אפשר לערוך חופה בין השמשות?
לא לכתחילה. אם אין ברירה, לכתוב בכתובה את התאריך המאוחר (שו"ע הגר"ז חו"מ עדות ושטרות יז כג).
אם יש גר או גיורת ומתביישים שידעו, אפשר לדלג על זה בכתובה?
כן. רק לא לכתוב פלוני בן פלוני אלא שם פרטי ושם משפחה.
אם האב גוי?
כנ"ל שם פרטי ושם משפחה (אוצה"פ סו קיז).
מה כותבים אם הוא מאומץ?
שם אביו הביולוגי. ואם האב המאמץ מתנגד, אז: בן פלוני שגדלו.
איזה סכום יש לכתוב בכתובה?
אין הגדרה. אך לא להגזים (הרב נוהג לרשום אלף גרם זהב טהור).
האם קרוב משפחה יכול להיות עד?
לא. כמובן יש בזה פרטים לפי הקירבה. אך ראוי לא לכבד אף קרוב משפחה.
האם יהודי לא שומר מצוות יכול להיות עד ולברך אחת משבע ברכות?
לא (שו"ע חו"מ לד). גם לא.
קניין סודר של החתן, של מי הסודר?
לא משנה, העיקר שלא יהיה של החתן, ויש מקפידים שיהיה של העדים (הנישואין כהלכתם יא ריז).
האם חייבים לעשות חופה תחת כיפת השמיים?
כך נוהגים אשכנזים (אגרות הראיה א קנד). אלא אם כן מזג האוויר אינו מרשה כלל (שו"ת אגרות משה אה"ע א צג). ספרדים, לא צריכים (שו"ע שצא ג. שו"ת יביע אומר ג אה"ע י. כתב הראשון לציון הג"ר יצחק יוסף, שתלמיד חכם העיד, כי פעם אחת הגרא"מ שך זצ"ל הוזמן לסדר קידושין לאחד מתלמידיו, בחור ספרדי, וכאשר ראה שהכינו הכל לערוך את החופה תחת כיפת השמים, ביקש לחזור ולהעביר את הכל לתוך האולם, כדי שלא לזלזל במנהג אבותיו שלא נהגו בדבר זה. עין יצחק ח"ג עמ' שנז).
מה המקור לכך שכלה צריכה להוריד תכשיטיה לפני החופה?
אין מקור קדום, רק לגבי העטרה (שו"ע או"ח תקס ד. ועיין שו"ע אה"ע סה ב על תכשיטי כלה).
מי מוביל את החתן והכלה?
שתי האבות את החתן, שתי האמהות את הכלה (שו"ת משנה הלכות ט רפז. הג"ר צבי שכטר, מראשי ישיבת רבנו יצחק אלחנן בניו יורק, סיפר שבתו התחתנה עם תלמיד מרכז הרב והגר"א שפירא היה מסדר הקידושין. הכלה רצתה שהוריה ילוו אותה לחופה, אז הגר"א שפירא אמר שאם כן ,הוא לא יכול להיות מסדר הקידושין כי הוא לא יכול לעבור על מנהג ירושלים שהאבות מלווים את החתן והאמהות את הכלה).
ראיתי מנהג שיושבים לפני החופה, קמים כשנכנסים החתן והכלה ושוב יושבים. מה המקור?
זה מנהג גויים. אין עומדים בפני החתן. אבל עומדים כאשר נכנסים תלמידי חכמים. וכן בזמן אמירת הברכות (וכן פסק הגר"ח קניבסקי. מבקשי תורה קובץ נא).
האם החתן והכלה צריכים לעמוד מול ירושלים?
כן, אם אין זה מהווה בעיה, אך אין זה מעכב.
האם אפשר לברך תחת החופה ברמקול?
בלית ברירה, כי לפחות עשרה אנשים צריכים לשמוע את הקול ישירות (שו"ת תשובות והנהגות ד, רפז אות יד. עיין תפארת שמואל עמ' סח, שכן הג"ר שמואל אוירבך מאוד הקפיד על זה).
אם הכלה או שאר נשים תחת החופה אינן צנועות, כיצד אפשר לברך?
בעיניים סגורות, או בתקיעת עיניים בסידור, או בהפניית הגוף לכיוון אחר.
האם מותר שטבעת נישואים תהיה משובצת אבנים?
מותר, כאשר הכלה יודעת מחירה, ועדיף שתהיה חלקה (הנשואין כהלכתם א ריד).
על איזו אצבע שמים טבעת נישואים?
תחת החופה באצבע שניה של יד ימין (הנשואין כהלכתם ז כג), ואחר כך איפה שרוצים.
מותר לכלה לתת טבעת לחתן?
לא תחת החופה (שו"ת אגרות משה אה"ע ד לב ב).
אם הטבעת נפלה יש בזה עין הרע?
לא (נר באישון לילה 151. ומעשה שנפלה טבעת ואנשים התלחשו: סימנא מילתא. הרגיעם ראש הישיבה: פשוט עוד לא הגיע הזמן…).
אם יש בכתובה דברים שגורמים מבוכה, מה לעשות?
ת: לא חייבים לקרוא. אפשר לדלג.
האם החתן צריך להתעטף בטלית חדשה?
יש נוהגים. ויברך שהחיינו (שו"ע או"ח רכג ג-ד). ואם זה יום, גם על הטלית.
האם אישה יכולה לקרוא את הכתובה תחת החופה?
ת: ודאי לא. קריאת כתובה היא כדי שיהיה הפסק בין האירוסים והנישואים (רמ"א אה"ע סא ט. ולכן גאון באמריקה, הג"ר אליעזר סילבר, היה קורא את הכתובה מאוד לאט ומאוד דרמטי. הג"ר צבי שכטר. ועיין בספרו עקבי הצאן עמ' רסח. והג"ר מאיר הלוי סולוביצ'יק, ראש ישיבת בריסק בירושלים, אמר כי בבריסק לא היה כזה 'כיבוד' של קריאת הכתובה, והשמש הוא היה זה שקורא את הכתובה. דחזיתיה לרבי מאיר ח"א עמ' 174), ולכן תאורטית אפשר להזמין פילוסוף שיקריא אפלטון ביוונית. אבל אין לשנות (ובאמריקה, פעם התבטא הג"ר צבי שכטר שבעיקרון אפילו קוף יכול לקרוא את הכתובה כדי ליצור הפסק. יש שכעסו עליו כאילו יש כאן ביטוי מעליב כלפי נשים. אלא זה שימוש בביטוי בהלכה "מעשה קוף", כגון מה שכתב החת"ס שמותר לקוף להיות שליח להביא משלוח מנות. חת"ס גיטין כב ב. או מזון שהוכן ע"י קוף עדיין נחשב כ"בישול עכו"ם". שו"ת שבט הלוי ט קסד).
מה המקור לשיר ולנגן אם אשכחך ירושלים ועוד שיר?
חידוש הג"ר משה צבי נריה זצ"ל (מוזכר בט"ז תקס סק"ד לומר). אך אפשר, אבל בלי תזמורת שלמה ומקהלה שלמה, הרי זה לזכר החורבן.
יש לנגן בין הברכות?
ת: להימנע. הפסק (הגר"א שפירא, כאשר התחילו לנגן, היה מורה בידו לחדול. הרי כל הדורות שמחו מאוד וניגנו שעות, אך לא תחת החופה (עיין שו"ע או"ח סב ב. ספר הנישואים כהלכתם רסו. וכן הג"ר יהושע נויבירט, מח"ס שמירת שבת כהלכתה, לא היה ניחא לו ממנהג ההמון השרים בין הברכות בחתונה. וכן בברכה אחריתא הקפיד שהמברך יאמר: "ברוך את ד'… אשר ברא" ואז יפסיק לשירת הקהל, ולא יפסיק בטרם התחיל את תוכן הברכה. שו"ת מבשן אשיב לרב יהושע שלמה ון דייק, רב של רמת מגשימים, סי' סח).
אשה יכולה לומר אחת מז' ברכות? ולומר דברי תורה?
ודאי לא (וכן פסקו הגרז"נ גולדברג בשו"ת בנין אריאל עמ' 135 והג"ר יעקב אריאל בשו"ת באהלה של תורה ו לא). גם לא.
למה אומרים מזל טוב על שבירת כוס תחת החופה?
זו טעות, כי שבירת הכוס היא זכר לחורבן (וכן בשד"ח צווח על זה. אסיפת דינים מערכת ז אות יב). אבל אחרי שבירת צלחת בתנאים, יש מסבירים שאומרים מזל טוב, כי הסתיים העניין (ערוה"ש אה"ע נ כו). ואולי כן הוא בחופה.
האם ספרדים נוהגים בחדר יחוד?
לא (שו"ת יביע אומר ה אה"ע ח). אם רוצים קצת לנוח, לא יסגרו הדלת לגמרי.
כמה זמן חתן וכלה צריכים להישאר בחדר יחוד?
זמן לצלות ביצת תרנגולת, כלומר כמה דקות (הג"ר ישראל זאב גוסטמאן, ר"מ ישיבת נצח ישראל רמיילעס ווילנא-ירושלים ומלפנים דיין בביד"ץ של הג"ר חיים עוזר, אמר שנהגו בווילנא בחתונה שזמן של יחד והמתנת העדים אחר החופה אצל הפתח בחוץ לחדר היחוד הוא ט' דקות, וכן נהג הגרח"ע. הליכות ישראל – הלכות נדה ח"א עמ' רנה. והאדמו"ר אמרי סופר מערלוי היה מורה לעדי יחוד שיעמדו כשש או שבע דקות מחוץ לחדר. הליכות והנהגות אמרי סופר ח"א עמ' רנה. ופעם סיפר הג"ר צבי שכטר: בחתונתו של ר' אהרן ליכטנשטיין, לימים ראש ישיבת הר עציון, ובתו של הגרי"ד סולוביצ'יק, כשנכנסו לחדר יחוד נשבר המנעול ולא יכלו לצאת. הגרי"ד סולוביצ'יק סיפר לעדי יחוד שאחרי שמונה דקות אפשר כבר ללכת. דפקו בדלת והלכו. גם הצלם דפק בדלת ולא יצאו. הם צעקו שהם לא יכולים לצאת אבל לא שמעו. בסוף הגרי"ד הגיע להגיד להם לצאת, ואז שמעו את הצעקות שלא יכלו לצאת… שלחו למישהו מהמלון לפתוח את הדלת).
איפה שומרים את הכתובה?
יש נוהגים שמטמינים אותה אצל הזוג הנשוי, ויש נוהגים למסור למשמרת לאם הכלה (שו"ת אגרות משה ג כו. שו"ת משנה הלכות ט רצה)
מה דעתך בנושא?
16 תגובות
5 דיונים
קראים? פרושים?
כל יהודי באשר הוא יהודי רשאי, זכאי וראוי. כל יהודי חי באמונתו- אחד מקיים רק ישוב הארץ, האחר רק יום כיפור והאחר מקיים את הכל אבל ללא חמלה וחי על חשבון...
כל יהודי באשר הוא יהודי רשאי, זכאי וראוי. כל יהודי חי באמונתו- אחד מקיים רק ישוב הארץ, האחר רק יום כיפור והאחר מקיים את הכל אבל ללא חמלה וחי על חשבון או גונב מהציבור. מי יהודי פחות טוב? אם אתם מוציאים מהיהדות חלק ממנה...לכו ותקימו לעצמכם דת..כמו הנצרות או קחו פינת אדמה ליד יריחו עם הקראים...
המשך 09:19 30.12.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
פלוני
סליחה חבר יקר כתוב יוסף דעת יוסף מכאוב אז האם העיצה לא לדעת? בטח לא! אלא למד יותר עד שהמכאוב ייעלם. כן בענין שהעלית היהדות נקבעה על ידי בורא העולם במעמד היסטורי של מתן תורה כולל התגלות פיזית אלוקית (כן, הכל יכול אחראי לכך). עדות אחידה מפי עלפי עדים נמסרת מאותו יום משך דורות עד לאביך ואבי בדורנו. בה ניתנו לעם כולו המצוות החוקים והמשפטים כאחד, לכן מאז ועד היום נשמרו הכללים והעם חי לנצח כמשפט האומר שמור את השבת היא תשמור עליך כן עם שומר מצוותיו המצוות שומרות עליו. כחלק מכך נקבע תפקידם של הגברים ותפקידם של הנשים. הם נבראו באופן שונה, בצורה שונה, בטבעים שונים, ולצורך תפקידים שונים, שניהם יחד משלימים את המטרה כל אחד ואחת בתפקידו/ה אדם חי גג 120 שנה ההסטוריה ארוכה פי עשרות מכך והיא הוכיחה בעקביות שדעת התורה נכונה. אז מי שבא לשנות ולבקש שהלכות המונעות מנשים להיות עדות בחופה או מקריאות כתובה תבוטלנה או תסגרנה בסוגריים, מכיון שכל מה שהוא מסוגל לראות אינו אלא 120 שנה - יהא חכם ככל שיהיה ומוצלח ביותר - יחול עליו הכלל 'כל המשנה ידו על התחתונה' ועל כן כל עוד היהדות חיה נושמת ובועטת, כלומר כל עוד אלוקים קיים וזה הלא לנצח, דעות כשל אלו שהבעת יידונו לכישלון נצחי כי התורה לא תשתנה [זה אחד מ13 עיקרי האמונה עליהם מסרו מוסרים [ויימסרו לפי הצורך חלילה] יהודים את נפשם.
16:30 11.02.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהודי מאמין
האמנון יצחק של הסרוגים ,עוד פרמיטיב
15:15 27.08.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אבישי
אתה לא חייב לסמפט, אבל כשהידע שלך יגיע לעשירית מהידע של הרב אבינר (ולא רק בתורה), אז תתחיל לדבר מי פרימיטיבי ומי לא.
12:02 20.12.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אריה
מותרת לכל אדם? המשמעות של לא יכול להיות עד לא דתי .... שהנישואים לא בתוקף? ושאינם נשואים. אין מקום לדרוש להחמיר גם מכאן וגם מכאן... דהיינו, העד חייב להיות דתי... ואם היה עד...
מותרת לכל אדם? המשמעות של לא יכול להיות עד לא דתי .... שהנישואים לא בתוקף? ושאינם נשואים. אין מקום לדרוש להחמיר גם מכאן וגם מכאן... דהיינו, העד חייב להיות דתי... ואם היה עד לא דתי ולמרות שהנישואים לא בתוקף...היא אינה מותרת לכל אדם....
המשך 12:25 27.08.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
פלוני
הגיון בדברים! אכן יש עוד מצבים דומים שלכתחילה זה לא טוב זה פסול אבל בדיעבד אין מתירים את האשה ללא גט אינני מורה הוראה אלא משיב מהגיוני שכנראה יבקשו מהחתן שיבצע את הקידושין שוב במעמד עדים ראויים.
16:15 11.02.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חושם
חילוני לא יכול להיות עד בחתונה של עצמו!
12:51 26.08.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עם ישראל חי
חילוני יהיה עד לתחום הספורט, הקולנוע. הרי מי שיסד את עיקרון העדות בקידושין, הוא הוא שקבע שחילוני פסול. כי להיות עד פירושו שהוא מודה באמירה של ''כדת משה וישראל''.
08:20 26.08.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
החתן
מדברי הרב אבינר משמע שהרב שכטר חושב שאבות צריכים ללוות טת החתן ואמהות את הכלה, ולא היא. אכן הרב שפירא סירב למנהג זה אך בארה"ב כך המנהג רווח בהרבה...
מדברי הרב אבינר משמע שהרב שכטר חושב שאבות צריכים ללוות טת החתן ואמהות את הכלה, ולא היא. אכן הרב שפירא סירב למנהג זה אך בארה"ב כך המנהג רווח בהרבה קהילות של בני תורה, וכך נהג הרב שכטר עצמו בחתונות שאר ילדיו. מנהג ירושלים לא יכול לחייב את כלל ישראל... אגב, לאחר כמה שנים מאותה חתונה תלמיד הישיבה מבלגיה התחתן והוריו התעקשו ללוותם יחד מבלי לוותר על הרב שפירא כמסדר קידושין. הרב אמר להם שגם הרב שכטר ביקש אבל ויתר לבסוף. אך הם בשלהם... למעשה הם התפשרו - אחד מרבני הישיבה הגיע לפני החופה לסדר כתובה והכנות וכו'. הרב שפירא הגיע באיחור ונשאר ברכב עד שהחתן והכלה בליווי הוריהם הגיעו לחופה וכשכולם כבר עמדו - הוא יצא מהרכב כדי לסדר קידושין... בקיצור, כמובן שכל אחד יכול לנהוג כרצונו והעובדה שהרב שפירא באופן אישי לא רצה להשתתף בסגנון כזה מובנת אבל אינה יכולה להוות כלל לכולם.
המשך 00:08 26.08.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אריק
לא הבנתי למה אישה לא יכולה לקרוא את הכתובה?הרי הרב הסביר שזה רק ענין של יצירת הפסק זמן ואפילו קוף או פילוסוף יכול. אז למה הרב כתב שאישה לא יכולה?...
לא הבנתי למה אישה לא יכולה לקרוא את הכתובה?הרי הרב הסביר שזה רק ענין של יצירת הפסק זמן ואפילו קוף או פילוסוף יכול. אז למה הרב כתב שאישה לא יכולה? גם לא מדובר שהיא תשיר את הכתובה חלילה, אלא תקרא אותה? תודה מראש על התשובה
המשך 23:03 25.08.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יפה יוסף
מספיק להתחזות ולפרסם בשמי תגובות מטופשות ופרימיטיביות. את רוצה להגיב? תגיבי בשמך האמיתי ואל תיתחזי!
16:32 24.08.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שאלה
זה מותר? ומה עם עדה במקום עד ? עד הומו?
15:13 24.08.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חן
עדים צריכים להיות יהודים כשרים שומרי תורה ומצוות
01:01 26.08.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
סימה
ג
11:13 24.08.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ענוה
.
11:32 24.08.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יפה יוסף
כי המצב היום נורא ואיום וזה פותר דינים קשים.
14:50 24.08.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר