ביקורת סרטים: אורי זהר חוזר• ספר הזהר

עשרות שנים אחרי שחזר בתשובה והתנתק מעולם הקולנוע, אורי זהר חוזר ובגדול בסרט חדש על חייו. מבקר הסרטים שלנו, שאומנם לא נמנה ממעריצי זהר הלך לצפות בסרט וחזר עם אורות בעיניים

ביקורת סרטים: אורי זהר חוזר
  (צילום: יחצ)

ביקורת סרטים: אורי זהר חוזר

משמעות, מימוש עצמי, עומק, מוסר. פירמידת הצרכים של מאסלו. כל הצרכים של האדם, מהנמוך ביותר לגבוה ביותר. מהאוכל ליצירתיות, מההומוסטאזיס לקבלה העצמית. זהו אדם. וקולנוע הוא שיקוף של צרכי האדם, התחבטויות המוסר, הריב העצמי מול תת ההכרה במעטה סיפור, ליניארי או לא.

שורת סיפור של האדם בינו לבין עצמו, משפחתו, סביבתו, חבריו, עמו והעולם והכל בחיבור רגשי אל מול הצופה. "מי אני?", "מה אני עושה פה?" אורי זהר פיצח את הנוסחה, פעמיים. "אני יפה?" הוא שאל בתקופתו ההוללת.

אף פעם לא הייתי מאוהדי זהר. נולדתי אחרי תום תקופת הזהב שלו. זהר, מאושיות התרבות הישראלית, מגדולי הכותבים/במאים/עורכים, חזר יום אחד בתשובה, ולא חזר להסתכל אחורה.

אורי זהר חוזר

ציון כללי
לסרט

מדד
הצניעות

למה תכה
רעך

מי ומי
ההולכים

היוצרים רוזנברג וסגלוביץ' לוקחים אותנו למסע לעומקו ורוחבו של זהר. אורי קיבל על עצמו בהתנדבות לביים ולערוך סרט לבנות מדרשה חוזרות בתשובה, ותלמידי סם שפיגל התנדבו להפיק ולצלם לו את כל הסרט, בתנאי שיסכים למצלמה שתתלווה אליו במהלך הפקת הסרט.



אורי לוקח אותנו בסיפור עשיר ומיוחד, בפעם הראשונה בצורה מלאה ומפיו, לאורך כל שינוי חייו, מזיכרונותיו הראשונים לימינו. אורי נותן שימוש ליוצרים להשתמש בכל חומרי העבר של זהר והם עורכים במדויק, בליווי מעשיר ועדין את סיפורו, דעותיו, ידיעותיו, אמונותיו וגאונותו הבלתי מעורערת של אורי.

התחבטויות הנפש של אורי, בתוך, בין ומעבר לסרט, שובים אותך לתוך סיפור של גאון אקסצנטרי, פרפקציוניסט משוגע, גאון קולנועי שיודע, ואהב את עולם המסך הגדול, וזרק אותו באחת לעולם האמיתי, הפנימי, הדתי, השלם.

אורי מודע בצורה מעוררת השראה למצלמה שמצלמת אותו. הוא יודע מה ואיך להגיד. המבט החודר שמעולם לא נעלם לו נרתם לסיפור של גיבור ישראלי המפנים עמוק לתוך תודעה דתית.

שינוי עמוק שעובר אורי, גיבור הסרט. והכל בשיח חריף מתובל בשפה קולנועית.

 

הצוות שמלווה את אורי מקבל את שיעור חייו. איך מביימים. איך עורכים. איך מפיקים. ישנה סצנה בסרט שאורי מביים, שנמצאת בבית קברות.

הגאונות המתפרצת בהפקה, בהנחיית הצלם והשחקנים היא מעוררת השראה. תשוקה לקולנוע שמנותבת על ידי כישרון אדיר אבל כולאת את הגיבור בכלוב קטן.

"תעשה 'אני יפה'" מבקש ממנו שומר מזדמן. "אני לא צריך, אני יודע שאני יפה". גיבור.

# סולם רייכרט:

הטוב: סרט אפי במסווה של תיעוד. מדויק, חזק ועמוק. סרט חובה לסטודנטים לקולנוע, לאמנות ולכל מי שזוכר לטובה/לרעה את זהר.

הרע: ההתבוננות העצמית שאנחנו צריכים לעשות מדי פעם ומדחיקים.

המכוער: תשוקה שכולאת אותך.

"אורי זהר חוזר" | ישראל 2018 | 70 דקות

לכתבה זאת לא התפרסמו תגובות. היה הראשון להגיב!

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע