אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

אלי ברקת זועק את זעקתם של רוב הספרדים/ תגובה

בזמננו הדברים השתנו לבלי היכר וזעקתך באה באיחור של חמישים שנה ואולי יותר, הרב שיעז להביע כעת דעות ופסיקות מעין אלו שציטטת ואתה מבקש, במהירות הבזק יהפך ל'רפורמי' ויוקע מקיר אל קיר

אלי ברקת זועק את זעקתם של רוב הספרדים/ תגובה
  (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)

אלי ברקת במאמרו שפורסם באתר סרוגים, בעצם זעק את זעקת רוב הספרדים שהכירו או שמעו על רבנים גדולים מסוגו של רבי יוסף משאש זצ"ל- רבנים גדולי תורה החרדים לדבר השם ומתונים בתהלוכותיהם, בפסקיהם, ובעיקר בהנהגתם את הציבור הרחב. הוא ציטט כמה מפסקיהם המקלים לדוגמא על מנת להראות כמה הבינו את רוח העם ואת הקידמה, ושילבו ברוחם את יראתם שקדמה לחכמתם, ואת השקפת עולמם שכל מטרתה הייתה לקרב את הציבור לאמונה ולשמירת המצוות.

האמת הפשוטה היא שאין כמעט בנמצא בדורנו רבנים כאלה, רבי יוסף בעצמו הוא תוצר מרתק של תלמיד חכם שחונך וגדל בעיר התורה מקנאס- מעין מובלעת חרדית במרוקו- ונתבקש לשמש כרב בעיר 'תלמסאן'- פריז של אלג׳יריה של אותם ימים. בהיותו גאון תורה וגאון ביחסי אנוש, מיד הבין את אשר לפניו, עיר ששימשו בה דורות של רבנים גדולים ששילבו באישיותם והפנימו שהציבור גדל על המודרנה הצרפתית והקידמה, עם זאת נשאר אמוני מאוד במהותו, וכך היה ברוב המקומות בערי מרוקו, אלג׳יר, תוניס, מצרים, ועוד מקומות.

אתגר גדול עמד בפני הרבנים, גם להנהיג על פי התורה וגם לחנך, ללמד, ולהכיל ציבור שלא גדל ולא חפץ בהקצנה דתית. כמו רבי יוסף כך מאות רבנים ששימשו בקהילות השונות, פעלו, נהגו ופסקו. חלקם היו באמת גדולי תורה, חלקם פחות אך הבינו והפנימו את הרוח הכללית, אשר תכליתה הייתה להאהיב את היהדות ואת הדת ולקרב כמה שאפשר את הקהל לעבודת השם.

הם היו מאוד חכמים בהנהגת הקהל, יש שיאמרו- והם הרוב- שהם בסך הכל הצליחו במשימתם, ויש שיטענו כלפיהם שהם חינכו לבינוניות דתית בצורה מודעת, ויכלו לדרוש מהעם הרבה יותר. כך או כך אלי ברקת אומר בעצם 'הבה נחזיר את הגלגל אחורה, הבה נמצא או נמציא לנו רבנים כאלה. תנו לנו רבי עמרם אבורביע, תנו לנו רבי בן ציון עוזיאל, תנו לנו רבי יוסף משאש וכו׳ וכו'.

אלי הנכבד, צר לי לאכזב אותך אין כמעט בנמצא כאלו, כי כולם חונכו בישיבות ארץ ישראל השונות במהותן ובסגנונן, אך בכולם כל רב חונך לתקן את העם להיות "מזכה הרבים" ומעין מסיונר קטן להחזרת העם בתשובה.

אתה בעצם מבקש יהדות מקרבת לאמונה, בלי החמרות, וכלפיך יטענו שאתה מבקש להנחיל מורשת של יהדות של בינוניות ושל "חצי חצי". יהדות של סופרמרקט שתבחר ממנה. מה שתרצה. כך או כך התוצאה הייתה שרוב הציבור נשאר אמוני ושומר מסורת, ולא צמחו בערוגותיו זרמים אחרים מלבד הזרם המרכזי המסורתי. לא היו שם 'חרדים' לא 'חילוניים' ולא 'רפורמים', כולם היו יהודים טובים המחוברים לקהילה. לא היו בתי כנסת של כאלה או של כאלה, כולם היו יחד.

בזמננו הדברים השתנו לבלי היכר וזעקתך באה באיחור של חמישים שנה ואולי יותר, הרב שיעז להביע כעת דעות ופסיקות מעין אלו שציטטת ואתה מבקש, במהירות הבזק יהפך ל'רפורמי' ויוקע מקיר אל קיר כמעט על ידי מקהלה צווחנית ולעיתים אף אלימה, ולכן גם אם ישנם לא מעט שחושבים כמוך הם לא יעיזו לצאת מהקונכיה בתמיכה בבקשתך פן יבולע להם.

השילוב הקטלני כאן בארץ ישראל בין הדת, הפוליטיקה והאינטרס, שטיפת המוח והלהט המשיחי, לא מאפשר גם לרבנים נאורים ומתונים לתמוך בך ובדעותיך. אתה בעצם מנסה לקדש את ה"מסורתיות הדתית" ואת רוחה כדרך המתאימה לכתחילה, לרוב הציבור, וזה קשה מאוד עד בלתי אפשרי בזמנינו. יש שיאמרו חבל מאוד, ויש שיברכו ברוך השם.

אלי ברקת בא בשם 'שביל הזהב' המפורסם ברוח דרך הרמב"ם, ומנגד יש הרואים בו סכנה למפעל המתחרד שהצליח כל כך בעיניהם מאז הקמת מדינת ישראל, וזה שחלק גדול מעם ישראל נמצא מחוץ למחנה להם זה לא איכפת. חוששני שגם דבריי והסבריי לא יובנו כהוגן על ידי לא מעט המצפים מרבנים לדברים ולסגנון אחר.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
11 תגובות - 10 דיונים מיין לפי
1
הממציא של "שביל הזהב הספרדי" ממהר להגיב
שי | 17-07-2018 10:32
כמובן, מבלי להביא אסמכתאות הלכתיות לדבריו. מה לא עושים בשביל לקושש קולות?
2
הרב אמסלם תומך ברמיסת ההלכה?
אבנר | 17-07-2018 11:32
האם הרב אמסלם תומך בהורדת כיסוי ראש? האם הוא תומך בשירת נשים? זו בדיוק המשמעות של התמיכה שלו בדברי אלי ברקת, שמוביל תנועה שאיננה מחוייבת לתורה ומצוות. עד איפה עוד תגענה אמירותיו של הרב אמסלם במסגרת מאבקו לקבל לגיטימציה בציבור הדתי?
הרב חיים אמסלם שליט"א
מכלוף מחדרה | 17-07-2018 12:33
המון העם יוצאי ספרד בעלי יראת שמים מרבים עלו לארץ ובהם גאוני עולם צדיקים וחסדים נהגו להחמיר על עצמם וכבדו בדרכם את פשוטי העם כדל וכעשיר וקרבו במעשיהם אלו לאמונה תמימה בשם בלי כל איטרס פוליטי, אלא לשם שמים .הרב חיים אמסלם שליטא הוא אחד.שצריך לברך אותו על כך שאומר את דעתו ויישר כח על אומץ ליבו הרבה מעריצים אותו ומקווים שיחזיר עטרה ליושנה בדרך האמיתית שלו. ולא כפי החורבן שהמיתה תנועת שס על הספרדים .
3
מסכים בהחלט
שלמה אורות הירושלמי | 17-07-2018 11:33
יישר כוח לרב אמסלם נזכיר כאן את חז"ל למה נפסקה הלכה כמו בית הלל שהיו ענוים וגם מקדימים דברי בית שמאי לדברים וגם חזרו בהם כאשר ראו דעה נכונה אצל בית שמאי.זאת הדרך שהקב"ה רוצה וזה מה שיקרב את הגאולה לדעת לכבד ולהפעיל אמפטיה ולא לפחד את הפחד שהיה בגלות שבאמת שמר את את העם אבל היום זה יגרום לחילול ה חלילה. ועוד להזכיר את ההקדמה של הנצי"ב מוולוזין בהקדמה לספר בראשית סיבות החורבן אפילו שהיו צדיקים.
4
אף רב לא יתיר נסיעה לבית כנסת בשבת...
גם לא רב ספרדי.. | 17-07-2018 12:34
הניסיון לצייר את הפוסקים הספרדים כרבנים שמתירים הכל הוא לא נכון
5
טעות בהבנה
חיים | 17-07-2018 14:29
ר' חיים אמסלם טועה בדבר פשוט. הוא לוקח את כל הקלות שנתנו על ידי גדולי הפוסקים לשעות הדחק והופך אותם למצב אידיאלי. אין לזה ולשביל הזהב שום קשר. הוא כנראה חולם שבצורה כזאת הוא יהפוך להיות הרב הראשי לישראל... חלום בלהות.
6
מצחיק בטירוף
שי | 17-07-2018 15:12
ברקת כתב דברים מצחיקים וזה מובן הוא לא חושב שהוא חרדי [בקריאה פשוטה אתה רואה שבעולם המעשי זה לא ככה ובעולם ההלכה זה לא ככה גם אצל הרבנים שהוזכרו] הרב אמסלם שלדעתו הוא חרדי, זה כבר משעשע.
7
עושים מעשה זמרי ומבקשים שכר כפנחס
שלום | 17-07-2018 15:12
כמובן באישור הרב
8
כדאי לקרוא את אגרות ומכתבים של הרב משאש
יצחק | 17-07-2018 17:28
אני ממליץ לקרוא את 'אגרות ומכתבים' של הרב יוסף משאש ולהיווכח עד כמה הדברים לא מוצגים נכון. ועוד לראות כמה נלחם העוז נגד מגמות החילון והרפורמה, כולל בתי הספר של כיח.
9
אמסלם כל יום מפלגה אחרת שם מפדל הליכוד עם שלם
יצחק | 17-07-2018 18:31
אמסלם לך לעבוד לא רק לכתוב ..............
10
אם מישהו התלבט אם אלי ברקת טועה...
עכשיו זה ברור. | 17-07-2018 21:13
אמור לי מי תומך בך ואומר לך עד כמה אתה טועה