לקראת הבחירות: כל המידע על הכנסת העשרים - סרוגים

לקראת הבחירות: כל המידע על הכנסת העשרים

לקראת הבחירות הקרובות לכנסת, מפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את כל המידע על הכנסת ה-20: 484 חוקים חוקקו בקדנציה האחרונה, 4,151 פניות נענו מצד השרים וכמה תושבים בישראל מצביעים בבחירות?

author-image
לקראת הבחירות: כל המידע על הכנסת העשרים
  (צילום: נועם רבקין פנטון/ פלאש 90)

לקראת הבחירות הקרובות לכנסת, מפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה היום (רביעי) את כל המידע על הכנסת ה-20. שיעורי הצבעה; חקיקת חוקים, העלאת הצעות לסדר היום והצעות לדיון מהיר; הגשת שאילתות; והשוואה לכנסות הקודמות

התקבלו בכנסת כ-152 חוקים בשנה, 484 סך הכל בארבע שנות הקדנציה. הממוצע מאז הקמת המדינה עומד על 99 חוקים לשנה. גם במספר השאילתות הייתה הכנסת הנוכחית פעילה מאוד, ונענו בו 4,151 פניות.

חוקים

תפקידה העיקרי של הכנסת הוא לחוקק חוקים. את הצעות החוק מגישים הממשלה (הצעת חוק ממשלתית), חברי הכנסת (הצעת חוק פרטית) או ועדות הכנסת (ועדת החוקה, חוק ומשפט; ועדת הכנסת; הוועדה לענייני ביקורת המדינה).

בהצעת חוק אפשר להציע חוק חדש, תיקון של חוק קיים או ביטול של חוק קיים. קידום הצעות החוק במליאה נעשה בכמה שלבים, המכונים "קריאות". בכל קריאה הצעת החוק מתקבלת או נדחית בהצבעת חברי הכנסת במליאה. בין הקריאות במליאה מתקיימים דיונים בוועדות הכנסת, והן מכינות את ההצעה לשלבי החקיקה הבאים. לאחר הקריאה השלישית הצעת החוק הופכת לחוק של מדינת ישראל.

ב-31 במרץ 2015 התכנסה הכנסת ה-20 לישיבתה הראשונה. מאז ועד 10 ביוני 2018 התקבלו 484 חוקים – 152 חוקים בממוצע לשנה, מעל הממוצע השנתי בכנסות הקודמות שעמד על  141 חוקים לשנה.

הצעות לסדר היום והצעות לדיון מהיר

חברי הכנסת שאינם שרים או סגני שרים יכולים להעלות נושאים לדיון במליאת הכנסת באמצעות הצעות לסדר היום. בקשה להעלאת הצעה לסדר היום, הכוללת דברי הסבר, מוגשת בכתב ליושב ראש הכנסת ומאושרת על ידי נשיאות הכנסת או יו"ר הכנסת וסגניו.

שאילתות

חבר כנסת רשאי לפנות לשר בשאילתה על עניין שבתחום תפקידי השר. ישנם שלושה סוגי שאילתות: שאילתה רגילה, שאילתה דחופה ושאילתה ישירה.

שאילתה רגילה היא שאילתה שהתשובה עליה נמסרת במליאת הכנסת. על השר הנשאל להעביר את תשובתו או להודיע על סירובו להשיב בתוך 21 יום מיום קבלת השאילתה. שאילתה דחופה היא שאילתה שיושב ראש הכנסת קבע כי יש לה חשיבות או דחיפות מיוחדות, והתשובה עליה נמסרת במליאת הכנסת בשבוע שבו הוגשה ושאילתה ישירה היא שאילתה שהתשובה עליה נמסרת בכתב לחבר הכנסת השואל.

בארבע הכנסות הקודמות חלה ירידה חדה ועקיבה במספר השאילתות שנענו. לעומת זאת, בכנסת ה-20 חלה עלייה במספר השאילתות שנענו: עד 10 ביוני 2018 נענו 4,151 שאילתות (1,301 בממוצע לשנה), מהן 444 היו דחופות (10.7%), 2,870 ישירות (69.1%) ו-837 רגילות (20.2%).

 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו