זכינו שהרב יעקב אריאל שליט"א הגיב בגיליון האחרון של 'תחומין' לפסק-ההלכה של אבי מורי ושלי (שפורסם גם בשו"ת 'אבוא ביתך') המתיר לומר דברי-ברכה בין הברכות תחת החופה. שמחנו מאד לקרוא את תגובתו החשובה.
בדבריו הוא מתמודד עם ההשוואה שעשינו בין היתר זה להיתר הרווח לחלק את הברכות לכמה אנשים ולהפסיק ביניהם בקטעי-נגינה, ומבקש לחלק בין הנידונים בשני טיעונים.
ראשית, טוען הרב אריאל, ההיתר לחלק את הברכות הוא היתר מיוחד שנאמר משום "כבוד התורה" של הרבנים המברכים, ומשום כך באמת אין לחלק את הברכות לאנשים שאינם תלמידי-חכמים. טענה זו מבוססת על דברי הרב עובדיה יוסף (יביע אומר ד', אה"ע ז'), שלאחר שהביא את הסיבות להקל כתב שעל בסיס זה יש לקיים את המנהג שיש בו כבוד התורה.
אולם המעיין בשו"ת ציץ אליעזר (ו', ב') יראה שכלל לא התייחס להיבט זה, ובשו"ת אגרות משה (אה"ע א', צד') כתב בפירוש שמותר להפסיק "אף בשביל צורך קטן" משום שאין איסור להפסיק בין הברכות. גם בדברי הרב עובדיה יוסף כלל לא ברור שזהו שיקול מרכזי בהיתר.
טענה שניה, עקרונית יותר, היא בעניין אורך ההפסק. הרב אריאל הביא את דברי התוספות (ברכות מו.) שכתבו שברכות התורה אינן נחשבות "ברכה הסמוכה לחברתה" משום שיש ביניהן "הפסק גדול". מכאן למד הרב אריאל שגם אם מותר לעשות הפסק קטן, כמו זה הנהוג בין מברך למברך, אסור לעשות "הפסק גדול" הפוגע ברצף הברכות. על דבריו יש להשיב שהתוספות הסבירו רק מדוע לא תיקנו חכמים מלכתחילה את ברכות התורה בנוסח של ברכה הסמוכה לחברתה. ואכן, כאשר יש הפסק גדול בין הברכות מסתבר שאין הן "סמוכות".
אך כפי שהארכנו להראות בספרנו, גם כאשר תיקנו חכמים ברכות בנוסח של ברכה הסמוכה לחברתה, אין זה אומר שאסור להפריד ביניהן. כך למשל ברכת "אהבה רבה" הייתה נאמרת במקדש בפני עצמה, למרות שמלכתחילה תוקנה בנוסח של "ברכה הסמוכה לחברתה" בשל סמיכותה לברכת "יוצר אור". משום כך- ולא משום גודל ההפסק- כתבו כל הפוסקים הנ"ל שאין לחוש כלל להפסק בין ברכות הנישואין.
את המחצית השנייה של דבריו מייחד הרב אריאל להבחנה בין מנהגים חיוביים שהתחדשו בחופה (דברי תורה לפני הקידושין; קריאת הכתובה בעברית; שירת 'אם אשכחך') לבין מנהגים שליליים המנוגדים להלכה ועשויים לגרום טרחא דציבורא והיסח הדעת. בכך חולק הרב אריאל על הרב שלמה אבינר ('אסור להתנשק') שהגדיר את כל המנהגים החדשים הללו כ-'עלבון החופה'. בנקודה זו אין לי אלא להצטרף לדבר הרב אריאל, כיהודה ועוד לקרא, ולעודד כל מנהג המעורר ומחבר את הזוג ואת הציבור, ובלבד שהוא עשוי על פי גדרי ההלכה.
יהי רצון שימשיכו להתקיים בין פוסקי ההלכה דיונים ענייניים ומעמיקים לכבודה של תורה, והאמת והשלום אהבו.
מה דעתך בנושא?
40 תגובות
7 דיונים
וואאאט
חחח מה עובר על הדור הזה.
13:48 28.11.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יפה יוסף
חכמים אוהבים להראות את חכמים . שיהיה אחרי החופה.
11:32 26.08.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דתל"ש
שאתם מחביאים ללא הועיל, מתחת סמיכה קצרה מדי. עדיף כבר להיות חילוני על אחד שכל הזמן פוסח על שני הסעיפים.
13:46 19.08.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוסי
אבל ענה תשובה מכבדת. ירבו כמותו
13:34 16.07.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מוישלה הפוסק
אחרי שאבא שלו עשה כל ביזיון אפשרי לרב אריאל במסע שלו לכיבוש הרבנות הראשית (שלשמחתנו לא הצליח) אחרי שנהג בו מנהג "השתמש וזרוק" אחרי שהלבין את פניו ברבים שממשיך עכשיו להמרות את פיו...
אחרי שאבא שלו עשה כל ביזיון אפשרי לרב אריאל במסע שלו לכיבוש הרבנות הראשית (שלשמחתנו לא הצליח) אחרי שנהג בו מנהג "השתמש וזרוק" אחרי שהלבין את פניו ברבים שממשיך עכשיו להמרות את פיו (מיזם ה"כשרות") לא פלא שהבן הולך באותה דרך צהר - הספירה לאחור כבר החלה מזמן, אתם כבר במגרה של ארגונים אנטי-אורתודוכסיים הציבור שפט וישפוט
המשך 22:15 02.07.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
צחי
למה בכל מאמר מנסים לשנות מהעבר
11:43 01.07.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוסף
מה נסגר איתך!?!?!?!?!?!? את באמת חושב שיש לך רשות להגיב למו"ר הרב אריאל?!?!??! חצוף!!!!! מקומך בכלא!!!!Q!
01:17 29.06.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
?
?
23:48 28.06.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מישהו
הוא עובר על כל התגובות ומגיב להם. בטח זה אברימליה בעצמו שמנסה להגן על עצמו מהטענות הכל כך נכונות שמעלים פה בתגובות.. חחח וואלה מתאים לו אפילו. חולק על גדולי...
הוא עובר על כל התגובות ומגיב להם. בטח זה אברימליה בעצמו שמנסה להגן על עצמו מהטענות הכל כך נכונות שמעלים פה בתגובות.. חחח וואלה מתאים לו אפילו. חולק על גדולי ישראל עם רמה של ילד בגן
המשך 21:54 28.06.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הנותן לשכווי בינה
קצת ענווה
16:18 28.06.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר