עצרת 'משיח בכיכר' עומדת להתחיל בקרוב ממש, אחרי שחסידי חב"ד ניצחו את חולדאי בבית המשפט. על הבמה יעלו הדוברים בקרוב בזה אחר זה וידברו על הרבי מלך המשיח שליט"א, וקריאות נרגשות של "יחי אדוננו, מורנו ורבנו, מלך המשיח לעולם ועד!" ישמעו מידי פעם. גם ברכתו של הרבי לבאי העצרת תשודר על מסך ענק בצבעים חיים. יש רק בעיה אחת. הרבי כבר לא אתנו מזה 24 שנים. איך הגיעה חב"ד למצב שבו מנהיג אותה אדמו"ר מת וזה נראה להם נורמלי?
ליאון פסטינגר, פסיכולוג חברתי יהודי-אמריקאי שנפטר רק חמש שנים לפני הרבי, חקר את הנושא ואף כתב עליו ספר, יחד עם חוקרים-עמיתים, בשם "כשהנבואה מתבדה: מחקר חברתי ופסיכולוגי על כתות מודרניות שחזו את קץ העולם" (When Prophecy Fails: A Social and Psychological Study of a Modern Group that Predicted the End of the World).
הספר, שהתפרסם בשנת 1956, עוסק בתופעה שפסטינגר ועמיתיו (הנרי ריקן וסטנלי שכטר) כינו בשם "דיסוננס קוגניטיבי". פסטינגר, ריקן ושכטר ניסו להבין מה קורה לאנשים כשאמונה שבה הם מחזיקים מתנפצת על קרקע המציאות. הם הצטרפו לכת שבראשה עמדה אישה שהתיימרה להיות בעלת כוחות נבואיים וטענה כי חייזרים דיברו אליה וגילו לה שקץ העולם יתרחש בתאריך 21 בדצמבר 1954, בשעה שמבול אימתני יציף את העולם כולו ויכחיד כל יצור חי מעל פניו. כמו שאתם כבר יודעים, העולם לא נחרב בתאריך המיועד.

איך התמודדו אנשי הכת עם התבדותה של הנבואה על קץ העולם? – להפתעתם של החוקרים התברר שהמאמינים דווקא התחזקו באמונתם ואפילו יצאו במסע לגיוס מאמינים נוספים לכת… את ההסבר לתופעה המוזרה זו נעצו פסטינגר ועמיתיו בתיאוריית "הדיסוננס הקוגניטיבי"; לטענתם בני האדם זקוקים לחוויה של עקביות קוגניטיבית המתבטאת בכך שתפיסת המציאות, האמונות וההתנהגות שלנו הולמות אחת את השנייה ולא נמצאות בסתירה.
כאשר אנו חווים דיסוננס – או: חוסר עקביות קוגניטיבית – למשל, כאשר יש סתירה בין מחשבה שבה אנחנו מחזיקים ובין התנהגותנו בפועל – מתעורר מתח פסיכולוגי ומצוקה נפשית שאותם אנו חייבים לפתור ויהי מה, גם אם הפתרון האפשרי היחיד כרוך בהחזקה בעמדות לא-רציונלית או בהתנהגות שהיא בלתי-הגיונית לפי קנה המידה המקובל. אותה חוויה של חוסר עקביות מענה תופיע אצל האדם גם במקרה שבו אמונה מרכזית שבה הוא מחזיק, ותהא זו אמונה דתית או ערך תרבותי, תיתקל במציאות הסותרת אותה.
איך מתמודדים אנשים עם מצב של דיסוננס קוגניטיבי? פסטינגר גילה שיש שלוש דרכים טיפוסיות: ויתור מודע על אחת העמדות הנמצאות בסתירה, בדרך כלל על זו שהיא חשובה פחות; איסוף סלקטיבי של מידע במטרה לשמור על העמדה החשובה יותר; גישור על הדיסוננס באמצעות פרשנות מחודשת של היחס בין העמדות. כמובן, ככל שהעמדות, האמונות והמעשים הנמצאים בדיסוננס חשובים יותר לאדם, כך גדולה יותר המצוקה שהוא חש – וכך גם קיצוני יותר הפתרון.
במקרה של חב"ד-ליובאוויטש, האמונה בכך שהרבי האחרון הוא המשיח היא מרכזית מאוד; למעשה, התיאולוגיה של חב"ד מבוססת על ההנחה שהאדמו"ר של החסידות הזאת הוא הוא "נשיא שבדור", קרי: הדמות היהודית החשובה ביותר, ממשיכו של משה רבינו. בנוסף, מושג ה"שביעי" ביהדות בכלל ובחסידות חב"ד בפרט הוא מושג מרכזי, והרבי האחרון ז"ל, למותר לציין, היה הרבי השביעי בשושלת חב"ד, אם סופרים מרבי זלמן מלאדי, האדמו"ר הזקן.
נוסיף לכך את העובדה שהרבי עצמו רמז פעם ועוד פעם שהוא המשיח כשציטט בעקביות את הגמרא הקובעת ש"משיח מנחם שמו", ובאומרו שהגאולה תבוא "בקרוב ממש" כשהוא רומז בגלוי לראשי התיבות של שמו – מנחם מנדל שניאורסון – "ממ"ש". בשעה שהרבי נפטר, המתח המשיחי היה בשיאו, שכן מחלתו של הרבי נתפסה אצל החסידים כמבחן לפני הגילוי של הרבי כמשיח ממש. וכשהנבואה התבדתה לגמרי – בשעה שהרבי הלך לבית עולמו, נוצר דיסוננס חריף שהזקיק פתרון חריף.
על האמונה בדבר משיחיותו של הרבי לא יכלו החסידים לוותר, ולכן הוכחשה פטירתו באופנים שונים ומשונים, החל באמירה שהרבי עוד ישוב מן המתים, וכלה בקביעה שהרבי בכלל לא נפטר ובקברו אין דבר, רק ארון ריק, תוך הסתמכות על מדרשים מאוחרים סביב מות משה וחטא העגל. ואת חומת ההכחשה הזו דבר לא יבקיע.
בין כך ובין כך, רוב מניין ובניין של עם ישראל לא קיבל את הפתרון הבלתי-רציונלי של חב"ד, והאמונה ברבי כמשיח נשארה נחלתם של אנשי חב"ד בלבד, לכל הפחות עד שהרבי יוכיח שהוא אכן המשיח כשיחזור מהמתים או יתגלה מחדש לעין כל, ולא באמצעות וידאו שהוקלט אי אז בשנות ה-90'…
מה דעתך בנושא?
95 תגובות
27 דיונים
מנחם
כתוב בגמרא סנדרין דף צ''ח או צ''ב עמוד ב שמלך המשיח לא חייב חי גם בזוהר פרשת בלק ועוד מקומות שאינני זוכר כותב האר''י ''וזהו הסוד שאמרו בזוהר ומשיח...
כתוב בגמרא סנדרין דף צ''ח או צ''ב עמוד ב שמלך המשיח לא חייב חי גם בזוהר פרשת בלק ועוד מקומות שאינני זוכר כותב האר''י ''וזהו הסוד שאמרו בזוהר ומשיח יתגלה אך לא יכירוהו שאר האנשים עדין '' ואז יתכסה המשיח מעיני העם ''ואחר כך יתגלה המשיח לגמרי ויכירוהו כל ישראל ויתקבצו אליו'' בסיפרו 400 שקל כסף עמוד רמ''א ועוד אני לא יכתוב הכול אבל מקומות אם תרצו תיבדקו ספר דניאל י''ב יב ספר תורת משה פרשת שמות חז''ל בשיר השירים רבה ב' כב' ועוד
המשך 20:43 16.08.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יחי המלך!
אכן הדברים כתובים שם. אך למעט ספק הגמרא (אשר הגמ' מסתםקת) בסנהדרין "אי מן מתייא" או "אי מן חייא" שאר המקומות שהזכרת אינם קשורים כלל ל"משיח מן המתים" אלא לתקופת הנסיון שישנו בזמן שבו לא רואים את המלך המשיח או במילות חז"ל - "נגלה נכסה נגלה". ותקופה זו (יראה הלומד והמעיין) אינה קשורה למיתה או הסתלקות המשיח.
23:16 18.08.2025שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ח
אתם לא חבדניקים אז אתם לא יודעים מה בדיוק קורה שם...
22:18 08.09.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עם ישראל
הרבי מליובאוויטש שליטא מלך המשיח חי וקיים והוא גואלנו! יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד!
22:27 23.01.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חייל של הרבי שליטא
רבנים שחתמו על פסק הדין ראו גם קטגוריה:רבנים שחתמו על הפסק דין שהרבי מלך המשיח הרשימה להלן הינה רשימה חלקית על פי סדר האל"ף-בי"ת: הרב דוד אבוחצירא הרב אליהו אבוחצירא הרב גרשון מנחם מענדל אבצן הרב...
רבנים שחתמו על פסק הדין ראו גם קטגוריה:רבנים שחתמו על הפסק דין שהרבי מלך המשיח הרשימה להלן הינה רשימה חלקית על פי סדר האל"ף-בי"ת: הרב דוד אבוחצירא הרב אליהו אבוחצירא הרב גרשון מנחם מענדל אבצן הרב זלמן אבלסקי הרב אליהו אברג'ל הרב יורם אברג'ל הרב יוסף אברקי הרב יהושע אדוט הרב בנימין אדרעי הרב יעקב אדרעי הרב ישר אדרעי הרב חיים אדרעי הרב נתן יצחק אוירכמן הרב יהורם אולמן הרב דוד אופן הרב יוסף יצחק אופן הרב דורון חיים איזמן הרב ישעיה אשר אייכנשטיין מזדיטשוב חכם רפאל אלאשוילי הרב יהודה אלחרר הרב מרדכי דב אלטיין הרב שאול משה אליטוב הרב שמעון אלמליח הרב יוסף אלמשעלי הרב שלמה אמסלם הרב יוסף אנגל הרב משה אנטיזדה הרב אליהו אסולין הרב זלמן לייב אסטולין הרב נפתלי אסטולין הרב דוד אסייג הרב גדליה אקסלרוד הרב יהושע זעליג אהרונוב הרב גבריאל ארבוב הרב מרדכי שמואל אשכנזי הרב משה אשכנזי הרב עזריאל זעליג אשכנזי הרב יוסף באגד הרב שמואל פסח בוגומילסקי הרב דוד רפאל באנון הרב אליהו דוד בורנשטיין הרב יוסף בוימגרטן הרב רפאל בוסי הרב יהונתן בורגן הרב יונתן בורוכוב הרב מאיר בורנשטיין הרב יעקב יצחק בידרמן הרב יוסף חיים ביטון הרב שמעון ביטון הרב שמואל חיים בלומינג הרב יעקב בלומנפלד הרב יצחק יעקב בלטנר הרב ברוך בליז'ינסקי הרב מרדכי בלינוב הרב משה בן אבו הרב יוסף בן זכריה הרב רחמים בנין הרב אהרון בעגון הרב אלעזר בקשי הרב נועם ברטוב הרב שרגא בראווד הרב משה אהרון ברוידא הרב ברוך אדלר הרב יוסף ישעיה ברוין הרב נתן נטע ברכהן הרב חי ברכץ הרב ישעיה ברקוביץ' הרב שלמה זלמן ברקוביץ' הרב נח גנזבורג הרב אליהו גבאי הרב מסעוד גבאי הרב יחיאל גברא הרב שלום דובער גוטניק הרב שלמה דניאל גולדפרב הרב יצחק גולדשטיין הרב שמשון גולדשטיין הרב יוחנן גוראריה הרב שניאור זלמן גוראריה הרב אבא דוד גורביץ' הרב שמואל גורביץ' הרב זכריה גורי הרב אריאל גורן הרב משה גורקוב הרב ירוחם פישל ג'ייקובס הרב יוסף גינזבורג הרב יצחק פייביש גינזבורג הרב מנחם מענדל גלוכובסקי הרב שניאור זלמן גפני הרב דניאל גרבסקי הרב חיים צבי גרונר הרב יעקב גרנשטט הרב ששון גריידי הרב דניאל גרין הרב מאיר גרינברג הרב אריה גרינברג הרב גרשון מענדל גרליק הרב ישראל גרשטנקורן הרב אליהו דהן הרב דוד דהברעסער הרב אליעזר ליפמן דוברבסקי הרב אריה לייב דודאביץ' הרב עקיבא אליהו דיוויק הרב מרדכי דיעי הרב נועם דקל הרב מאיר שמעון דרורי הרב ישראל שלום דרעי הרב משה הבלין הרב משה הויכברג הרב אריה לייב היינץ הרב ישעיה אלעזר הכהן הרב ישראל הלפרין הרב יצחק הנדל הרב ישראל יוסף הנדל הרב יהושע הכט הרב יצחק הכט הרב שגיא הר שפר הרב אברהם הרוניין הרב ישעיהו הרצל הרב פנחס לייבוש הרצל הרב ישראל הרשקוביץ הרב נועם ווגנר הרב יוסף יצחק וילשאנסקי הרב מנחם מענדל וילשאנסקי הרב רפאל וילשאנסקי הרב משה ווינר הרב משה יעקב ווייס הרב משה ניסן וולבוסקי הרב יוסף יצחק וולוסוב הרב מנחם מענדל וולפא הרב שלום דובער וולפא הרב דוד וולפמן הרב אריה וועג הרב שלמה וילהלם הרב דוד ועקנין הרב מכלוף ועקנין הרב מנשה זכריהו הרב יוסף יצחק זלצמן הרב אשר זמל הרב יצחק חביב הרב ישועה חדד הרב ברוך חורי הרב משה חזן הרב לוי חזקיה הרב עזריאל חייקין הרב שמעון חיריק הרב אהרון חן הרב דוד חנזין הרב שמריהו חריטונוב הרב דב טברדוביץ הרב שלמה טובים הרב אלעזר טורין הרב צבי אלימלך טורנהיים מלוקווע הרב יוסף טייב הרב חיים מנחם טייכטל הרב דב טייכמן הרב צבי הירש טלזנר הרב גרשון טננבוים הרב יצחק ידגר הרב מנשה יום טוב הרב יעקב יוסף הרב ברוך בועז יורקוביץ' הרב זלמן יפה הרב אברהם יפרח הרב מרדכי יצחקי הרב אליהו כהן הרב בנימין כהן הרב יוסף כהן הרב נועם שמעון כהן הרב חנן כוחונוסבקי הרב יגאל כספי הרב זכריה כספי הרב יוסף יצחק לבקובסקי הרב יונה לייב לבל הרב ברוך לבקיבקר הרב שלמה זלמן לבקיבקר הרב שלמה לוי הרב שלום דובער לויטין הרב משה לוין הרב שלמה דובער פנחס לזר הרב יחייא לחיאני הרב אלכסנדר סנדר ליברוב הרב שניאור זלמן ליברוב הרב זבולון ליברמן הרב אהרן יחיאל לייפר מנדבורנא הרב אברהם ליפסקר הרב ברוך ליפקין הרב שלמה ליפש הרב יצחק מאיר ליפשיץ הרב חיים יצחק אייזיק לנדא הרב מאיר מאירי הרב יהודה קלמן מארלו הרב אברהם חיים מזרחי הרב שלמה מזרחי הרב מנחם מענדל מטוסוב הרב גואל ישראל מיירס הרב אברהם מיכאלשווילי הרב בן ציון מיכאלשווילי הרב משה מיכאלשווילי הרב יצחק מיכאלשווילי הרב חיים מילר הרב מרדכי מלובני הרב חיים מלול הרב מיכאל מלכא הרב שלמה ממן הרב יעקב מנדלסון הרב סעדיה מעטוף הרב שלום מעטוף הרב אהרון מרגולין הרב יוסף מרגי הרב מנחם נוימן הרב דוד נוסבאום הרב פרץ ניסים הרב יוסף יצחק נפרסטק הרב חיים נפתלין הרב יוסף יצחק נקי הרב מנחם מענדל סבג הרב יואל סויסה הרב מאיר סויסה הרב יוסף יצחק סילברמן הרב שלום מענדל סימפסון הרב ברוך סלונים הרב חיים סלונים הרב שניאור זלמן סלונים הרב יוסף שמעון סמיערק הרב רחמים עמרוסי הרב שמאי ענדע הרב נחום ערנטרוי הרב חיים פארו הרב הלל פבזנר הרב יוסף יצחק פבזנר הרב יגאל פיזם הרב משה זאב פיזם הרב שמשון פיזם הרב יוסף יצחק פינסון הרב שמואל פלוטקין הרב יהודה פרידמן הרב מנשה פרמן הרב פרץ פרטוש הרב אריה פרקש הרב פנחס פשטר הרב ראובן צופין הרב יהושע הרצל צ'יצלנקר הרב רחמים רפאל ציקושווילי הרב אברהם צמח הרב פנחס קארף הרב יהודה קובלקין הרב יצחק קוגן הרב אברהם קוט הרב אלתר בצלאל קופצ'יק הרב נטע קופרמן הרב חיים קיז'נר הרב אבשלום קיל הרב מאיר קירש הרב דוד בן ציון קליין הרב יחיאל מנחם מענדל קלמנסון הרב מאיר שמחה קלמנסון הרב שלום דובער קלמנסון הרב שמואל קמינצקי הרב מרדכי קנלסקי הרב יוסף יצחק קסלמן הרב יוסף יצחק קפלן הרב שאול יצחק קצין הרב מכלוף עמינדב קריספין הרב אלכסנדר מענדל קרליבך הרב מרדכי אברהם ראדאל הרב יעקב מנחם רבינוביץ מביאלא הרב ליאור רוזנבוים הרב יוסף חיים רוזנבלט הרב שאול רוזנבלט הרב אהרן רוזנפלד מפינסק קרלין הרב יצחק רויטמן הרב ניסן מענדל רופו הרב יהושע רסקין הרב מנחם מענדל רסקין הרב יאשיהו שאמע הרב שמעון שאער הרב דניאל שהינו הרב אהרן יעקב שווי הרב אברהם לייב שוחט הרב דוד שועדיק הרב שלום דובער שטעק הרב אליהו שטרן הרב ישראל שטרן מנישכיז הרב יהודה ירמיה שילדקרויט הרב יעקב דוד שככטר הרב נחמיה שמרלינג הרב אליהו שמואל שמרלר הרב יצחק שפרינגר הרב ישי שרעבי הרב אבינועם תעיזי הרב יוסף יצחק תעיזי ראו גם
המשך 19:36 21.01.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מוישי
אם הרב שלי חתם, אני חייב להאמין בזה?
19:58 21.01.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חייל של הרבי שליטא
=
20:00 21.01.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אחד שכואב לו
פשוט בושה להשוות בין תורתו הק' של גאון גדול וקדוש לבין אמירות הזיויות של ראשת כת בעלת מחלת נפש. אין גבול למעשים שניתן לעשות על מנת להוציא עוד כתבה שערוריתית...
פשוט בושה להשוות בין תורתו הק' של גאון גדול וקדוש לבין אמירות הזיויות של ראשת כת בעלת מחלת נפש. אין גבול למעשים שניתן לעשות על מנת להוציא עוד כתבה שערוריתית ומפלגת??!! כל מי שקצת למד מתורתו של כבוד קדושת אדוננו מורנו ורבינו הרבי מליובאוויטש מלך המשיח שי' רואה בצורה מפורשת שלכל דבריו מביא הוא מקורות מכל חלקי התורה. במקום לחפש. השוואות שונות ומשונות לכתות הזויות ניתן לקיים את הוראת התורה ודרשת וחקרת היטב ולעיין בתורתו של גאון הגאונים ולמצוא תשובות לכל תה/עיותיו. בתקווה שלא תכפישו את אתרכם בעוד כתבות מקוממות מסגנון זה.
המשך 02:57 20.01.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עידו
צודק לגמרי לגמרי!
22:24 23.01.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חבל כל הבורות
"הרב" מביא ראיה מן החוקרים באוניברסיטה, חבל שלא טרח לגגל 5 דקות ולמצוא שהאמונה בכך בנויה מתחילת התורה עד דברי חז"ל מפורשים וכלה בפסקי הלכה וכתבי האר"י מה עוד שחלק...
"הרב" מביא ראיה מן החוקרים באוניברסיטה, חבל שלא טרח לגגל 5 דקות ולמצוא שהאמונה בכך בנויה מתחילת התורה עד דברי חז"ל מפורשים וכלה בפסקי הלכה וכתבי האר"י מה עוד שחלק ציפו שזה ייקרה עד כדי כך שג' תמוז הפך לאתחלתא דגאולה!
המשך 20:46 03.10.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוסף צדוק
לגמרי!
22:22 23.01.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רפי
עשיתם מעצמכם צחוק באחיזה שהרבי חי וקים .זה כואב משום שהחסידות הזאת הצטיינה ועדיין מצטיינת באהבת העם במסורות לעם בכל אתר ואתר,בכל מקום בעולם אתם נותנים מענה לאוכל כשר לתפילות...
עשיתם מעצמכם צחוק באחיזה שהרבי חי וקים .זה כואב משום שהחסידות הזאת הצטיינה ועדיין מצטיינת באהבת העם במסורות לעם בכל אתר ואתר,בכל מקום בעולם אתם נותנים מענה לאוכל כשר לתפילות בציבור להנחת תפילין ועוד הרבה פעילויות מבורכות .חבל שכמה טיפשים שבכם הראו לעולם מהו חילול ה אמיתי מספר פעמים שהודעתם "מחר יבא משיח" ועוד כל מיני אמירות מטופשות .הורדתם ביוקרה של החסידות הזאת חבל חבל
המשך 14:16 13.12.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חייל של הרבי שליטא
רקע מאז עלותו של הרבי לכס הנשיאות הבהיר באופן ברור שדורנו הוא זה שיזכה לגאולה. במהלך השנים הלך הרבי והעלה את רף הציפיה לגאולה, כשבמקביל הוא מודיע על סיום עבודת ההכנה לגאולה והתחלת התגשמות ייעודי הגאולה. בשנת תנש"א הכריז הרבי כי זוהי השנה שמלך המשיח נגלה בה ומלך המשיח, שהוא נשיא דורנו, קיבל את השליחות מאת הקב"ה לגאול את עם ישראל. הרבי הדגיש כי דבריו נאמרים כנבואה ברורה, שאין ממנה דרך חזרה והיא חייבת להתגשם בגשמיות העולם. בתקופה שלאחר האירוע הבריאותי שהתרחש בכ"ז אדר תשנ"ב, האמונה בנבואת הרבי בקרב החסידים לא נחלשה אלא הלכה והתגברה. זאת גם בזכות התגברותם של עידודי הרבי באותה תקופה לשירת 'יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד', כמעט בכל הזדמנות בה יצא אל הקהל. למרות הצער והכאב, ואמירת התהלים לרפואת הרבי, האמינו כולם שזהו מצב זמני שעתיד להפסק בקרוב - והחלמת הרבי תתגשם בד בבד עם התגלותו המושלמת כמשיח צדקנו. היו שנתמכו גם בתיאורי המקורות אודות ייסורי מלך המשיח[1]. כלל חסידי חב"ד סירבו אז לעסוק באפשרות לפיה ציפיה זו לא תתגשם. בהתאם לדברי הרבי - היו כולם מאוחדים באמונה שהרבי, כמלך המשיח שהחל להתגלות, יחיה חיים נצחיים - ואפשרות אחרת מופרכת בדיוק כמו הפסקת זריחתה של השמש[2]. לאחר ג' תמוז בהמשך לכך - כאשר התקבלה הידיעה בג' תמוז תשנ"ד על היעלמותו של הרבי מעינינו, באופן הנראה לעין כהסתלקות, הרגישו כל החסידים באופן ספונטני שאירוע כזה לא ייתכן. לפני כל החילוקים כיצד לקבל את הדברים ולהתייחס אליהם, היה ברור לכל כי המאורע הינו אבסורד ואין ספק שתיכף ומיד יתגלה הרבי כמלך המשיח ויגלה שכל זה היה דמיון. כאשר מחוץ לחב"ד היו אז כאלו שהספידו את החסידות יחד עם הרבי וצפו התפרקות או משבר חמור, או לחילופין כשנשמעו הקריאות למנות ממשיך לרבי[3] - דחו זאת כל החסידים בביטול מוחלט. האמונה הרווחת מקיר לקיר הייתה (ועודנה) שהרבי ממשיך להנהיג את החסידות גם אם לא רואים אותו; לא רק בהנהגה רוחנית כשאר הצדיקים בעולם האמת, אלא הנהגה פיזית כמו קודם לכן[4]. למרות חילוקי הדעות בין חסידי חב"ד אודות היחס ליום זה ולמאורע, והגדרת חייו של הרבי - רבים מהחסידים ובהם רבנים ומשפיעים בולטים האמינו ומאמינים שהרבי חי וקיים בגוף גשמי ללא כל שינוי, וסירבו להכיר במאורע ההסתלקות שכדברי הרבי הוא אינו יכול להתרחש. מקורות האמונה הרקע הרעיוני לאמונה החב"דית בחייו הנצחיים של הרבי, נעוץ ברעיונות יסודיים בתורת חב"ד ובתורה בכלל, כדלהלן[5]. ענינו של נשיא הדור Postscript-viewer-shaded.png ערך מורחב – נשיא הדור בתורה מופיע כמה פעמים נושא המצאותו של מנהיג יהודי עיקרי, "נשיא הדור", שתפקידו לקשר את כל בני ישראל לקדוש ברוך הוא ובנוסף להעביר להם את דבר ה'[6]. נושא זה מוסבר בהרחבה ובהדגשה בתורת החסידות ובמיוחד בתורתו של הרבי, שם מוסבר בין השאר שאת תפקידו של נשיא הדור ממלאים בדורות האחרונים נשיאי חב"ד[7]. להגדרת תפקידו של נשיא הדור, מובא בתורת הרבי מאמר חז"ל[8] על משה רבינו, "איש האלקים" – "מחציו ולמטה איש, מחציו ולמעלה האלקים". ביאור הדברים הוא שמשה רבינו מחבר בשלימות את שתי הקצוות של הרוחניות והגשמיות - בהיותו בטל לגמרי לה', ויחד עם זאת נשמה בתוך גוף גשמי[9]. כיון שתפקידו של נשיא הדור הוא לחבר את הרוחניות והגשמיות בשלימות, הוא מוכרח להיות אדם גשמי בעולם הזה[10]; ומיד עם הסתלקותו של נשיא עובר התפקיד לנשיא הבא[11]. עוד מבאר הרבי כי הנשיא שבכל דור הוא המשיח שבדור, והוא עומד מוכן לגאול את ישראל אם יזכה הדור לכך; ואם לא זכו, עובר התפקיד לנשיא הדור הבא[12]. דורנו - דור הגאולה Postscript-viewer-shaded.png ערך מורחב – הדור השביעי דורנו, הדור השביעי, הוכרז על ידי הרבי מיד עם תחילתו כדור השביעי והמשלים של נשיאי חסידות חב"ד, שבו תסתיים העבודה להביא את הגאולה. על דברים אלו, שדורנו הוא "הדור האחרון לגלות והדור הראשון לגאולה", חזר הרבי מאות פעמים בשיחותיו. בהמשך השנים הסביר הרבי כי לא זו בלבד שדורנו יזכה לגאולה – אלא שאירועי הגאולה התחילו להתגשם בעולם הזה הגשמי. הרבי הצביע על אירועים שונים שהתרחשו כסימני הגאולה, והגדול שבהם הוא אירוע התגלותו של משיח והכרזתו "הגיע זמן גאולתכם"[13], אותה ייחס להכרזתו שלו בשנת תנש"א[14]. לאור זאת, קבע הרבי כי המשיח שבדורנו אינו רק מועמד פוטנציאלי לתפקיד (שיכול להעביר את התפקיד למחליפו), אלא הוא קיבל את השליחות וכבר החל לפעול בתור מלך המשיח - עד להמשך והשלמת שליחותו בגאולה השלימה[15]. הרבי הדגיש את ההבדל הגדול בין דבריו שלו המוגדרים כנבואה, לבין קיצים שונים שנאמרו על ידי גדולי ישראל במשך הדורות ולא התממשו בפועל: כל הקיצים נאמרו על פי חכמת התורה והם התרחשו רק באופן רוחני, ולא הצליחו להתממש בעולמנו הגשמי. לעומת זאת כאשר הבשורה נאמרת כנבואה היא חייבת להתרחש בגשמיות ממש[16]. בנוסף, הסביר הרבי את אחת ההשלכות העיקריות מנבואת הגאולה שבדורנו: בעוד שבדורות הקודמים יכולה הייתה להתרחש הסתלקות של נשיא הדור, בדורנו שבו העולם כולו מוכן לגאולה לא תהיה הסתלקות ודורנו ימשיך לחיות בחיים נצחיים[17]. קביעות התורה מול מציאות העולם הסיבה להיאחזות בהסברים האמורים כפי שמבוארים במקורות התורה, כאשר המציאות למראה עינינו הינה סותרת - הינה כיון שלאמיתות המובאות בתורה יש תוקף לקבוע את המציאות, גם כאשר לעינינו נראה אחרת. ענין זה מבואר בכמה מקומות בתורה, ומודגש בתורת החסידות ותורת הרבי. אחת ממצוות התורה העיקריות - לשמוע לדברי חכמים - נכתבה בפסוק כך: "לֹא תָסוּר מִן הַדָּבָר אֲשֶׁר יַגִּידוּ לְךָ יָמִין וּשְׂמֹאל"[18], וחז"ל מפרשים זאת: "אפילו אומרים לך על ימין שהוא שמאל ועל שמאל שהוא ימין"[19]. זאת אומרת, שבכחם של דברי חכמים לקבוע (ואפילו לשנות) את המציאות האמיתית בעולם, גם כאשר היא נראית הפוכה, ועל יהודי להאמין בדבריהם באמונה שלימה[20]. הסיבה לכך, היא כיון שהאמונה בקדוש ברוך הוא אינה נתונה לשיפוט השכל והחושים שלנו. אמת המידה לקבוע במה עלינו להאמין ובמה לא, מסורה אך ורק בידי הנחיות התורה[21]. בהתאם לכך אף מצויים כמה מקרים שבהם מתעמתת התורה עם המציאות כפי שמתוארת על ידי החושים או המדע, וקובעת שיש להאמין בדברי התורה גם במקרים אלו[22]. האמונה ביחס לרבי לאור מקורות אלו מובן שנשיא הדור, הלוא הוא הרבי, מוכרח להיות אדם חי בגופו הגשמי בעולם הזה - ועובדה זו הינה אבן יסוד בתורת חסידות חב"ד. כמו כן ברור שדורנו הוא דור הגאולה, ונשיא דורנו יהיה מלך המשיח וכבר החל את שליחותו לגאול את עם ישראל, שליחות שאין ממנה חזרה. מקורות אלו הם היסוד לאמונת כל חסידי חב"ד בנשיאותו של הרבי והנהגתו כיום; ומהם עולה גם שנשיאות זו מוכרחת להיות של אדם חי בגוף גשמי. האמונה כיום תקופה זו - שבה האמונה נראית כסותרת למציאות הנראית בעיניים - אינה מחלישה את האמונה. אדרבה, נראה שמדובר בניסיון שמטרתו לבחון ולחזק את אמונת החסידים ברבי גם בתקופה זו של הסתר. רבני חב"ד והמשפיעים מרבים לעורר בכל הזדמנות אודות הצורך להוסיף בהתקשרות לרבי ובקיום הוראותיו - במיוחד העיקרית שבהן, לראות שכל אנשי הדור יעמדו מוכנים לקבלת פני משיח צדקנו בפועל ממש - ביתר שאת בתקופת הניסיון. על פי האמונה בנצחיות חיי הרבי מתחנכים להתקשר אליו גם הדור הצעיר, ובזכותה מתקרבים אליו עוד מאות ואלפי יהודים שלא ראו בעיניהם את פניו. כמו כן הודות להנהגתו של הרבי כיום, מפעל השליחות הכפיל את עצמו פי כמה, וכן מופתים ממשיכים להתרחש בזכות ברכותיו. בהתאם לאמונה זו היא גם צורת ההתנהגות היומיומית וההתייחסות לרבי בין החסידים. חסידי חב"ד כותבים אל הרבי באמצעות ספרי האגרות קודש שלו[23], נוסעים אליו לבית מדרשו 770 ומתייחסים למקום כאל מקומו העכשווי של הרבי[24], משתמשים בתארי החיים אליו - "שליט"א" או "שיל"ו" [-שיחיה לעולם ועד], ועוד. עם זאת, יודעים וחשים כל החסידים שהאמונה אינה השלמה עם המצב, ובתקופה זו מתגברת במיוחד זעקת 'עד מתי' - כאשר בנוסף לקושי הכללי של גלות עם ישראל, נוסף הקושי הנורא של ההסתר בו לא רואים את נשיא הדור - והציפיה מתחזקת לגאולה האמיתית והשלימה אז יגיע לשלימותו תהליך התגלותו של הרבי כמלך המשיח. ראו גם הרבי מליובאוויטש כמלך המשיח חיים נצחיים במלך המשיח נכסה וחוזר ונגלה חי וקיים (קובץ) קישורים חיצוניים מגוון חומר ומקורות בנושא, בתוך תיקיית נצחיות חייו של נשיא הדור בארכיון גאולה ומשיח מקורות ספר "לקוטי מקורות" - בענין נצחיות חייו של נשיא דורנו, בהוצאת הרב שלמה זלמן מאיעסקי, ברוקלין תשס"ח קונטרס 'הבן הנאמן', בהוצאת ועד חיילי בית דוד, ברוקלין תשס"ו קונטרס 'אמונה ללא פשרות', ברוקלין תשס"ח קונטרס 'דוד מלך ישראל חי וקיים', בהוצאת הרב אורי ליפש, בני ברק תשע"ד התוועדויות ומאמרי משפיעים הרב לוי יצחק גינזבורג, 'חי וקיים לעולמי עד', בתוך 'וכל מאמינים שהוא חי וקיים', בהוצאת את"ה המרכזי 770, תשע"ד הרב משה סלונים, "אמונה פשוטה ותמימה" - סדרת כתבות בשבועון בית משיח, בהוצאת ועד חיילי בית דוד, ברוקלין תשס"ו: חלק ראשון, חלק שני, חלק שלישי "וכל מאמינים שהוא חי וקיים" - לקט מדבריהם של הרב מרדכי שמואל אשכנזי, הרב יצחק גולדברג, הרב מנחם זאב גרינגלאס והרב יואל כהן באתר קישור לאתר חב"ד אינפו
17:55 21.01.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יחי המלך!
מה אתה נבהל? וכי מאחר שיש כאלה שלא רוצים להניח תפילין ומבזים אותם, אנו נפסיק להציע ליהודים להניח תפילין? לא נשנה או נוריד אפילו קוצו של יו"ד מדברי התורה הק' גם אם מדובר בדברים שלא נעימים לאוזן או לשכל. תוכל להסביר לי למה הקב"ה בעשרת הדברות בנוסף לדברות ההגיוניות "לא תרצח" לא תגנוב" וכו', הוסיף שאסור לעבוד ע"ז, לשמור שבת, חבל, זה פשוט הוריד ביוקרה של התורה (ה"י). חבל חבל
23:11 18.08.2025שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יחי המלך!
בנוסף, שהרי מאותו מקום שישנו אהבת ישראל, תפילין, אוכל כשר, אותו 'שגעון' בדיוק מגיע מאותו מקום - מהרבי מליובאוויטש - וגם האמונה שהו חי והוא המשיח מגיע מדבריו. אז ממה נפשך, זה מגיע ביחד...
23:12 18.08.2025שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יחי
יחי
20:06 21.01.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דני
אתם יודעים מה זה משיח? זה גואל ישראל, בזמן דוד המלך, המלך מתמנה על ידי משיחה שהיו מושחים אותו בשמן, כיום הוא מתמנה על ידי חליפה יפה, ולכן המלך יבוא...
אתם יודעים מה זה משיח? זה גואל ישראל, בזמן דוד המלך, המלך מתמנה על ידי משיחה שהיו מושחים אותו בשמן, כיום הוא מתמנה על ידי חליפה יפה, ולכן המלך יבוא מאדם חי ילוד אשה אדם כמוני וכמוך שיש לו את הכישרונות להיות מנהיג, ולא שותים לחיים, כך הוא לא יבוא.
המשך 09:45 21.12.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חבדני"ק נסער
מתוכן הכתבה עולה אשר נושא מלך המשיח וחייו לא נבדק או נחקר בצורה אמיתית, ובטח שלא בקשר לחב"ד. ומאחר ולא חיפשו ב"מקור מים חיים" - תורתינו הק', הלכו לחצוב...
מתוכן הכתבה עולה אשר נושא מלך המשיח וחייו לא נבדק או נחקר בצורה אמיתית, ובטח שלא בקשר לחב"ד. ומאחר ולא חיפשו ב"מקור מים חיים" - תורתינו הק', הלכו לחצוב "בארות בארת נשברים" אשר מים ("אין מים אלא תורה") אין שם כי אם "נחשים ועקרבים". ולפני שהכותב אומר שחסידי חב"ד מסתמכים על "מדרשים מאוחרים" יראה אשר הוא עצמו מסתמך על מחקר שאמיתותו והקשרו לתורה תלוי בספק גדול. ובטוח הנני אשר "מדרש מאוחר" אשר אחרי הכל תורה הוא, עדיף לנו כיהודים להסתמך עליו מאשר על איזה הסבר מ'מחקר' פלוני. ולגופו של ענין: אינני חושב אשר הגמרא במסכת סוכה דף נ"ב, וכתבי הרמב"ן ע' שכו, וברמב"ן ויכוח סימן ל"ט, והרבנו בחיי בראשית פרק י"א פסוק י', והיערות דבש ח"ב בהעלותך י"א כו, דרוש ד', ועוד הינם 'מדרשים מאוחרים' (על אף שאכן ישנם מדרשים רבים בנושא) אשר למלך המשיח ישנם חיים נצחיים. ולמען האמת דבר זה אינו חידוש מאחר והעולם עצמו נברא בכך שאין בו מיתה כלל ורק לאחר חטא עץ הדעת נגזרה הגזירה "מעפר באת ואל עפר תשוב" ואילו תפקידו של משיח הינו לתקן חטא זה ובמילא גם העונש על חטא זה - מוות - מתבטל על ידו (ראה רמב"ן בספר 'מלחמות ה' (ויכוח) סי' ל"ט הנ"ל). ובנוגע לעצם העובדה שהרבי מליובאוויטש הוא הוא המלך המשיח, הנה דבר זה נידון מעל במות רחבות וכבר נכתבו ספרים וקנטרסים בנושא המבארים את הענין בצורה רחבה מאד עם שלל המקורות התורניים החל מדברי הרבי מלך המשיח שליט"א עצמו, (עיין ברמב"ם הלכות נבואה), וכלה בפסקי ההלכה בנושא המובאים ברמב"ם הלכות מלכים פרק י"א (הלכה ד'). (וכפי שכבר צויין בתגובות לפסק דין של מאות רבנים מכלל החוגים שחתמו שעל סמך מקורות אלו הרבי מליובאוויטש הוא המלך המשיח). ולא, באם הרב שלך חתם על כך שהרבי הוא מלך המשיח אין לך חובה להקשיב לו. (כמו שאין לך חובה שהוא יהיה הרב שלך) אך עליך כן חובה מוטלת לחקור ולדרוש היטב את הנושא ולא רק על סמך תגובות באתר... (על אף שייתכן והם נכונות). ובאמת ביחס התורה ב'התנגשות' בין מה שכתוב בה למה שרואים בעולם, ישנם מספר רב של מקומות שמבהירים לנו איך על יהודי להתייחס בסיטואציה כזו (ולא מוזכר שם לפרשן את ההתנהגות על סמך מחקר מוזר) ומהם: רמב"ם הלכות שחיטה פרק י' הלכה י"ב י"ג, שו"ת הרשב"א סימן צ"ח, רש"י עה"פ "לא תסור מן הדבר אשר יגידו לך ימין ושמאל", רמב"ן שם, גמרא בכורות, כתובות, ובתלמוד ירושלמי עה"פ לא-ל גומר עלי", וכו'. ובאמת יש ללמוד את הנושא בפרט שמדובר בנושא שבהשקפה ראשונה נראה תמוה ולא מובן, אך לאחר שבודקים אותו לעומק מגלים שכמו שבהתחלה היה נשמע לנו 'מוזר' 'הזוי' ו'קצוני' להניח עור של פרה על היד ועל המשקוף ולנענע עשבים וצמחים בסוכות, אך אנו כיהודים עושים ונוהגים לפי מהשכתוב בתורה, וכל דבר אחר מול התורה אינו רלוונטי... (ובטח לא לכתוב זאת בשם 'רב').
המשך 22:59 18.08.2025שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר