על העלון 'ח"כימא' – עלון פרשת השבוע של משכן הכנסת פרסמנו לראשונה באתר 'סרוגים' כבר בשנה שעברה.
כפי שכתבנו אז, מטרת העלון שמופץ מדי שבוע בכנסת, הוא לתת לחברי הכנסת ועובדי המשכן את היכולת להתבטא בכתב בנושאים הקשורים לפרשת השבוע.
השבוע, בגיליון ה-29, הגיע תורו של ח"כ אחמד טיבי מסיעת רע"ם תע"ל, לכתוב על פרשת השבוע.
מה לח"כ ערבי ולפרשת וישב?
"יוסף הוא דמות נפלאה. עבור היהודים יוסף הוא דמות מקראית נפלאה, וכך גם עבור המוסלמים, המכירים את סיפורו של יוסף פותר החלומות דרך סורה [=פרק] שנים עשר של הקוראן – סורת יוסוף." כותב טיבי.
" סורת יוסוף מספרת על יוסף ואחיו. הסיפור דומה לסיפור המקראי, עם כמה הבדלים מעניינים, שאין כאן המקום לדקדק בהם."
הבדלים משמעותים שבכל זאת מוצא טיבי בין שני הסיפורים: "בקוראן מתואר יוסף כדמות נבואית בעלת שליחות אוניברסלית, ואילו בתנ"ך יוסף אינו מתואר כנביא אלא כאחד מאבות האומה; כצדיק וכדמות לחיקוי, אך בשר ודם, דמות אנושית."
"פרשני האסלאם רואים בסיפור יוסף המופיע בכתבים אחרים זווית אחרת המעשירה ומוסיפה על סיפורו של יוסף כפי שהוא מופיע בקוראן, כשם שהסיפור שבקוראן עשוי להעשיר את הבנת דמותו של יוסף כפי שהיא מופיעה בתנ"ך, אם כי האסלאם אינו מייחס ליוסף תכונות של יהירות ושחצנות." שולח טיבי עקיצה.
ילד נאיבי בעולם אכזרי
על דמותו של יוסף עצמו כותב טיבי: "יש ביוסף לא מעט תכונות יפות, אבל אני נשביתי תמיד דווקא בנאיביות שלו. איזה מין ילד מגיע לאחיו הגדולים ממנו ומספר להם שוב ושוב שחלם חלומות שפתרונם הוא שהם ישתחוו לו? איזה ילד מסתובב בכתונת פסים מיוחדת שקיבל מאביו מבלי להבחין בקנאתם?"
"יוסף החל את חייו כאילו הוא חי בעולם שכולו טוב, והאמין שכל הסובבים אותו שותפים לאידיליה זו. אבל המציאות האכזרית הוכיחה לו שאי אפשר לחיות כך.
הוא לומד זאת על בשרו כאשר הוא אחיו משליכים אותו לבור. ואכן, השיעור שהוא קיבל חישל אותו והפך אותו מילד נאיבי ל'בורג' חשוב מאוד בממלכה המצרית העצומה."
בסופו של ה'דבר תורה' מביא טיבי משיריהם של מוחמד דרויש ויאיר הורוביץ העוסקים ביוסף ומתארים את הסבל שעבר, כשהוא מסיים במילים "עצוב, אבל למרבה הצער – לא בלתי נכון…".

מה דעתך בנושא?
0 תגובות
0 דיונים