מעט אבל הם פשוט שכחו את המנהג.

היה מעשה פה בארץ בחתונה של בני תימן, שהאבא היה מחוייב לכבד רב אשכנזי גדול, וכובד אותו רב בנתינת אפר על ראש החתן. הביאו לו אפר בצלחת, ואותו כוונתו לשם שמיים לעשות כשיעור, שפך על החתן את הצלחת כולה. זה היה חורבן שאין דומה לו.

כל אלה שבר של העברת מנהגים. אבל אצלנו ב"ה המנהג השתמר. הרב יוסף קאפח זצ"ל מספר, שכשהיה האבא בתימן שם את האפר בראש החתן ואומר בדמע קטע מרגש בזכרון ירושלים, וכולם מסביב היו דומעים.

היום נבכה שתי דמעות, דמע על ההידרדרות הרוחנית, ודמע גם על חורבן המקדש שטרם נבנה.

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע
34 תגובות - 21 דיונים מיין לפי
1
פסק מיותר, היות והסיכוי שלו לתפוס
שלום | 21-02-2019 18:15
בציבור שואף ל-0.
מחר יבוא רב אחר שיאסור את הקידושין בטבעת
עידו 2 | 22-02-2019 11:23
כי לפעמים הטבעת קטנה וזה מכאיב לכלה !! אסור לבטל שוםן מנהג בעם ישראל. גם ברית מילה זה כואב. ויש רוצים למחוק מצווה זו. זהירות רבנים !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
פתרון חלמאי?
עידו 2 | 22-02-2019 9:29
אפשר פשוט ליטוף את הכוס בניר כסף עבה. או לחילופין לקחת כוס זכוכית דקהץ
התגובה שלך מיותרת. רבים שומעים לרב
יואב | 21-02-2019 19:10
ככל שירבו הנוהגים לשים אפר, כך המנהג המבורך הזה יתפשט יותר ויותר.
2
אוי לקברנית של דרדעים
שמאל | 21-02-2019 18:16
מורנו ורבנו אוי לקברנית שדרדעים בספינתו.אוי מה היה לנו
קודם תלמד לכתוב אחר כך תדבר על רב
שמיל | 21-02-2019 23:19
קודם תלמד לכתוב אחר כך תדבר על רבנים קברניט
הרב צודק בכל מילה. גם הרב עובדיה סבר כך
יהודי תכלס | 21-02-2019 20:22
תקראו את הכתבה לפני שאתם מגיבים
חזק וברוך כבוד הרב
יהודה | 21-02-2019 18:51
הלוואי ועם ישראל יקפיד לחזור לשורשיו, ולא יגרר אחרי מנהגים שאין להם בית אב.
3
אוי לקברניט של דרדעים
טראמפ | 21-02-2019 18:19
מורנו ורבנו אוי לקברניט שדרדעים בספינתו.אוי מה היה לנו
תפסת טראמפ?
eli | 13-03-2019 1:12
טראמפ לא מבין ביהדות.
4
מי הוא שיחליט לכולם
יוסי | 21-02-2019 18:21
שכל חתן יחליט מה שהוא רוצה , עדיף לשבור את הכוס מאשר לשים אפר על הראש .
אתה כל-כך טיפש שאתה לא יודע להבדיל בין המלצה
אידיוטים פה | 06-03-2019 2:41
להחלטה?
ומי אתה שתגיב?
יהודה | 21-02-2019 18:52
חצוף. בפרט שהוא לא החליט בשביל כולם אלא המליץ לטובת כולם
5
שיבדוק כמה אנשים נהרגו כשבנו סוכה
אישיהודי | 21-02-2019 19:05
וכמה אנשים נשרפו מנר חנוכה, זה מה שמדאיג אותו? שבירת הכוס? אם ישנו מנהג בגלל קושי כזה או אחר, מהר מאד ישנו הלכות ואנה אנחנו באים והוא עוד נחשב לשמרן שבשמרנים
בואנה אתה ילד גאון!!!
שחורי | 23-02-2019 21:33
לכוס יש תחליף מקורי (שהכוס בכלל היתה התחליף למקור) לסוכה אין!!! יא'גאון של אמא...
6
ישר כח לכת"ר
המחנה הלאומי! | 21-02-2019 19:08
ישר כח!
7
יש להתפטר מטקס הקידושין מהחתן ומהרב הארור.
אישה | 21-02-2019 19:26
יש היום משפחות מסוג אחר.
8
מיוחד
אוהד ממודיעין | 21-02-2019 20:26
איזה רב מיוחד אמיץ ואמיתי שאומר את האמת שלו בנעימות ובהסבר דברי טעם . רב אהוב על כל עדות ובני ישראל , חבר הרהר שנבחר על ידי כולם , צנוע וענוו ,מוסר נפשו למען הכלל למי שיודע . (חבל שמהמגיבים נגד , לא משיבים על דבריו ענינית וזה עצמו חורבן ) תודה לאתר שמביא את הדברים האלו ואת הרב הנפלא הזה , ברוכים תהיו .
9
הרב מציע מנהג אחר שעדיף הלכתית במיוחד למצב
מי אני ומה שמי | 21-02-2019 20:32
צריך לשמוע את התשובה כדי לרדת לסוף דעתו
10
ואולי השמחה בשבירת הכוס היא דווקא עניין טוב!!
רבי נחמן | 21-02-2019 21:42
הרי ירושלים כבר לא חרבה ואני בעידן אתחלתא דגאולה לכן אנו שוברים את הכוס אבל שמחים בבניין ירושלים שנבנה ומתכוננת בימינו. אני בעד לשמר את המנהג החדש דווקא בגלל השמחה שבו!
בורות
יפית | 22-02-2019 8:02
איזו שמחה יש בשבירת כוס? הרי היא באה בדיוק להיפך! כדי להראות שהשמחה שבחתונה לא תהיה שלמה בגלל שירושלים חרבה. אנחנו בעידן של תחילתא דגאולה כבר 2000 שנה. ובית המקדש עדיין חרב ובהר הבית שועלים מהלכים בו. ראה ערך הר הבית, כל יהודי שעולה לשם ומעיז לקרוא קריאת שמע או סתם למלמל תפילה עוצרים אותו ואתה עדיין שמח?! אין זאת אלא שמחה של בורות.
11
לעניות דעתי לעטוף את הכוס כהוגן
משה בן אברהם | 21-02-2019 23:13
ומנהג ישראל תורה הוא.
12
תגובה
אייל | 22-02-2019 1:40
וכי קראת מכתבי הרב או וכי נכחת בשיעורי הרב , בוש והיכלם חזור בך מפגיעתך ברב גדול בישראל
13
כשם שמצווה לומר דבר הנשמע...
יהודי של אמת | 22-02-2019 11:09
...כך מצווה לא לומר דבר שלא נשמע....
14
מנהג
רות | 22-02-2019 15:42
אולי נקבל את שני המנהגים.נשים אפר על ראש החתן לשם אבילות.וכבר נוכחתי בחתונה ששמו על ראש החתן אפר מגוש קטיף.וגם נשבור את הכוס ונצרח מזל טוב !
אפר=אבק שריפה, עפר= חול
לידיעה כללית | 24-02-2019 13:45
המנהג לשים חול לא עונה בקנה אחד עם המקורות
15
אולי הרב צודק אבל אולי אפשר לצפות את הכוס
אביתר יעקב מיכל | 23-02-2019 19:07
בנייר כסף וכו' בכל אופן אפר עושה יותר אבל ונראה שזה יותר טוב ואפקטיבי...
16
לא צריך לשפוך את האמבטיה עם התינוק
מאיר | 23-02-2019 20:16
עם כל הכבוד לרב שאני באמת מאד מעריך, לא זכיתי להבין את עמדתו. א. לא כתוב שהרמא המיר את נתינת האפר בשבירת הכוס בגלל שהחתן לא הניח תפילין. זו סברא של הרב, אך בימי הרמא עדיין לא היו חילוניים אצל האשכנזים. זו תופעה מאוחרת יותר. ב. ניתן לשמר מנהג יפה זה של שבירת הכוס ולהתמודד עם הבעיות שהרב מעלה: לקחת כוס מזכוכית דקה ולעטוף בנייר כסף - אין חחש פיעה לחתן. לשבור את הכוס לפני או באמצע שירת אם אשכחך ולא בסופה. ככה הקהל מבין שזה חלק מזכרון החורבן ולא מבחן גבריות שצועקים בסופו מזל טוב. לא צריך בגלל בעיות קטנות שכאלו, להפוך את כולם לתימנים....
תקרא את המקורות של הסוגיה ותווכח כי הרב צודק
תלמיד | 24-02-2019 13:49
א. חכמי אשכנז ביטלו את המנהג אפשר מסברא זו והם כותבים כך בפורש. פשוט עשה חיפוש בגוגל.. ב. אם לקחת כוס חסרת משמעות אז עוד יותר התרחקת מהגמרא שאמרה שהיה מדובר בכלי יקר. זו שוב אותה שיטה של לשנות כדי להתמודד עם השינוי של השינוי. התחלנו עם אב ששובר כלי יקר והגענו לחתן ששובר כלי חסר משמעות עטוף בניירות כסף. וכי זה מה שהעלו חזל על דעתם? ג. מנהג ישראל תורה - כשנקבע עי חזל. ולא כשהתשנה לבלי היכר..
17
מנהג ישראל תורה היא.
א | 24-02-2019 9:55
ח''ו לבטל מנהג ישראל. ואם מחר החתן יקבל כוויה מהאפר? אפשר להזהר לנעול נעליים עבות , לשים את הכוס בנייר כסף ולדאוג לכוס דקה.
18
אפשר פשוט לשבור את הכוס כמו בגמרא, על ידי
... | 06-03-2019 2:42
זריקת הכוס לרצפה. לא צריך לדרוך עליה, ושלום על ישראל.
19
שבירת כוס
עידו | 11-03-2019 0:18
לצערי ,אחד הסיבות שאני מצפה לבואו,זה לראות את הטיפול בכם, אויבי תורת בורא עולם.
20
תופס טרמפ על אקטואליה
שילה | 12-03-2019 15:28
וזה עוד הזדמנות לרב ערוסי להתפאר עלינו. מנהגים נרכשים במשך דורות ולכל קהילה ההרגלים שלה. אם הרב רוצה שנחזור לדין תורה, שיתחיל ללמד אותו בלי חנופה ימינה לפיסקת הרב עובדיה ושמאלה למשטר הדמוקרטי.
21
שבירת כוס
שלמה | 15-04-2019 19:48
מקורה בתוספות בברכות, המעיד על מנהג קדום. לא מבין את כבוד הרב.