שבת שלום בשבת בצהרים

ש: שמעתי שאין לומר שבת שלום בצהרים כי אז נפטר יוסף הצדיק, משה רבינו ודוד המלך?

ת: למעשה, ודאי לומר שבת שלום בחיוך רחב (כתב הגר"א נבנצל בירושלים במועדיה ב קצו, יש שנמנעים, כי משה רבינו נפטר אז, הנמנעים – נמנעים מחצות. אמנם סיפר הגר"ח קניבסקי שאביו ה"סטייפלר" נהג להימנע, משום שכתוב בזוהר שג' צדיקים נפטרו בשבת אחה"צ, משה יוסף ודוד, ולכן יש נהגו כן, ומסתמא מזמן מנחה קטנה – דרך שיחה א רעא).

ברק

ש: מי שלא ראה את הברק עצמו אלא רק את האור שלו, האם מברך?

ת: כן. פסקי תשובות (רכז ג).

דת לפי האם

ש: למה לפי התורה הדת עוברת לפי האם?

ת: כי לאם יש סגולה אלהית יותר לפי רצון ד', ואכן היא מברכת: שעשני כרצונו.

תרומת אברים

ש: האם אין בחתימת כרטיס אדי פתיחת פה לשטן?

ת: אדרבה. זו סגולה לבריאות ואריכות ימים.

כיפה

ש: למה לא מברכים על חבישת כיפה?

ת: מברכים כללית על כיסוי ראש: עוטר ישראל בתפארה.

אבא וטיטול

ש: מותר שאבא יחליף טיטול לביתו התינוקת?

ת: אין בעיה.

תשלום נזק

ש: אם אדם קלקל לי או איבד לי חפץ שמוצאים רק בחוץ לארץ, האם הוא חייב לנסוע לשם לקנות לי?

ת: לא. רק לשלם מחירו כאן.

סנוקר

ש: האם מותר לשחק סנוקר?

ת: קצת. ובתנאי שזה מקום צנוע, כשר והגון.

יעודו של אדם

ש: כיצד יוכל אדם לדעת מה יעודו בעולם?

ת: לא יוכל לדעת מראש. ד' יקבע לאורך ימים. אמנם מקצועו ייקבע על פי נטיה כשרון וצורך לאומה.

מלחמה אחרונה

ש: האם זה נכון שמלחמת גוג ומגוג קרובה אלינו?

ת: לא.

פסיכולוגיה

ש: פסיכולוגיה היא מדע או אמונה?

ת: מורכב. יש חלק בנוי על ניסויים ותצפיות ויש חלק שבנוי על השקפת עולם מה הנורמליות של האדם.

הארכת שעור

ש: האם מותר למורה להאריך את השעור, מה שבא על חשבון ההפסקה?

ת: הכל לפי כללי אותו בית ספר.

העתקה

ש: אם אני רואה תלמיד מעתיק בבחינה, האם לדווח?

ת: לא. זו בעיה שלו.

רמיה בניווט

ש: אם אני רואה חייל פותח מפה באמצע בוחן ניווט, האם לדווח למפקד? אולי יסלקו אותו מהיחידה?

ת: כן. צבא בנוי על זה שלא מרמים!

שואה

ש: מה להשיב לחבר למה היתה שואה?

ת: בדיוק מה שאתה משיב לעצמך. דברים היוצאים מן הלב נכנסים אל הלב.

ש: אך אני גם לא יודע מה להשיב לעצמי?

ת: אז אל תשאל מה להשיב לאחרים. אלא למד מעצמך מפי ספרים ומפי חכמים.

נרגילה

ש: האם יש ברכה על עישון בנרגילה?

ת: לא. וממילא איסור חמור לעשן.

גלגיליות בשבת

ש: האם מותר להשתמש בנעלים עם גלגיליות בשבת?

ת: כן. זה לא אופנים.

ד' רחוק מהבל

ש: האם ד' יכול לברוא אבן שהוא לא יכול להרים?

ת: מבואר במורה נבוכים שאינו עוסק בכגון אלה. מו"נ ב. יג.

דאגה בחבורה

ש: בשבט שלי קורים בזמן האחרון יותר מדי דברים: תאונה, מחלה וכדומה. צריך לעשות איזה תיקון?

ת: תהילים ומסילת ישרים.

צחצוח שניים בשבת

ש: מותר לצחצח שיניים בשבת?

ת: בלי משחה. ויש ספרדים מתירים גם משחה (שו"ת שאילת שלמה א קע. ב קטז. ג קטו).

בליעת דם

ש: מדמם לי בפה אחרי עקירת שן. מותר לי לבלוע את הדם?

ת: כן. הוא רק אסור משום מראית עין. לכן, אם לא יצא החוצה, הוא מותר.

ברית מילה בלי נישואים

ש: יש ברית מילה לבן שנולד לחבר שלי בלי נישואים. אמנם הוא עומד להתחתן. ללכת?

ת: לא. אין מחזקים ידי עוברי עבירה. כלומר מבטאים שמחה והערכה.

חתול

ש: האם זה נכון שאדם המגדל חתול, כאשר החתול מת, הוא מקרג עליו, ויביאו לגהינם?

ת: הבל.

נהגת

ש: האם מותר לאשה לנהוג ברכב?

ת: כן.

סירוס חתולים

ש: האם מותר לסרס חתולים?

ת: לא. זה איסור תורה. אבל עיקור חתולה הוא מדרבנן ומותר על ידי גוי. וכן כלבה (שו"ת שאילת שלמה ד רסב).

צביעת רצועות תפילין משני הצדדים

ש: יש עניין לצבוע רצועות תפילין משני הצדדים?

ת: חומרה רחוקה שלא נהגו כל הדורות.