אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

"זכינו": הרב אברהם סתיו מגיב לרב יעקב אריאל

הרב אברהם סתיו, בנו של הרב דוד סתיו, מגיב לדבריו של הרב יעקב אריאל אודות פסק ההלכה החדש שלו ושל אביו המתיר לומר דברי תורה בין הברכות במהלך החופה

"זכינו": הרב אברהם סתיו מגיב לרב יעקב אריאל
  (באדיבות המצולם)

זכינו שהרב יעקב אריאל שליט"א הגיב בגיליון האחרון של 'תחומין' לפסק-ההלכה של אבי מורי ושלי (שפורסם גם בשו"ת 'אבוא ביתך') המתיר לומר דברי-ברכה בין הברכות תחת החופה. שמחנו מאד לקרוא את תגובתו החשובה.

בדבריו הוא מתמודד עם ההשוואה שעשינו בין היתר זה להיתר הרווח לחלק את הברכות לכמה אנשים ולהפסיק ביניהם בקטעי-נגינה, ומבקש לחלק בין הנידונים בשני טיעונים.

ראשית, טוען הרב אריאל, ההיתר לחלק את הברכות הוא היתר מיוחד שנאמר משום "כבוד התורה" של הרבנים המברכים, ומשום כך באמת אין לחלק את הברכות לאנשים שאינם תלמידי-חכמים. טענה זו מבוססת על דברי הרב עובדיה יוסף (יביע אומר ד', אה"ע ז'), שלאחר שהביא את הסיבות להקל כתב שעל בסיס זה יש לקיים את המנהג שיש בו כבוד התורה.

אולם המעיין בשו"ת ציץ אליעזר (ו', ב') יראה שכלל לא התייחס להיבט זה, ובשו"ת אגרות משה (אה"ע א', צד') כתב בפירוש שמותר להפסיק "אף בשביל צורך קטן" משום שאין איסור להפסיק בין הברכות. גם בדברי הרב עובדיה יוסף כלל לא ברור שזהו שיקול מרכזי בהיתר.

טענה שניה, עקרונית יותר, היא בעניין אורך ההפסק. הרב אריאל הביא את דברי התוספות (ברכות מו.) שכתבו שברכות התורה אינן נחשבות "ברכה הסמוכה לחברתה" משום שיש ביניהן "הפסק גדול". מכאן למד הרב אריאל שגם אם מותר לעשות הפסק קטן, כמו זה הנהוג בין מברך למברך, אסור לעשות "הפסק גדול" הפוגע ברצף הברכות. על דבריו יש להשיב שהתוספות הסבירו רק מדוע לא תיקנו חכמים מלכתחילה את ברכות התורה בנוסח של ברכה הסמוכה לחברתה. ואכן, כאשר יש הפסק גדול בין הברכות מסתבר שאין הן "סמוכות".

אך כפי שהארכנו להראות בספרנו, גם כאשר תיקנו חכמים ברכות בנוסח של ברכה הסמוכה לחברתה, אין זה אומר שאסור להפריד ביניהן. כך למשל ברכת "אהבה רבה" הייתה נאמרת במקדש בפני עצמה, למרות שמלכתחילה תוקנה בנוסח של "ברכה הסמוכה לחברתה" בשל סמיכותה לברכת "יוצר אור". משום כך- ולא משום גודל ההפסק- כתבו כל הפוסקים הנ"ל שאין לחוש כלל להפסק בין ברכות הנישואין.

את המחצית השנייה של דבריו מייחד הרב אריאל להבחנה בין מנהגים חיוביים שהתחדשו בחופה (דברי תורה לפני הקידושין; קריאת הכתובה בעברית; שירת 'אם אשכחך') לבין מנהגים שליליים המנוגדים להלכה ועשויים לגרום טרחא דציבורא והיסח הדעת. בכך חולק הרב אריאל על הרב שלמה אבינר ('אסור להתנשק') שהגדיר את כל המנהגים החדשים הללו כ-'עלבון החופה'. בנקודה זו אין לי אלא להצטרף לדבר הרב אריאל, כיהודה ועוד לקרא, ולעודד כל מנהג המעורר ומחבר את הזוג ואת הציבור, ובלבד שהוא עשוי על פי גדרי ההלכה.

יהי רצון שימשיכו להתקיים בין פוסקי ההלכה דיונים ענייניים ומעמיקים לכבודה של תורה, והאמת והשלום אהבו.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
40 תגובות - 30 דיונים מיין לפי
1
למה אתה צריך להתנגח בררב אבינר?
הרווחת מזה משהו? | 27-06-2018 20:20
.
כדי לשחק אותה אציל נפש שהנה, יש מקומות שהוא
אהוד | 28-06-2018 6:11
מסכים עם הרב אריאל,ושהרב אריאל תומך בדעותיו ההלכתיות, למלא אוויר בחזה אפשר גם ביוגה, לא צריך מאמר הלכתי בשביל זה
בטח הרוויח - תשומת לב
רועי | 27-06-2018 21:41
ינוקא שמנסה להתפלמס עם גדולים. איפה שאין ענווה אין יראת שמיים.
הוא הביא ראיה מדבריו לא התנגח כלל.
שים לב.צ | 27-06-2018 21:07
רכר
2
לאחד
מישהו | 27-06-2018 20:56
ברור שהוא מרוויח מזה. זאת עיקר מטרתו ברוב הדברים שהוא עושה- להתנגח בהלכה האורטודוקסית האמיתית ע"י שטויות של מודרניים במסווה של הלכה (בדיוק כמו שעשו הרפורמים בתחילת דרכם והיום רואים לאן זה הוביל). לגבי השטות שהוא אמר שהרב אריאל חלק על הרב אבינר. אין מקום להשוות כלל בין המנהגים שהרב אריאל מדבר עליהם לבין המנהגים שדיבר עליהם הרב אבינר. לקרוא את הכתובה בעברית זה לגמרי חלק מענייני החופה ואין בזה ביזיון לחופה לעומת זאת להתנשק או לעשות דברים שרק מודרניים הזויים יכולים לחשוב להתיר זה בזיון החופה ובזיון ההלכה ובזיון כל מי שנמצא שם. ראו את ההשוואה הזאת של אברימליה סתיו ותבינו איך הוא "פוסק" הלכה.
3
המשך 2
מישהו | 27-06-2018 21:04
ומה שכתב הרב אבינר שזה המצאה לומר אם אשכחך ירושלים. הוא לא כתב שיש איסור לומר זאת אלא רק שזה המצאה חדשה. כשיש איסור או בעיה הוא העיר שזה בעיה (הפסק. המצאות של רפורמיים. קידושין חלים רק בדיעבד וכו). על אם אשכחך הוא אמר שזאת המצאה מאוחרת שמוזכרת רק בט"ז. כנראה שאם מוזכרת בט"ז אז מותר לעשות זאת
4
מה שברור, שהקהל לא רוצה חופה ארוכה.
חופות מקוריות | 27-06-2018 21:05
בכל החופות שהייתי ודיברו בין הברכות, זה לא היה דברי תורה. למה לצייר תמונה לא נכונה. עלו המברך ובת זוגו, המברך בירך את הברכה הרגילה, ובת הזוג הקריאה בהתרגשות מגילה של ברכה אישית שכתבה מראש בביתה. (ואני מדבר על חתונות של משפחות דתיות ממש). כל אחד מנסה להיות מקורי, וממציא המצאות. והרבנים עומדים חסרי אונים מול התופעות. נראה שיש רבנים שמתאמצים להכשיר כל המצאה, ויש שלא.
5
אתה חצוף!
תמים | 27-06-2018 21:07
יהי רצון שימשיכו להתקיים בין פוסקי ההלכה דיונים ענייניים ומעמיקים לכבודה של תורה.. שם את עצמך בשורה אחת עם הרב אריאל. פרא אדם. צעיר נוטף גרבר...
6
הוא ואביו סתם רפורמים
ששון | 27-06-2018 21:17
להפסיק להתייחס אליהם כאל רבנים
מחר יז בתמוז. תצום ? על מה ? על שנאת חינם חר
שרית | 01-07-2018 11:39
חרב הבית. נמאס כבר מכא שחושב שהוא מגן הרבנים וכאילו בשמם פוסל ומזלזל באחרים. הרב אריאל לא צריך את עזרתך
7
אין בושה
יהודי פשוט | 27-06-2018 21:38
מי אתה בכלל אברמונצ'יק ילדון מחוצף מה עשית בחייך אתה לא מגיע לקצה קרסולי הרב יעקב אריאל לך תתבגר לפני שאתה מדבר לא יאומן ימות המשיח 'נערים פני זקנים ילבינו' אני פשוט עומד נדהם מול חוסר הענווה 'למען תהיה יראתו על פניכם לבלתי תחטאו' זו הבושה ולך, אברמונצ'יק, אין את זה
כמו שמך - יהודי מאוד פשוט
צבי | 28-06-2018 11:05
אסור להתדיין? אסור לעלות רעיון ולהקשות ולהשיב? זוהי דרכה של תורה. מתגובתך רואים שאין לך היכרות אפילו בסיסית עם עולם התורה. לכן עדיף שתרכין ראש מפני אנשים צעירים שאולי מבינים קצת יותר ממך.
8
ל-1,2 איפה ראיתם התנגחות?
יהודי | 27-06-2018 21:39
למה סתם
9
איך אתם לא מתביישים לגרום צער לרב אריאל!
דתיה | 27-06-2018 22:36
פעם אחר פעם!
צער??
צבי | 28-06-2018 11:07
לענות בצורה הלכתית מכובדת זה צער? זה שדיון תורני מצער אותך מעיד בעיקר על רדידותך. אני בטוח שהרב אריאל שמח בתגובה וכולי תקווה שיענה לתגובה. אחרינו שזכינו שיש גם תלמידי חכמים צעירים.
10
על מה חרבה ירושלים? על שהשוו בה קטון וגדול
יוסי | 27-06-2018 22:41
למה ממשיכים לתת לילד הזה לפעור את פיו כנגד הגדולים? אתר סרוגים - תפסיקו להיות כאלה לייטים ולתת במה לכל זב חוטם שחושב שהוא יודע משהו בתורה.
11
משפחת סתיו במסע יח"צנות
שי | 27-06-2018 23:12
איך עושים יחסי ציבור לרב? הוא ממציא מנהג שולי שלא מעלה ולא מוריד, ואז מתחיל הבלאגן.
12
הוא רק שכח להביא את כל דברי הפוסקים
אליהו | 27-06-2018 23:49
ראוי לצטט את כל דברי הציץ אליעזר והאגרות משה, הציץ אליעזר כתב על הסברה הזו: יש מקום לקיים המנהג ועכפ לא לקהות בהנוהגים כן... ולא להשתמש בה לכתחילה. וגם ראוי מאד להביא את מלא דברי האגרות משה: אין קפידא גם לחלקם להרבה אנשים אף בשביל צורך קטן, שאין בזה דחוי וקולא באיסורין אלא שבלא צורך אין לעשות כן ולשנות מכפי שנסדר שתהיה סמוכה
קראת את המאמר?
צבי | 28-06-2018 11:08
פלא עצום שבזמן שמביאים משפט אחד מחפיר של רב מהקו, התשובה הראשונה היא דבריו הוצאו מהקשרם גם אם המגונן כלל לא ראה את הדברים. משום מה רק רבנים עם התנסחויות גרועות בישיבות הקו זוכים לזה.
13
נו באמת.. מאמר ברמת גן
אריק | 27-06-2018 23:53
הייתי מצפה ליותר מ''בנו של'' והנסיך שלמד בהר עציון.. אלא שהנסיך מתגלה סתם כעוד גושניק שקשה עליו ההלכה אז רוצה להרכיב אותה מחדש
14
קטונתי לתשובה מפורטת
אהוד | 28-06-2018 6:04
אבל כמדומני ששגיאות כמו הלימוד מהמקדש שנהגו כך בברכה זו או אחרת, מראה על חוסר הבנה בסיסית בלימוד הלכה וקו בפסיקה ובן בנו( אב ובנו) של קו בחידוש הלכתי... סרוגים, אפשר פה תשובה הלכתית מנומקת ופשוטה מהגמרא? איזה אופנה דפוקה זא ףת חדשנים בגרוש ועוד בקודשי ישראל-הלכה, שלא על דעת לפחות רוב ובנימוק של אחרוני אחרונים שיהיו...לחכם ולכסיל מקרה אחד לכולם, גם זה רע נעשה תחת השמש...ולמי הראשונים הניחו את כל עמלם.... כי הנה ( אוטוטו) הסתיו עבר, עת הזמיר( האוצ') הגיע.
15
זה לא רב
אביתר יעקב מיכלשוילי | 28-06-2018 7:05
זה ילד בן 12 (ככה הוא נראה) רפורמים הוא ואבא שלו
חוזר בי מהניסוח הקשה
אביתר יעקב מיכלשוילי | 08-04-2020 16:45
מחילה
16
כמה צדק הרב עובדיה
שימע | 28-06-2018 7:09
בדבריו לגבי הרב סתיו. רק עכשיו מבינים. נקווה שבציונות הדתית יפנימו
17
תגובה עניינית ושקולה
אבי | 28-06-2018 7:45
