מינוי אישה כמשגיחת כשרות עדיף על מינוי משגיח - סרוגים

מינוי אישה כמשגיחת כשרות עדיף על מינוי משגיח

להשגחה על כשרות מטבח, מתאימה משגיחת כשרות יותר ממשגיח כשרות. לאישה ידיעה רחבה יותר מגבר בהלכות המטבח; במרכיבי המצרכים ובאופן הבישולים. האישה מצויה במטבח הרבה יותר מהגבר. למעשה כל אישה כשרה וצנועה ויראת שמים, בביתה, היא משגיחת כשרות

author-image
מינוי אישה כמשגיחת כשרות עדיף על מינוי משגיח
  (צילום: יוטיוב/ כאן)

מבקר המדינה צודק. נשים מופלות לרעה בכל הנוגע למינוי נשים כמשגיחות כשרות. אשר על כן, על הרבנות הראשית לישראל להכשיר כמה שיותר נשים כשרות וצנועות יראות שמים ולתת בידן תעודות הסמכה, ועל המועצות הדתיות לעודד בעלי מסעדות ואולמות ומפעלי מזון וחנויות מזון להעדיף העסקת משגיחות כשרות.

להשגחה על כשרות מטבח, מתאימה משגיחת כשרות יותר ממשגיח כשרות. לאישה ידיעה רחבה יותר מגבר בהלכות המטבח; במרכיבי המצרכים ובאופן הבישולים. האישה מצויה במטבח הרבה יותר מהגבר. למעשה כל אישה כשרה וצנועה ויראת שמים, בביתה, היא משגיחתהכשרות.  מטבעה, מסוגלת האישה יותר מהגבר, להשתלב גם בעבודות המטבח, וכך לחסוך למעסיק עובדת מטבח נוספת. בלאו הכי עלויות ההשגחה מייקרות את מחירי המוצר וכל חיסכון יתקבל על ידי בעל הבית וציבור הצרכנים בברכה.

הרב משה פיינשטין סבור ש"אישה צנועה ויראת ה', חכמה ונבונה ובעלת אחריות אשר יש לסמוך עליה" ניתן למנותה כמשגיחת כשרות, והיא עדיפה אלף מונים על כופר ובעל עבירות "וליכא שום ספק בזה" ( עיין שו"ת אגרות משה יו"ד ח"ב סי' מ"ד מ"ה).

"והנה מדין נאמנות, הא נאמנת אישה על איסורין ועיקר הדין דעד אחד נאמן באיסורים ידעינן מ"וספרה לה שבעת ימים ואחר תטהר" (ויקרא ט"ו כ"ח) – לה לעצמה (כתובות ע"ב א') – שנאמר באישה שנאמנת, כמפורש בתוספות ריש גיטין". ועוד כתב שם "נמצא שמצד נאמנות אין שום חשש שאם אך היא מוחזקת לאישה כשרה וליודעת ומבינה איך ומה להשגיח או אז יש לסמוך עליה". "במיוחד כשפרנסתה מההשגחה הרי רמי עלה שלא מטובה עושה זאת אלא מצד שנשכרה לזה. לפיכך, נאמנת באופן שנאמנת בביתה שלה. זה עומד בניגוד לדעת המגן אברהם (סי' תל"ז סק"ח) "רק בבית שלהן נאמנות אבל השולח אותן לעשות דבר אין נאמנות".

כן הוא בזקנו של חמי, ס"ט החכם צבי אשכנזי, בתוספות חדשים על שו"ת חכם צבי סי' כ"ח כתב "בשו"ת השלם סימן ס"ה כ' בענין נאמנות הרופא על חלב האשה שהוא ארסי"י שאפי' רופא קרוב נאמן על ככה חסר שם וכצ"ל. והנה עיקר נאמנות עד אחד באיסורין כתבו התוס' בריש גיטין בד"ה עד אחד נאמן, דנפקא לן מנדה, דדרשינן בפ' המדיר וספרה לה לעצמה הרי שהיא עצמה נאמנת על ככה ואין לך קרוב מאדם אצל עצמו". התורה גופא מאמינה לאישה.

הרב משה פיינשטיין מתייחס לגבי החשש ממה שכתב הרמב"ם הל' מלכים "כל משימות בישראל אין ממנים בהם אלא איש". – בספרי מדובר במלך ולא במלכה אבל לא הוזכר שם שנשים מנועות מלכהן בכל שאר המשימות. ואם תאמר שמנועה מדין שררה, ללכת נגד רצון בעל הבית, מציע הרב פיינשטיין פתרון לכך: הרב יעסיק את משגיחת הכשרות ובעל המסעדה ישלש משכורתה לרבנות, כך לא תהא כפופה לבעל הבית אלא להוראות הרבנות.

=======

הרב אפרים זלמנוביץ' הוא רבה הראשי של מזכרת בתיה

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
6 תגובות - 5 דיונים מיין לפי
1
ברוב המסעדות מבשלים סודאנים ואריתראים
רב שמאלני פמניסט | 28-10-2018 20:20
אז לפי ההגיון הזה נמנה אותם למשגיחי כשרות!
2
מי שמחפפת בהלכות צניעות יתכן ותחפף גם בהלכות כשרות
שמואל | 28-10-2018 20:27
פשוט התבוננו בתמונה המצורפת. זה אומר הכול.
גם אני שמתי לב לדבר הנורא הזה גם היד חשופה הר
יוני | 29-10-2018 20:47
אש איסור דאורייתא והלאק . בקיצור איזה רב איזה פסיקה הזויה . ואיזה אתר דתי.
3
טכניקת אישה יכולה להיות גם מנהלת מחלקת כשרות
אריק | 29-10-2018 9:34
אך שאלות הלכתיות שממונה עליו הרב שנותן את ההשגחה רק רב עם ידע תורני מצוין יוכל לתת מענה . לא מצאתי אישה שמוכנה להבחן בהלכות פסח ויום טוב
4
כל אישה כשרה וצנועה ...היא משגיחת כשרות.
גלעד | 29-10-2018 19:29
למעשה כל אישה כשרה וצנועה ויראת שמים, בביתה, היא משגיחת כשרות- האישה בתמונה לא צנועה אז איך נותנים לה להיות משגיחת כשרות.- כל מה שנשאר לאישה זו הצניעות (התורה פטרה אותה מלימוד תורה וממצוות שהזמן גרמא) ולצערנו ,בציבור הדתי לאומי זו מכה שהולכת ומתרחבת חו.
5
שטויות במיץ.
אורי | 29-10-2018 22:15
הסיבה שלא מכניסים נשים להשגחת כשרות, היא מפאת טעמי צניעות כיוון שאישה לא אמורה (על פי תורה בניגוד גמור להתנהלות החילונית והפשרנית של היום) לקבל על עצמה תפקידים אשר חושפים אותה לציבור של גברים. ועל אף שבפועל עושות זאת נשים לא דתיות או מזרחיסתיות שעובדות במקומות ציבוריים, זה לא מתיר לנו לאפשר זאת לכתחילה מצידנו.