מכתב שהפיץ לתלמידיו הרב ליכטנשטיין לאחר האיחוד - סרוגים

מכתב שהפיץ לתלמידיו הרב ליכטנשטיין לאחר האיחוד

הרב משה ליכטנשטיין פרסם מכתב לתלמידיו בעקבות האיחוד בין עוצמה יהודית לבית היהודי: "צירוף אנשי עוצמה יהודית לרשימת הבית היהודי לכנסת איננו עניין פוליטי אלא דתי ומוסרי"

מכתב שהפיץ לתלמידיו הרב ליכטנשטיין לאחר האיחוד
  (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

אתמול (רביעי) פרסם הרב משה ליכטנשטיין מראשי ישיבת הר עציון שבגוש עציון, מכתב לתלמידיו בעקבות האיחוד בין הבית היהודי לעוצמה יהודית, בו הוא כותב: "התורה וארץ ישראל לא יוושעו על ידי רווח פוליטי הנשען על בסיס מוסרי פסול"

הנה המכתב במלואו:

"לכבוד תלמידי היקר ….

צירוף אנשי עוצמה יהודית לרשימת הבית היהודי לכנסת איננו ענין פוליטי אלא דתי ומוסרי. כל הנותן יד במישרין או בעקיפין לצירוף חבורה הסוגדת לכוח, אדישה לאלימות, מכבדת רוצח המונים ומלאה שטנה כלפי הרבה יהודים ושאינם יהודים ישא באחריות לחילול השם שייגרם על ידיהם בשבתם בכנסת כנציגים דתיים.

עדיף לאחוז בעמדה פוליטית חלשה אך ערכית ונאמנת לעקרונותיה מאשר להשיג רווחים פוליטיים הכרוכים בחבירה לאנשים הללו. התורה וארץ ישראל לא יוושעו על ידי רווח פוליטי הנשען על בסיס מוסרי פסול אלא יינזקו עמוקות מכך. ארשה לעצמי לצטט את דבריו הידועים של רבינו הרמב"ן הנוגעים לעניין: "חטאה אמנו בענוי הזה  [של הגר], וגם אברהם בהניחו לעשות כן, ושמע ה' אל עניה ונתן לה בן שיהא פרא אדם לענות זרע אברהם ושרה בכל מיני הענוי".

ואולי לא יהיה מיותר להוסיף קטע ממכתב שכתב לי אבא זצ"ל בשנת תשמ"ד על שיחה שהעביר בישיבה בעקבות הפגנה של אנשי כך בתקופת הבחירות דאז: "בעקבות התקרית, העברתי שיחה מיד אחרי מנחה…הבעתי חרדה וחלחלה מן השטנה והאלימות של אנשי כך…".

החותם בצער,

משה ליכטנשטיין"

 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
55 תגובות - 44 דיונים מיין לפי
1
ישר כח גדול. אנחנו זקוקים כל כך לאביך זצ'ל.
