בימים האחרונים מתארגנת בפייסבוק מחאה על חברת שטראוס-עלית (עליית נקנתה על ידי שטראוס לפני מספר שנים) בעקבות הפקעת מחירי חטיפי השוקולד.

בתחילת השבוע, פורסמה תמונה לפיה חטיף 'פסק זמן' שנמכר בארץ סביב מחיר של חמישה שקלים ויותר (אפילו שבעה שקלים), נמכר בארה"ב ב69 סנט, כלומר פחות משניים וחצי שקלים.

בעקבות פרסום התמונה החלו ישראלים בחו"ל לדווח על מחירי חטיפי השוקולד של עלית, המראים כי בארץ המחירים גבוהים פי שלושה וארבעה מהמחירים בארה"ב.

כמו בקיץ האחרון, גם עכשיו, מתארגן חרם צרכנים על חברת שטראוס בדרישה שתוריד את מחירי החטיפים בצורה דרסטית.

בשיחה שקיימנו ב'סרוגים' עם הרב שלמה אישון, ראש מכון כת"ר לתורה ולכלכלה, שאלנו אותו האם מותר מבחינה הלכתית לארגן חרם?

"חרם הוא כלי נשק שלא תמיד רצוי מבחינה הלכתית. אך יחד עם זאת, כשיש הפקעת מחירים לא מוצדקת, אז בהחלט יש מקום לחרם צרכנים".

איפה למשל אנחנו רואים בהלכה חרם צרכנים?

"מופיע במשנה ברורה, בהלכות שבת, שלמרות שצריך לכבד את השבת במאכלי דגים, בשעה שסוחרי הדגים מפקיעים את המחירים אז אפשר וצריך לא לקנות אצלם, ולעדן את השבת במאכלים אחרים".

מה נקרא מחיר מופקע?

איך קובעים בהלכה את המחיר הסביר?

"בשאלה הזו צריך לחלק לשלושה חלקים. יש מה שנקרא מוצרי 'חיי נפש', מוצרי היסוד הבסיסיים שבהם מותר לסוחר להרוויח עד לשתות – שישית  מהמחיר הכולל, כלומר עשרים אחוז רווח, בניכוי הוצאות".

"אסור לו לגבות מחירים גבוהים יותר, והרשויות צריכות לפקח על כך".

מה  נחשב ל'חיי נפש'?

"ההלכה מדברת על 'יינות שמנים וסלתות' כלומר יין, שמן וקמח, שהיו בזמן התלמוד מוצרי היסוד החיוניים ביותר. בפוסקים הרחיבו את המושג, לכל מוצרי היסוד, כשגם היום המדינה מפקחת על המחירים האלה".

"הקטגוריה השנייה היא מוצרים של מאכלים, בהם יכול היצרן להרוויח עד לכפליים מערך המוצר. ברשימה הזו נמצאים, בשר, ביצים ועוד מוצרים שניתן לחיות בלעדיהם, אבל הם משמשים כמרכיב בתפריט היומי והשבועי".

"לגבי מותרות כמו שוקולד או בשמים, אין בהלכה התייחסות למחיר אותו יכול לקבוע הצרכן. אין סיבה לפקח על מוצרים כאלה, כי הם לא שווים לכל נפש".

אז יוצא מזה שאסור להחרים את שטראוס?

"חרם בהלכה, מופיע רק על דברים חיוניים כמו חיי נפש או מוצרי מזון, הוא לא מופיע לגבי מותרות. במקרה של השוקולדים, מבלי להתייחס למחיר אותו גובים בשטראוס, אלא בצורה עקרונית, לא ראוי לארגן חרם צרכנים".

"את החרם צריכים לשמור לדברים חיוניים ולא לשוקולדים. הצרכן הפרטי לא חייב לקנות את החטיפים, אבל לעשות משהו מאורגן בשביל שוקולד זה כבר יותר מדי".

"בקיץ האחרון ארגנו חרם להורדת מחירי הקוטג', זה היה דבר נכון ונצרך, כי קוטג' הוא בסך הכל מוצר בסיסי. אבל בשביל שוקולד, אין בזה שום צורך".

החרם עדיין לא יצא לדרך, אבל בשטראוס כבר מתחילים להזיע והודיעו על הוזלה משמעותית של 15 חטיפי שוקולד. מארגני החרם הודיעו כי ההוזלה אינה מספיקה והם דורשים הורדה של כל מוצרי שטראוס.

את התוצאות של החרם או של המבצעים שיבואו בעקבותיו תראו כנראה במשלוח המנות שתקבלו בפורים. האם יהיה בו פסק זמן וטורטית או שתראו בו חטיפים של חברות מתחרות.