תחקיר סרוגים: מי מימן את הסרט ''נולד בדיר יאסין''?

תחקיר סרוגים: מי מימן את הסרט ''נולד בדיר יאסין''?

סערת מועמדות הסרט 'נולד בדיר יאסין' לפרס אופיר, הולידה את השאלה האם משרד התרבות מימן את הסרט? תחקיר סרוגים מביא את ההוכחות שהסרט לא זכה למימון ממירי רגב

author-image
תחקיר: מי מימן את הסרט ''נולד בדיר יאסין''?
  נולד בדיר יאסין (צילום: מתוך יוטיוב)

סערת מועמדות הסרט 'נולד בדיר יאסין' לפרס אופיר, הולידה את השאלה האם משרד התרבות מימן את הסרט? תחקיר סרוגים מביא את המסמכים.

לאחר שהשרה רגב הוציאה מכתב רשמי למשפחות השכולות, בו הצהירה כי הסרט המקומם 'נולד בדיר יאסין', המציג לכאורה עדויות מזעזעות על פשעי מלחמה שביצעה מדינת ישראל מימי מלחמת העצמאות ומועמד בימים אלו לפרס אופיר – אינו נתמך על ידי הקרנות שמשרד התרבות מתקצב. יוצרות הסרט מיהרו לפרסם כי בניגוד לדברי השרה רגב, משרדה דווקא כן העניק מימון לסרט במסגרת פרויקט "תרבות לפרפריה" המופעל מטעמו.

בעקבות ניגוד הגרסאות, מערכת התרבות של סרוגים החליטה לבדוק מי מהצדדים אינו דובר אמת ופתחה בתחקיר. בפנייה שערכנו למפיקת הסרט, רותם פארן קיבלנו הסבר כי לפני כשנה הסרט הוזמן על ידי רכז תחום הקולנוע של הפרויקט, שביקש מהן למלא טפסים על מנת שהסרט יוכל להיבחן לכניסה למאגר הפעילויות בפרויקט.

ההתכתבות בין הפרויקט למפיקת הסרט

אין קבלות או מסמך המוכיחים העברת מימון לסרט

מפיקת הסרט רותם פארן אף הגדילה לעשות ושלחה לסרוגים שלל מסמכים והתכתבויות מייל, המביאות הוכחות לדבריה ואף לכאורה מציגות כי הסרט 'נולד בדיר יאסין' התקבל באופן מפתיע לפרויקט הממומן מטעם משרד התרבות.

אך לבקשתנו ציינה כי אין בידה קבלות או כל מסמך אחר (מעבר למסמכים שנשלחו אלינו), המציג באופן ברור כי הן קיבלו כסף מטעם הפרויקט- מאחר ולדבריה לא היו הקרנות של הסרט "נולד בדיר יאסין" במסגרת הפרויקט.

ההסכם בין מפיקת הסרט לפרויקט

בפנייה שערכנו עם המסמכים שקיבלנו ממפיקת הסרט אל אורית דה קסטרו כהן, מנהלת הפרויקט "תרבות לפרפריה" המקבל מימון ממשרד התרבות, במטרה לסבסד פעילויות תרבות ובין היתר גם הקרנות סרטים ומפגש עם היוצרים במתנ"סים ובמרכזי תרבות ברחבי הארץ. קיבלנו תשובה ברורה ומודגשת: "הסרט לא השתתף או משתתף בפרויקט".

לדברי מנהלת הפרויקט, ההסכם (המוצג לעיל) והחוזה עליו חתמו יוצרות הסרט הן רק תחילת תהליכי הקבלה אל הפרויקט והדגישה שוב ושוב בשיחה לסרוגים כי יוצרות הסרט לא סיימו את תהליך הקבלה לפרויקט וכמו כן החוזה, ההסכם וההתכתבויות שהציגה מפיקת הסרט לא מעידים על סיום התהליך וכניסת הסרט למאגר הסרטים בפרויקט.

קטלוג המופעים המלא של הפרויקט 'תרבות לפרפריה' אותו בדקנו מעלה כי שמו של הסרט "נולד בדיר יאסין" לא מופיע כרגע במאגר הפרויקט. 

"מציעה למפיקי הסרט לערוך הבחנה חיונית בין עשיית סרטים ל'חיים בסרט'. " (צילום: הדס פרוש/ פלאש 90)

"בתמימותנו האמנו שדואגים לקדם גם יצירה העוסקת בנכבה הפלסטינית" 

מפיקת הסרט 'נולד בדיר יאסין', שקיבל עד כה מימון מטעם 'מפעל הפיס' ו- HOT8 מסרה בתגובה לסרוגים: "הופתענו ושמחנו לגלות בקיץ שעבר שמשרד התרבות בחר לתמוך בסרט עם מסר מורכב כמו 'נולד בדיר יאסין'. בתמימותנו האמנו כי על אף הצהרותיה הפופוליסטיות מעסיקה השרה אנשים טובים ומאוזנים שדואגים לקדם גם יצירה העוסקת באירוע המכונן של הנכבה הפלסטינית ומציגה אותו באופן שלם.

לכן גם הופתענו והתאכזבנו מהתנערות השרה מהתמיכה בו ומתגובתה האלימה והבוטה על הסרט. ברור לנו כי בשבילה אנחנו בסך הכל כלים שמשתמשים בהם במשחק פוליטי כזה או אחר".

"צר לי שבוחרים להטעות את הציבור, על אף הודעתי"

השרה רגב מסרה לסרוגים בתגובה לטענות מפיקת הסרט: "צר לי, שעל אף הודעתי, כי משרדי לא תמך בסרט 'נולד בדיר יאסין', ישנם כאלה ואחרים, הבוחרים להטעות את הציבור ולייחס למשרדי תמיכה ב- 'סיפור אלף לילה ולילה' על 'הטבח בדיר יאסין', ש'נולד בדיר יאסין' עוסק בו". והוסיפה: "אני מציעה למפיקי הסרט ולמי שממציא כזבים לערוך הבחנה חיונית בין עשיית סרטים ל'חיים בסרט' ובין אמת לבדיה. "

(צילום: מתוך יוטיוב)

מתוצאות התחקיר עולה כי אכן הסרט 'נולד בדיר יאסין' לא קיבל מימון מטעם משרד התרבות או מהפרויקט הממומן על ידו. אך על אף זאת היתה התקשרות בין יוצרות הסרט לבין רכז הקולנוע בפרויקט 'תרבות לפרפריה' הממומן על ידי משרד התרבות.

מפיקת הסרט, רותם פארן ציינה לסרוגים כי עד כה לא נעשו הקרנות לסרט 'נולד בדיר יאסין', מטעם הפרויקט הנ"ל. ומבדיקה שערכה עורכת התרבות של סרוגים, שמו של הסרט לא נראה כרגע במאגר הסרטים המשתתפים בפעילויות שממן הפרויקט. ככל הידוע כרגע הסרט קיבל מימון מטעם מפעל הפיס והוט 8, שצפויה אף לשדר את הסרט שוב במוצ"ש הקרוב.

כזכור כל הסערה החלה, לאחר שלפני כשבוע פורסם לראשונה בסרוגים, מועמדותו המקוממת של הסרט "נולד בדיר יאסין" בפרסי אופיר. המציג לכאורה עדויות מזעזעות על פשעי מלחמה שביצעה מדינת ישראל בדיר יאסין, מימי מלחמת העצמאות.

הפרסום עורר סערה ציבורית ברשת ובקרב עשרות משפחות שכולות, שקראו לשרה רגב ולאקדמיה לקולנוע לבטל באופן מיידי את מועמדותו. לצד כך גם הצל (הראפר יואב אליאסי) הצטרף למחאה וקרא לבטל את "הסרט המבזה במידי!".

בעקבות כך יוצרי הסרט קיבלו השבוע בקשה חריגה במיוחד מהמועצה לביקורת סרטים, לפיה נדרשו לשלוח עותק של הסרט לדיון צנזורה, הצפוי להתקיים ב-9 ביולי. בו יבדקו מחדש את מועמדותו לפרס אופיר.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
8 תגובות - 8 דיונים מיין לפי
1
חבורה של חלאות
משה כסיף | 29-06-2018 10:40
בימים אלה הולכות ומתרבות ההוכחות שטבח דיר יאסין לא היה ולא נברא.
2
צביעות השמאל
גדעון | 29-06-2018 15:41
הצביעות האופיינית לשמאל פורצת שוב ושוב במקרה הנדון מאשימה מפיקת הסרט בעל המסר הפוליטי אתה השרה ב מניעים פוליטיים. על כך נאמר טלי קורה מבין עיניכ
3
איפה אפשר לראות את הסרט?
שושנה | 29-06-2018 15:51
איפה אפשר?האם חלה כבר צנרגב על הקרנות סרטים?
4
האמת על דיר יאסין
קורא ספרים | 29-06-2018 17:34
מצחיק שמפיקת הסרט אומרת שהסרט הוא יצירה העוסקת באירוע המכונן של הנכבה הפלסטינית ומציגה אותו באופן שלם. הסרט לא מציג את האירוע באופן שלם ולא באופן חצי שלם. ההצגה של האירוע בסרט לא מקצועית, חד צדדית, ובעיקר מפגינה בורות במה שאירע שם. חבל. יש היום ספר שיצא בהוצאת כינרת בשם דיר יאסין: סוף המיתוס שהוא באמת מציג באופן שלם את הפרשה, ואם מפיקת הסרט והבמאית שלו היו משתמשות בספר כמדריך מנחה להפקת הסרט אולי היה יוצא להן משהו שווה. כרגע, כפי שהוא, הסרט חסר ערך לגמרי. התיאור ההיסטורי שלו בלתי אמין לחלוטין.
5
פרופגנדה אנטי ציונית
אבן צברי | 29-06-2018 17:41
עדיין עם ישראל משלם על הסכמתו לקבל נספחים ביציאתו ממצרים ויש ערברב שיש להוקיעו ולהקיאו מתוכנו, אשר מנסה בעל דרך להכפיש את צהל עם הקמתו ותחילת דרכו וכי השמאל שכח שהערבים ב 48 ניסו להעלים אותנו, אלא שדרכם לא צלחה והיה זה, או הם או אנחנו וטוב שאנחנו נצחנו, אחרת לא היינו פה.
6
דיר יאסין הוא ברובו ניפוח מגמתי ערבי
גידי | 30-06-2018 19:49
אכן היה קרב קשה שבו היתה מעורבת האוכלוסיה הערבית כולה. בקרב נהרגו 100 וכמה ערבים. ראו את הספר-דיר יאסין סוף המיתוס. הערבים בטפשותם ביקשו לעורר את מדינות ערב לחוש לעזרתם ופרסמו באופן שקרי על טבח של מאות וכן מעשי אונס. דבר זה הביא לבריחה המונית של ערבים רבים מכפרים וערים ,כולל עזיבת חמושים ערבים את יחידותיהם כדי לחזור למשפחותיהם מחשש לגורלן. שהרי ידוע מה עושים בחברה הערבית למנוצחים. את אסונם הביאו על עצמם. ולי אין דמעה אחת למענם. לשקר יש רגליים? אז טוב שברחו.
7
HOT 8 זה חברת הכבלים ? כי אם כן צריך להתנתק
יוסי | 01-07-2018 12:24
ואיך קורא שמפעל הפיס נותן לזה יד? אין מספיק שכונות שצריכות אולמות ספורט ? אם יש עוד כמה גונן שגב בתפקדי מפתח שמוכרים את המדינה ? צריך לא לפחד ולפתוח בועדת חקירה ממלכתית בנושא.
8
איך נלחמים באלו שבמסווה של אמנות, פוגעים בנו
עמי | 25-07-2018 21:11
המדינה, לרבות אירגונים זכיינים כגון חב' הכבלים ומפעל הפיס, צריכה לממן רק סרטים שמקדמים אותה.