פרשת בא: "ולמען תספר באזני בנך ובן בנך…"

פרשת השבוע פותחת בהסברו של הקב"ה אל משה בעניין זה: "וּלְמַעַן תְּסַפֵּר בְּאָזְנֵי בִנְךָ וּבֶן בִּנְךָ אֵת אֲשֶׁר הִתְעַלַּלְתִּי בְּמִצְרַיִם וְאֶת אֹתֹתַי אֲשֶׁר שַׂמְתִּי בָם וִידַעְתֶּם כִּי אֲנִי הוי"ה. מהו המסר שאנו נדרשים להבין? מהי אותה "ידיעת הוי"ה" עליה מדובר?

פרשת בא: "ולמען תספר באזני בנך ובן בנך..."
  (צילום: שאטרסטוק)

פרשת בא. רבים מהפרשנים עסקו בשאלה מה ראה הקב"ה להכות במצרִים עשר מכות עד שישחררו את ישראל מרצונם, ולא הוציא את ישראל מתוך מצריִם בעל כורחם באופן ישיר. פרשת השבוע פותחת בהסברו של הקב"ה אל משה בעניין זה: "וּלְמַעַן תְּסַפֵּר בְּאָזְנֵי בִנְךָ וּבֶן בִּנְךָ אֵת אֲשֶׁר הִתְעַלַּלְתִּי בְּמִצְרַיִם וְאֶת אֹתֹתַי אֲשֶׁר שַׂמְתִּי בָם וִידַעְתֶּם כִּי אֲנִי הוי"ה". אך מהו המסר שאנו נדרשים להבין? מהי אותה "ידיעת הוי"ה" עליה מדובר?

במכת כינים מודים החרטומים לפני פרעה: "אצבע א-להים הִוא". ביטוי זה בולט בחריגותו אל מול ביטוי אחר המרבה להופיע בסיפור יציאת מצרים: "הנה יד הוי"ה הוֹיָה במקנך", "ויוציאנו הוי"ה ממצרים ביד חזקה", "וירא ישראל את היד הגדולה אשר עשה הוי"ה במצרים", ועוד מקומות רבים. מה בין "אצבע א-להים" לבין "יד הוי"ה"?

נקדים בהבחנה שבין שם 'א-להים' לשם הוי"ה. ביארו המפרשים שמשמעות שם א-להים הוא 'בעל הכוחות'. תפיסת העולם התאולוגית של החרטומים בפרט, ומצרים והעולם העתיק בכלל, היא פוליתאיזם – ריבוי אלילים. לא רק 'אל השמש', 'אל היאור' ואלילי שאר כוחות הטבע, אלא גם "א-להי העברים" (ג,יח ועוד) ו"אלהי מצרים". החרטומים רואים את המכות כמאבק כוחות, מבחן יכולת, בין "א-להי העברים" ל"אלהי המצרים". ב'סיבוב' הראשון – הפיכת המטה לנחש – הושג 'תיקו'. כך גם ב'סיבוב' השני והשלישי – מכות דם וצפרדע. במכת כינים מוכרעת הכף לטובת "א-להי העברים". במבחן 'הורדת הידיים' שבין האלים נרשמה נקודה לזכותו.

 

שם 'א-להים' עומד בניגוד לשם 'הוי"ה', שמשמעותו היא 'אדון העולם, היה הווה ויהיה'. שם הוי"ה מבטא לא רק את היכולות של בורא עולם, אלא גם את משמעות הדבר – מהווה ההויה, שורש הכל. זהו גם ההבדל שבין 'אצבע' ל'יד' – כל אצבע עומדת בפני עצמה, אך היד מחברת את כל האצבעות לשורש אחד. החרטומים רואים 'אצבע א-להים' – כח בודד, פרטי, שבו יש עדיפות לא-להי העברים, אך מטרת המכות היא שיראו את 'יד הוי"ה' – שיכירו בכך ששורש כל ההויה הוא בה' א-להי ישראל, מלך מלכי המלכים.

לפרעה ניתנה האפשרות לראות זאת במיוחד בשתי מכות, בהן באה לידי ביטוי יכולת שליטתו של ה' על החיים עצמם – דֶבֶר ובכורות, ועליהן התריע משה רבינו עוד בתחילת שליחותו: "נלכה נא… ונזבחה לה' א-להינו פן יפגענו בדבר או בחרב", וביאר רש"י: " 'פן יפגעך' היו צריכים לומר, אלא שחלקו כבוד למלכות", כלומר- זו אזהרה לפרעה על המכות העלולות לבוא עליו (ה'חרב' היא מכת בכורות, כמובא במפרשים).

האם פרעה קלט את המסר? מתברר שלא

גם בהמשך מבקש הקב"ה להאיר את עיני פרעה: "כי עתה שלחתי את ידי ואך אותך ואת עמך בדבר ותכחד מן הארץ, ואולם בעבור זאת העמדתיך – בעבור הראתך את כחי…", וביאר רש"י שם: "כי אילו רציתי, כשהיתה ידי במקנך שהכיתים בדֶבר – שלחתיה והכיתי אותך ואת עמך עם הבהמות". בשתי מכות אלו היתה לפרעה הזדמנות מיוחדת לראות את יד הוי"ה – "הנה יד הוי"ה הויה במקנך", "ולכל היד החזקה" – זו מכת בכורות (ספרי דברים).

האם פרעה קלט את המסר? מתברר שלא. פרעה מבקש: "וּבֵרַכְתֶּם גַּם אֹתִי", ומבאר רש"י: "התפללו עלי שלא אמות, שאני בכור". לא ההכרה במלכות ה' היא ששיכנעה את פרעה, אלא פחד מפני מותו שלו. כך גם אצל המצרים: "ותחזק מצרים על העם למהר לשלחם מן הארץ כי אמרו כולנו מתים"; כל זאת  מתוך מבט של 'אצבע א-להים' המכה בהם, ולא הכרה תאולוגית.

אך עצת ה' היא תקום. מהלך הבירור הולך ונמשך עד קריעת ים סוף. "וחזקתי את לב פרעה ורדף אחריהם… וידעו מצרים כי אני הוי"ה…". תוך כדי רדיפת המצרים אחר ישראל מתגלה אליהם ה': "ויהי באשמורת הבקר וישקף הוי"ה אל מחנה מצרים… ויאמר מצרים אנוסה מפני ישראל כי הוי"ה נלחם להם במצריִם". מה פשר המילה "במצריִם"? מבאר המדרש: "אמרו: מי שעשה להם נסים במצריִם – הוא עושה להם נסים על הים". עכשיו הבינו המצרים למפרע כי עשר המכות שלקו במצריִם – לא היו 'אצבעות א-להים', כי אם 'יד הוי"ה'!

אז, בקריעת ים-סוף, הגיעו גם בני ישראל להכרה שלמה במלכות ה': "וירא ישראל את היד הגדלה אשר עשה הוי"ה במצריִם – וייראו העם את הוי"ה, ויאמינו בהוי"ה ובמשה עבדו". כאשר מתבוננים אל המציאות במבט הנכון, מתגלה השכינה בכל ההויה – "מלא כל הארץ כבודו". זו היא פתיחת פרשתנו: "ולמען תספר באזני בנך ובן בנך… וידעתם כי אני הוי"ה"!

==

הרב זיו מעיין הוא ר"מ בבית המדרש במרכז האקדמי לב

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו