הרב שלמה אבינר התייחס היום (שלישי) להצבעה למפלגה שיש בה חילונים ומה הייתה דעתו של הרב צבי יהודה בכך.
לדברי הרב אבינר, הרצי"ה לא תמך במפלגת "התחיה" בה היו גם דתיים וגם חילונים אלא "רק אמר שבמאבק ההסברה על ארץ ישראל, יש להתאחד דתיים וחילוניים, אך הוא שלל הרכבת מפלגה עם חילונים. אלא הוא הדריך: "חבר אני לכל אשר יראוך". תהלים (קיט סג).
לעומת זאת הרב חנן פורת ז"ל אמר: "הרב צבי יהודה הוא זה שבירך וציווה על האיחוד והשותפות בין החילונים והדתיים". דוק: לא רק בירך אלא ציווה.

ברכתו של הרב צבי יהודה לתנועת התחייה בסוף שנות ה-70, קיבלה מסרים סותרים היסטוריים עם השנים:
ישנם כאלו שטענו שהרב צבי יהודה בירך רק התנועה שנלחמת למען ההתיישבות אבל לא כמפלגה פוליטית. אלא אדרבא, אפילו שלל מכל וכל להצביע למפלגה שיש בה חילונים.
כך למשל, בכתבה שפורסמה בעבר עם עדויות שונות:
הרב דוד לנדאו סיפר כי הרצי"ה מצד אחד הדגיש שההסברה נגד מסירת חלקי א"י צריכה להיעשות באיחוד של כל הכוחות שמתנגדים להסכים, גם חילונים כמו גאולה כהן. אך מאידך על המפלגה כפוליטית אמר "אינני יודע מה הוא האנדרוגינוס הזה!", שלדברי הרב "במפלגה פוליטית אין מקום לכך" וכוונת הרצי"ה על שילוב של דתיים וחילונים.
כך לפי הרב יעקב לוין שהעיד שלמרות בקשות רבות למכתב תמיכה למפלגת התחייה לקראת הבחירות לכנסת "רבנו סירב, בנימוק שיש ברשימה שיש ברשימה חילוניים". כל גם לפי הרבנית בת-אל גרינשפן שהפעילים ממפלגת "התחיה" ביקשו מהרב שיברך את המפלגה והעומד בראשה יובל נאמן, אמר הרצי"ה: "האם הוא אדם דתי? האם הוא שומר שבת? האם הוא מניח תפילין?". לאחר שתיקה בחדר שאל שוב מישהו האם הרב מוכן לברך את המפלגה, והרצי"ה חזר בתקיפות: "שאלתי שאלה! האם הוא אדם דתי?".
האם הרצי"ה הפריד בין התנועה לבין המפלגה הפוליטית?
במבט ראשוני עצם החלוקה נראית קשה להבנה. כיצד מצד אחד אפשר לברך ולהוציא כרוזים בשבח התחיה, תנועה של חילונים ודתיים, על מאבקם למען ההתיישבות ואי-מסירת שטחי א"י, ובו זמנית לצאת בחריפות ובתקיפות נגד המפלגה הפוליטית – שפועלת למען אותם ערכים עם אותם אנשים בכנסת?
בנוסף, כל ההוגה בתורת הראי"ה והרצי"ה מכיר ויודע איך שני ההוגים הגדולים ראו גם משמעות בציונות החילונית, במיוחד בכל הקשור להרצל, אל מול כמעט כלל הרבנות האורתודוקסית בדורם.
נזכיר רגע נשכחות: מפלגת "התחיה" קיבלה בכנסת התשיעית בשנת 1977 – 2 מנדטים לגאולה כהן ומשה שמיר. לאחר 4 שנים, בכנסת העשירית בשנת 1981, הצטרף למפלגה גם הרב חנן פורת יחד עם גאולה כהן ויובל נאמן שהובילו קו אידאולוגי נגד כל מסירת שטחים.
בנובמבר 1978, פורסם בשם הרצ"יה כרוז בעיתון מעריב "שלמי תודה לכבוד חברינו הנאמנים הגדולים: פרופ' עזרה זהר, פרופ' י. נאמן, ר' חיים דרוקמן, הגב' גאולה כהן, צבי שילוח, מר יגאל הורביץ, מר משה שמיר, משה טבנקין, וכל הנלווים אליכם באמתת תמימות עמנו ונחלתנו".
בכרוז משבח הרצי"ה, החתום לבדו, את עמדתם "כולנו כל מקהלות עמנו בית ישראל חייבי תודות לכם על בירור תוקף עמדתכם הנאדרה ונהדרה למען שלמות עמנו וארצנו".
האם אותה עמדה "נאדרה ונהדרה" שנשלחה לאישים ספציפיים, דתיים וחילוניים, נעצרה דווקא בכנסת שם הם פעלו למען אותה עמדה?
שנה לאחר מכן, בספטמבר 1979, נפגשו ראשי תנועת "התחייה" עם הרצי"ה, שמסר להם את ברכתו לתנועה הפוליטית החדשה שקמה בחיבור דתיים וחילונים. בפגישה השתתפו: פרופ' יובל נאמן – יו"ר מזכירות התנועה, חברי הכנסת גאולה כהן ומשה שמיר, הרב חנן פורת, גרשון שפט, הרב אליעזר ולדמן, ועוד.
לפי הדיווחים, חברי התנועה מסרו לרצי"ה בפגישה את כנס היסוד של התנועה שעתיד היה להיערך לאחר תקופה קצרה בחג הסוכות.
האם ברכתו של הרצי"ה הייתה לתנועה לבדה ולא למפלגה?
מאז ברכת הרצי"ה לא נאמר דבר ולא חצי דבר על חלוקה ברורה בין התנועה למפלגה פוליטית, שהרי נבחרי הציבור הפוליטיים הם שהיו בפגישה עמו והם אלו שקיבלו את ברכתו. עד כדי כך שאפילו בעיתונות דווח (דבר, 13.9.78): "הצטרפותם של חנן פורת, גרשון שפט, והרב ולדמן מגוש אמונים להנהגת התחיה, וברכת הדרך שהעניק הרב צבי יהודה קוק למפלגה החדשה מעידה כי בעלי הכיפות (בעיקר הסרוגות) יהיו מהמושלים בכיפה במפלגה זו".
כך גם בכנס של תנועת "התחייה" בפברואר 1981, תקף הרב חנן פורת את חבר הכנסת הרב חיים דרוקמן שאמר שתנועת "התחייה" היא חילונית. הרב פורת יצא נגד דברים אלו בחריפות:
"זוהי בושה מצידו של הרב דרוקמן לומר שתנועת "התחיה" היא חילונית, כאשר מורו ורבו, הרב צבי יהודה קוק הוא שבירך וציווה על האיחוד והשותפות בין החילונים והדתיים בתחיה".
הרצי"ה נפטר זמן קצר לאחר מכן בשנת 1982, ואלו בכנסת שפעלו בשמו במפלגת התחיה, שנשארו נאמנים ליישוב א"י כנגד אוזלת ידה של המזרחי, קיבלו את ברכתו לכך.
כנראה שחלוקה בין התנועה למפלגה פוליטית היא קשה מיסודה.
מה דעתך בנושא?
15 תגובות
1 דיונים
דוד בן מאיר
הרב צבי יהודה זצ"ל קרא באותה שנה להצביע מפד"ל. וואי - זה סיפור כזה ישן!
18:25 15.07.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
א.נ.
רבני הציונות הדתית בירכו את הימין החדש ובכל זאת הורו לא להצביע לה.
14:39 08.02.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מנחם
אבל יש להזכיר שיובל נאמן ז"ל היה אדם דגול וממש שדדו ממנו את הנובל בפיזיקה על תרומתו בפיזיקת קוונטים...
14:18 08.02.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
tkh
הרב ולדמן מעיד שהוא והרב חנן פורת שאלו אותו אם לרוץ ביחד או שתי מפלגות שונות- דתיים וחילונים, והרב צבי יהודה אמר במפורש ללכת עם החילונים במפלגה אחת
13:17 08.02.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נחום
היחיד שקיבל מכתב תמיכה - היה הרב מאיר כהנא !!! כתוב שחור על גבי לבן - ויש לי העתק של המכתב - כך שלא ניתן להכחיש !!!
16:35 07.02.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
קובי
קיבל מכתב וברכה אך אמר, לא להצביע עבורו אלא עבור המפד"ל
21:52 07.02.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אכו כן
הגזענות היא אבן יסוד של הממסד המפדלניקי. שנאת ערבים, ושנאת מיזרחיים שעטופות במתק שפתיים ומייצרות רוצחים נתעבים כמו ברוך גולדשטיין, יגאל עמיר וגם רבנים בזויים כמו הדוב ליאור (לנעור).
18:23 09.02.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
קובי
והצטרף למפדל מהסיבה הזו
11:12 07.02.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוסף
טעה
01:34 07.02.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בנימין
מי שמך?
08:46 06.02.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
לא הבנתי כלום
?
01:53 06.02.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהודי פשוט
העדויות אומרות שהרצי"ה התנגד למפלגה דתילונית. ההגיון שלך אומר אחרת. מה קורה כשיש בבית משפט היגיון מול עדים? על פי העדים יקום דבר. מה יהיה על ההגיון? יש ללמוד הרבה...
העדויות אומרות שהרצי"ה התנגד למפלגה דתילונית. ההגיון שלך אומר אחרת. מה קורה כשיש בבית משפט היגיון מול עדים? על פי העדים יקום דבר. מה יהיה על ההגיון? יש ללמוד הרבה תורה, בעיקר מתלמידי הרצי"ה שהם גדולי תורה בעצמם (לאו דווקא מזרם ספציפי) ולכן סביר שהבינו את תורתו, ואז יש סיכוי להתקרב להבנת שיטתו בסוגיה מסוימת. זאת מתוך ידיעה שהרצי"ה קודם כל היה ענק בתורה, ומתוך ענקיותו באה הדרכת הציבור בהלכות השעה הדור והמעשה
המשך 00:04 06.02.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר