נשיא הקרן החדשה: המונח ציונות נחטף על ידי הימין הקיצוני - סרוגים

נשיא הקרן החדשה: המונח ציונות נחטף על ידי הימין הקיצוני

דיוויד מאיירס מגדיר את עצמו כיהודי רציני עם חיבור לישראל אבל לא נמנע מביקורת כלפיה, הוא נגד התבוללות אבל לא ישב שבעה אם בנותיו יתחתנו עם לא יהודים: " ביקורת על ישראל לא מוציאה אותך מהקהילה היהודית"

author-image
נשיא הקרן החדשה: המונח ציונות נחטף על ידי הימין הקיצוני
  פרופ' דיוויד מאיירס. צילום מסך יוטיוב

נשיא הקרן החדשה לישראל, ההיסטוריון היהודי פרופ' דיוויד מאיירס מתקשה להגדיר את עצמו כציוני אבל מבטא עמדה ברורה נגד התבוללות. בראיון להארץ ליאיר אטינגר אומר מאיירס כי הוא מכנה עצמו כ"יהודי שבטי" וכי תהיה זו מכה קשה אם בנותיו יתחתנו מחוץ לשבט.

על האנטישמיות, לדעתו של מאיירס בשנים האחרונות בארה"ב ישנה מעט אנטישמיות בהשוואה לאירופה. הוא מתייחס לפיגוע בבית הכנסת בפיטסבורג כגורם שאיחד את הקהילות היהודיות בארה"ב, וכי האנטישמיות מאחדת בין סוגי היהדות בארה"ב, ושדווקא עליית הימין מחזקים את ההגדרה הקולקטיבית של היהדות: "אם תהיה פחות אנטישמיות, יהיה פחות כוח מגביל להתבוללות, והקהילה היהודית תקטן".

מאיירס הוא יהודי אמריקאי שלא מגדיר את עצמו כציוני, הסיבה לכך היא כי "המונח ציונות נחטף על ידי הימין הקיצוני. אני מזדהה עם הערכים של מגילת העצמאות, עם זכות השיבה ואידאלים של חופש, שלום וצדק. אני מאוד מחובר לישראל, אוהב את השפה העברית ומדבר בה, וזה חלק מהנשמה שלי".

מאיירס גדל בקהילה קונסרבטיבית, ובזמנו הגבולות בין הקהילות השונות היו פתוחים יותר: "היה דיאלוג ואינטראקציה בין הזרמים. אבל היום אנחנו חיים בעידן אחר",

לגבי התבוללות, מאיירס מכיר את השיעורים הגבוהים של נישואי תערובת אבל אומר כי "לא אשב שבעה אם הבנות שלי יתחתנו עם לא-יהודים. אני אהיה עצוב, והן יודעות את זה. קשה להסביר את זה לחברנו הליברלים שאינם יהודים, כי אם אנחנו מטיפים להומניזם ואוניברסליות וטוענים שהערכים האלה נובעים מהיהדות שלנו, קשה להסביר להם למה אני בסוף רוצה לשמר את השבט שלי. אבל ככה אני. בסופו של יום אני יהודי שבטי ויש לנו חובה היסטורית ומוסרית להמשיך את 'שלשלת הקבלה' את המסורת".

על אופי יהדותו, אומר מאיירס כי הוא לא מקנא בחסידי סאטמר שמצליחים לשמור על הזהות שלהם על ידי חיים בבידוד: "אני יהודי רציני אבל אבל אני חי בעולם אחר,פלורליסטי יותר מחסידי סאטמר. יש לי חברים טובים בקרית יואל, אבל אני לא רואה את עצמי עובר לשם בקרוב. חלק ממני מקנא בהם, בפשטות שהם חיים, ומקום בו אתה לא מאותגר בשאלות. אבל מי שלא יכולים להפסיק לשאול את עצמם שאלות, קשה לחיות ככה. אני יהודי מודרני".

על הביקורת של הקרן החדשה לישראל על מדיניות ישראל, אומר מאיירס כי "הבנתי שאני יהודי עם קשרים עמוקים עם ישראל, אבל אני לא יכול לשתוק ולקבל את הטענה שאי אפשר להשמיע ביקורת בפומבי. ביקורת על ישראל לא מוציאה אותך מהקהילה היהודית".

תרבות ישראלית? מאיירס מביע ביקורת קלה על שכחת התרבויות היהודיות העשירות שנשכחו בעקבות הכנסת תכנים 'ישראלים' בלבד: "זה נהדר שאנחנו מלמדים שירי עם וריקודים ישראלים, ואני אוהב מוזיקה ישראלית, אבל חשוב לזכור שיש עוד תרבויות עשירות: אשכנזיות, ספרדיות, ומזרחיות. צריך להיזהר לא למחוק תרבויות יהודיות וקלאסיות. אנחנו לא יכולים להיכנע רק לתרבות הישראלית, שאני מכיר אותה ואוהב אותה".

עמוס שוקן מו"ל הארץ הגיב לדבריו של מאיירס כי הוא צודק לחלוטין: "הימין המתנחלי שקורא לעצמו ציוני הוא הקברן של הציונות ההרצליאנית ושל הכרת העצמאות", והוסיף כי "החיסול של הציונות הוא מפעל ההתנחלות כולו והאפרטהייד שהביא".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
מאיירס/שוקן
יחזקאל | 19-11-2018 18:46
הלך העורב עם הזרזיר.אוהבי ישראל?