אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

כך התקבלה פסיקת הרבנות הצבאית בעניין שירת נשים

פסק הרבנות הצבאית הראשית שיוגש לרמטכ"ל קובע כי בטקסי זכרון יחויבו החיילים לצאת, באירועי נופש והווי הם יהיו פטורים לחלוטין ובאירועי יחידה על פי שיקול דעתו של המפקד בשטח. ברבנות הצבאית מבהירים היום "עמדו לפנינו שיקולים של כבוד האומה, כבוד תורה וכבוד צה"ל כיחידה אוטונומית".

כך התקבלה פסיקת הרבנות הצבאית בעניין שירת נשים
  התחשבו במספר גורמים. שמחת תורה בצה"ל (פלאש90)

הרבנות הצבאית קובעת את הנהלים סביב שירת נשים.

בשיחה שהתקיימה היום עם קצין בכיר ברבנות הצבאית, הוא מתאר את שרשרת קבלת ההחלטות וההמלצות בסוגית שירת נשים.

את ההמלצות לכתיבת פקודה אחידה סביב שירת נשים, התחילו לפני מספר חודשים, אבל לאחר האירוע בבה"ד 1 שבעקבותיו הודחו ארבעה צוערים אחרי שיצאו מטקס בו התקיימה שירת נשים, הצבא נכנס לסחרור סביב הסוגיה, מה שחייב את זירוז קבלת ההחלטות.

בעקבות האירוע, ביקש הרמטכ"ל בני גנץ חוות דעת הלכתית, כדי שתעמוד לו בעת ניסוח הפקודה החדשה.

ברבנות הצבאית מדגישים כל הזמן והבהירו זאת גם לרמטכ"ל ולפיקוד הבכיר של צה"ל, כי איסור שמיעת קול זמר של אישה, איננו חומרה או מנהג, אלא מדובר באיסור מדרבנן.

לדברי אותו גורם, במהלך החודשים האחרונים, התייעצו ברבנות הצבאית עם גורמים תורניים ורבניים מכל הקשת כולל ברבנים חרדיים, רובם הגדול סמך את שתי ידיו על המתווה ההלכתי אותו התווה הרב הצבאי הראשי.

ביסוד קביעת ההלכה אומרים ברבנות הצבאית, כי שלושה שיקולים מרכזיים עמדו לפניהם, החשוב שבהם הוא השאלה ההלכתית. כשבתוך ההלכה יש אפשרות להקל בנסיבות מסוימות בעיקר בהסתמכות על "הנאה הבאה לאדם בעל כרחו" ו"ליכא דרכא אחרינא" (=אין דרך אחרת), שיקולים המופיעים בהלכה כצדדים להתר.

בסעיף זה קובעים ברבנות כי האפשרויות להקל בהופעה של זמרת בתוך טקס צבאי הם רבות הואיל וההופעה אינה החלק המרכזי של הטקס אלא חלק קטן ממנו. לזה מוסיפים ברבנות את האפשרות להסיח את הדעת משירת הזמרת וכן את אי הכרתה כתנאים נוספים להיתר.

אחד השיקולים המרכזיים אותם ציינו ברבנות הוא ההתחשבות במשפחות השכולות, שנפגעות מתנועת החיילים פנימה והחוצה במהלך הטקסים. ברבנות אומרים כי שיקול זה לא הכריע לצד הקולא, אלא הצטרף לשאר השיקולים.

בנוסף הצטרפו שיקולים המדברים על כבוד התורה וכבוד האומה וכבוד צה"ל כיחידה אוטונומית. לכידות היחידה היא יסוד מרכזי בצה"ל, ולרבנות הגיעו תלונות רבות של מפקדים הטוענים כי המצאות חלק מהחיילים בטקסים פוגעת באחוות הלוחמים והורסת את המרקם החברתי של היחידה.

כאמור שני השיקולים האחרונים הצטרפו לפסיקה המקלה של הרבנות.

טקסי זכרון – כן, ימי הווי – לא

הפסיקה הרשמית של הרבנות הצבאית שתועבר לרמטכ"ל קובעת כי בטקסי זכרון כדוגמת יום השואה ויום הזכרון לחיילי צה"ל וכן בטקסי זכרון חטיבתיים מתירה הרבנות הצבאית הראשית לחיילים דתיים להכנס ולהיות נוכחים בטקס.

ברבנות אמרו כי הם אינם מחייבים את הכניסה, "את זה הרמטכ"ל יחליט ולא אנחנו", אבל הם נותנים את הגיבוי ההלכתי לשאלת הכניסה לטקס. עם זאת קובעים ברבנות כי חייל שנכנס לטקס לא יוכל לצאת באמצע, כדי לא לפגוע כאמור במשפחות השכולות.

בטקסים לא רשמיים, כדוגמת אותו אירוע בבה"ד 1, תנתן ההחלטה על שחרור חיילים למפקד הנמצא בשטח. ברבנות אומרים כי הם מצפים מהמפקדים לנהוג בהתחשבות ברגשות החיילים הדתיים, אבל עם זאת, אם אחרי שיקול דעת עמוק ופרטני של המפקד הוא החליט כי כולם יכנסו לשטח, במקרה "דיעבדי" כזה, יכולים החיילים להכנס לטקס.

באירועי נופש והווי, יש פטור מוחלט לחיילים דתיים מכניסה לאירועים המכילים שירת נשים.

את ההמלצות האלה הגישו ברבנות לעיון הרמטכ"ל, כשסביר להניח שיקבל אותן כלשונן. את הפקודה הסופית לגבי שירת נשים, צפוי הרמטכ"ל לפרסם בימים הקרובים.

אחרי הקביעות האלה, עולה ברבנות השאלה ביחס שבין ראשי הישיבות שמורים לתלמידיהם לסרב פקודה ולא להכנס לאירועים עם שירת נשים. על כך משיבים ברבנות כי הם "המרא דאתרא" בתוך הצבא.

"ראשי הישיבות צריכים לגלות בגרות ולהבין כי בתוך הצבא יש גוף הלכתי מוסמך. כל ניסיון לנקוט פעולות אישיות פוגע גם בחיילים וגם במוסד הרבנות". אומרים ברבנות הצבאית.

אם בכתבה נמצאה טעות או פרסומת לא ראויה. דווחו לנו >
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
44 תגובות - 44 דיונים מיין לפי
1
מי מינה אותם ל'מארי דאתרא' ועל סמך מה?
| 29-01-2012 16:58
מרא דאתרא זה רב שנבחר על סמך כישוריו ורצון הקהילה בו. 'רב מטעם' הוא לא 'מרא דאתרא'. אין שום הגדרה אחרת לרבצ"ר חוץ מ'רב מטעם'. הרי בגוף הבוחר של הרב אין אף רב! אין אף איש תורני!!! שמעתם פעם כזה דבר? קבוצה של אנשים שכנראה כולה ללא כיפות יבחרו 'מרא דאתרא'... איזו בדיחה ואיזו השפלה לתואר המכובד 'מרא דאתרא'... ביננו, מה הסיכוי של מישהו ברבנות הראשית הצבאית להבחר לרב ראשי או להתקדם אם לא 'יישר קו' עם המטכ"ל ויפסוק על פי הבנתו בהלכה בלבד?
2
מחזה נדיר
כתבה ענינית | 29-01-2012 17:06
יישר כח
3
את החרדים פטרו - אז מה בעל כורחו ? ליכא דרכא אחרינא?
ראם | 29-01-2012 17:44
איכא טמטומא אחרינא.
4
ממש עצמאות פסיקתית. מדהים איך זה תואם את מה שחשב הרמטכ"
חיים ירוזלסקי | 29-01-2012 18:20
ל לפרסם...
5
למספר 1
| 29-01-2012 18:21
"מרא דאתרא זה רב שנבחר על סמך כישוריו ורצון הקהילה בו." ע"פ הגדרתך (שאני נוטה להסכים אתה) כולם "רב מטעם" ברבנות הראשית לישראל, ולא רק בצבא: מהרבנים הראשיים, דרך רבני ערים ושכונות, ועד לרבני יישובים, אין אפילו אחד מהם שנבחר על ידי הציבור! הכל לחצים של חצרות רבנים ופוליטיקאים. כל המערכת רקובה ב"רב מטעם". רק קהילות בודדות בארץ זוכות לבחור את רבניהן באופן חופשי ולפי רצון אמיתי. בסופו של דבר נראה שבאופן כללי, המציאות והלחצים הפוליטיים מצליחים בדרך כלל יותר טוב בצבא לבחור רבנים שמקובלים על הציבור (דהיינו כלל החיילים) מאשר ברבנות הראשית (דהיינו רבנים מקובלים בכלל העם).
6
ממש טמטום בהתגלמותו. מישהו מאמין לכם? בדיוק ככה התכוונת
דינה כהן | 29-01-2012 18:22
ם לפסוק? ואם רבנים חרדים, אז למה את החרדים פוטרים??? ממש, גיבורים על דתיים ציונים.
7
יפה מאד. מהכתבה עולה שהרבצר מתיר איסור דרבנן כי הצבא מכ
יפה שטיינמץ | 29-01-2012 18:24
מכריח את החייל לשמוע שירת נשים. ועוד קורא לעצמו מרא דאתרא...
8
ואם אני אח שכול? אז יתירו לי לצאת, כדי לא לפגוע במשפחות
קובי חיימוב | 29-01-2012 18:25
השכולות? באמת, זה שיקול זה?
9
ותודה לרבני ההסדר, שבזכותם הפסק לא היה יכול להתקבל...
שלומי, קרנ"ש | 29-01-2012 18:26
זה מה ששווה הפחדנות שלכם.
10
אצלנו המרא דאתרא לא כפוף לגבאים.
חני פליקס | 29-01-2012 18:28
בצבא המרא דאתרא כפוף. כפוף. שפוף. שפוף.
11
תמונה מתאימה. עוד מעט יתירו ריקודים מעורבים בשמחה תורה
משה קובלסקי | 29-01-2012 18:30
מכמה שיקולים מצטרפים.
12
יאלה להחזיר את החיתולים לאספנות
דביר, ירושלים | 29-01-2012 18:53
ולחזור לעולם ישיבות ההסדר
13
איגוד ישיבות ההסדר עשה זאת שוב!!
יוגב | 29-01-2012 18:54
הדרת הדת!
14
איזה שימוש מקולקל במשפחות השכולות..
טליה | 29-01-2012 18:57
מי אמר לכם שזה מעליב אותם? אין משפחות שקולות דתיות שלא מעוניינות שסביב בנם יהיה ביזוי תורה שכזה?? מן הראוי היה צריך לדרוש שבשום טקס לא תהיה שירת נשים!!
15
בשם הפמניזם פוגעים בקרבנות הקדושים
חייל קרבי | 29-01-2012 18:58
ועכשיו קיבלו גם גושפנקא מרבני המחמד של גנץ וחביריו
16
עכשיו יעשו פריסה של שניצל בגבינה לשמור על אחדות הצבא
| 29-01-2012 19:00
וכיון שזה דרבנון אז יתירו.חה חה חה .
17
הרבנות הצבאית, ההלכה נר לרגלם...
ארז | 29-01-2012 19:01
שאפילו את הנעל של עצמם לא רואים. פחדנות בשם הדת
18
אם ככה ההלכה אז אני חוזר מיד בתשובה..
אלכס | 29-01-2012 19:02
הכל מותר תלוי מי יושב עליך
19
לא ציפינו ליותר.
אייל חן | 29-01-2012 19:03
ותודה לאליעזר דויטש הרופס
20
אוי וי זמיר. צריך לכוון יותר בזוקף כפופים..
אלישע | 29-01-2012 19:05
על ראשי ישיבות ההסדר ועל הרבצ"ר.
21
צריך לשתות הרבה וודקא בשביל לא לאבד כיון בקריאת הפסק
לוט | 29-01-2012 19:09
אח שלי, אחלה פלפולים. אם אסור אז אסור אם מותר אז מותר אבל מה זה החילוקים האלו?
22
צריך לכבד לומדי תורה כי אין להם כבוד עצמי
| 29-01-2012 19:10
אין בכלל!! לא יכולים להגיד כלום, הכל באישור ובפקודה.
23
לאט מידי מאוחר מידי
| 29-01-2012 19:12
כמה זמן לוקח להוציא פסק בלי מקורות כלל? הרב מלמד הוציא את הפסק בשתי טורים בחצי מהזמן. עכשיו אף אחד לא יאמין לכם ובצדק
24
מרנן ורבנן
| 29-01-2012 19:16
"ראשי הישיבות צריכים לגלות בגרות" למי בדיוק אתם מטיפים מוסר? תגלו אתם קצת אחריות ציבורית ולא רפיסות לאומית!
25
טרם הבנותי מי חתום על הפסק
| 29-01-2012 19:17
גיבובים בעלמא
26
הפסק מסולף מכל הגיון
| 29-01-2012 20:17
איסור דרבנן במצב אונס וכשלא מכיר ומשתדל שלא ליהנות - מותר ואף מקיים מצוות שלימות הצבא. למישהו נשמע הגיוני או שמא הגיגי?
27
תורף קבלת ההחלטה נטול מהכתבה
אנונימי | 29-01-2012 20:19
איך העלימו את לחצי המטכ"ל על הרבנות הצבאית מהכתבה?
28
| 29-01-2012 20:20
אם אדם יכול לקום וללכת ולקבל עונש מועט של 14 יום בכלא זה נקרא אונס???
29
אף אחד לא יאנוס אותי!!
מרדכי | 29-01-2012 20:24
אצא בגאון
30
אנחנו לא חיילי כאפות ואף אחד לא יחייב אותנו
גולני שלי | 29-01-2012 20:27
אנחנו נצא מהטקס ונפתור אתכם הרבנים מהדילמה הקשה
31
שאלת תם
| 29-01-2012 20:31
איך זה שעם כ"כ הרבה חיילים שנמצאים במקום אחד תיתכן מציאות של אונס? אף אחד לא יכול להושיע??
32
למה הצבא לא אונס גם את החרדים?
| 29-01-2012 20:32
33
למרות רצינות הפסק
עצוב מאוד | 29-01-2012 21:42
מצפים מהם לשמור על הצבא כמקום גם לדתיים שרוצים להקפיד על קלה כחמורה ולא רק לכאלה שיעשו ווירטואוזים למען המדינה
34
חסרי דעת
בוגר נפשי | 30-01-2012 0:06
פסק "הרבנות" הצבאית בקיצור נמרץ- מותרים לכם מותרים לכם מותרים לכם, אין כאן דת, אין כאן הלכה, אין כאן שום דבר מחייב, כמובן הכל לפי "פסיקותיו" של מפקד הגדוד ירום הודו, אז נקרא על גבי בימה זו מכל הקוראים לגלות "בגרות נפשית" ולא להתפקע מצחוק מול פסק מטופש כזה, זאת כמובן לאחר שחינכנו את ראשי הישיבות של יהינו להתערב בצבא רחמנא לצלן, שם רק השוטים קובעים!!! (כל הנ"ל נכתב רק על דעת מפקד הצבא ואם יורה אחרת כל דברנו בטלים...)
35
דרכא אחרינא
משתומם | 30-01-2012 0:15
לדעתי כשם שאפשר להסיח את הדעת משירת הנשים, כך אפשר בהחלט להסיח את הדעת מהפסק המטופש דלעיל, בלי לפגוע חלילה במשפחות השקולות, במרקם החברתי, במפקד, ברמטכ"ל, ושאר ירקות. אגב אולי תפרסמו את שמותיהם של הרבנים שהיו שותפים לבילבול השכל הזה.
36
בקיצור נמרץ
קצר וקולע | 30-01-2012 0:20
בקצרה- הכל יחליט הרמטכ"ל שליטא, כלומר מה שאפשר להקל החליטה "הרבנות הצבאית" חייבים להכנס, מה שאסור הוא רק המלצה של הרבנות לרמטכ"ל על סמך העובדה כי הלה ודאי יתחשב בדתיים, לאור זיקתו הבלתי נדלית לדת ישראל, קיום התורה רק המלצה ותו לא.
37
השובניזם והפאליות חוגגים בתגובות כאן ,
נעמה | 30-01-2012 2:04
איזה הוא הגיבור הכובס את יצרו,די לשנאת אחים , אתם יוצרים דחייה של החילונים מכם
38
בשלב הבא צריך להתנגד לאל מלא רחמים ולקדיש בצבא
חילונית | 30-01-2012 2:06
גם לחילונים יש ערכים די לכפייה הדתית
39
אהל הפריארים- טעינו בכתובת
אהרון | 30-01-2012 3:03
לכל באי אוהל הפריארים, כנראה שטעיתם בכתובת! במקום למחות על אי השתתפותם של החרדים אולי תקימו קומה שניה עבור הפריארים של מחננו, מיטב הבנים שלנו שמשרתים במסירות נפש בצבא, ונתקלים בהנהגה אטומה כל כך, והכל בשירות מצוין מטעם הרעבנות הצבאית (זו טעות כתיב). אפילו להחליט לא להשתתף בטקסים לא נותנים לנו, בקיצור יריקה לפרצוף למי שרוצה באמת ובתמים לתרום לשירות המדינה. כם כזה צבא וכזאת רבנות מטעם אני הולך להפוך לחרדי!
40
שימו לב איך התקבלה ההחלטה
| 30-01-2012 7:40
"בעקבות האירוע, ביקש הרמטכ"ל בני גנץ חוות דעת הלכתית, כדי שתעמוד לו בעת ניסוח הפקודה החדשה."" עכשיו אפשר להבין איזו יראת שמים עמדה לרבנים שעומדים מאחורי הפסק
41
איגוד ישיבות ההסדר צריך להתעשת
ניתאי,רחובות | 30-01-2012 7:44
לנוכח המאורעות האחרונים לנסות לכפות את החיילים הדתיים המשרתים לעבור על דתם. מדובר בשיטה שפיתחו בצה"ל ע" הפקדת מערכת רבנים מטעם וקבוצת עוני אמן מישיבות ההסדר. צריך איכשהו לעצור את זה
42
יש הקונה עולמו בשעה אחת...
| 30-01-2012 7:45
יאללה ח'ברה מי יוצא ראשון
43
אם הרבנות הצבאית לא יכולה לאפשר לחייל דתי לא להיכנס
| 30-01-2012 7:48
אז איך בדיוק היא המארא דאתרא?
44
מי זה הבכיר? ממה הם מפחדים?
זכות הציבור לדעת | 30-01-2012 15:24