"חוק הגיוס" עבר; החרדים דורשים עוד שינויים בנוסח החוק

"חוק הגיוס" עבר; החרדים דורשים עוד שינויים בנוסח החוק

ההתרגשות מ"חוק הגיוס" שעבר אתמול בקריאה ראשונה נגמרה. היום כבר התכנסה הוועדה המיוחדת לדיון המשך, כשברקע: כשלים רבים שמעלים החרדים בנוסח החוק. ביטן: "לא רואה מצב שיעבור"

author-image
חוק הגיוס עבר; החרדים דורשים עוד שינויים בחוק
  ליצמן הלילה בהצבעה על חוק הגיוס (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)

אתמול עבר חוק הגיוס בקריאה ראשונה, וכבר היום (שלישי) החלה הועדה הוועדה המיוחדת להסדרת מעמדם של תלמידי הישיבות בדיון מרתוני לקראת העברתו של "חוק הגיוס" עוד במושב הנוכחי בקריאה שנייה ושלישית.

מאז פירסמה הוועדה של משרד הביטחון וצה"ל את המלצותיה לחוק גיוס חדש,  חברי כנסת החרדים הצהירו מעל כל במה את התנגדותם לנוסח הנוכחי, אולם מתחת לפני השטח הם טוענים כי יש לאשר את החוק המוצע. על אף הקושי, משום שהציבור החרדי לא יזכה בחוק טוב ביותר שישמור על לימוד התורה בישיבות וגם יצליח לעמוד במבחן השוויון של בג"ץ שישמור על יעדי הגיוס של החרדים.

יש הרבה מחלוקות; לא רואה מצב שהחוק יעבור

חבר וועדת הגיוס ח״כ דוד ביטן  התראיין לרדיו ׳קול ברמה׳, ואמר:  יש עוד הרבה מחלוקות כך שאני לא רואה מצב שהחוק יעבור בקריאה שניה ושלישית עד כנס הקיץ, אבל אמסלם עובד טוב, אולי הוא יצליח מי יודע. הוא עובד טוב", העיד על חברו לסיעה דודי אמסלם יו"ר הקואליציה ויושב ראש הוועדה המיוחדת להכנת חוק הגיוס.

לדבריו,  "כל פוליטיקאי מצהיר הצהרות לבוחריו, אני חושב שאין לזה מקום. שורה תחתונה כולם רוצים להגיע לפשרה מוסכמת. אם לא תהיה פשרה לא תהיה ממשלה. זה אפשרי, רק צריך לרצות. אם לא תהיה פשרה זה בגלל שמישהו מתעקש על בחירות".

ליצמן מאיים: "אם חוק הגיוס יאושר ככה- נפרוש מהקואליציה"

בהתאם לכך, התנגדו אמש החרדים לחוק בקריאה ראשונה בתקווה שיבוצעו בו שינויים לקראת ההצבעה על החוק בקריאה שנייה ושלישית, כשברקע האיום של ליצמן:  כי "אם חוק הגיוס יעבור בקריאה שלישית – נפרוש מהקואליציה".

ליצמן המשיך ואמר כי "אף אחד לא חושב ולא חולם שאם לפיד תומך בחוק הזה – אנחנו נתמוך בו; צריך להגיע למצב כזה שכל מי שרוצה ללמוד בישיבה בארץ צריך לקבל הסדר כזה שיוכל להמשיך ללמוד ושלא יפריעו לו, לכן נצביע נגד החוק הזה

החרדים דורשים שינוי בנוסח החוק

 

בתוך כך, באתר וואלה דווח, כי בש"ס וביהדות התורה טרם גיבשו את רשימת השינויים שיבקשו לערוך בנוסח הנוכחי, אך דרישתן העיקרית נוגעת לסעיף שקובע כי אי-עמידה ב-85% מיעדי הגיוס במשך שלוש שנים ברציפות תביא לביטול החוק.

דרישות נוספות שיעלו החרדים נוגעות לסעיף המטיל סנקציות כלכליות אם החרדים לא יעמדו ביעדי הגיוס, וכן ליעדי הגיוס הקבועים בחוק. שם ציינו בפרסום, כי חלק מהשינויים שמבקשים החרדים לערוך בחוק הגיוס עלולים לעורר קשיים משפטיים משמעותיים בעקבות כך שבג"ץ פסל בגינם את החוק הקודם שאושר בממשלה הנוכחית.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
יענ-קושי דרעי וגפני מסלפי התורה וכו'
יענ-קושי דרעי וגפני | 03-07-2018 16:23
יענ-קושי דרעי וגפני מסלפי התורה וכו' נכשלו כישלון חרוץ כשניסו למשוך ראשי ישיבות אדמורים ורבנים עי טרור לבוא לחסות תחת כנפי הבאבא קדישא ולהגדיל את שמו והנהגתו, אבל נכשלו כשרצו לבטל עצרת הספרדים ועוד.... כי בחוק השמד והזימה מבית היוצר של רחוב רשבם אף אחד לא תומך. זה חילול השם נורא לעיני העמים כולם, בראותם את אלו נלחמים נגד ד' ותורתו לעיני כל העמים. כל הגזירות שלהם לא יעזור להם. אנו יודעים כי ´לא אבה ד´ לשמוע אל בלעם´ שבכל דור ודור... ההבטחה שלא תשכח מפי זרעו, בעינה עומדת. זו הברכה היחידה, שהקבה לא נותן להפוך לקללה, כי בנפשינו הדבר. קול התורה בראץ ישראל ימשיך להדהד ואיש לא יוכל לו, אפילו יענקשי וגפני לא יוכלו אף לא לשורטו, לא לגעת בקצהו. עז נאמר הִשָּׁמְרוּ לָכֶם כָּל הַנֹּגֵעַ בָּהָר מוֹת יוּמָת: כי לא אבה ד´ אלוקיך לשמוע אל בלעם... כי אהבך ד´ אלוקיך. את קול התורה אי אפשר להפסיק אפילו עי משבקי רחוב רשבם.