אפרים | 21-02-2019 11:36
מצ''ב מכתב גלוי לרפי פרץ מבן דוד של אשתו: רפי, אני בוש ונכלם הערב. החרבת את הבית. ובמקום שיש חילול השם, אין חולקים כבוד לרב. איני צריך לספר לך מאיזו משפחה אתה מגיע, ומה השורשים של אשתך, מיכל, שהיא לגמרי במקרה גם בת-דודתי, כידוע לך. אמנם מעולם לא היה עולה בדעתי להצביע לך. אני, בניגוד אליך, ממשיך את מסורת המשפחה, מסורת שמקדשת חיים שיש בהם תורה עם דרך ארץ, ערכים יהודיים עם דמוקרטיים. מקומי ממילא אינו בימין, אלא במרכז ובשמאל. אני גאה להיות שמאלני ודתי - וגאה לא פחות לשמור על יחסים טובים עם חברים, מורים ותלמידים הנמצאים במחנה הימין השפוי. עד היום היתה לי איזו הערכה כלפיך; הערכה של בר-פלוגתא. חשבתי שתעמוד בפרץ, ותבנה ימין דתי שאיתו אולי יש לי מחלוקת עמוקה, אבל מחלוקת שיכולה להיות לשם שמים. והנה, אבוי, איזה כשלון. סבא שלנו, של אשתך ושלי, סבא עזריאל הילדסהיימר זל, שאתה זוכר היטב, הורד פעם באישון ליל מרכב של כהניסטים, רק בגלל שאמר להם מה הוא חושב עליהם. הוא, וסבתא עדינה זל, יחד, שני קשישים על אם הדרך. והנה הערב אתה מכניס את התועבה הזו לביתך, לבית המתיימר להיות ביתה של הציונות הדתית?! האם יש לכך שם אחר מלבד בגידה? אמרת הערב על בנט שהוא עשה מעשה לא-יהודי - ויתכן שצדקת (בנט גם הוא רחוק ממני מאוד) - אבל מה איתך? איזה מעשה עשית אתה? כיצד נמשיך למחות על צלבי קרס בצרפת, או על אנטישמיות בפולין ובאנגליה, כשאתה - יחד עם ראש הממשלה - פותחים דלת לגזענים אלימים ופורעי-חוק? מה ההבדל? באיזו זכות בכלל אתה מדבר על 'התורה, העם והארץ'? האם אזניך שומעות מה פיך מדבר? מה תורני בדיוק במה שעשית היום? כיצד הועלת לעם במעשה הנבלה הזה? ואשר לארץ - את הארץ טימאת. כל טיפת דם שתשפך כאן על ידי חבריך החדשים ובני בריתם, תהיה על ידיך, ועל ידי ראש הממשלה. בפעם הבאה שפלסטינית תיסקל למוות באבנים בידי טרוריסטים יהודיים, לא תוכל לומר שידיך לא שפכו את הדם הזה. המאבק על עתידה של הזהות הדתית בישראל עולה היום מדרגה. אני מקווה שהציבור יתעשת, ושכנגד ברית התועבה שכרתת היום, תיווצר ברית שלום בין גורמים דתיים מתונים, מימין ומשמאל, שיבינו שנפל דבר בישראל, ושיעשו הכל כדי להחזיר את הציונות הדתית לדרך הישר. בכאב גדול ועצום, איתי מרינברג
עבור חלק ענק מעם ישרל הרב כהנא היה בגדר נביא
עידו 2 | 22-02-2019 15:17
ונביא אמת. שחזה הכל מראש. בגלל חטאת אבותינו השמאל באמצעות ''הקרן לישראל חדשה'' במימון הערבים-שטף את המוח לכל עם ישראל. הרי התורה וחז''ל ציוונו על מחיית עמלק !! וכידוע בימינו ''עמלק'' הם המוסלמים הרוצחים!! ריקוד מה יפית מהווה ממש איסור תורה. יש מזל שנותרו כמה רבנים חרדים שלומדים לעילוי נשמת רבי ברוך גולדשטיין הי''ד
מה שלא יודעים.קומבינה שלא תאמינו.
כנסו. | 21-02-2019 12:05
יש ציר קומבינטורי של : בנט/יוגב+סמוטריץ/עוצמה+דרעי+בכירים בליכוד. מטרתם שימור מקורביהם ברשימת הבית יהודי עם ציר ניר עם ציר בנט/בנת. דרעי חושש שישי יביא 125,000 ב2015 לבית היהודי. לכן בתיאום עם הדחקנים שלחו את ישי למיקום רחוק שייתאמץ ומעשה יכניס אותם והוא ישי יישאר בחוץ. דרעי ישכנע אחרים שישי לא ריאלי ויימשוך עוד קולות. רהמ בלי ששם לב , למעשה שירת את הקומבינה ולא את שורשי הליכוד. נתניהו/פרץ תתעוררו. יש זמן לתקן.
2
מהו המוסר התנכ"י?
דוד | 21-02-2019 11:41
האם שמשון שגה בהפילו את הבנין על שלושת אלפים 'חפים מפשע'? האם התנך מגנה אותו על כך? האם דוד מלכנו היה פגום חו מוסרית כשהרג את שונאי עמנו? האם ציווי ה' לשמואל להרוג בעמלק מאיש ועד אשה מעולל ועד יונק הוא מוסרי או לא לדעת כבוד הרב? מדוע לדעתו של הרב ליכטנשטיין יהודים המפרשים את התורה אחרת מאנינות טעמו גרועים יותר ממחללי שבת בפרהסיא שהרמבם פסק שהם כעכום לכל דבריהם (הל' שבת סוף פרק ל')? מדוע כשאיילת שקד וינון מגל הצטרפו לבית היהודי לא שמענו את חרדתו הגדולה?
3
דחוף! הרב ליכטנשטיין, קרא מאמרו של אהרון גרנו
ישראל | 21-02-2019 11:45
הרב ליכטנשטיין היקר, קרא בבקשה את מאמרו של אהרן גרנות שמתפרסם באתר זה, ותבינו עד כמה אתם טועים ומטעים! עד כמה רחוק הלכתם! ברור לכל בר דעת שבזבוז אלפי ורבבות קולות בימין, זו סכנה ממשית לארץ ישראל ותורת ישראל, ואתם מרשים לעצמכם לשחק משחקים שמקורם בקנאה ושנאה את הזולת. נציגי עוצמת ישראל, הם יהודים כשרים, נאמנים לתורה ומצוות; נאמנים לארץ ישראל ועם ישראל, ואתם אינכם מסוגלים להכין, בשעה שעל הפרק סכנה ממשית לתורה, הארץ ועם ישראל. מתפלל ומקווה מאוד, שהציבור מספיק נאור, חכם ונבון, לתמוך ולחזק את האיחוד ויעשו כל יכולתם להצלחת המפלגה המאוחדת.
4
אז עומה הם בדרך של שרה אמנו - שמע בקולה
הרב יאיר בן דב | 21-02-2019 11:52
אז כבודו מוזמן לפרוש גם מאברהם אבינו ושרה אשתו. אל תזכיר בתפילה אלוקי אברהם ואל תגיד - מגן אברהם בהיותם אנשים רעים ורשעים ח''ו. אבל ה' אמר לאברהם כל אשר תאמר לך שרה שמע בקולה.... וגם אמר כי ידעתיו למען אשר יצוה את בניו לשמור דרך ה' צדקה ומשפט. ועל זה נאמר ספר הישר כפי שכתב הנצי''ב. אני חושב שנשאר לך הרב משה להתבייש בדרכך ובדבריך.
5
גם לשיטתכם...
רם | 21-02-2019 11:55
כך כתב הרן בדרשותיו (דרוש א) וכן על צד המשל, אם ימצאו בכלל אחד, פרטים בעלי חיסרון מאשר יכביד עליהם הכח המעורר לנקמה בלתי משוערת, בהמצאם בתוך הכלל, יעוררו כוחותיהם למה שראוי בפעל הזה ומה שצותה בו התורה, כי הם ישערו פעלם כפי המכוון התוריי..
6
דברים בעייתיים כרגיל. שיצביעו למרץ.
דרור | 21-02-2019 11:55
כך זה כל תפיסה של משפ' ליכטנשטיין . דברים מבוסים על הקש. דעת יחיד תמוה של רמב''ן זצ''ל שלא נתמכת בשום אמירה של חז''ל. על זה בונים תפיסה שלמה.
איזה מכתב יפה, בעולם הטוקבקיסטי המטופש
יוסי | 24-02-2019 12:09
נהדר
7
כמה טהרנות וצדקנות מתנשאת
יואל | 21-02-2019 12:06
אפשר לסבול מכיוון אנשי הגוש! א. מדובר בבלוק טכני- אין כאן חתונה אלא כורח פוליטי ב. אנשי כהנא מתרכזים לאחרונה בעיקר בבתי המשפט ונוחלים הצלחות לא מעטות מול הבולשביזם השיפוטי של השופטים ג. גם טענתך מגוחכת, כאשר הבית בוערת לא חושבים איזה דרכים יש לכבות את השריפה או אם זה מכובד לעסוק בכך. האם לא שמתם לב שהבית בוערת? האמריקאים עומדים בצד עם תכנית, השמאל מחכך ידיים מול אישומי נתניהו (שאגב לא פסלת תמיכה בו משום מה) וכל מה שיש לך לומר זה התנגדות למי ששונא ערבים?
