ראש ישיבת 'עטרת ירושלים' ורב הישוב בית אל, הרב שלמה אבינר מגיב לראשונה על איגוד הרבנים החדש 'בית הלל' עליו פרסמנו לראשונה ב'סרוגים' אתמול (ד').
"'בית הלל' הוא חוג של רבנים ותלמידות חכמים, שבא להשמיע קול צלול בשאלות תורניות." פרסמנו אתמול את ההודעה הראשונה של הארגון.
"אנו מאמינים שקולה האותנטי של תורת ישראל תומך בדמוקרטיה, בשיתוף נשים בהנהגה, ביחס של כבוד כלפי נוכרים ובפתיחות מבוקרת כלפי העולם." אמרו מייסדי הארגון, שלטענתם מורכב מכ-100 רבנים ו20 תלמידות חכמים.
עד כמה הגוף הזה פתוח? "בחרנו להיות ארגון הרבנים האורתודוקסי הראשון בעולם שפותח את שורותיו בפני נשים." הם מכריזים.
בשיחה עם 'סרוגים' מתייחס הרב אבינר להקמת הארגון ולהצהרותיו הראשונות: "הרבנים האלה ודאי יראי שמים וזו זכותם לברר דברים ולפרסמם, בעיקר בדברים ששנויים במחלוקת תורנית."
"זה טוב שהם רוצים לפרסם את דעתם בצורה מנומסת. אני רק מקווה שהם יוציאו פסקים מנומקים ולא רק הצהרות. זה טוב שאומרים דעות שונות, מי שלא יסכים יכול לחלוק עליהם ולהביע את דעתו, אבל חשוב שכל הטיעונים ההלכתיים יהיו מנומקים." אומר הרב.
מה דעת הרב על ההצהרות האחרונות שלהם, למשל פתיחת השורות גם בפני נשים?
לגבי ה"אני מאמין" שהם פרסמו, יש כמה דברים שלא חייבים להסכים עליהם, למשל האמירה שהם "הגוף הרבני הראשון שפותח את שורותיו בפני נשים".
צריך להבין שבקשר לכבוד האישה, כל הרבנים בלי יוצא מהכלל, כולל הרבנים החרדים, דואגים לנשים ומקדישים לילות כימים לטיפול בסוגיות הקשורות לנשים. כל הרבנים מתייחסים אליהן בכבוד.
"לגבי שיתוף נשים בהנהגה, אנחנו הולכים על פי השיטה של הרב קוק, שבשני מאמרים שלו לגבי זכות בחירה לנשים, אומר שהשפעת הנשים על ההנהגה, צריכה להיות לא בתפיסה מקום בולט בחברה אלא בצניעות ומאחורי הקלעים. עירוב נשים וגברים זה דבר לא טוב."
כאן מפסיק הרב אבינר את הראיון והולך להביא את ספר מאמרי הראי"ה, כדי להקריא ממנו קטע מתוך שני מאמרים העוסקים בשילוב נשים בהנהגת עם ישראל:
"בתורה בנביאים ובכתובים, בהלכה ובאגדה, הננו שומעים קול אחד, שחובת עבודת הצבור הקבועה מוטלת היא על הגברים שהאיש דרכו לכבש ואין האשה דרכה לכבש, ושתפקידים של משרה, של משפט ושל עדות, אינם שייכים לה, וכל כבודה היא פנימה."
"אנו אומרים תמיד: כבוד הנשים – כן, השפעת הנשים – כן, תפקיד רשמי בהנהגה – לא, ערבוב – לא." אומר הרב אבינר.
הכל לפי התורה
"ביחס שלהם לדמוקרטיה, לא כולם מסכימים שדמוקרטיה זה האידיאל העליון, אבל לפי המציאות העכשווית זה אפשרי, אבל כמובן כל עוד היא לא סותרת את התורה.
ודאי שצריך יחס של כבוד כלפי הנוכרים, אבל כמובן שצריך לדעת שהארץ הזאת היא שלנו ולא של הנכרים, גם הפתיחות המבוקרת כלפי העולם זה ודאי טוב, וברור שאמות המידה של הביקורת הם לפי התורה."
מה אומר הרב על השם החדש של הארגון 'בית הלל'?
"אם הם רוצים להביע בשם 'בית הלל' כי הם לא סוברים חומרות יתרות, אז הם ודאי צודקים, שהרי יש לנהוג על פי מידת היושר ולא לכפות חומרות על האומה.
אבל יש לזכור שבעקבות הרמח"ל במסילת ישרים במידת הנקיות, יש דינים גמורים שנחשבים בטעות כחומרות כגון: לשון הרע, גזל בצורה של מוסר כלכלי ירוד וכן חוסר מרחק מספיק בין גברים ונשים."
ובשורה התחתונה הרב תומך בהם או לא?
"כמו שאמרתי, זהו גוף חשוב ואנחנו מברכים אותו בהצלחה ומקווים שיביאו ברכה על עם ישראל".
כינוס ההקמה של 'בית הלל' יערך בשבוע הבא בנתניה.
מה דעתך בנושא?
16 תגובות
0 דיונים
תמר
ממשיכים כמעט יחידים של הרצ"יה , הרב שפירא והרב אליהו .. הם חרדים לאומים .. תכניסו טוב טוב לראש רבנים הם חרדים.. חרדים לדבר ה' .. ..דתיים , מסורתיים...
ממשיכים כמעט יחידים של הרצ"יה , הרב שפירא והרב אליהו .. הם חרדים לאומים .. תכניסו טוב טוב לראש רבנים הם חרדים.. חרדים לדבר ה' .. ..דתיים , מסורתיים ,שלא רוצים רב חרדי שיחפשו בתיאטרון הליצנים הרפורמים מחכים לכם ..
המשך 01:36 22.06.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
תגובתו נראת כתגובתו של רפורמי.
17:34 05.02.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
21:12 02.02.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חושך מצריים
17:39 29.01.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אוריה
כתפיו וכבר יורדת מגבו של מוסד הרבנות. עוד מרגליות כאלה ודבריו יהפכו לפינת הקומדיה היומית.
03:49 27.01.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בן אדם
מי שחושב שלדעת תורה יש רק מקום בבית כנסת ובית מדרש, יודע הכל חוץ מאשר מהי תורה. לתורה שלנו יש דיעה על כל דבר, ולכן גם פולטיקה והנהגה אפשר ללמוד...
מי שחושב שלדעת תורה יש רק מקום בבית כנסת ובית מדרש, יודע הכל חוץ מאשר מהי תורה. לתורה שלנו יש דיעה על כל דבר, ולכן גם פולטיקה והנהגה אפשר ללמוד ממנה מה ראוי ומה לא, מי שמאשים רבנים בשובינזים, אשם בניאו רפורמיות, ומחלל את קדושת התורה, ומידמה לעולם החולני- חילוני, אם כך נראים בית הלל אני מעדיף להיות לצורך הענין בין שמאי, זה עדיף מבית אשמאי.
המשך 01:15 27.01.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נתנאל
00:58 27.01.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בנימין זאב הרצל
האם נתן את כהני דתנו למשול בנו? לא! האמונה היא אמנם הקשר המאחד אותנו; אולם חפשים אנחנו בכח החכמות והמדעים. ועל כן נפר כל תחבולות כהנינו אשר יאמרו למשול...
האם נתן את כהני דתנו למשול בנו? לא! האמונה היא אמנם הקשר המאחד אותנו; אולם חפשים אנחנו בכח החכמות והמדעים. ועל כן נפר כל תחבולות כהנינו אשר יאמרו למשול עלינו, כי נדע לכלא אותם בבתי מקדשי אל, כאשר נדע לאצור גם חיל צבאנו בבתי החילות. חיל הצבא וכהני הדת שניהם כאחד נכבדים יהיו בעינינו, ככל הכבוד הגדול אשר ירחש לבנו אל משרות כהונתם, אשר עלינו לכבדן. אך בהנהגת עניני המדינה, אשר בכבודה יתימרו, אין להם כל עסק, לבל יביאו בה מבוכה מבית ומחוץ.
המשך 00:21 27.01.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דני שובבני
כמו שהיה הגר"א שפירא אומר: כולם אומרים מתי הרבנים ינהיגו את המדינה, ואני מפחד מהיום הזה.
23:54 26.01.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מישהו
לרוב הציבור הציוני דתי יש רב רק בשאלות הלכתיות, ולא בשאלות פוליטיות. עם כל הכבוד, בשאלות פוליטיות אנו מחליטים לבד ולא שואלים רבנים. ולרוב הציבור הציוני דתי שאני מכיר -...
לרוב הציבור הציוני דתי יש רב רק בשאלות הלכתיות, ולא בשאלות פוליטיות. עם כל הכבוד, בשאלות פוליטיות אנו מחליטים לבד ולא שואלים רבנים. ולרוב הציבור הציוני דתי שאני מכיר - ממש לא מפריע שיהיו נשים בהנהגה. אמרתו של הרב אבינר מתאימה דווקא לגבי מעורבות רבנים בהנהגה: היא - כבוד כן אבל מקום בהנהגה הפוליטית לא. ובאשר לדמוקרטיה, אולי תופתע, אבל רובנו מעדיפים אותה על תיאוקרטיה, אפילואם היא תהיה לאור חזונו של הרב קוק. אם כבוד הרב לא רוצה נשים בהנהגה אולי הוא שייך לציבור החרדי ולא לנו...
המשך 23:53 26.01.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר