לאחרונה התעורר פולמוס סביב מאמר שכתב הרב עידו פכטר, ובו הוא מתיר בפשטות לבישת מכנסיים לנשים. אפתח בשבח: אינני מכיר את הרב פכטר אך קראתי כמה ממאמריו, ובעיניי הם דוגמה יפה לבירור הלכה רהוט ומסודר, הפונה גם לציבור הרחב שאינו ספון בין כתלי בית המדרש. גם המגמה ההלכתית שלו לחתור אל עיקר הדין ולהימנע מחומרות היא מגמה ראויה וחשובה, בפרט בדורנו.
יחד עם זה, במאמר הנוכחי היו כמה נקודות שצרמו לי, ונראה לי שהן רלוונטיות לא רק לפסק זה אלא למכלול גישתו וסגנונו של הרב פכטר.
ראשית, בפתיחת דבריו הרב פכטר רואה צורך להתנצל: "את הרשימה בנושא מכנסיים לנשים אני מתקשה לכתוב. לא מפני שאין לי דעה בנושא, או מקורות בעניין, אלא בגלל שיש משהו לא הוגן כשגברים כותבים הלכות של נשים". בעיניי מדובר באמירה מיותרת. פוסק הלכה אינו סופר או עיתונאי. פוסק הלכה דומה יותר לאיש מדע, המעביר לציבור את המסקנות שהגיע אליהן מתוך מחקרו הקפדני. כפי שרופא הכותב מאמר על רפואת נשים לא יפתח בהתנצלות בפני הנשים על תעוזתו, כך אין סיבה שרב יתנצל על פסיקת הלכה בעניינים הקשורים לנשים. זה לא סותר כמובן את הצורך ברגישות יתרה, ובהבנה למציאות הנשית ולרגישותן של הנשים, ועדיין – ההתנצלות הזו נשמעת כאמירה פופוליסטית, שאינה מתאימה לפסק הלכה ענייני.
שנית, הסגנון הנחרץ של הפסק אינו ראוי בעיניי. גם אם לדעת הרב פכטר ההיתר ברור ופשוט, עליו להיות מודע לכך שרובם המוחלט של פוסקי ההלכה לא היו חותמים על הפסק שלו. זה לא אומר שאסור לו לפסוק, אבל ראוי לרב צעיר הפוסק פסק שאינו מקובל לכתוב אותו בזהירות ובכובד ראש. גם אם הרב פכטר "מאוד מתקשה למצוא איסור בדבר", רוב פוסקי ההלכה רואים בכך איסור, ואי אפשר להתעלם מכך בקלילות.
ואם כבר הגענו לכאן אגע בכל זאת מעט בגוף הפסק. ביחס למכנסי נשים רחבים בהחלט יש הגיון רב בדבריו, שאין כאן בעיה של צניעות. אולם מי שמעיין בדברי הרב פכטר יראה שהוא 'מאוד מתקשה למצוא איסור' גם בלבישת מכנסיים צמודות. כאן הסברה מעורפלת הרבה יותר. הרב פכטר שואל: "בהנחה שהדבר מקובל בחברה הכללית, האמנם הדבר מעורר הסתכלות והרהורים רעים?". ובכן, לעניות דעתי התשובה בהחלט חיובית. קוד הלבוש המקובל בחברה הכללית מכוון פעמים רבות לעודד 'הסתכלות והרהורים רעים', ולכן הסברה שעצם ההרגל מונע הרהור לא רלוונטית.
ומכאן להערה השלישית והמשמעותית בעיניי: הלכות צניעות אינן רק קוד לבוש של מוסד או איגוד. הלכות צניעות מבטאות את הרצון לטהרה ולקדושה, לחברה ששמה את הדגש על האישיות ולא על החיצוניות. התייחסות זו חסרה לי מאוד בדברי הרב פכטר. במיוחד כאשר באים להקל בהלכות אלו, יש להדגיש שאין בכך השלמה עם הנורמה החברתית שאינה רואה ערך בצניעות. דווקא משום שהפסק הזה נוטה לקולא, ראוי היה לחתום אותו בקריאה גדולה לצניעות ולטהרה בישראל.
=======
הרב מרדכי קטן, גר בישוב נריה ור"מ בישיבה תיכונית
מה דעתך בנושא?
38 תגובות
7 דיונים
יעקב
להתמודד עם הרב פכטר במשור ההלכתי - זה מלכודת דבש! הבעיה אצלו מתכילה בגישה היסודית למציאות ימינו. האם אנחנו מקבלים את המגמה לטישטוש הזהות הייחודית של האיש והאישה, או כפי...
להתמודד עם הרב פכטר במשור ההלכתי - זה מלכודת דבש! הבעיה אצלו מתכילה בגישה היסודית למציאות ימינו. האם אנחנו מקבלים את המגמה לטישטוש הזהות הייחודית של האיש והאישה, או כפי שהתרבות המודרנית מנסה לטשטש את הזהויות ביניהם. מכאן מתחיל הפער ההלכתי בין הזרם " השמרני" לבין "המודרני", ואידך זיל גמור,
המשך 10:58 30.01.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יעקב
.
01:30 30.01.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שירה
ממש כך
00:52 30.01.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שלומי
לא יודעים באמת תורה מה היא למדו ספרי קיצורים ותורתם קרעים קרעים אם בכלל קיימת
00:51 30.01.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חיים
שלנו. פוכטר וחבר מרעיו הרפורמים מקומם בבית הכסא חוץ מכבודכם. הם מהרסי הדת. הם חושבים שעם תעודה עלובה מהרבנות הם שווים משהו....
00:50 30.01.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שבכניק
סוף סוף רב נורמלי כותב דברי אמת ומיד כל הפמיניסטיות המושתלות מתחילות להשתלח בו.
23:28 29.01.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בני ברקי
א. יישר כח לרב קטן, תשובה עניינית ויפה ב. לידיעת גולשי סרוגים, באתר קיימים כבר כמה שבועות מגיבים "מטעם".. שרק מחפשים את הכתבות הנ"ל כדי להגיב. אז אין צורך להתרגש מאותם...
א. יישר כח לרב קטן, תשובה עניינית ויפה ב. לידיעת גולשי סרוגים, באתר קיימים כבר כמה שבועות מגיבים "מטעם".. שרק מחפשים את הכתבות הנ"ל כדי להגיב. אז אין צורך להתרגש מאותם 2 אנשים שכותבים כל פעם בשמות שונים
המשך 23:06 29.01.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
א
משהו בדיסק שלו סרוט לחלוטין.
22:37 29.01.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נתנאל טאוב
מקובלת עלי מאוד גישת הרב קטן הי"ו לא לב טל את האיסור הקיים . מקובלני ומקובל על רבים שהפסוק " לא יהיה כלי גבר על אישה ולא ילבש גבר שמלת אישה...
מקובלת עלי מאוד גישת הרב קטן הי"ו לא לב טל את האיסור הקיים . מקובלני ומקובל על רבים שהפסוק " לא יהיה כלי גבר על אישה ולא ילבש גבר שמלת אישה " מדבר בין היתר על לבישת מכנסיים לנשים . ויפה הסביר הרב קטן למה לאסור . לא ברור ההיתר לפרוץ גדר הענין כזה עקרוני .
המשך 22:35 29.01.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יובל
שערי הרפואה פתוחים למתאימים לכך, בין שהם גברים ובין שהן נשים. אמנם רבים מרופאי הנשים הם גברים, אך זה מכורח הנסיבות ולא מתוך הכרח. לעומתם, שערי ההלכה פתוחים לגברים בלבד לרבות...
שערי הרפואה פתוחים למתאימים לכך, בין שהם גברים ובין שהן נשים. אמנם רבים מרופאי הנשים הם גברים, אך זה מכורח הנסיבות ולא מתוך הכרח. לעומתם, שערי ההלכה פתוחים לגברים בלבד לרבות בענייני הלכות לנשים, עם מעט מאד פתח לדיאלוג דו סיטרי. בדיני צניעות מצופה מהנשים לקבל את הדין ולשמור את ההשגות שלהן לעצמן וכאן הבעיה.
המשך 22:02 29.01.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משולם
אבל לדעתי זה ממש לא קשור. הטענה שצריך גם נשים פוסקות הלכה כבודה במקומה מונח, אבל זה לא אומר שגברים לא יכולים לפסוק הלכה. כמובן - צריך רגישות וחכמה וגם הבנה שכגבר אני לא מבין את ההשלכות עד הסוף, אבל זה נכון גם בעוד תחומים ולא רק בהלכות נשים. ועדיין הפוסק ראוי ונכון שיפסוק בלי התנצלויות.
22:24 29.01.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר