'תקרית' תורנית הערב בכותל המערבי.
כפי שפרסמנו ב'סרוגים' הערב (ד') התקיימה תפילת יום העצמאות חגיגית בכותל המערבי בהשתתפות כאלפיים מתפללים.
את התפילה ארגנו במשך שנים קהילת 'בית יהודה' בקרית משה, בראשה עומד הרב אורי שרקי, ראש בית המדרש במכון מאיר.
הייחודיות בתפילה החגיגית, שבכל שנה היה נאמר בה הלל שלם עם ברכה, כפי שהסביר הרב: "אמירת ההלל בלילה דווקא, הינה ביטוי לאמונה בגודלה של הגאולה, ראשונה כיציאת מצרים, או אחרונה כבימינו, והיא ביטוי ליחס הרציני כלפי הנהגת ה' בעולמו. (עי' חוברת "ואמונתך בלילות" שכתבתי בעניין חיוב קריאת ההלל בליל יום העצמאות, ובמאמרי בספר הזיכרון "כלביא שכן")".
השנה הגיע הרב הראשי לישראל, הראשון לציון הרב שלמה עמאר והשתתף בתפילה החגיגית. אך לאחר תפילת שמונה עשרה, שניות ספורות לפני שהחזן החל בברכת ההלל, פנה הרב עמאר לרב שרקי ואמר לו כי הוא אוסר לברך על ההלל.
"מה שכתבת כאן בחוברת הזו, הוא לא נכון", אמר הרב עמאר, כשהוא מתכוון ל'סדר התפילות ליום העצמאות' שהוציא הרב שרקי.
"אסור לברך על ההלל, ואם יברכו זו ברכה לבטלה" המשיך הרב עמאר, כשהוא לא מאפשר להתחיל את תפילת ההלל. לאחר דין ודברים עם הרב שרקי, הסכימו כי אין לברך בציבור. כדי לא למנוע מחלוקת, ביטל הרב שרקי את דעתו ולא השיב לרב הראשי.
החזן החל את אמירת ההלל, ללא הברכה, מה שהביא להרמת גבה מצד המתפללים שלא הבינו את המהלך, מאחר שהרב שרקי, כאמור מוביל קו הלכתי המחייב אמירת הלל בברכה גם בליל יום העצמאות.
לאחר התפילה, הזמין הרב שרקי את הרב עמאר לדבר לפני הקהל, והרב עמאר פתח בכך שהוא מתנצל על הדברים שאמר כלפי הרב שרקי, אך הם לא נאמרו בצורה אישית, אלא רק בשביל לברר את ההלכה.
הרב עמאר אמר כי "במרוקו ובצפון אפריקה ברכנו על ההלל, אך בארץ ישראל קיבלנו את הוראות מרן, שלא לברך על ההלל ובודאי לאחר שפסק כך הרב עובדיה יוסף".
לאחר עזיבתו של הרב עמאר את רחבת הכותל, אמר הרב שרקי למספר מקורביו, כי לא ענה לרב עמאר בציבור, אך לדעתו, עדין יש לברך על ההלל. את הטיעון של הרב עמאר דחה, בכך שהוא מדבר על הלל בראש חודש ולא על הלל שלם כמו שאומרים ביום העצמאות.
"האם מרן לא בירך על ההלל בחנוכה?" אמר הרב.
לדבריו, בשנה הבאה נמשיך לברך על ההלל כמו שנהגו בכל שנה. "יקח זמן, אבל נצליח לשכנע גם את הרבנים", אמר הרב שרקי.
מה דעתך בנושא?
14 תגובות
0 דיונים
Nadav-H
בתקופת הרב גורן קיבלה הרבנות הראשית החלטה על אמירת הלל בלילה...
14:58 29.04.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מיכאל
הרב עמאר הגיע לתפילת ליל יום העצמאות ואסר לברך על ההלל נא לתקן ולא לבלבל את הציבור: הלל בליל יום הצמאות הוא דעת יחיד, ומעולם לא היה מוסכם על הרבנות הראשית.
14:06 27.04.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בלפור רומנוב
כתוב מפורש לא ברב עובדיה לא ברב משאש בגאונם של ישראל הרב חיים יוסף דוד אזולאי גר בארץ ישראל אחרי מרן הבית יוסף כותב מפורש שעל הצלת הרבים בארץ ישראל...
כתוב מפורש לא ברב עובדיה לא ברב משאש בגאונם של ישראל הרב חיים יוסף דוד אזולאי גר בארץ ישראל אחרי מרן הבית יוסף כותב מפורש שעל הצלת הרבים בארץ ישראל יש לומר הלל. במאמר מוסגר: הרב עובדיה יוסף היום בשיעורו הזכיר שהקמת המדינה היא נס. הוא הזכיר הפסוק "לעושה נסים גדולים כי לעולם חסדו". הפסיקה של הרב עובדיה כפי שכתבה בספרו יביע אומר בנויה על העובדה שמתו גויים ויהודים במלחמה. שאין מצוה לגור כדעת הרמב"ן אלא מתחשבים בג שבועןת..ע"כ. וטיעונים אלו נדחו אחד לאחד בקונטרס קומי אורי.
המשך 01:42 27.04.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שלמה בן לולו
ואין לי ספק מי גדול מבין השניים!! גם לרב הגדול הרב יוסף משאש זצוק"ל יש דיעה ברורה לגבי מנהגי קהילה שהגיעה לארץ ישראל ומנהגים שנהגו אבותינו אלפי שנים לפני מר"ן.
11:30 26.04.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
המוכיח
הרבנים שמתקיימים בשכר מאוצר המדינה, עושים מכל נמלה פיל והכל, כביכול, בשם ההלכה. הם שוכחים שההלכה היא תוצר של פוסקים בני אנוש שלא קיבלו סמכות ותעודה מבורא עולם. ומתעלמים מהכתוב: דור דור...
הרבנים שמתקיימים בשכר מאוצר המדינה, עושים מכל נמלה פיל והכל, כביכול, בשם ההלכה. הם שוכחים שההלכה היא תוצר של פוסקים בני אנוש שלא קיבלו סמכות ותעודה מבורא עולם. ומתעלמים מהכתוב: דור דור ודורשיו. על מה בסך הכל מדובר? - על הלל שמדבר בשבח ותודה לבורא עולם על עצמאות עם ישראל במדינתו. בקיצור, מתעסקים בזוטות ושררות וזונחים דברים ברומו של עם ישראל וקיומו.
המשך 11:17 26.04.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוני
10:53 26.04.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
10:52 26.04.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מרים
עשה לנו נס בקום המדינה.
09:20 26.04.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שיודע לשאול
ולהשיב עטרה ליושנה - שאמירת הלל בליל יום העצמאות בברכה היא ההלכה ע"פ תורת משה ועבדיו הנביאים? כך שנינו בתלמוד הירושלמי (מסכת פסחים דף סה/א), "א"ר יוחנן בשם ר"ש בן יהוצדק...
ולהשיב עטרה ליושנה - שאמירת הלל בליל יום העצמאות בברכה היא ההלכה ע"פ תורת משה ועבדיו הנביאים? כך שנינו בתלמוד הירושלמי (מסכת פסחים דף סה/א), "א"ר יוחנן בשם ר"ש בן יהוצדק כתיב 'השיר יהיה לכם כליל התקדש חג' - בא ליל פסח ללמד על מפלתו של סנחריב ונמצא למד ממנו. מה זה טעון הלל - אף זה טעון הלל. את אמירת ההלל של ליל הפסח לומדים מההלל של יום העצמאות. (הפסוק מדבר על יום העצמאות שהיה בימי חזקיהו). אם הרב עמר פוסל את ההלל בליל העצמאות הוא בהבל פה פוסל גם את ההלל בליל הפסח. האם הוראות מרן יכולים לחלוק על תלמוד ארץ ישראל - התלמוד הירושלמי?
המשך 08:32 26.04.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בלפור רומנוב
התקדמות: הרב עמר מודה שצריך לברך ברכת שהחיינו בערב יום העצמאות בשם ומלכות. בתפילה ציבורית זו אמרו בקול רם, כבר בתחילת התפילה לפני ברכו. ברכת שהחיינו בשם ומלכות. ועל כך לא העיר...
התקדמות: הרב עמר מודה שצריך לברך ברכת שהחיינו בערב יום העצמאות בשם ומלכות. בתפילה ציבורית זו אמרו בקול רם, כבר בתחילת התפילה לפני ברכו. ברכת שהחיינו בשם ומלכות. ועל כך לא העיר הרב עמר שליט"א. הרב עמר העיר רק על ההלל.
המשך 07:28 26.04.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר