בלי מתווכים: זה מה שכתב הרב אליהו זצ"ל על הר הבית

הרב אלישע וולפסון טוען כנגד החוברת של תנועת 'מורא מקדש', וטען כי הרב מרדכי אליהו זצ"ל "פעמים רבות חיזק ועודד באופן פרטי את העולים להר הבית כהלכה", וגם קרא לבנות בית כנסת בהר הבית. אך באמת לא אנחנו הצגנו כך את דעתו של הרב זצ"ל, אלא הרב בעצמו הציג כך את דעתו באופן ברור שאינו נתון לפירושים

בלי מתווכים: זה מה שכתב הרב אליהו זצ"ל על הר הבית
  (צילום: יוסי זמיר/פלאש90)

הרב אלישע וולפסון טוען כנגד החוברת של תנועת 'מורא מקדש', על שהצגנו את דעת מרן הרב אליהו זצ"ל "כאילו התנגד באופן חריף ביותר לעלייה להר הבית כהלכה, וסבר שאין שום צד היתר בדבר עד ביאת המשיח". הרב וולפסון טוען שהצגה זו "רחוקה מאד מהאמת", כי לטענתו הרב אליהו זצ"ל "פעמים רבות חיזק ועודד באופן פרטי את העולים להר הבית כהלכה", וגם קרא לבנות בית כנסת בהר הבית.

אך באמת לא אנחנו הצגנו כך את דעתו של הרב זצ"ל, אלא הרב בעצמו הציג כך את דעתו באופן ברור שאינו נתון לפירושים:

בספרו מאמר מרדכי הלכות לימות החול (פרק ט הל' טז) כותב הרב: "אסור להיכנס ולהתפלל במקום המקדש עצמו, היינו בכל הר הבית, כיוון שכולנו טמאים בטומאת מת ושאר טומאות. ואפילו אם ניטהר משאר הטומאות אין אנו יודעים את המקום המדויק של העזרה והחיל".

בספרו שו"ת הרב הראשי תש"ן-תשנ"ג (עמ' 26) כותב הרב: "מועצת הרבנות הראשית החליטה שאסור להיכנס כלל להר הבית… הסיבה לאיסור זה, כי אין אנו יודעים את הגבולות המדויקים של הר הבית המקודש… בזמנו הצעתי לבנות בית כנסת – לא בשטח הר הבית ממש, אלא מחוץ לחומה בצד מזרח, במקום גבוה שיראה למרחוק".

בפסק הלכה שפרסם עם עמיתו הרב שפירא זצ"ל ומועצת הרבנות הראשית פסק הרב: "אסור לכל אדם להיכנס לשטח הר הבית, כיוון שלא נתבררו הגבולות של השטח המקודש, ואין לנו טהרה בימינו, והוא מהאיסורים החמורים הקיים עד ביאת משיח צדקנו".

כנגד הדברים הברורים האלו, וכנגד ציטוטים חריפים נוספים המובאים בחוברת מתוך הקלטות של הרב הזמינות לכל מחפש, מביא הרב וולפסון את ארבעת המכתבים של הרב מהשנים תש"מ-תשמ"ג, בהם קורא הרב להקים בית כנסת בהר הבית עבור "ראשי עם ועדה", ובתנאי שלא תהיה ממנו שום גישה לרחבת הר הבית.

הרב אליהו אוסר בקולו לעלות להר הבית

(ההקלטות של הרב אליהו באדיבות 'בית המדרש דרכי הוראה לרבנים')

אכן לא הבאנו מכתבים אלו, וגם כתבנו שהרב התכוון לבנות את בית הכנסת מחוץ להר ולא בתוכו, כיון שכך כתב הרב עצמו בשנת תשס"ח בהערתו בשו"ת הרב הראשי המובאת לעיל (כך גם מעידים בנו הרב יוסף אליהו והרב שמואל זעפרני – שהם שאלו אותו והסביר להם שכוונתו לבית כנסת מחוץ להר. אך באמת אין כלל צורך בעדותם לאחר שהרב עצמו ביאר דעתו).

מה שהראינו בחוברת הוא שאכן בשנת תשמ"ו, בהיותו הרב הראשי לישראל, הציע הרב לבנות את בית הכנסת מחוץ לחומת הר הבית, ולכך הוא מתכוון בהערתו בשו"ת הרב הראשי. (הרב וולפסון כותב בשם הרב שילת שליט"א שהרב אליהו התכוון במכתבו אליו לבית כנסת בתוך תחומי ההר, אך לא ביאר איך זה יתכן כשהרב אליהו כותב במפורש שהוא מדבר על החומה המזרחית בה אין שום פתח כניסה להר).

אם כן הרב אליהו זצ"ל עצמו בחר להתעלם מהצעתו הראשונית בשנים תש"מ-תשמ"ג (בהיותו דיין בביה"ד הגדול) לבנות את בית הכנסת בתוך תחומי ההר, ולהזכיר רק את הצעתו משנת תשמ"ו (בהיותו הרב הראשי לישראל) שבית הכנסת יבנה מחוץ לתחומי ההר, וכך נהגנו גם אנחנו בעקבותיו.

כאמור הרב וולפסון מוסיף וטוען ש"פעמים רבות הרב אליהו חיזק ועודד באופן פרטי את העולים להר הבית כהלכה", אך כל הטענה הזו מבוססת על עדות אחת (של יהודי בשם מאיר עקנין) שהוא וחבריו חוזרים ומצטטים שוב ושוב. לעומת זאת הבאנו – מלבד הפסקים בספריו, הכרוזים והציטוטים בהם אסר בין לרבים ובין ליחידים – גם עדויות של כמה מתלמידיו הקרובים (בנו הרב יוסף אליהו, ראש לשכתו במשך 22 שנים הרב שמואל זעפרני, הרב מנחם בורשטיין ועוד) שמעידים שהרב נשאל עשרות פעמים (!) ע"י שואלים באופן פרטי האם מותר לעלות להר הבית, כולל על ידי מקורביו שלמדו היטב את הגבולות, ותמיד ענה באופן נחרץ שאין שום היתר לכך. יתירה מזאת, הרב זעפרני שליט"א מעיד שהרב היה אומר לאלו שעלו להר הבית, שכשיבנה בית המקדש יביאו קרבן..

בשולי הדברים נזכיר את דברי דוד מלכנו: "מי יעלה בהר ד' ומי יקום במקום קדשו? נקי כפים ובר לבב…". לצערנו המאבק על העליה להר הבית נעשה פעמים רבות שלא בנקיון כפים ובור לבב, ודוגמא בולטת לכך היא מאמרו של הרב וולפסון. כל המקורות שהוזכרו לעיל מספרי הרב ומכתביו (וכאמור עוד דברים חריפים מתוך הקלטות שיעוריו) מופיעים בחוברת עליה הוא מגיב, ולמרות זאת הרב וולפסון בחר להתעלם מהם לחלוטין ולהדגיש ציטוט שהבאנו מתוך ראיון בעיתון 'משפחה', ואז לתקוף ולטעון שדברים שמופיעים בעיתון אינם אמינים.

נזכיר שבסרטון שפרסמנו בעבר נשאל הרב אליהו: "אולי יש מקום לשקול להתיר להיכנס להר הבית, בגלל השיקול של חיזוק הבעלות היהודית על המקום?" ועל כך עונה הרב: "אנחנו לא בעלי בתים על התורה! אנחנו לא בעלי בתים על הקב"ה! אם חז"ל אומרים שאנחנו טמאי אדם, או טמאי גוף או טמאי מת, ולא יכולים להיכנס למקום הקדוש, אז אנחנו לא צריכים להתחכם איך להיכנס. אנחנו צריכים להתחכם, להתפלל לבורא עולם – ריבונו של עולם – בשביל מה המחלוקת הזאת, הויכוח הזה, הקב"ה יטהר את עם ישראל – "וזרקתי עליכם מים טהורים וטהרתם", ואז כולנו ניכנס בעגלא ובזמן קריב, בבניין בית המקדש, בית קודשנו ותפארתנו, בלי שום ספקות ובלי שום בעיות…"

אם הנסיון הנואש של הרב וולפסון – לחפש מתחת לאדמה איזה פתח שאולי הרב אליהו הותיר בנושא – לא נקרא "להתחכם איך להיכנס", איני יודע מה כן. לא זו הדרך בה נזכה להיראות את פני ד' בהר קדשו.

==

הרב עמיחי אליאש הוא ר"מ בישיבת 'שלום בניך' וחבר ארגון 'מורא מקדש'.

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע
14 תגובות - 7 דיונים מיין לפי
1
שאלה לרב אליאש
תוהה | 26-12-2018 15:07
כתבת: ואפילו אם ניטהר משאר הטומאות אין אנו יודעים את המקום המדויק של העזרה והחיל. שאלה: אם כך, איך נבנה בעה את בית המקדש השלישי? הרי חייבים לדרוך על הקרקע כדי לבנות, לא? אלא אם כן אתה מציע שבית המקדש יירד שלם מהשמיים...
מי מכם מגיע לקרסוליו של הרב אליהו?
הרב הראשי | 28-12-2018 0:01
מזלזלים ברב שהיה קודש קשים ותלמיד חכם ענק כאילו אתם מינימום משה רבינו. גמרא מפורשת מסכת בבא קמא דף ס עמוד ב שה' עתיד לבנות את בית המקדש באש.
לעולה להר ויואב, בורים שאתם מעזם לחלוק על
יניב | 27-12-2018 22:06
גדולי עולם שהבית השלישי יבוא משמיים. כן חלק הראשוני אנחנו נבנה אחרי שיבוא המשיח ויביא איתו פרה אדומה שתטהר את העם ואז נבנה את החלק הראשוני ועליו יבוא משמיים הבית השלישי מירושלים של מעלה.
רב שסובר שהמקדש יבוא מן השמים
עולה להר | 27-12-2018 17:55
לא נתייחס אליו באופן רציני. עם כל הכבוד, זה דעת נוצרית ואין מקום בדת היהדות לדעה כזו. אם ככה סבר הרב מרדכי אליהו סימן שאלה איך נקח אותו ברצינות בשאר פסקים שלו. לפני שתגיד שאני מבזה תלמיד חכם (כמו ילדותי) אני קודם שואל אתכם איך אפשר שמישהו עם שכל יכול להגיד סיפורי סבתא כאילו שבנין ינופף מן השמים וישכיב עצמו על מקום המקדש. נס יותר גדול מקריעת ים סוף!! האומנם? חלומות. רק אנחנו נבנה הבית כמו שכתוב בתורה ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם. גם רב מרדכי אליהו לא יכול להכחיש מצוה מפורשת כזו. אגב אני צריך תפילין חדשות, האם השם ישלח לי מן השמים?
מקדש מן השמים
יואב | 27-12-2018 14:36
אסור לחשוב ככה. אין דבר כזה בדת שלנו. חזל אומרים לאו בשמים היא. כתוב ועשו לי מקדש שאנחנו נעשה. טעות גדולה על ידי רב מרדכי אליהו. זה דעת יחיד ולא נמצא דבר כזה אצל הרמבם או שאר פוסקים. לשיטתו הוא מוחק מצווה דאורייתא מן התורה שזה נגד יג עיקרי אמונה של הרמבם. דבריו אינם מקובלים אצל כלל ישראל ואין סיבה לעיין בהם כאילו היא שיטה הגונה. ואם כך שיטתו לגבי הר הבית צריך עיון גדול מאד. כי אם השם יבנה הבית מדוע עולים אבל אם אנחנו נבנה שהוא המצוה שכתוב בתורה אז חייבים לעלות. וזה בעצם הוויכוח בין המתנגדים לעולים.
זו באמת דעת הרב אליהו זצ"ל
יחיאל | 26-12-2018 22:08
א. אכן לפי הרב אליהו בית המקדש ירד משמיים, והוא כתב זאת כמה פעמים שכך נפסק להלכה. ב. גם אם היום לא יודעים, אין זה אומר שלעולם לא ידעו. כשנהייה - כלל עם ישראל - ראויים לבניין המקדש נדע כל מה שצריך.
תשובה לתוהה
מצפה ישועה | 26-12-2018 19:48
על ידי נביא שיברר את המיקום בדבר ד'.
2
באמת המאמר של וולפסון לא עייני
דוד | 26-12-2018 19:10
הוא לא התמודד עם המקורות
בכבוד וביושר
דביר | 27-12-2018 0:07
אם אינך מסכים זה לא מתיר לזלזל. המבזה תח אין רפואה למכתו. לגופו של עניין, הרב וולפסון בהחלט השיב על כל הטענות, שהרי כתב במפורש שהרב אליהו זצל אסר את הכניסה להר, אלא שהוסיף שהיו פעמים שהרב עודד וחיזק, וכן קרא להקים בית כנסת בהר הבית. וזו האמת. בשונה ממורא מקדש שמציגים את הרב אליהו כאילו לא קרא להקים בית כנסת בהר ולא תמך בשום אופן בעלייה.
3
יוסי כתב בשמו את הערות בשות הרהר ומאמר מרדכי
יהודי | 27-12-2018 13:35
מכל תיעוד ממנו שיש ממנו ישירות בידינו עולה שלא היה מהמתנגדים, יש רבים המעידים בשמו שאמר להם לעלות להר, וכן עדויות רבות שלא היה מהמתנגדים (למשל בנו הרב שמואל אליהו), מאידך יש הטוענים בשמו שהתנגד ביניהם בנו יוסי, שהוציא גם בשמו את ההערות בשות הרב הראשי ומאמר מרדכי. זה שהוא הדפיס את הטיעונים על נייר לא הופך אותם ליותר אמינים, בפרט שרוב מוחץ של כל העדויות נגד זה רק הופך אותו לשקרן נועז יותר
4
לפי הסרט האיסור עד יבוא משיח.
מנדל | 27-12-2018 19:45
מעניין כי הרמבם באגרות השמד אומר שאין מצווה בתורה שתלויה במשיח. כל הרבנים שאומרים שחייבים לחכות עד משיח עוברים על איסור תורה של לא תנסו את השם אלוקיכם. דוחים מצות בנין המקדש ודוחים מצוות השם רחמנא ליצלן ועוברים על איסורי דאורייתא. אלו רבנים?
5
יישר כח
ישראל | 27-12-2018 21:48
הדברים מדברים בעד עצמם וניכרים דברי אמת
6
מה שמאפיין את העולים..
יניב | 27-12-2018 22:08
חוסר בקיאות הלכתית, חוסר כבוד לחכמים, חוצפה שלילית. מעזים לחלוק על גאוני עולם שישבו על לימודם 70 שנה ויותר ואלו הזעטוטים מעזם לחלוק על כל גדולי ישראל הם והרבנים המהופנטים איתם ביחד. אסור חמור לעלות להר הבית. ראיתם איזה צדיק בדורנו עולה להר הבית? הבבא סאלי עלה? הוא לא יותר טהור מכל הדור הזה בכדי לעלות? הרב משאש עלה? הרב עובדיה עלה? הרב אלישיב עלה? הרבי מחבד עלה? מישהו מגדולי ישראל עלה? אבל אתם יותר גדולים מהם. קודם תדאגו למקדש האמיתי שהוא נמצא בתוכנו.
7
כנראה לא ראית את הסרטון
יוסף | 28-12-2018 11:03
הרב אליהו זצל אומר שם שהקבה יזרוק על עם ישראל מים טהורים ויטהר אותנו ואז ניכנס