"איך שני רבנים לא מוכרים הולכים נגד גדולי הדור?"

בשיחה לסרוגים הרב אליהו מוחה בתוקף נגד ההיתר לנשים ללבוש מכנסיים רחבים ואומר כי מי שמתיר כעת מכנסיים גורם לכך שבסוף יחללו שבת: "שני רבנים לא מוכרים לא יכולים ליצור מחלוקת"

"איך שני רבנים לא מוכרים הולכים נגד גדולי הדור?"
  (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)

רבה של העיר צפת, הרב שמואל אליהו, מתייחס למאמרים שפורסמו בסרוגים המתירים לבנות ללבוש מכנסיים רחבים ואומר כי מדובר בשני רבנים לא מוכרים לעומת כל גדולי הדור שאוסרים ולכן אין בכלל מחלוקת הלכתית בנושא.

בשיחה לסרוגים אומר הרב אליהו כי "להתיר לבנות ללבוש מכנסיים זה קוצר ראות מבהיל. חכמים נקראים עיני העדה כי הם צריכים לראות לאיפה כל פסק הלכה שלהם יתקדם. במקומות שבהם אני נמצא, בחורה שמחליטה ללכת עם מכנסיים משחררת את עצמה מהמחויבות החברתית לשמור מצוות".

הרב אליהו מבקש לדייק ואומר כי "זה לא אומר שאין נשים ששומרות מצוות עם מכנסיים, אבל מי שרואה את התמונה הכללית יודע כי לתת לבחורה היתר ללכת עם מכנסים זה לתת לה היתר לחלל שבת בעוד שנה או שנתיים. פסיקת ההלכה של שני הרבנים הללו היא נזק רוחני לאלפי אלפי בנות שבעקבות הפסק הזה ימצאו את עצמם מזלזלות בתורה ומצוות".

הרב אליהו ממשיך לתמוה על דבר ההיתר ואומר: "האמת היא שאני לא מבין איך יכולים שני רבנים שאינם גדולי הדור לקחת על עצמם אחריות שיש לה השלכות רוחב כל כך גדולות. איזה כתפיים יש להם ללכת כנגד כל חכמי התורה מאז ומקדם? אלו עיניים ארוכות ראות יש להם יותר מהרבנים הענקים שבעיני רוחם ראו את הנזק שעלול לבא מזה והחליטו מה שהחליטו?".

הרב אליהו פונה לרבנים עידו פכטר ויוני רוזנצוויג, ואומר: "אני קורא לרבנים הללו לאחוז במידת הענווה ולא לפסוק בהלכות כאלה לפני שהם מביאים אותם לפני גדולי הדור. אתם לא ממציאים את התורה. אתם לא יכולים לפסוק הלכה בלי לקבל אותה במסורת מדורות קודמים. אתם לא יכולים לפסוק הלכה בנושא ציבורי כל כך חשוב בלי להביא אותה לבית המדרש הציבורי. כך היו עושים רבותינו התנאים והאמוראים. האם אתם יותר גדולים מהם?".

בסוף דבריו מבקש הרב אליהו להבהיר את עמדת ההלכה: "צריך להבהיר לכל הבנות. אין מחלוקת בהלכה, אסור ללבוש מכנסיים רחבים או צרים. נקודה. שני רבנים לא מוכרים לא יוצרים מחלוקת. מחלוקת יכולה להיות בין שני ענקים כמו הרב אליהו או הרב שפירא, הרב אלישיב הרב עובדיה או הרב פיינשטין. כשבאים שני רבנים לגמרי לא מוכרים וחולקים על כל גדולי הדור, וגם על מאות ואלפי רבנים אחרים מכל הגוונים והזרמים – זו לא נקראת מחלוקת. ההלכה נשארה חד משמעית וברורה, אסור לשום אשה ובת ללבוש מכנסיים רחבים או צרים".

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
40 תגובות - 25 דיונים מיין לפי
1
נבואה שמתגשמת
מאיר | 28-01-2019 9:37
נבואה של גדולי הרבנים החרדים לפני עשרת שנים הציונות הדתית כישלון. נוער רדוד הכי הרבה דתלשים במגזר.. הכל מהבלבול והערבוב של דת ציונות צבא מתירנות מוגזמת. תנועות עזרה עירבוב של בנים בנות. מה חשבתם לעצמכם????
פחח רואים שאין לך מושג מה זה חרדים
יהודי | 31-01-2019 8:38
אצל שני הציבורים הללו יש בעיות קשות מאוד, אבל לומר שהחרדים עדיפים? זה כמו לזרות חול בעניים של הציבור. פשוט שקר
יישר כח למרן הרב אליהו יצ'ו. לוחם כאביו זיע'א
עמוס | 28-01-2019 16:01
אביו היה לוחם נגד המסיון ונגד המפאייניקי''ם ש''ט. וישב בכלא. קידש שם ה'. וברוך הבורא שהשאיר בן ההולך בעקבותיו. ישתבח שמו לעד
קשקוש!
ד.ד.א | 28-01-2019 10:20
מה זה קשור??! הציונות הדתית משלבת דרך חיים מורכבת יותר אבל נכונה הרבה יותר,זאת האמת למרות שאמנם יש לה מחירים. על אותו משקל אתה יכול לומר שלא נצא להלחם כי יש מחיר של סיכון חיי אדם,או שלא נצא לעבוד כי יש חשיפה שם לנשים.
כדאי לבדוק אם 2 הרבנים הללו אינם סוטים
עידו | 28-01-2019 10:12
זה מזכיר את ''הרב'' מצפת שפסק שלאשה מותר ללבוש מכנסיים
2
חיזוק
אבי | 28-01-2019 9:43
אשריך. צדיק אמיתי
3
סוף סוף מישהו מגיב נכון.אבל לדעתי מאוחר מידי
דוד | 28-01-2019 9:49
בהלכה אין פרווה.אין מתי שנוח עושים כך ועושים אחרת.ברגע שיש בבית היהודי פוסקות .אנני יודע מאיפה זה בא .המצב הוא כך גם הרבנים הולכים עם האג'נדה הזאת של מתירנות
4
אשרינו שזכינו למרן הרב אליהו שליט"א
א | 28-01-2019 9:49
אומר דברים כדרבנות נגד המתיוונים החדשים.
5
אם כבר שיקול חינוכי
אחד | 28-01-2019 9:56
השיקול החינוכי של הרב היא הפוכה אם לא יתירו בנות לא ישמרו שבת
6
תודה לרב אליהו שליט"א על הארת עינינו
ליאת דוידוביץ | 28-01-2019 10:14
תודה גדולה
7
ממש מצחיק לקרוא את התגובות של החסידים השוטים
אליהו | 28-01-2019 10:24
שום תגובה עניינית, מקהלת האבלים- שפוטים עם ראש אטום לביקורת עצמית. ככה מחנכים ילדים שאסור להביע ביקורת עיניינית על רבנים ולאחר מכן תלמידים מוטרדים מינית עי רב ופוחדים להתלונן
שטות מטופשת עוד לטעון את זה על הרב אליהו שנלח
איזה | 28-01-2019 12:25
שנלחם באותם תוקפי מינית. שעודד להביע את דעתך ולקדם בדרך התורה והחוק- כמו שאמר לישיבת פרי הארץ....
8
הקיצוניות של הרב אליהו נמאסה
לך לחרדים | 28-01-2019 10:26
נמאס מהקיצוניות ורק לחפש חומרות. זו לא דרך היהדות.
המגיב החצוף זה לא קיצוניות זו ההלכה
אריק | 28-01-2019 12:20
אז אתה מגיב עם הארץ ואל תגיב בחוצפה לרב שיודע ובקיא בהלכה על בוריה .
9
אשרינו שאתה מורנו הרב שמואל אליהו
דניאל מלכא | 28-01-2019 10:27
תשובה ישרה ופשוטה, יהי רצון שתמשיך להוסיף יראת ה' , ותעמוד כחומה בצורה נגד כל פורצי הגדר
10
אשה נוהגת? לא יגרום לחילול שבת?
ועובדת עם גברים? | 28-01-2019 10:29
הנשים היום עושות הרבה דברים שלא עשו לפני 50 שנה. נהיגה, עבודה עם גברים, נוסעות לבד לחול. כל זה לא גורם לחילול שבת?
מציעה לך קצת לבדוק היכן יש דתלשיות
לטובה | 28-01-2019 16:12
הרבה דתלשים יוצאים דווקא מהמשפחות החזקות ... כדאי לבדוק לפני שמקלידים
לטובה - מהחרדליות אין בנות דתלשיות?
תבדקי את עצמך | 28-01-2019 12:23
התגובה שלך מעניינת. האם מהחרדליות בהתנחלויות אין בנות דתלשיות??? מהזוגות הכי מחמירים בישובים - כמה התגרשו???
אין איסור לאשה לעבוד או לנהוג
טובה | 28-01-2019 10:37
להפך, וכך נוהגות כל הנשים. אבל כל הנשים הדתיות לא לובשות מכנסיים. חוץ מקומץ שכל הזמן בודק את גבולות ההלכה, ובנותיו משלמות על זה מחיר כבד של דתלשיות
11
המציאות טופחת עת פנינו
נתנאל | 28-01-2019 11:50
כל קולא שלא הייתה ולא נבראה, גררה עמה ריחוק גדול יותר מהתורה. עצם עזות המצח של שני רבעלך צעירים שחולקים בריש גלי על כל רבני ישראל מאז ומקדם, גורמת לכל עם הארץ זוטר לחשוב שהוא וחכמי ישראל שווים. (ראו בתגובות המטופשות בכתבה זו של מחרפי הרב אליהו)... לדעתי הרבנות הראשית צריכה יחד עם כל רבני ישראל לצאת בקול קורא: מי שמרשה לעצמו לחלוק על חכמי ישראל - כאילו כפר בעיקר, והוא בנידוי.
כל מי שפקפק במורנו הרב הראשי מצגר חייב נידוי
יוני | 28-01-2019 16:46
רב ראשי זו סמכות שאינה ניתנת לערעור!
12
ליוני רוזנצוייד ועידו פכטר היקרים תכנסו
אריק בוגר אותה ישיבה | 28-01-2019 12:18
גם אני למדתי באותה ישיבה שאתם למדתם גם לי יש יורה יורה כמוכם . ובכל זאת מי שלמד 300 סימני שולחן ערוך ונבחן עליהם עדיין לא יודע את כל השולחן ערוך. בהלכות תפילה סימן עד' ובאבן העזר סימנים כא-כב מוזכר בפירוש על אישה ללבוש מכנסי גבר גם משום לא ילבש . אל תתימרו לפסוק מה שלא למדתם בפירוש . נכון אני המשכתי לרבנות עיר וגם שם למדתי עוד 400 סימנים אבל לא למדתי את כל השולחן ערוך. ולבסוף אל תבזו את הישיבה שאנו למדנו שם שם חנכו לומר על מה שלא למדנו לא יודע ולחקור את ההלכה לאמתתה
הרב אריק. אדם אציל.
אלי | 28-01-2019 20:31
מה לעשות. לא כולם בעלי מידות כמוך.
כמי שמכיר את הרבנים שילת וסבתו
מישהו | 28-01-2019 17:30
מברך על תגובתך
13
לטובה - אשה נשואה עובדת בסביבה מעורבת? גברים
ממתי מותר? | 28-01-2019 12:25
ממתי מותר לאשה נשואה לעבוד עם גברים ועם חילוניים??? את החלטת להתיר? אז למה החרדים אוסרים? למה אצל רוב החרדים אשה לא נוהגת? את רפורמית ואת מתירה.?
14
אשרינו שזכינו להידבק בצדיק רבי שמואל אליהו!
יעקב קטן | 28-01-2019 13:11
הרב, כמה אנו אוהבים אותך!!!!!
15
רבנים מדהימים
אלי | 28-01-2019 13:54
כל הכבוד לרבנים שרואים את התורה באורה ולא בכיעורה
16
רק את המכנסיים צריכים להתיר????
אורית | 28-01-2019 16:03
הגיע הזמן שנשים את הדברים על השולחן, שנפסיק להיות נכנעים ומובלים, ונתחיל לעשות את מה שאנחנו רוצים בכל התחומים. לא מספיק להתיר מכנסיים, צריך שלא יאמרו לנו שום הלכה של צניעות! שלא יאסרו הבערת אש בשבת בימינו! שיתנו לנו לנוח בשבת איך שאנחנו רוצים! שיפסיקו להפריד בין גברים ונשים! שיבטלו את מוסד הנישואין ההלכתי! שנוכל לאכול בכל מקום בעולם! (שלא נרגיש גלותיים חלילה...).
17
איך רבנים צעירים מתירים עליה להר הבית בנגוד
תמים | 28-01-2019 19:32
לכל גדולי הדור?????????????
18
העם תמיד הקדים את רבניו
אברהם | 28-01-2019 21:05
ולכן נאמר הבוחר בעמו ורק אחכ במשה עבדו. כי כבר הורה הראיה קוק נשמת כלל ישראל היא גדולה ללא שום השוואה לכל גדול שהוא.
19
רק לתועלת, כנסו דחוף
יהודי של אמת | 28-01-2019 23:56
אותו פכטר הלך לבית ספר בעירו נתניה ונתן דרשה פילוסופית מנומקת שאין לנו בחירה חופשית... מה זה מכנסיים רחבות לעומת עקירת היסוד של שכר ועונש?? רפורמיזרחניקים...
כאחד שגם למד ולומד אצלו ..חולק עליך
םם | 29-01-2019 17:38
קודם כל הוא הרב עידו פכטר ולא איזה חבר שלך.. דבר שני , תפתח בכתבי רבי קרשקש אחד מהראשונים , שכתב בדיוק אותו דבר ויש לא מעטים שהלכו לפיו. שכר ועונש לא מתבטא בבחירה זה יכול כפי שהרב אמר , להיות על סמך הרצון הסובייקטיבי לבדו ..קרי - ההשתדלות הפנימית שעליה יקבלו שכר. וקלח פתחי חכמה יש עניין דומה שהבחירה כלולה בידיעה וכן בעוד רבים רבים של ספרים.. זה שזה נראה סותר ..במידה ואין בחירה אפילו ברמה הסובייקטיבית..זה לא אומר שאין שכר ועונש אם במדע יש סתירות גם ביהדות יכולות להיות..
20
אני קוראת לרב אליהו לאחוז במידת הענווה
ענת | 29-01-2019 7:08
ולכל מי שקורא כאן את דבריו - לעשות לו רב שקצת יותר מחובר לצרכים של קהילתו וקצת פחות מחובר לתאוות הכבוד. רבנים כמו הרב אליהו דוחפים אנשים מאמינים להתרחק מכל מה שקשור למסורת ולמנהגים. הם לא חלק מהבעיה. הם הבעיה בעצמם.
מה יהיה... חלאס עם הנבוביות...
אוי ענת | 29-01-2019 12:35
מה את רוצה..?
21
רק אתר סרוגים סופר רייבלך כמו פכטר והשני...
מה המהומה?? | 29-01-2019 12:33
הרב אליהו צודק 200%
22
לבישת מכנסיים
תשובת הרב עובדיה | 29-01-2019 18:30
שות יביע אומר חלק ו - יורה דעה סימן יד ) ניהדר אנפין לנד, כי הנה הלובשות מכנסים להגן מפני הצנה או מפני החמה ואינן מתכוונות להדמות לאנשים, בודאי שיש להן עמ שיסמוכו, מאחר שרבים וכן שלמים הסכימו לדעת הבח והטז והשך שמתירים בזה. וכנל. ועוד שאפילו אם אינן עושות כן להגן מהצנה והחמה, יש לומר שאין בנד משום לא יהיה כלי גבר על אשה, מכיון שיש הבדל ניכר בין מכנסי גברים למכנסי נשים, שמכנסי הנשים עשויות ממיני צבעונים שאין האנשים לובשים דוגמתן כלל. (ע' בשות הרשבא חה סי' קכא). וגם עשויות בצורה שונה משל מכנסי גברים. וכבר נשאל בשות אבני צדק (חיוד סי' עב), אם מותר לנשים ללבוש מכנסים בחורף להגן מפני הצנה, והשיב, יש לסמוך עד הבח והטז להתיר אפי' במלבוש איש ממש כשעושה להגן מפני הצנה, וגם השך לא אסר אלא כשלובשת ממש בגדי איש בכל המלבושים עד שאינה ניכרת שהיא אשה, אבל מכנסים שהם רק בגד אחד אפי' ללובשו למעלה על המלבושים מותר, שהרי הבח התיר גם בבגד העליון שנקרא זיפוצא. ועוד שאפי' לד' האוסר יש להתיר המכנסים האלה, כי לאחר חקירה ודרישה נודע לי שהמכנסים של נשים ניכרים ומשונים ממכנסי אנשים, ונמצא דאיכא הכא תרתי לטיבותא שאינן להדמות לאנשים, וגם יש היכר בין מכנסים אלה של הנשים למכנסי האנשים. וכן נהגו להקל בזה כאן ובפולין אפי' נשים צנועות ואין פוצה פה. ע
23
לא מספיק לעבור מבחנים ברבנות כדי להיות רב
אודי | 30-01-2019 12:20
הבעיה שכל הרבנים האלה לא עשו שימוש חכמים ולכן הם מרגישים גדולי הדור ופוסקים בכל נושא.
24
יהדות רב ושאר ירקות
נחמיה | 08-07-2019 21:42
לרב אליהו שליטא פני הדור כפני הכלב .איך מחליטים מי גדול הדור? . כמות האפסים ההולכים אחרי האחד יוצרים מי הוא גדול הדור .כובע .זקן ומגילת יוחסין לא יזיק .וילכו אחרי ההבל ויהבלו . על כן תפוג תורה ולא יצא לנצח משפט כי רשע מכתיר את הצדיק על כן יצא משפט מעוקל -זו יהדות
25
לכבוד הרב אליהו
אליה | 17-10-2019 0:48
אני בטוח שלא תקרא את זה, אבל אולי אקבל תגובה מאחד מתלמידיך; אתה מערבב פה את 2 שיקולים שונים לגמרי. האחד הוא באמת קשור לגדולי הדור (השיקול של מדרון חלקלק, שבאמת צריך כתפים מאוד רחבות כדי לומר עד כמה מותר להתיר). בד בבד הזכרת את הנושא ההלכתי, שעליו יש לי קצת תמיהה; מצינו הרבה, בעיקר בציבור שלנו שאנחנו מאמינים שאנחנו צודקים בדרכנו- למרות שהרבה מגדולי הדור (החרדים) לא מסכימים איתנו. וזה למה? כי בעיקר בענייני השקפה, וקצת בענייני הלכה (של דברים שהתחדשו בדור הזה)- אנחנו צריכים לברר באמת את הסוגיות בעצמנו על ידי הבנה עמוקה של ההלכות וכו'. בקיצור- לרב עידו היו טענות מאוד מבוססות הלכתית שאתה, הרב, לא ענית עליהם, אלא רק אמרת שזה לא מוסכם על כל גדולי הדור ולא ענית לאף אחת מהסברות שלו. הייתי שמח לשמוע מה הסיבה שלפיך, הרב, ההלכה אינה כזאת.