הלוקים במוסר צועקים 'צביעות'
העץ | 21-02-2019 15:49
עדיפה ''צביעות'' על פני שפיכות דמים. עדיף ''הצבוע'' על פני הרוקד על דמו השפוך של ילד שרוף.
8
האם לא נודף המוסר הנוצרי מדבריו?
שיודע לשאול | 21-02-2019 12:11
האם לא נודף המוסר הנוצרי מדברי אחד מראשי ישיבת הר עציון שבגוש עציון. האם אין המשל השומרוני מבצבץ בין השורות?
9
אוי הגושניקים
אחד שיודע | 21-02-2019 12:16
מה יהיה הסוף איתכם? תעברו לבנט או למרצ ותשחררו לנו את המפלגה. שום דבר לא טוב לכם.
הם מהתחלה היו אצל בנט
אבי | 21-02-2019 16:19
עכשיו הם רק מצאו סיבה למה לומר לאחרים גם להיות
10
לפחות אנשי נטורי קרתא עקביים
דודי | 21-02-2019 12:22
הם רוצים להישאר -טהורים- ולכן מתבדלים מכולנו. לאומתם, לרב ליכטנשטיין הצעיר וליותר מדי אחרים יש חוש -ניקיון מוסרי- מאוד סלקטיבי, עד כדי תמיהה.
11
סדר עדיפויות של גושניקים...
נתן | 21-02-2019 12:30
בשבילם עדיף לא לעבור את אחוז החסימה ולשים בסכנה ממשית את ארץ ישראל מאשר להתאחד עם עוצמה בתור בלוק טכני בלי כל הזדהות עם הערכים שלהם
12
הצדקנות של הגושניקים ידועה בציבור
אריק | 21-02-2019 12:41
כהכרות ארוכת טווח עם תלמידים ורבנים שיצאו מבית מדרש חלק ניכר תומכים ביש עתיד או נכון לעכשיו גנץ-לפיד . חלק אחר יתמוך בימין החדש אבל כולם שם התנגדו לצירוף של האיחוד הלאומי בשבוע שעבר ועכשיו עם עוצמה יהודית . אפשר להיות ענוותן כזכריה בן אבקולס ולאבד את בית המקדש . אף אחד לא זוכר את צדקנותו אלא האסון שקרה אחר כך . וכך הגושנוקים כיום לא פוליטיקאים אלא צדקנים
13
שוכחים שבן ארי כבר היה בכנסת והיה בסדר
אברהם לוי | 21-02-2019 13:19
מפחידים כל הזמן מאלימות שלא קיימת אצל אנשי עוצמה. תזכורת בן ארי כבר היה בכנסת. והיה בסדר גמור לא הייתה שום אלימות. בא נחפש את המשותף הגדול
14
צירוף הכהניסטים לבית היהודי
מנחם צוקר | 21-02-2019 13:27
ישר כוח לרב משה ליכטנשטיין שליט״א הרב רפי פרץ וסמוטריץ פגעו ובגדו בתנועת המזרחי והפועל המזרחי שאחכ נהיית המפד״ל וכעת הבית היהודי , בכך שהכניסו את תומכי תנועת כהנא לכנסת . על כך כבר קונן הנביא: ״ותבואו ותטמאו את ארצי ונחלתי שמתם לתועבה״ לחשוב שהגנה על ארץ ישראל השלמה , מאפשרת לעשות כל עבירה שבעולם זו תורת נביאי השקר . אוי לנו שלכך הביאנו הרב רפי פרץ . מסמוריץ לא היו לנו מלכתחילה ציפיות בנושא מוסר וערכים ! אבל הרב פרץ ???
