הדרת נשים היא תופעה פסולה ובזויה. פגיעתה הרעה מבזה ומחללת ערכי יסוד, יהודיים ודמוקרטיים כאחד. כבוד האדם, חירותו ועקרון היסוד של השוויון.

ועם זאת, אסור שבלהט ההגנה המוצדקת על זכויות הנשים, והמאבק הראוי למען שמירת המרחב הציבורי פתוח לכל, נאבד את המודעות והרגישות לזכויותיהן של קבוצות המיעוט שחיות בתוכנו, והחרדים בכלל זה.

אכן, הבגדים "שלהם" שונים מאלה "שלנו". לא אחת מבצבצת בפיהם עילגות לשון שמקורה בהסתייגות אידיאולוגית מלימוד דקדוק, וזו מתובלת לא אחת בעגה יידישסטית שמזכירה לרבים מבינינו יותר מדי את הגלותית שהציונות השליכה אחרי גווה. אפילו כריכות הספרים הכהות והמוזהבות שלהם שונות לחלוטין מהצבעוניות העשירה של ספרי החולין.

אכן, אין חובה להסכים או לאהוב את כל אלה, אבל יש לכבדם.

בצל המתקפה המאסיבית נגד הדרת הנשים, נראה בשבועות האחרונים גם פרי עץ הדרה, פרי מורעל, שחצי הרעל שבו כוונו, שלא בצדק, נגד החברה החרדית כולה.

כפי שקורה במקומותינו לא אחת, הביקורת המוצדקת על בריוני השוליים המצויים בתוככי החברה החרדית, נסחפה לעתים לביקורת לא ראויה ומכלילה על הציבור כולו. בלי משים, תויגו כל בניו כאנשים חשוכים, פרימיטיביים ואלימים. בלי הבדל כת, עדה ומין.

המציאות, כמובן, שונה בתכלית. כמו בכל חברה, גם החברה החרדית מורכבת מהרבה גוונים. גם בה יש אורות וצללים, שחור ולבן.

רבים מבניה מוסרים באמת ובתמים, לא למראית עין, את נפשם על לימוד התורה. גם אם ערך זה אינו מקובל על רוב האוכלוסייה, בוודאי לא כאשר הוא בא על חשבון הנשיאה בנטל המשותף, הביטחוני והכלכלי, אי אפשר שלא להתפעל מנכונותם של כל כך הרבה אנשים לחיות חיי דחק, לעתים עד כדי רעב ממש, וכל זאת לא לשם צבירת הון נוסף אלא למען מימוש מטרה רוחנית נעלה.

חברה סובלנית, יש לזכור, אינה ניכרת ביחסה האוהד כלפי הנורמות המקובלות. אלה אינן זקוקות להגנה שהרי הכל, או כמעט הכל, דבקים בהן ונוהגים על פיהן.

חברה סובלנית ניכרת דווקא ביחסה לקבוצות המיעוט שחיות בתוכה, ובכיבודה את אורח החיים הייחודי להן.

==

ד"ר אביעד הכהן הוא דקאן מכללת שערי משפט.