הרב אלישע וולפסון טוען כנגד החוברת של תנועת 'מורא מקדש', על שהצגנו את דעת מרן הרב אליהו זצ"ל "כאילו התנגד באופן חריף ביותר לעלייה להר הבית כהלכה, וסבר שאין שום צד היתר בדבר עד ביאת המשיח". הרב וולפסון טוען שהצגה זו "רחוקה מאד מהאמת", כי לטענתו הרב אליהו זצ"ל "פעמים רבות חיזק ועודד באופן פרטי את העולים להר הבית כהלכה", וגם קרא לבנות בית כנסת בהר הבית.

אך באמת לא אנחנו הצגנו כך את דעתו של הרב זצ"ל, אלא הרב בעצמו הציג כך את דעתו באופן ברור שאינו נתון לפירושים:

בספרו מאמר מרדכי הלכות לימות החול (פרק ט הל' טז) כותב הרב: "אסור להיכנס ולהתפלל במקום המקדש עצמו, היינו בכל הר הבית, כיוון שכולנו טמאים בטומאת מת ושאר טומאות. ואפילו אם ניטהר משאר הטומאות אין אנו יודעים את המקום המדויק של העזרה והחיל".

בספרו שו"ת הרב הראשי תש"ן-תשנ"ג (עמ' 26) כותב הרב: "מועצת הרבנות הראשית החליטה שאסור להיכנס כלל להר הבית… הסיבה לאיסור זה, כי אין אנו יודעים את הגבולות המדויקים של הר הבית המקודש… בזמנו הצעתי לבנות בית כנסת – לא בשטח הר הבית ממש, אלא מחוץ לחומה בצד מזרח, במקום גבוה שיראה למרחוק".

בפסק הלכה שפרסם עם עמיתו הרב שפירא זצ"ל ומועצת הרבנות הראשית פסק הרב: "אסור לכל אדם להיכנס לשטח הר הבית, כיוון שלא נתבררו הגבולות של השטח המקודש, ואין לנו טהרה בימינו, והוא מהאיסורים החמורים הקיים עד ביאת משיח צדקנו".

כנגד הדברים הברורים האלו, וכנגד ציטוטים חריפים נוספים המובאים בחוברת מתוך הקלטות של הרב הזמינות לכל מחפש, מביא הרב וולפסון את ארבעת המכתבים של הרב מהשנים תש"מ-תשמ"ג, בהם קורא הרב להקים בית כנסת בהר הבית עבור "ראשי עם ועדה", ובתנאי שלא תהיה ממנו שום גישה לרחבת הר הבית.

הרב אליהו אוסר בקולו לעלות להר הבית

[[[https://www.srugim.co.il/wp-content/uploads/2018/05/הרב-מרדכי-אליהו-זצל-הר-הבית.mp4]]]

(ההקלטות של הרב אליהו באדיבות 'בית המדרש דרכי הוראה לרבנים')

אכן לא הבאנו מכתבים אלו, וגם כתבנו שהרב התכוון לבנות את בית הכנסת מחוץ להר ולא בתוכו, כיון שכך כתב הרב עצמו בשנת תשס"ח בהערתו בשו"ת הרב הראשי המובאת לעיל (כך גם מעידים בנו הרב יוסף אליהו והרב שמואל זעפרני – שהם שאלו אותו והסביר להם שכוונתו לבית כנסת מחוץ להר. אך באמת אין כלל צורך בעדותם לאחר שהרב עצמו ביאר דעתו).

מה שהראינו בחוברת הוא שאכן בשנת תשמ"ו, בהיותו הרב הראשי לישראל, הציע הרב לבנות את בית הכנסת מחוץ לחומת הר הבית, ולכך הוא מתכוון בהערתו בשו"ת הרב הראשי. (הרב וולפסון כותב בשם הרב שילת שליט"א שהרב אליהו התכוון במכתבו אליו לבית כנסת בתוך תחומי ההר, אך לא ביאר איך זה יתכן כשהרב אליהו כותב במפורש שהוא מדבר על החומה המזרחית בה אין שום פתח כניסה להר).

אם כן הרב אליהו זצ"ל עצמו בחר להתעלם מהצעתו הראשונית בשנים תש"מ-תשמ"ג (בהיותו דיין בביה"ד הגדול) לבנות את בית הכנסת בתוך תחומי ההר, ולהזכיר רק את הצעתו משנת תשמ"ו (בהיותו הרב הראשי לישראל) שבית הכנסת יבנה מחוץ לתחומי ההר, וכך נהגנו גם אנחנו בעקבותיו.

כאמור הרב וולפסון מוסיף וטוען ש"פעמים רבות הרב אליהו חיזק ועודד באופן פרטי את העולים להר הבית כהלכה", אך כל הטענה הזו מבוססת על עדות אחת (של יהודי בשם מאיר עקנין) שהוא וחבריו חוזרים ומצטטים שוב ושוב. לעומת זאת הבאנו – מלבד הפסקים בספריו, הכרוזים והציטוטים בהם אסר בין לרבים ובין ליחידים – גם עדויות של כמה מתלמידיו הקרובים (בנו הרב יוסף אליהו, ראש לשכתו במשך 22 שנים הרב שמואל זעפרני, הרב מנחם בורשטיין ועוד) שמעידים שהרב נשאל עשרות פעמים (!) ע"י שואלים באופן פרטי האם מותר לעלות להר הבית, כולל על ידי מקורביו שלמדו היטב את הגבולות, ותמיד ענה באופן נחרץ שאין שום היתר לכך. יתירה מזאת, הרב זעפרני שליט"א מעיד שהרב היה אומר לאלו שעלו להר הבית, שכשיבנה בית המקדש יביאו קרבן..

בשולי הדברים נזכיר את דברי דוד מלכנו: "מי יעלה בהר ד' ומי יקום במקום קדשו? נקי כפים ובר לבב…". לצערנו המאבק על העליה להר הבית נעשה פעמים רבות שלא בנקיון כפים ובור לבב, ודוגמא בולטת לכך היא מאמרו של הרב וולפסון. כל המקורות שהוזכרו לעיל מספרי הרב ומכתביו (וכאמור עוד דברים חריפים מתוך הקלטות שיעוריו) מופיעים בחוברת עליה הוא מגיב, ולמרות זאת הרב וולפסון בחר להתעלם מהם לחלוטין ולהדגיש ציטוט שהבאנו מתוך ראיון בעיתון 'משפחה', ואז לתקוף ולטעון שדברים שמופיעים בעיתון אינם אמינים.

נזכיר שבסרטון שפרסמנו בעבר נשאל הרב אליהו: "אולי יש מקום לשקול להתיר להיכנס להר הבית, בגלל השיקול של חיזוק הבעלות היהודית על המקום?" ועל כך עונה הרב: "אנחנו לא בעלי בתים על התורה! אנחנו לא בעלי בתים על הקב"ה! אם חז"ל אומרים שאנחנו טמאי אדם, או טמאי גוף או טמאי מת, ולא יכולים להיכנס למקום הקדוש, אז אנחנו לא צריכים להתחכם איך להיכנס. אנחנו צריכים להתחכם, להתפלל לבורא עולם – ריבונו של עולם – בשביל מה המחלוקת הזאת, הויכוח הזה, הקב"ה יטהר את עם ישראל – "וזרקתי עליכם מים טהורים וטהרתם", ואז כולנו ניכנס בעגלא ובזמן קריב, בבניין בית המקדש, בית קודשנו ותפארתנו, בלי שום ספקות ובלי שום בעיות…"

אם הנסיון הנואש של הרב וולפסון – לחפש מתחת לאדמה איזה פתח שאולי הרב אליהו הותיר בנושא – לא נקרא "להתחכם איך להיכנס", איני יודע מה כן. לא זו הדרך בה נזכה להיראות את פני ד' בהר קדשו.

==

הרב עמיחי אליאש הוא ר"מ בישיבת 'שלום בניך' וחבר ארגון 'מורא מקדש'.