סאטמר מתחזים
הרב יאיר בן דב | 21-02-2019 14:16
אתה מדבר ממש כמו סאטמר והרבה יותר גרוע. אתה כנראה מצטרף למשלחות לאירן. אין הבדל בדיבורים שלך לביו מה שכתוב ב''ויואל משה''. קו המחשבה של סאטמר שאסור להתחבר לציונים הוא בדיוק קו המחשבה שלך.
15
כך נכתב בוקפדיה
יוסי כהן | 21-02-2019 13:32
הרב ליכטנשטיין היה בין הרבנים הבודדים בציבור הדתי-לאומי אשר התבטאו בעד יישום תוכנית ההתנתקות.
16
צביעות של הגושניקים במיטבה
שמעון | 21-02-2019 13:34
העיקר סובלנות כלפי כולם, חוץ ממי שאינו חושב כמוני...
17
לאנשי עוצמה יהודית
הוצאת שם רע | 21-02-2019 13:43
שאינם אלימים כלל כיום. כל המתנגדים הטהרנים חיים בשנות השמונים
18
פלורליזם
יאיר | 21-02-2019 13:47
יפה שאתה תמיד יודע להטיף על פלורליזם לצד השמאלי של המפה הפוליטית זכורים גם דבריך על ההתנתקות שהייתה בסך הכל מעבר דירה.
19
יואיל כבוד הרב לעיין קצת יותר לעומק...
משה | 21-02-2019 13:50
לא שמת לב שכולם חולקים על הרמבן? כולל התורה והמדרשים.... והמהרל ועוד.... מה הקשר בכלל לזה?? איזה שנאת ישראל דוחה ומגעילה?
20
לא מסכים עם דרכם של בן ארי ובן גביר, אולם
יהל | 21-02-2019 13:58
אולם דרכם יותר קרובה לציונות הדתית מדרכו של בנט.
21
רבני הגוש הצבועים-הרב מדן יכול לשבת עם גביזון
ירושלמי | 21-02-2019 14:05
עם מחללי שבת אוכלי טרפות ובועלי נידות אבל לא עם עוצמה יהודיתץ .אני מדבר כאיש הבית היהודי ולא מאנשי עוצמה יהודית
22
לא מצליח להבין
אבי | 21-02-2019 14:13
לשבת עם דתי לייט ועם חילוניה זה בסדר? וזה לא היה בבלוק טכני אלא אלה היו האנשים שהובילו את המפלגה! זה פשוט ביזיון הטהרנות המגעילה הזאת. בעיני השמאל אנחנו בכל מקרה נראים קיצונים, שלא ידאגו לזה
23
לליכטנשטיין דם יהודי הפקר
שלמה | 21-02-2019 14:14
הוא מנשק את התחת של הרוצח של אורי אנסבכר. מן הסתם גם תומך בעינויים של נערים יהודים בשבע רק כדי להראות להם מי הבוס... וגם שיהרסו חייהן של נשים על ידי נישואין שקריים לשבכ (וגם הבאת ילדים לעולם מתוך שקר זה) והכל למען הממלכתיות . כל התורה שלכם זה צואת שוורים אחד גדול ומסרים. לשנאת ישראל שלכם אין גבול.
24
טהרנות לשמה
טהרן | 21-02-2019 14:17
אז אם זה כזה נורא - אני מצפה לאמירה ברורה שישיבת הר עציון מוותרת כבר עכשיו על כל תקציב שעלול להגיע אליה מתקציב שיגיע בסיוע של חכ או שר מרשימת הבית היהודי היות וזה כסף שמקורו בחילול ה'... זה פוליטיקה - וזה כנראה לא העסק הכי מלוכלך. מי שרוצה להיות רק טהור, שילך למקווה.
25
כבוד הרב, האם דיברת פעם עם בן ארי?
תלמיד מאוכזב | 21-02-2019 14:30
מאוכזב מאד על הוצאת שם רע ברבים. האם הרב דיבר פעם עם בן ארי ושמע ממנו מה עמדותיו? אני לא מצביע לבן ארי ולא מחסידיו, אך יצא לי לדבר איתו, הוא ממש ממש לא כמו שהרב מצייר אותו. הוא בעד זקיפות קומה לאומית, אך ממש נגד אלימות. וממש לא גזעני.
26
אתה קורא תיגר על תורת ישראל מר משה
י | 21-02-2019 14:41
התורה כותבת במפורש שצריך להעיף מפה את הערבים. דוד המלך אמר אשרי שיאחז וניפץ את עוללייך על הסלע- הוא היה יותר גרוע מ''אדיש לאלימות''. חזור בך משה.
ב"מפורש"
רפאל | 21-02-2019 17:45
התורה לא אומרת מילה אחת על ערבים. ואם אתה רוצה להקיש בין הערבים לשבעת העממים - בכיף, אבל מפורש זה בטוח לא.
27
נכון שזה בית מדרש אחר. ובכל זאת:
כפר סבאי | 21-02-2019 14:50
יש בידי מכתב של הרב צבי יהודה. במכתב, שנכתב במו ידיו של הרב צבי יהודה, הוא מביע תמיכה ברב מאיר כהנא בהתמודדותו לכנסת. הרב צבי יהודה אף נפגש עם הרב כהנא, ולאחר מכן נסע איתו לכותל כדי להצטלם יחד דווקא שם, עם הכותל ברקע. אין זה אומר שהרב צבי יהודה קרא לציבור להצביע לרב כהנא ולא למפדל בשעתו. זה כן אומר שהוא לא חשב שהרב כהנא ראוי להחרמה. זה כן אומר שהוא לא חשב שהרב כהנא מוקצה מחמת מיאוס. זה כן אומר שהוא לא חשב שהרב כהנא אינו מייצג עמדות לגיטימיות בספקטרום הרחב של דעות תורניות ולאומיות. זה כן אומר שהוא לא חשב שהרב כהנא מהווה סכנה חינוכית או אחרת ברמה שתלמידיו נוטים להציגו. ובכלל, תלמידי הרב כהנא בעוצמה יהודית, דר בן ארי ועוד בן גביר נראים גרסה מעודנת להפליא לעומת רבם המקורי. לא נותר אלא לשאול: דברי הרב ודברי התלמיד – דברי מי שומעים?.....
28
ועבירה על עשרות איסורים דאוריתא זה בסדר?
אסף | 21-02-2019 14:56
לא ראיתי את המכתב הזה כשצירפו את אילת שקד. אישה טובה עם הרבה זכויות, אך האם מוסרי להצטרף למישהו שעובר על עשרות איסורים דאוריא ולא מוסרי להצטרף למישהו שהוא בר פלוגתא איתך בתוך פרשנות התורה?
29
תתבייש. אנשי מימד צאו לנו מהחיים, לכו לעזה
מאיר | 21-02-2019 14:57
אולי שם יכבדו אתכם. רק כבוד ושררה אתם מחפשים
30
רב משה ליכטנשטין
בוגר הגוש | 21-02-2019 15:07
זוכר אותו היטב מזמן שהייתי בגוש. ישבתי לידו. אדם בכלל לא מרשים עם בעיות בשפה כשהוא מדבר. הוא בכלל לא היה אחד העלויים ואף אחד לא ספר אותו. היו כאלו רב בליטשטין ורב אלי בלום אנשים מנומסים בלי גאווה. משה אדם צבוע ורקוב. קבל כל הדברים הרעים מאבא שלו ושום דבר טוב. תמיד לוקח צד הערבים כמו מדן ומלשין על הצבור הלאומי. אדם בוגד לתורת משה רבנו ולעם ישראל. אין שום עתיד לישיבת הגוש. תוך כמה שנים תתפרק ויהפוך לישיבה קונסרבטיבי.
דבר אחד בטוח את הרב משה לא זכית להכיר
בוגר הגוש | 23-02-2019 18:40
כל דבריך שטויות, ממשיך דרכו של אביו זצל עילויי עצום ובעל מידות טובות.
31
מה היה עם אילת שקד שחיללה שבת? אז שתקת!
יהודי | 21-02-2019 15:16
צביעות
32
האיחוד הזה אומלל!
עידן | 21-02-2019 15:23
שתבינו היטב: אני לא עוזב את הבית היהודי והליכוד, הם עזבו אותי. בבחירות האלה אצביע למי שאכפת לו מהביטחון של עם ישראל - לא את הביטחון של התחת שלו בכיסא. בשביל גנץ, יעלון, ואשכנזי אני מוכל לבלוע את לפיד.
33
עם מי אתה? עוצמה יהודית או הרב ליכטנשטיין
סקר | 21-02-2019 15:37
סקר
34
אתם נגד הרב צבי יהודה זצ"ל!!
ציוני דתי | 21-02-2019 15:45
שהעריך מאוד את הרב כהנא! אין לכם בעיה עם אוכלי חזיר במפלגה אבל איתם יש לכם בעיה ולמה? בגלל לשון הרע ששמעתם עליהם! ממתי מותר לקבל לשון הרע? אתם אינכם ציונות דתית וכנראה שמעולם לא הייתם.
35
כבר האבא זצ"ל פגע בארץ ישראל בהקמת מימד
צחי | 21-02-2019 16:15
והבן מגדיל לעשות בהשמצות ללא בסיסאמתי תורנית צריך לדבר בשפה תורנית נא כתוב תשובה ענינית הנסמכת על דברי חזל על מה שאתה מדבר שם נוכל להראות עד כמה אתה טועה
בור ועם הארץ
רפי | 21-02-2019 17:49
הרב עמיטל הקים את מימד, ולא הרב אהרן זצל.
האבא זצ"ל לא הקים את מימד וגם לא היה חבר בה..
גושניק | 21-02-2019 17:48
תבדוק קודם את העובדות לפני שאתה מדבר.
36
וישכח
אישה | 21-02-2019 21:11
שבבראשית כא ה' מצווה על אברהם לגרש את ישמעאל.
37
גושניק התומך באיחוד וחולק על רב משה
צבי | 21-02-2019 22:59
נא לא להכליל ביחס לגוש. רוב התלמידים שם יצביעו הבית היהודי ותומכים באיחוד. רב משה ורב אמנון בעלי דעה אחרת, אך הם עם כל החיבה כלפיהם ממש אינם מייצגים את רוב התלמידים. רבנים מטבעם שואפים לאידיאל טהור ולכן לא כל כך פרגמטיים. תגובתם המוסרית קצת קיצונית. כך זה, ואולי זה אפילו חיובי. אך זה רחוק מהמציאות הפוליטית ומסוכן מאד.
38
יישר כחך
שלום | 22-02-2019 9:05
ארץ ישראל לא תבנה בגנבת דעת טכנית ובשוחד ובעצת עומקו של אדם דרוקמן שמאנס את תלמידיו עיינו ערך קופלוביץ ומוטי אלון
39
נא לחזור ללמוד חפץ חיים
אלי | 22-02-2019 12:48
לצערי כולם כולל הרבנים צריכים לחזור וללמוד שמירת הלשון. כולנו לפעמים מכפישים איש את רעהו ללא הצדקה הלכתית ומוסרית.
40
הרב
יהודי | 22-02-2019 14:09
יש כאן שפיטה של אנשים אוהבי עמם ארצם ותורתם עם מסירות נפש ועוד בלי לבדוק.. אשאל שאלה מדוע אתה לא אומר מילה וחצי מילה על השנאה התהומית בשמאל כלפי חרדים ומתנחלים.. מדוע אינך תוקף את אנשי השמאל על כך שמרץ והערבים מהווים גוש חוסם.. בכללמניין אתה יודע שהם שונאי אדם בשל כך שהם מתלהמים מידי פעם.. הטובה לך המבט המתנשא והמרושע של אנשים החושבים עצמם חכמים אבל הם... חשוב על כך בטח ובטח כאשר אתה שופט בלי להכיר את האנשים
41
כל הכבוד לרב משה על דבריו הנכונים והאמיצים!
אהוד | 23-02-2019 18:38
כן ירבו תלמידי חכמים שמקדשים שם שמים ברבים, מזל שיש את ישיבת הגוש
42
גועל נפש
אביתר יעקב מיכל | 23-02-2019 19:10
לדבר כך על היחידים שעדיין יש להם אידיאולוגיה. שלא כמו כאלו שתמכו בפינוי גוש קטיף (כותב המכתב) חרפה. ועל איזו אלימות מדובר? שטויות במיץ. כל כך הרבה שינאה והתנשאות
הגושניקים סובלים מתסמונת שטוקולם. הם עצמם גרי
אחד | 24-02-2019 3:25
הם עצמם גרים בהתנחלויות ותומכים במי שרוצה להחריב להם את הבית. תקראו בגולל תסמונת שטוקולם ואז תוכלו לדון אותם לכף זכות.
43
דברי מוישה ליכטנשטיין
מוישה | 23-02-2019 21:51
זה לא אותו אחד שפער פיו מול הרב חיים שליטא ? מי הוא ? מאיפה הוא ? הוא נחשב ? או רק מחשיב את עצמו ?
44
ההבדל בין העשיר ובין הרב..
ישראל לוי | 25-02-2019 15:38
בשביל להיות עשיר אין הכרח שדווקא אתה תעבוד על הכסף. גם אם אתה לא עשית כלום ואבא שלך הוריש לך כמה מיליונים אתה זכאי לגמרי לתואר עשיר. יש מי שחושבים שגם כדי להיקראות רב, אין כל צורך שדווקא אתה תעבוד על זה. אם אבא שלך וסבא שלך היו רבנים מפורסמים, אתה זכאי אוטומטית לתואר הזה, גם אם אין שום דבר בידע התורני שלך או במעשים שלך שמזכיר משהו שדומה לדמות רבנית. בעיניהם, בדיוק כשם שהעשיר ירש מיליונים מאבא שלו ולכן הוא בצדק עשיר, כך ירש גם הרב אוטומטית את התואר הזה מהאבא והסבא ואינו נדרש לעשות כל דבר נוסף. זו אחת הבעיות הגדולות ביותר שלנו: הסגידה למישהו רק בגלל שהוא הבן של.. או הנכד של.. כאשר אדם בא ללמד אותנו מה נכון ומה לא נכון, צריך לראות מי האדם עצמו. קודם כל נבחן מה הם הידיעות שלו. ככל שמדובר באדם שבקי יותר ויותר בספרות של חכמינו זכרונם לברכה, כך גדל הסיכוי שמה שהוא ילמד אותנו יהיה בנוי על יסודות איתנים. אנחנו גם נבחן מה הם המעשים המוסרים של אותו אדם, שהרי לא המדרש עיקר אלא המעשה ואדם צריך להיות נאה דורש ונאה מקיים. אין חולק שכל זה נכון לגבי כל אדם רגיל שהשקיע המון כוחות, ושנות למידה ארוכות והפך להיות רב. אנו נמדוד את אותו רב לפי הידע שלו ולפי המעשים שלו. כאמור, יש מי שחושב שהוא פטור מכל זה. אין הוא צריך כלל להשקיע לא בידע תורני נרחב ומעמיק ולא במעשים יהודיים-אציליים המתאימים להנהגת רב. די בכך שמאז שהוא נולד ידעו כולם שהוא יהיה רב. רב כזה חייב גם להצדיק את התואר שלו, ומה יותר טוב מאשר להשתלח בקבוצות יהודיות אחרות. זה מתכון מושלם לפרסום תקשורתי מהדהד והידוק עדר המאמינים השוטים שיוצאים אוטומטית להגן על רבם. כך במקום האבא והסבא שידעו גם מתי צריך למחות ואיך צריך למחות, וגם מתי צריך לשתוק, אנו מקבלים את הבן-הנכד שרחוק שנות אור מהידע הזה. המפסידים העיקריים מכל ההשתלחות הזו הם האבא והסבא הדגולים שהנזק למורשתם הוא גדול מאוד ובלתי הפיך.