פמל"שיות חלק ג': הפמיניזם בא על חשבון הילדים

פמל"שיות חלק ג': הפמיניזם בא על חשבון הילדים

אז דיברתן איתי על מימוש וקריירה ומה אני מתערבת. שכל אחת תעשה מה שטוב לה שכל זוג יבחר מה שנכון להם. רק שזו תשובה שמתעלמת מגורם משמעותי בדיון שלנו. והוא כמובן הילדים והמקום שלהם. ורד אביעד בפרק שלישי על הפמל"שיות - הפמיניסטיות לשעבר

author-image
האם הפמיניזם בא על חשבון הילדים?
  צילום: שאטרסטוק

יש גורם אחד במשוואה שבתוך כל הדיונים אודות פמיניזם, פוסט פמיניזם ופמל"שיות (פמינסטיות לשעבר) שכחנו. ואלו הילדים.

אז דיברתן איתי על מימוש וקריירה ומה אני מתערבת. שכל אחת תעשה מה שטוב לה שכל זוג יבחר מה שנכון להם. רק שזו תשובה שמתעלמת מגורם משמעותי בדיון שלנו. והוא כמובן הילדים והמקום שלהם.

כמי שעבדה בפיקוח קייטנות בקיץ האחרון נחשפתי למציאות עגומה. ילדים שפוגשים בהוריהם ב-19:00-20:00 בערב. לא סביר שילד ייצא מהבית בשבע בבוקר ויחזור אליו בשש. זה לא סביר. יש כאן בעיה שצריך לתת עליה את הדעת.

שום מטפלת היא לא תחליף לאבא ואמא

כשהרמב"ם עוסק בפשטות בנושא של הטבע האנושי ועבודת המידות (הלכות דעות א,ד) הוא מדבר על דרך הבינונית. דרך האמצע שהיא דרך הזהב. ומה יש לעשות כשאדם נוטה לצד אחד? עונה הרמב"ם שעליו ללכת לקצה השני. אם ניקח את הרעיון של הרמב"ם וננסה ליישם אותו בשיח שלנו, אני בעצם מבקשת להשמיע קול ברור שיש לנו בעיה. ואין לי פתרון. כלומר יש לי. אבל אינני בטוחה שהוא ישים כרגע בגלל יוקר המחיה.

נכון להיום משפחה עם ארבעה ילדים צריכה להכניס משהו כמו 20-25 אלף שקל כדי לחיות בצורה סבירה. ובשביל זה צריך בדרך כלל שני מפרנסים. אז איך נייצר הורה שמקבל את ילדיו כשהם חוזרים מבית הספר או מעט אחרי נניח בשתיים וחצי שלוש? אני לא יודעת. אבל מה שאני יודעת בוודאות זה, שהחיים האלו של מציאות בה שני בני הזוג עובדים במשרות מלאות+, שבים בשש-שבע בערב . הם מייצרים ניכור. ילדים שנמצאים עד שמונה בערב עם אדם זר הם ילדים עצובים. ושום מטפלת טובה ככל שתהיה לא יכולה להוות תחליף לאבא, לאמא.

באדיבות המצולמת

אז מה אני מציעה?

אני מציעה לייצר שיח ששם את הילדים במרכז. שמודה שמשהו באופן בו אנו חיים היום זז. שיש לזה הרבה תוצרי לוואי חמוצים. ושאולי במקום לחשוב על שלום במזרח התיכון עלינו לחשוב על מפלגה שתביא מצע חברתי. כזה שנותן את הדעת למציאות הלא סבירה הזו ליוקר המחייה. בקושי של משפחה לפרנס את בניה בכבוד ולעמוד בכל התחייבויותיה הכספיות.

ילדים לא נמצאים בדיונים האלה על משפחה. קריירה . מימוש. ומה שביניהם. אבל נחמד יהיה לדון איתם באופן בו הם חווים את המציאות הזו ולחשוב ביחד איך מביאים שינוי. איך משמיעים קול מעורר השראה במרחב הביתי שמושגים כמו אינטימיות. קירבה. הופכים להיות מרכזיים לא פחות ממימוש עצמי ותקרות זכוכית שנשארו לפרוץ.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
12 תגובות - 11 דיונים מיין לפי
1
שכל זוג יבחר מה שנכון להם...זו תשובה שמתעלמת
אני | 11-02-2019 14:05
כלומר, הזוג לא חשב על הילדים שלו ורק את גברת ורד תראי להם את האור. וואללה.
2
מצטרפת לכל מילה שלך ורד
אם בישראל | 11-02-2019 15:32
כאמא לעשרה תודה לאל, ברור לי שחייבים לבחור לשים לב לילדים, רגשית ובכל מובן, הרבה יותר ממה שאנו עושות!! זה נכון גם לגבי העיסוק שלי בנייד בזמן שאני איתם. אם לא נעשה את חשבון הנפשנהזה, שלא נתפלא על התוצאות הקשות. ממשיכה להשתדל ולהתפלל ומאחלת נחת לכל אמא ואמא. גם לזו שכועסת על ורד וחושבת בטעות שמטיפים לה. מות וצריך להעלוץ את הנושא הקריטי הזה לסדר היום. ויפה שעה אחת קודם!!
3
כל מילה בסלע! כל הכבוד!
אמא | 11-02-2019 15:49
סוף סוף
4
קול חשוב מאוד במרחב הציבורי
שינוי!!!! | 11-02-2019 15:50
באמת יש לפעול בכל הכח לשינוי המציאות העגומה והנוראית הזאת
5
מקסימה. רק הערה אחת-
מוריה | 11-02-2019 20:56
סדרת המאמרים שלך מרשימה, מרעננת ומעלה נושאים מהותיים בצורה כנה וישרה. רק הערה קטנטונת- משפחה עם ארבעה ילדים לא צריכה להרוויח 20-25 אלף כדי לחיות נורמלי. בתור אמא ל5 שמרוויחים יחד הרבה פחות ולא מקבלים כמעט עזרה. חלק מהשינוי המיוחל שאת מדברת עליו חיב לכלול גם שינוי ברף ובסגנון החיים, כדי שנצליח לגדל ילדים ולגדל אותם באמת ואנחנו ולא אחרים.
6
מעודדת נשים לתלות כלכלית בבעל ודנה אותן
בהצלחה | 11-02-2019 21:23
לעוני ותלותיות. מי שלא תרכוש מקצוע וחלילה תתגרש או תתאלמן תמצא את עצמה מול שוקת שבורה. ומי יעזור לה אז?
יקרה אסון
אם | 17-09-2019 14:45
אם יקרה אסון.....מחשבים מסלול מחדש לא צריך לחיות כאילו האסון כבר התרחש מראש
7
נכון מאוד, אבל לא נראה שזה אכן בר שינוי
ליטל | 11-02-2019 23:07
ולכן נמשיך לחיות בקונפליקט- אני או המשפחה שלי. הרבה מעבר לכסף. גם המימוש העצמי מונח פה על השולחן. אם לא יהיה שינוי ברמה החוקתית, נצטרך להמשיך לג'נגל ולג'נגל עד שנמות. או שהם יגדלו (:
8
סוף סוף
שיר | 12-02-2019 11:04
קולה של השפיות
9
מינימום הוא מקסימום. באמת
חוה מנסבך | 13-02-2019 7:53
ורד יקרה! כל הכבוד על האומץ! ויש לי הצעה:מוקד הטעות נמצא כאן: נכון להיום משפחה עם ארבעה ילדים צריכה להכניס משהו כמו 20-25 אלף שקל כדי לחיות בצורה סבירה. מנסיוני, אפשר לחיות בעושר ועושר על בסיס נמוך משמעותית, באמצעות צמצומים שלא פוגעים בשמחת החיים ואיכותם. (איך? שווה מאמר נפרד) אני בעד יציאה למספר שעות שבועי כולל, שיאפשר לאשה לחוות עשייה והגשמה, שירענן, ויותיר לה מספיק כוחות להגשמה העיקרית: גידול אנשים קטנים אוהבים ושמחים
10
כל הכבוד!
נועה | 16-02-2019 23:58
סוף סוף קול שפוי! מסכנים הילדים שהאמהות שלהם עושות יותר מידי קריירה
11
זה מה שרציתם לא??...
אחת | 28-05-2019 17:40
המחירים לא סתם יקרים, אלא הם מתנפחים אט אט ומתאימים את עצמם ליכולת ההכנסה הממוצעת למשפחה. בעבר, היה מפרנס אחד והמחירים תאמו למפרנס אחד אבל היום בעקבות שטיפות המוח להוציא גם את האשה לעבוד למרות כל הזעקות וההתרעות של הדור הקודם , יצא מצב שההכנסות עלו וכך גם בעלי העסקים הרשו לעצמם להעלות את המחירים ויצרנו דור שלם של עבדים. לשם ההסבר נניח שגם הילד הבכור ייצא לעבוד בכול משפחה וההכנסה הממוצעת תגדל אז מה שיקרה הוא ששוב המחירים יעלו.... זה טבעו של עולם ולכן הפיתרון הוא פשוט להוריד את ההוצאות ולהצטמצם ולקנות ממש רק מה שחייבים וברגע שרוב האנשים יצליחו לחיות ממש על המינימום בעלי העסקים יילחצו ויורידו מחירים