יישר כח לרבנים על השיח הנאות והמכבד, בלא להיכנס לנושא הנדון. הצטערתי לקרוא את דברי המגיבים כאן, שתגובתם היתה נמנעת לו היתה תמונת פניך עטורה בזקן ארוך ולבן.
18
עוד סימן שאנו בימות המשיח!! נערים פני זקנים..
יצחק | 28-06-2018 9:15
נערים פני זקנים ילבינו... אתמהה, אם משא ומתן לאמת של תורה יש כאן, מדוע הדחיפות של ילד בן 30 להגיב, בתקשורת, לאחד מזקני הדור? ואם מסע יחצנות יש כאן, שבענו ממנו די והותר. אנא, די.
19
אינך מתקרב לדרגתו של הרב אריאל שאתה "דן" מולו
גיימס הטפילד | 28-06-2018 9:32
בהלכה
צבי, אכן איני מתקרב לרמתו של הרב סתיו הצעיר
גיימס הטפילד | 28-06-2018 12:29
אך אני מזהה פה קעקוע של ההלכה ותודה לך על העלבונות
הוא כותב את זה בעצמו
צבי | 28-06-2018 11:10
טוב שאתה טורח להזכיר לו. תן לי לנחש שאינך מתקרב לרמתו של הרב אברהם. אבל הכללים האלו כנראה עובדים לפי האמוציות שלך.
20
לא תגורו מפני איש
יהודה הכהן | 28-06-2018 14:42
הרב סתיו הצעיר, אל תירתע מיהודה לוי ושאר אזובי הקיר המצקצקים כנגד פסקי הלכה בהירים של הגרימ פיינשטיין, הגרי יוסף, הציץ אליעזר ואחרים. זה שהרב אריאל עם כל הכבוד חושב אחרת, זה לא אומר שהוא לא טועה. ובכלל, אם נלך בשיטת לוי, מי הוא הרב אריאל מול ענקים כאלה שהזכרתי לעיל. אז מספיק עם הציקצוקים המתחסדים האלה שלא מרשימים אף אחד. כפי שכבר אמר מרן הרב עובדיה: לא תגורו מפני איש - אפילו לא מפני החזון איש.
21
עוד לא הבאת שתי שערות
הנותן לשכווי בינה | 28-06-2018 16:18
קצת ענווה
22
משעשע הצבי הזה שמגיב כאן
מישהו | 28-06-2018 21:54
הוא עובר על כל התגובות ומגיב להם. בטח זה אברימליה בעצמו שמנסה להגן על עצמו מהטענות הכל כך נכונות שמעלים פה בתגובות.. חחח וואלה מתאים לו אפילו. חולק על גדולי ישראל עם רמה של ילד בגן
23
לא מבינה אך ותנים לילד להגיב לרב גדול?
? | 28-06-2018 23:48
?
24
חוצפה שאין כדוגמתא!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
יוסף | 29-06-2018 1:17
מה נסגר איתך!?!?!?!?!?!? את באמת חושב שיש לך רשות להגיב למור הרב אריאל?!?!??! חצוף!!!!! מקומך בכלא!!!!Q!
25
מנסים בכל דרך להיות רפורמים
צחי | 01-07-2018 11:43
למה בכל מאמר מנסים לשנות מהעבר
26
התפוח לא נופל רחוק מהעץ
מוישלה הפוסק | 02-07-2018 22:15
אחרי שאבא שלו עשה כל ביזיון אפשרי לרב אריאל במסע שלו לכיבוש הרבנות הראשית (שלשמחתנו לא הצליח) אחרי שנהג בו מנהג השתמש וזרוק אחרי שהלבין את פניו ברבים שממשיך עכשיו להמרות את פיו (מיזם הכשרות) לא פלא שהבן הולך באותה דרך צהר - הספירה לאחור כבר החלה מזמן, אתם כבר במגרה של ארגונים אנטי-אורתודוכסיים הציבור שפט וישפוט
27
ילד ילד
יוסי | 16-07-2018 13:34
אבל ענה תשובה מכבדת. ירבו כמותו
28
מה שגרם לי לעזוב אתכם זה הרפורמיות
דתל"ש | 19-08-2018 13:46
שאתם מחביאים ללא הועיל, מתחת סמיכה קצרה מדי. עדיף כבר להיות חילוני על אחד שכל הזמן פוסח על שני הסעיפים.
29
לאמר דברי תורה בין הברכות בחופה זה טורח הציבו
יפה יוסף | 26-08-2018 11:32
חכמים אוהבים להראות את חכמים . שיהיה אחרי החופה.
30
לענות לרב אריאל בטור עיתונאי? מי אתה?!
וואאאט | 28-11-2018 13:48
חחח מה עובר על הדור הזה.