הרב יוני רוזנצוויג התייחס למאמרו של הרב עידו פכטר אודות איסור לבישת מכנסיים לנשים, ואמר כי למרות הסערה שהתעוררה בעקבות דבריו לפיהם הוא מתקשה למצוא איסור לכך שאישה תלבש מכנסיים, אין בדבריו של הרב פכטר שום דבר חדש.
הרב רוזנצוויג סיפר כי "לפני שנים העברתי שיעור לנשים על נושא זה. שאלו אותי בסוף: אז מותר ללבוש מכנסיים? עניתי: 'אם מדובר במכנסיים צנועות אני לא רואה בעיה'. אבל הוספתי ואמרתי: 'אני חושב שכדאי לכן לחשוב טוב טוב אם אתן באמת רוצות ללבוש מכנסיים, כי מה שאני אומר בשיעור לא ממש משנה מבחינת הסטיגמות שהציבור אוחז בהן. בין אם נרצה בכך ובין אם לא, הציבור קושר לבישת מכנסיים לרפיסות דתית, וייתכן שמי שלובשת מכנסיים תשלם מחיר חברתי כבד. איני רוצה שתשלמו את המחיר הזה בעקבות השיעור הזה, בלי שאזהיר אתכם כראוי'".
הרב רוזנצוויג סיפר כי "אישה אחת שהייתה שם החליטה ללבוש מכנסיים בכל זאת. לאחר שנה, בערך, נפגשתי עמה, ושאלתי אותה אם היא שילמה על כך מחיר. היא ענתה לי: 'בוודאי. אני מלמדת לבת מצווה, ומדריכה כלות, ומאז שאני לובשת מכנסיים, ישנה ירידה מורגשת בכמות האנשים שמגיעים אלי'"..
בהמשך דבריו התייחס הרב רוזנצוויג למאמרו של הרב פכטר וכתב כי "תמציתו הינה שקשה למצוא איסור הלכתי פורמלי לאסור מכנסיים לנשים. כמובן שמי שמסכים זה מכבר לדברים שמח במסקנת המאמר, בעוד מי שברור לו שהדברים הם אסורים מכל וכל קיטרג וביקר (יחד עם חלק מהכינויים האהובים עלי – "רפורמי", "לייט", ו"דעת יחיד" המתוחכם קצת יותר).
"האמת הפשוטה היא שהרב פכטר לא כתב שום דבר שלא ידוע זה מכבר לכל מי שעוסק בהלכה זו: האיסור על מכנסיים אינו איסור מהותי אלא איסור מעשי. במילים אחרות: השאלה איננה אם הבגד המסוים הזה אסור מצד עצמו (כי הוא לא), אלא השאלה היא אם הלובשת מבחינה מעשית פחות צנועה כשהיא לובשת חצאית".
אכן, כל מי שלומד גמרא וראשונים יודע שמושג הצניעות קשור בחשיפת הגוף, ומעולם לא נקשר (הלכתית) לבגד כזה או אחר, עד תקופות מאוחרות יותר. כל מי שמלמד בנות יודע שבהחלט יכולים להיות מצבים שבהם לבישת מכנסיים – אפילו צמודות – יכולה להיות עדיפה בהרבה מבחינת צניעות על חצאית. וכל מי שעיניו בראשו מבין שכל הנ"ל מביא לידי הבנה שנושא הצניעות אינו הלכתי טהור, אלא קשור גם בנורמות המשתנות בחברה".
"מורי ורבי הרב רבינוביץ' תמיד אומר שמצד אחד יש להתחשב בנורמות אלו, אבל מצד שני צריך גם להיות מודע אליהם ולא לקבל אותם כתורה מסיני. צריך לומר על אסור אסור ועל מותר מותר, אבל חשוב גם לומר על מנהג מנהג, ועל נורמה חברתית שהיא כזו, ולא לקדש את מה שתלוי יותר ברצונות ובצרכים של הציבור, מאשר בהלכה".
מה דעתך בנושא?
17 תגובות
2 דיונים
םם
העיקר כותבים על האבנים הללו לשון הרע . ולא די שאין לכם אפילו שום ראיה במקום סתם לצאת נגדם ולבזות ... לא מסכימים? תנו ראיה תדונו לא צריך לתקוף אותם...
העיקר כותבים על האבנים הללו לשון הרע . ולא די שאין לכם אפילו שום ראיה במקום סתם לצאת נגדם ולבזות ... לא מסכימים? תנו ראיה תדונו לא צריך לתקוף אותם אישית.
המשך 23:30 11.02.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הרב בריח
וכובע קומקום לקיפוד
22:52 28.01.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חשוב
פורץ גדר ישכנו נחש
19:15 28.01.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עזרא
במאמר הרב נשמע כאילו יש פסק בוקוום ואז חשבון אישי לגבי השלכות הזהותיות של הפסק. הלא פוסקים לדורות ראו סיבות של שעת הדחק להקל כחלק אינטגרלי מתהליך הפסק, ובאותו מידה...
במאמר הרב נשמע כאילו יש פסק בוקוום ואז חשבון אישי לגבי השלכות הזהותיות של הפסק. הלא פוסקים לדורות ראו סיבות של שעת הדחק להקל כחלק אינטגרלי מתהליך הפסק, ובאותו מידה סיבות של השלכות שליליות של הפסק גם כחלק אנטגרלי של אחריות הפסק?
המשך 14:17 28.01.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
פשוט כל כך
תסתובבי באוניברסיטה עם כיסוי ראש, יבינו שאת דתית ונשואה. תסתובבי עם חצאית, יבינו שאת דתית. אם חשוב לך להיות מזוהה, כדי להיפטר מכל מיני נסיונות הכרות שלא מן העניין,...
תסתובבי באוניברסיטה עם כיסוי ראש, יבינו שאת דתית ונשואה. תסתובבי עם חצאית, יבינו שאת דתית. אם חשוב לך להיות מזוהה, כדי להיפטר מכל מיני נסיונות הכרות שלא מן העניין, תתתנהלי ותתלבשי בזהות הנכונה.
המשך 09:25 28.01.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יעל
מה רגשי הנחיתות האלה מול החילוניות?
08:52 28.01.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ויכולה להבין
ויכולה להבין למרות הרבה דתיות לובשות מכנסיים היום. זה באמת מרגיש הרבה יותר צנוע. הצניעות שלי מגיעה מערכים חילוניים ואני מאוד מתנגדת לדת, אך בוודאי שמכנסיים זה כמעט תמיד בגד צנוע יותר ונוח יותר עבור נשים.
15:48 04.05.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דני כ. מרכז
להרב ד"ר. אחד מגדולי הדור הידועים הר' יוני רוזנצוייג יצא לסייע לו. הרי פסיקותיו אף הן מפורסמות ברבים (ראה ערך חשמל בשבת), וודאי שעם סיוע כזה כל אדם רציני יתייחס...
להרב ד"ר. אחד מגדולי הדור הידועים הר' יוני רוזנצוייג יצא לסייע לו. הרי פסיקותיו אף הן מפורסמות ברבים (ראה ערך חשמל בשבת), וודאי שעם סיוע כזה כל אדם רציני יתייחס ברצינות לפסק ההלכה.
המשך 08:34 28.01.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוסי
תעשו מה שטוב ונוח לכם .
06:41 28.01.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
..
"אכן, כל מי שלומד גמרא וראשונים יודע שמושג הצניעות קשור בחשיפת הגוף, ומעולם לא נקשר (הלכתית) לבגד כזה או אחר, עד תקופות מאוחרות יותר" מה עם לבישת אדום המוזכר בגמרא? ובכלל ממתי...
"אכן, כל מי שלומד גמרא וראשונים יודע שמושג הצניעות קשור בחשיפת הגוף, ומעולם לא נקשר (הלכתית) לבגד כזה או אחר, עד תקופות מאוחרות יותר" מה עם לבישת אדום המוזכר בגמרא? ובכלל ממתי אנחנו לא מתחשבים ב"תקופות מאוחרות יותר" כלומר כל הפוסקים עם מרן הבית יוסף? גם הראשונים הם תקופה מאוחרת מהגמרא. והגמרא מהתנך.אז תפתח תנך ומה שלא כתוב שם שאסור תתיר. אז תהיה לא ממש רפורמי אלא קראי
המשך 00:19 28.01.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
gg
די לחכמולוגים, תיסתכלו בספר יביע עומר את פסק מרן במסקנה כותב דאפילו שיש מקום להיתיר הלכתי, אין זה דרכן של בנות ישראל הכשרות
00:02 28.01.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר