סוגית קריאת מגילה לנשים, לא יורדת מסדר היום הציבורי.

לאחר שאתמול (מוצ"ש), פרסמנו את פסק ההלכה של רבני 'בית הלל' כי נשים יכולות לקרוא מגילה עבור נשים, בשיחה שקיימנו היום (א') עם הרב שלמה אבינר, ראש ישיבת עטרת ירושלים ורב הישוב בית אל, הוא מחזק את הפסק ואומר כי מותר לאשה לקרוא מגילה.

בהתייחסות הלכתית אומר הרב כי למרות ההיתר, יש בדבר מספר ספקות הלכתיים: "קודם כל יש לדעת שכאשר אישה הקוראת במגילה, נכנסת לספק איזו ברכה לברך: 'על מקרא מגילה' או 'לשמוע מגילה', וכידוע, מצב בו יש ספק לברך איננו המצב האידיאלי, כי יתכן שאין מברכים את הברכה הנכונה.", אומר הרב.

"אי אפשר לומר שהדבר אסור, כי הוא מותר, אבל מצד שני אי אפשר להגיד כי מדובר בהידור או במעלה. אין בזה מעלה. בכל הדורות היו נשים צדקניות ותמימות מימי התנאים, דרך הגאונים והראשונים ועד האחרונים והם לא קראו מגילה".

למרות שהרב עצמו פסק להיתר, הוא מביא שורה ארוכה של פוסקים הרואים בעייתיות בקריאת מגילה של נשים, ביניהם הרב מרדכי אליהו זצ"ל, שפסק שגם בדיעבד יש להחמיר ולשמוע את הקריאה פעם נוספת מגבר. וגם פוסקים אשכנזים כמו ה'מגן אברהם' ו'החיי אדם' שלא התירו לנשים לקרוא במקום שיש איש שיכול לקרואץ

על פי הרב אבינר, הדרך הטובה ביותר לעבודת ה', היא שהאישה תשמע מקרא מגילה מאיש.

"בכלל", אומר הרב אבינר, "צריכים להיות לא קיצוניים, לא צריך לחשוב שזה אסור ומצד שני לא לחשוב שזה מהודר".

"צריך לראות גם מה הסיבות שמביאות את הנשים לדרוש קריאת מגילה נפרדת" מוסיף הרב, "הרב פיינשטיין כתב בתשובה שגם המניע הוא חלק עיקרי בחידוש הלכות. הם המניע הוא מתוך יראת שמיים, אז זה בסדר, אבל אם הם עושות זאת מתוך מרד בממסד הרבני אז זה לא בסדר.

"הראייה של הרב פיינשטיין היא מבני ישראל שביקשו מלך, אמנם זו מצווה, אך הם עשו זאת מתוך תרעומת – מתוך רצון להידמות לגויים, ולכן שמואל מוכיח אותם".

==

לפסק המלא של הרב אבינר שהופיע לפני מספר שבועות לחץ כאן