בידוק לפלסטינים בביה"ח: גזענות או מאבק בטרור? - סרוגים

בידוק לפלסטינים בביה"ח: גזענות או מאבק בטרור?

ארגוני זכויות אדם האשימו את סידורי האבטחה של בית החולים ברזילי באשקלון בגזענות ואפליה. ארגון 'בצלמו': "מחזקים את ידי בית החולים וקוראים לא להיכנע לשמאל הקיצוני אשר מסכן חיי אדם"

בידוק לפלסטינים בביה"ח: גזענות או מאבק בטרור?
  בית חולים ברזילי. צילום: רישיון חופשי ויקיפדיה

בית החולים ברזילי שבאשקלון עלה לכותרות בסוף השבוע האחרון לאחר שנחשפו סידורי האבטחה שנוקט בית החולים אל מול פלסטינים שאינם תושבי ישראל.

'הסלקציה' בבידוק הביטחוני התפרסמה באתר "שיחה מקומית", וכמה ימים לאחר מכן (17.1) בכתבה של יותם ברגר ב'הארץ': האוטובוס עוצר בכניסה לבית החולים, ומאבטח שמזהה נוסעים בעלי חזות ערבית מתבקשים להציג תעודת זהות, ובאם ישנו באמת ערבי הוא מתבקש לרדת מהאוטובוס לבידוק. המשמעות: פלסטינים עם תעודת זהות ירוקה שנוסעים בקו 18 של חברת "דן בדרום" לבית החולים, יורדים לבידוק ביטחוני – בשונה משאר הנוסעים, ופעמים שגם ערבים עם תעודת זהות כחולה מורדים לבידוק.

כך אחד המאבטחים בבית החולים נשמע אומר: "אלה מהשטחים, אין להם כניסה, אין להם אישורי עבודה. הם מכירים את הנוהל. אם לא היו יורדים בעצמם היו מורידים אותם".

באתר "שיחה מקומית" הביאו עדויות, כך למשל יהודית: "בשל היותם ערבים אסור להם להיות על האוטובוס בזמן שהוא עושה את הסיבוב שלו בשטח בית החולים. ראיתי את זה קורה הרבה יותר מפעם אחת", מדגישה יהודית. "אני תמיד מעירה ויורדת מהאוטובוס ביחד עם הפלסטינים. אני מסרבת להיות שותפה לאפרטהייד".

באגודה לזכויות האזרח פנו לבית החולים: "ההתנהלות המתאורת משקפת מדיניות של פרופיילינג (אפליה סטטיסטית) המתבטאת בייחוס גורף של מסוכנות וחשדות לאנשים מסוימים על רקע השתייכותם לקבוצה אתנית או לאומית מסויימת", כן גם ברופאים לזכויות אדם: "בית חולים ברזילי לא יכול לרחוץ בניקיון כפיו ולהסתתר מאחורי נהלים של גופי ביטחון. מוסד רפואי מחויב בראש ובראשונה לכללי האתיקה הרפואית, ולשמירה על כבוד האדם, ולכן אמור למנוע כל התנהלות גזענית בשעריו".

גזענות ואפליה או זכויות אדם לחיים?

פרופ' חזי לוי, מנהל המרכז הרפואי ברזילי באשקלון, הגיב למכתבו של ח"כ איימן עודה שהאשים את בית החולים בגזענות ואפליה בשם עצם קיום נוהלי הביטחון:

"קראתי בעיון את מכתבך, שמאשים אותנו בגזענות. כמה קל היום להשתמש במילה גזענות. האם העובדות ידועות לך, או שזה מכתב פופוליסטי ללא זיקה לעובדות? האם ידוע לך כמה אנחנו מטפלים, בהוראה שלי, בתושבי עזה?

האם ידוע לך כמה רופאים מעזה ואיו"ש אנחנו מעסיקים , כשאני טורח לסדר להם רישיון מיוחד לעבוד בארץ, וכשהאישור מסתיים והם מבקשים, אני אישית פועל למענם מול שר הבריאות ושר הפנים להאריך להם אשרה?

זאת גם גזענות??? האם ראית בכמה אנשי חמאס טיפלנו, ללא הבדל?

ועתה שאלה נוספת. כיצד אתה, עורך דין , שאמור להגן על החוק, מצפה שנתנהג עם שוהים בלתי חוקיים כנגד החוק??? אנחנו לא פועלים בגזענות או אפלייה, לדבריך, כנגד ערביי ישראל או פלסטינאים עם רישיון עבודה!! אנחנו אף מעסיקים אותם ומלמדים אותם!

מציע לך ללמוד את העובדות, ולא רק מן העיתון. התבטאויות לא נכונות מגבירות לצערי את השסע בין שני העמים.

בברכה,  פרופסור חזי לוי".

בנוסף, בפנייה של 'הארץ' הגיב בית החולים ברזילי כי הנוהל הנהוג נכתב יחד עם חברת האוטובוס "דן בדרום":

"היה ומדובר בתעודת זהות כחולה, לא מבצעים בידוק נוסף. אם מדובר בתעודת זהות ירוקה, של תושב עזה או איו"ש, מתבקש הנוסע להתלוות אל המאבטח מחוץ לאוטובוס על מנת לבצע בידוק ביטחוני בחפצים, לרבות בדיקת מגנומטר לשם שלילת נשיאת נשק או חומרי נפץ. גם זאת על פי נהלי המשטרה. יש לציין שלבית החולים נכנסים אך ורק תושבי שטחים בעלי אישור שהיה בישראל ואילו שוהים בלתי חוקיים, ללא אישור כניסה, אינם מורשים להיכנס לבית החולים", נמסר.

עוד נמסר מבית החולים: "בשולי הדברים, יש לציין שקו 18 מגיע לבית החולים לאחר איסוף נוסעים מהמרינה וידוע לנו ולמשטרה שעובדים זרים רבים, חלקם שב"חים, לנים במרינה. כל התהליך נעשה תוך כיבוד הזולת. זו עזות מזח להאשים את בית החולים ברזילי בהשפלה ובאפליה גזענית. בבית החולים משרתים רופאים אשר מתקבלים מאיו"ש לשם התמחות מלאה ועובדים כתף אל כתף עם רופאים תושבי ישראל, לרבות ערביי ישראל".

תחילת השבוע שלח ארגון "בצלמו"  מכתב חיזוק לבית החולים, בשם מנכ"ל 'בצלמו' שי גליק. בפנייתו, כתב הארגון אכן אין כל ספק שפרופיילינג הינו דבר חמור ואסור. אולם אין מדובר כאן בכלל בפרופיילינג.

"לצערנו ארגוני הטרור מנסים ושוב ושוב להבריח חומרי נפץ דרך חולים ופוגעים בכך בחולים ובבני משפחותיהם. ארגוני הטרור לא בוחלים בשימוש ובהכרחת אותם אנשים חולים לשמש כבלדרים, ולכן חובת הבדיקה למנוע פיגוע רצחני בשטח בית החולים, שכן פיגוע רצחני חלילה הינו פגיעה חמורה בזכויות האדם.

אין כל ספק שבעולם שחובה על בית החולים להציל חיי אדם ולהגן על חיי החולים שבשטחו ולכן חובה לבצע בדיקה מעמיקה שמה חלילה פלסטינים נוצלו או נסחטו על ידי ארגוני טרור אכזריים לבצע פיגועים בשטחי בית החולים. בנוסף ככל שחלילה וחס יקרה פיגוע הראשונים שיפגעו מכך הם אוכלוסיית הפלסטינים מהגדה ועזה ששערי בית החולים ינעלו בפניהם לצמיתות.

לא לחינם קול הזעקה באה אך ורק מאותם ארגונים ולא מהחולים בעצמם, שההיפך הגמור מבינים את מטרות הבדיקה ולא חשים מושפלים כלל וכלל.

בנוסף ארגונים אלו מעולם לא הביעו ביקורת נגד ארגוני הטרור אשר מנצלים חולים אלו להברחת חומרי טרור ומשמשים בלדרים בידיהם".

ארגון בצלמו כתב לסיכום: אנחנו מחזקים את די בית החולים וקוראים לכם לא להיכנע לשמאל הקיצוני אשר מסכן חיי אדם. שי גליק מנכ"ל בצלמו מסר: נמשיך להשמיע את קול האמת על זכויות האדם ולייצג את דגל זכויות האדם של דאגה לאזרחי ישראל מול מי שדואג לזכויות מחבלים ובני משפחותיהם בעיקר.

פרופ' חזי לוי קיבל את מכתבו של ארגון 'בצלמו' והודה על דברי החיזוק.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
ועוד איך בידוק ויסודי בבקשה.
חלי | 21-01-2019 12:31
מי מכבד בתי- חולים? מי יורה מתוך בתי -חולים?העם שתורתו רצח, דם ומוות. או עם ישראל החנון שבמקום לירות במחבלים הוא מפנה אותם לבית -החולים לפני הקורבנות. נמאסתם עם הבכי של הקוזאק הנגזל. אתם טרוריסטים ומאיימים על חיינו וחיי ילדינו. על כן הבידוק הוא המינימום הנדרש ואם נעלבתם לכו לקבל סיעד בעזה.תשחררו לנו מיטות בתי -החולים עמוסים מדי.
2
אין ספק כי מדובר במאבק בטרור
יעל | 21-01-2019 12:40
הבידוק מכביד על כל האוכלוסיה. הטרור המוסלמי בארץ ובעולם מצריך משאבים רבים ומתוחכמים. ברור ונכון לעשות בידוק מקיף יותר באוכלוסיה אשר מסכנת את כולנו, כולל את המוסלמים שלא תומכים בטרור ויש כאלה. צריך לעשות את הבידוק בנועם ובהבנה של כל הצדדים.